اخبار خودرو جهان
سدان برقی فوق لوکس با سیستم خودران سطح 4

نتا Neta S رقیب جدید تسلا مدل 3 از چین

یکشنبه - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
نتا Neta Nezha نژا S سدان برقی چینی

با ورود هرچه بیشتر خودروسازان چینی نسبت به تولید خودروهای برقی، رقبای تسلا مدل 3 بیشتر می شود و به تازگی محصولات جدیدی از چین برای این سدان برقی آمریکایی قد علم کرده اند. جدیدترین آنها سدان برقی نژا (نتا) Nezha (Neta) S بوده که نسخه تولیدی همان Eureka 03 کانسپت 2020 است. همانند بسیاری از خودروهای دیگر قرار بود که خودروی الکتریکی Nezha S در نمایشگاه پکن 2022 رونمایی شود، ولی به دلیل همه گیری دوباره کرونا در چین این رویداد خودرویی به تعویق افتاد.

به گزارش خودرونویس، نژا Nezha که برخی به آن Neta نتا هم می گویند یک خودروساز جدید چینی بوده که در سال 2018 به عنوان زیرمجموعه Hozon Auto تاسیس شد. در سبد محصولات این شرکت در حال حاضر دو اسیووی ها با نام های U و V قرار دارند. اما Neta نتا یا نژا Nezha S اولین سدان برقی این کمپانی محسوب می شود. نسخه تولیدی نتا Neta S تا حد زیادی مشابه با مدل پیش تولید و کانسپتی بوده که در سالهای قبل مشاهده کرده بودیم.

نتا Neta Nezha نژا S سدان برقی چینی

طراحی نتا Neta S

پروفیل جلوی سدان برقی نتا Neta S از همان قاعده چراغ های خطی که امروزه الگوی طراحی خودرو شده پیروی می کند. ولی چراغ های خطی بالا در این خودرو واقعا باریک هستند. پروفیل جلو حالتی برآمده دارد و ورودی های هوای زیبایی با گلگیرهای برآمده برای این خودرو طراحی شده اند. در نمای جانبی هم شاهد طراحی تمیزی هستیم که باعث شده نتا Neta S به یک خودروی شکیل و با وقار تبدیل شود. در پروفیل عقب چراغ های LED سرتاسری برای این خودرو به همراه یک اسپویلر یکپارچه با لبه صندوق و یک دیفیوزر ساده طراحی شده است. شیب ملایم سقف به این خودرو حالتی کوپه مانند بخشیده که قطعا موجب بهبود آیرودینامیک آن می شود.

نتا Neta Nezha نژا S سدان برقی چینی

مشخصات فنی نژا Nezha S

سدان برقی نژا Nezha S دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4800، 2000 و 1400 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن 2900 میلی متر اعلام شده است. بدین تریب این خودرو مقداری نسبت به تسلا مدل 3 ابعاد بزرگتری دارد و بیشتر با رقبای چینی یا ساخت چین خود مانند ب ام و i3، نیو Nio ET5، بی وای دی سیل BYD Seal و ایکس پنگ X7 هم هیکل است!

نتا Neta Nezha نژا S سدان برقی چینی

این سدان برقی یکی از چند خودرویی بوده که قرار است روی پلتفرم Shanhai ماژولار این شرکت طراحی شوند. روی این پلتفرم امکان طراحی خودروهای باتری الکتریکی یا ژنراتور-الکتریکی وجود دارد. این شرکت هنوز نسبت به بیان جزییات فنی در خصوص نتا S خودداری کرده ولی اظهار داشته که نسخه باتری الکتریکی این خودرو در سیکل NEDC چین قادر به پیمایش 710 کیلومتر در حالت شارژ کامل بوده و نسخه ژنراتور بنزینی-الکتریکی این خودرو در حالت ترکیبی قادر به پیمایش 1100 کیلومتر مسافت است. همچنین به لطف سیستم مدیریت دمای باتری HozenEPT که به کمک هواوی توسعه یافته و موتورهای برقی با بازده 92 درصدی در هر 100 کیلومتر مسافت 12 کیلووات ساعت مصرف انرژی الکتریکی حاصل شده است.

نتا Neta Nezha نژا S سدان برقی چینی

شرکت Hozon قصد دارد که در نهایت نتا Neta S یا نژا Nezha S را با سیستم رانندگی خودران سطح 4 به بازار عرضه کند. این سیستم پیشرفته متشکل از 13 دوربین، 12 سنسور الترا سونیک، رادار با موج پنج میلی متری و دو رادار لیدار است. در نظر داشته باشید که مرسدس اولین خودروسازی بود که سیستم خودران سطح 3 را روی یک خودروی تولیدی یعنی اس کلاس 2022 معرفی کرد. بدین ترتیب دسترسی یک خودروساز چینی به سیستم خودران سطح 4 مقداری اغراق به نظر می رسد.

نتا Neta Nezha نژا S سدان برقی چینی

کابین نتا Neta S

بارزترین ویژگی کابین سدان الکتریکی نتا Neta S نمایشگر بزرگ سیستم سرگرمی و اطلاع رسانی بوده که به صورت عمودی در میان داشبورد نصب شده است. در کنار آن یک نمایشگر دیجیتالی ساده در پشت فرمان، هد آپ دیسپلی و یک نمایشگر دیجیتالی لمسی اضافی در مقابل سرنشین جلو تعبیه شده است. یک سیستم صوتی قدرتمند 1216 واتی با 21 بلندگو نصب شده که دارای بلندگوهای یکپارچه در سقف و پشت سری هاست. همچنین صندلی ها نیز دارای قابلیت سردکن، گرمکن و ماساژ هستند. درون کابین مواد اولیه بسیار لوکس و با کیفیتی همچون جیر آلکانتارا، چرم، چوب و فلز استفاده شده که با نورپردازی طراحی شده زیبایی کابین دوچندان شده است.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟