فناوری و تکنولوژي
عدم اطمینان کامل به سیستم های کمکی رانندگی

امکان فریب بهترین سیستم های کمکی راننده و خودران

یکشنبه - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
امکان فریب بهترین سیستم های خودران توسط راننده

آیا تکنولوژی از انسان ها سبقت گرفته است؟ این یک سوال فلسفی بوده که دهه هاست مطرح شده است. ولی با استفاده و ظهور سیستم های پیشرفته کمکی راننده در خودرو، این سوال به صورت گسترده ای ذهن هر فردی را که به نوعی با صنعت خودروسازی ربط داشته باشد درگیر کرده است. نکته مهم در خصوص این سیستم وجود کلمه کمکی راننده در نام آنهاست. به بیان واضح تر هیچ یک از خودروهای تولیدی جهان در حال حاضر به طور کامل بدون گرفتن فرمان، با چشم بسته و بدون نظارت راننده به صورت تمام خودران کنترل نمی شوند.

لزوم نظارت راننده بر کنترل خودرو در صورت فعال بودن سیستم خودران

به گزارش خودرونویس، اگر راننده ای بدون نظارت کامل و صرفا با فعال کردن سیستم های خودران، خودرو را به حال خود رها کند، این یک امر غیر قانونی بوده و پایه و اساس مطالعه تازه انجام شده توسط موسسه AAA نیز پیرامون همین موضوع است. سیستم های کمکی راننده نیمه خودران سطح 2 قادر به کنترل شتابگیری، ترمز و کمکی فرمان هستند. ولی راننده باید هوشیار باشد تا در صورت لزوم زمانی که کامپیوترهای کنترلی قادر به کنترل صحیح خودرو نباشد وارد شود و کنترل خودرو را در دست بگیرد.

 

انواع سیستم های مانیتورینگ راننده

سیستم های مانیتورینگ راننده برای جلوگیری از غفلت و اشتباه راننده طراحی شده اند. ولی باید اظهار کنیم که این سیستم ها را می توان فریب داد و عملکرد آنها نقص هایی دارد. تحقیق انجام شده توسط AAA به این موضوع پرداخته که چگونه و به سادگی می توان این سیستم ها را دور زد یا فریب داد. در این تحقیق سیستم های مانیتورینگ راننده به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم دسته بندی شده اند.

امکان فریب بهترین سیستم های خودران توسط راننده

سیستم های مانیتورینگ مستقیم راننده از دوربین های متعددی برای کنترل صورت راننده در همه زمان ها استفاده می کنند. سیستم های غیر مستقیم از طریق ورودی های راننده مانند فشار دست وی روی غربیلک فرمان، راننده را کنترل می کنند. در این مطالعه مشخص شده که سیستم های کنترل مستقیم مانند دوربین ها عملکرد به مراتب بهتری برای جلوگیری از غفلت راننده در پشت فرمان انجام می دهند. اما هیچ یک نمی توانند مانع قطعی عدم نظارت طولانی مدت راننده روی کنترل خودرو شوند.

در مطالعه AAA مشخص شده که سیستم های مانیتورینگ غیر مستقیم به طور متوسط پنج دقیقه به راننده اجازه حواس پرتی را می دهند و این زمان در خصوص سیستم های مانیتورینگ مستقیم چیزی در حدود 2 دقیقه است. اجازه پنج دقیقه بی توجهی راننده نسبت به کنترل خودرو زمان بسیار زیادی در حین رانندگی بوده و می تواند در همین زمان اتفاقات خطرناک زیادی رخ دهد. البته که همان دو دقیقه ای که دوربین های کنترل صورت راننده نیز به وی اجازه بی توجهی می دهند می تواند موجب سانحه شوند. به عبارت دیگر اگر با سرعتی معادل 100 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت باشید، دوربین های کنترل مستقیم به راننده تا 3.2 کیلومتر اجازه بی توجهی به مسیر را در حالت فعال بودن سیستم های کمکی راننده می دهند که مسافت زیادیست. در این مطالعه به طور دقیق به نحوه فریب سیستم های کمکی رانندگی در خودروها اشاره نشده است.

امکان فریب بهترین سیستم های خودران توسط راننده

در این مطالعه بیان شده که برای فریب دادن سیستم های مانیتورینگ راننده از هیچ وسیله ای استفاده نشده و این به زرنگی راننده بستگی دارد که چگونه این سیستم های کنترلی را فریب دهد و در عین حال نسبت به کنترل خودرو هیچ نظارتی نداشته باشد.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟