اخبار خودرو جهان
رقیب چینی تسلا مدل 3

ماشین الکتریکی NIO ET5 رسما معرفی شد

یکشنبه - ۲۸ آذر ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
نیو ET5

شرکت های نوپا زیادی در زمینه تولید و توسعه خودروهای الکتریکی تاسیس شده اند؛ ولی کمپانی جدید NIO به درستی راه پیشرفت خود را پیدا کرده است. این شرکت چینی حدود پنج سال پیش تاسیس شده که در همین مدت کوتاه توانسته پنج خودروی الکتریکی را عرضه کند که عملکردی خیره کننده از این شرکت است. پنج محصول NIO (نیو) در حال حاضر به بازار عرضه می شوند که شامل سه کراس اوور و یک سدان بزرگ و یک ابرخودرو الکتریکی به نام EP9 است.

به گزارش خودرونویس، در حال حاضر شرکت چینی NIO یک کراس اوور الکتریکی کوپه به نام EC6، کراس اوور سایز متوسط به نام ES6 و یک کراس اوور فول سایز به نام ES8 را در کنار سدان پرچمدار نیو ET7 در سبد محصولات خود دارد که قرار است عرضه آنها به بازار جهانی از اوایل سال 2022 آغاز شوند. ولی فعالیت NIO در اینجا متوقف نشده و این کمپانی ششمین محصول خود را نیز معرفی کرده است. این محصول جدید نیو ET5 نام دارد که برای عرضه به بازارهای جهانی و رقابت تنگاتنگ با تسلا مدل 3 توسعه یافته است.

نمای عقب نیو ET5

ظاهر NIO ET5

محصول تازه وارد نیو ET5 از نظر طراحی مشابه با برادر بزرگتر خود یعنی سدان فول سایز ET7 است؛ زیرا تفکر اصلی طراحان این خودرو رعایت آیرودینامیک بالا و بهینه بودن در طراحی بوده که دقیقا همین تفکر را در طراحی NIO ET7 نیز اعمال کرده بودند. البته تفاوت های ساده ای در طراحی برخی از قسمت ها مانند چراغ ها و سپر جلو میان این دو خودرو دیده می شود. بارزترین تغییر در بخش طراحی چراغ های مه شکن و ورودی های هوای جانمایی شده در گوشه سپر دیده می شود. البته پروفیل عقب مقداری کوتاه تر در ET5 طراحی شد و حالتی منحنی گونه ای دارد. روی سقف این خودرو برآمدگی هایی دیده می شود که ظاهرا برای سیستم رانندگی نیمه خودران این خودرو طراحی شده اند.

نمای جانبی نیو ET5

سدان الکتریکی NIO ET5 دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4790، 1960 و 1499 میلی متر است. همچنین فاصله بین دو محور این خودرو نیز 2888 میلی متر اعلام شده که با این اعداد می توان گفت که این خودرو جزو بزرگترین سدان های سایز متوسط بازار محسوب می شود.

داخل NIO ET5

تم طراحی داخل کابین نیو ET5 مشابه بیشتر خودروهای الکتریکی معرفی شده در این دوره اجرا شده است. تعداد کلیدهای فیزیکی به حداقل رسیده و بیشتر فضای کابین با نمایشگرها و قسمت های باز پوشانده شده است. در قسمت میانی داشبورد یک نمایشگر لمسی بزرگ برای سیستم مالتی مدیا نصب شده که به جای مستطیل حالتی مربع شکل دارد. این خودرو همچنین یک نمایشگر 10.5 اینچی دیجیتالی هم در پشت فرمان دارد که اطلاعات مربوط به خودرو را به راننده نمایش می دهد. برای کابین این خودرو سیستم نورپردازی تعبیه شده که دارای 256 رنگ مختلف بوده و برای رفاه بیشتر سرنشینان سیستم صوتی دالبی Atmos 7.1.4 نصب شده است.

کابین نیو ET5

یکی از ویژگی های جالب NIO ET5 چیزی به نام PanoCinema است. به عبارت دیگر NIO کابین این خودرو دیجیتال پانورامیک و همه جانبه می داند. کابین این خودرو دارای فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بوده که با مشارکت بین NIO و شرکت NREAL توسعه یافته است. کمپانی NREAL عینک های واقعیت مجازی ویژه خودروی نیو ET5 توسعه داده که کارکردن با آنها درون کابین این خودرو بسیار لذتبخش و جالب خواهد بود.

نمای عقب نیو ET5

مشخصات NIO ET5

سدان الکتریکی NIO ET5 از دو موتور الکتریکی تشکیل شده و می توان سه پک باتری مختلف را برای تامین انرژی این موتورهای الکتریکی انتخاب کرد. این دو موتور الکتریکی روی هم رفته 483 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید می کنند. برای سدان الکتریکی نیو ET5 می توان پک باتری 75، 100 و 150 کیلووات ساعتی سفارش داد.

شرکت NIO تخمین زده که سدان الکتریکی ET5 می تواند طی 4.3 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. این کمپانی همچنین اظهار کرده که نسخه مجهز به باتری 75 کیلووات ساعتی بیشینه مسافتی معادل 550 کیلومتر را در حالت شارژ کامل طی می کند؛ مدل 100 کیلووات ساعتی هم در حالت فول شارژ 700 کیلومتر و نسخه 150 کیلووات ساعتی در حالت شارژ کامل بیشینه مسافتی معادل 1000کیلومتر را می پیماید.

 

قیمت و زمان عرضه NIO ET5

این کمپانی اظهار کرده که از ماه سپتامبر سال 2022 تحویل نیو ET5 به مشتریان آغاز می شود. این خودرو بدون در نظر گرفتن سوبسیدهای دولتی چین قیمتی معادل 51 هزار و 500 دلار دارد؛ ولی به لطف تسهیلاتی که دولت چین برای خودروهای الکتریکی درنظر گرفته این خودرو با قیمتی معادل 40 هزار دلار به دست مشتری می رسد. علاوه بر چین و نروژ، شرکت NIO قصد دارد که این سدان الکتریکی را در آلمان، هلند، سوئن و دانمارک نیز در سال 2022 عرضه کند.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟