دسته ویدیو ها:
۱۰ آبان ۱۴۰۲
لوکستر، زیباتر و مقداری قدرتمندتر از نسل قبل

تجربه رانندگی با ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای MT

اولین نفر امتیاز دهید

ام وی ام ایکس 22 پرو MT دنده ای تنها کراس اوور ساب کامپکت صفر کیلومتر موجود با گیربکس دستی بوده که نسبت به نسل قبلی تفاوت های زیادی داشته است. در ادامه به تست و بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای MT (ام وی ام X22 پرو دنده ای MT) پرداخته ایم.

ام وی ام ایکس 22 پرو MT دنده ای تنها کراس اوور ساب کامپکت صفر کیلومتر موجود با گیربکس دستی بوده که نسبت به نسل قبلی تفاوت های زیادی داشته است. در ادامه به تست و بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای MT (ام وی ام X22 پرو دنده ای MT) پرداخته ایم.

تست و بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای MT X22 پرو دستی MT

به گزارش خودرونویس، ام وی ام ایکس 22 پرو در رده کراس اوورهای B سگمنت قرار می گیرد. این سگمنت نه تنها در دنیا بلکه در ایران نیز طرفداران بسیار زیادی داشته و اگر به آمار فروش X22 پرو نگاهی داشته باشیم، کاملا متوجه صحت این موضوع می شویم. در ادامه می توانید ویدیو تست و بررسی ام وی ام X22 پرو دنده ای را مشاهده کنید.

نزدیک به یکسال پیش مدیران خودرو نسخه بروزرسانی شده ام وی ام ایکس 22 را با پسوند پرو به بازار عرضه کرد. برخلاف نسل قبلی که در دو مدل دنده ای و اتوماتیک عرضه شده بود، ام وی ام ایکس 22 پرو در ابتدا تنها با گیربکس اتوماتیک وارد بازار شد. حال پس از گذشت بیش از یکسال از عرضه ام وی ام ایکس 22 پرو اتوماتیک، مدیران خودرو نسخه دنده ای این خودرو را هم رونمایی کرده است.

تست و بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای MT X22 پرو دستی MT

طراحی ظاهری ام وی ام X22 پرو دستی

ام وی ام X22 پرو دستی از نظر طراحی با نسخه اتوماتیک هیچ تفاوتی ندارد. اما نسبت به نسل قبلی تغییرات چشمگیری داشته است. برند ام وی ام که پیشتر تمرکز اصلی خود را روی عرضه خودروهای اقتصادی گذاشته بود، مدتیست که به سمت عرضه خودروهای لوکستر، تکنولوژی محور و جوانپسند گام برداشته و سعی کرده افراد دنبال کننده فشن و تکنولوژی را به خود جذب کند. این خودرو با وجود اینکه در سگمنت کراس اوورهای اقتصادی قرار می گیرد، اما سعی کرده با طراحی جذاب خود و امکانات بیشتر خود به نسبت برخی از کراس اوورهای B سگمنت اقتصادی، مشتریان و افراد جوان را هرچه بیشتر به خود جذب کند.

تست و بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای MT X22 پرو دستی MT

ام وی ام ایکس 22 پرو MT در نمای جلو دارای چراغ های دوتایی بوده و در بالاترین قسمت چراغ های LED دیلایت را شاهد هستیم و در داخل سپر هم چراغ های اصلی قرار گرفته اند. این سبک طراحی امروزه ترند روز طراحی خودرو در دنیا بوده که در این خودرو هم دیده می شود. بخش زیادی از پروفیل جلو را جلوپنجره موسوم به کهکشانی مانند این خودرو احاطه کرده که نقطه های کرومی داخل آن را می تواند ستاره های موجود در کهکشان دانست.

عمده تغییرات ظاهری ام وی ام X22 پرو دنده ای در نمای جلوست. اما در بخش جانبی هم تغییراتی داشته که از جمله آنها می توان به تغییر رینگ ها و نصب رینگ های آلیاژی 16 اینچی با تریم دو رنگ، تغییر فرم آینه ها و … اشاره کرد. در بخش عقب تغییرات نسبت به نسل قبلی به مراتب کمتر بوده که از جمله آنها می توان به نصب نوار مشکی رنگ بین دو چراغ، تغییر فرم پایین سپر و دیفیوزر عقب و تغییر محل مه شکن عقب اشاره کرد.

تست و بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای MT X22 پرو دستی MT

طراحی کابین ام وی ام ایکس 22 پرو MT دستی

در ادامه تست و بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو MT دستی به طراحی کابین آن می پردازیم. دیزاین کلی کابین مشابه با نسخه اتوماتیک اجرا شده و تنها چند آپشن را نسبت به نسخه اتوماتیک کمتر دارد. طراحی کابین و کیفیت مواد اولیه بکار رفته در بخش داشبورد و کنسول میانی نسبت به نسخه دنده ای قبلی چند پله ای بهتر شده است.

تست و بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای MT X22 پرو دستی MT

داشبورد ام وی ام X22 پرو دنده ای دارای تریمی مشکیست، اما صندلی ها دارای تریم دو رنگ مشکی و نسکافه ای بوده و همین تریم روی درب ها و دستگیره آنها نیز دیده می شود. در بخش میانی داشبورد یک نمایشگر لمسی 9 اینچی به جای نمایشگر 8 اینچی نسل قبلی داخل یک قاب مشکی پیانویی نصب شده است. داشبورد از جنس پلاستیک نسبتا خشک ساخته شده، اما خوشبختانه جنس آن خشک خشک نیست و به نسبت به کراس اوور اقتصادی کیفیت قابل قبولی دارد. از جمله تغییرات کابین نسبت به نسل قبل می توان به اضافه شده فرمان D شکل، یک اینچ بزرگتر شدن نمایشگر مالتی مدیا، تغییر گرافیک نشانگرهای پشت فرمان، تغییر کلیدهای تنظیم سیستم تهویه و الکترونیکی شدن تعویض جهت پرتابش باد، اضافه شدن گرمکن به صندلی های جلو، اضافه شدن کلید کنترل خودرو در سرازیری، اضافه شدن سنسور نور به دسته کلید پشت فرمان و همچنین چراغ خوشامد گویی زیردرب های جلو با لوگوی MVM اشاره کرد.

تست و بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای MT X22 پرو دستی MT

ایکس 22 پرو دستی یک کراس اوور با طول 4200 میلی متر و فاصله بین دو محور 2550 میلی متریست و واقعا ابعاد جمع و جوری دارد. اما با این وجود فضای کابین برای یک خانواده چهار نفره و یا حتی 5 نفره مناسب است. البته در صورت نشستن سه نفر سرنشین در ردیف دوم ممکن است مقداری فضای شانه محدود باشد. فضای بار این خودرو نیز 420 لیتر اعلام شده که با توجه به ابعاد آن مناسب است. نکته جالب عمق زیاد فضای بار بوده که به لطف استفاده از زاپاس کوچک حاصل شده است.

 

مشخصات فنی

در ادامه تست و بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای به مشخصات فنی آن می رسیم. این خودرو از نسل سوم پیشرانه های چری استفاده می کند. برخلاف نسل قبلی که مدل دنده ای و اتوماتیک موتور یکسانی داشتند، اما X22 پرو دنده ای اکنون موتور متفاوتی نسبت به مدل اتوماتیک دارد. این خودرو از پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده کرده که قادر به تولید 116 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی آن هم توسط گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. نکته مهم استفاده از فرمان برقی در این خودرو بوده که ضمن نرمی بیشتر به ویژه در مسیرهای شهری، دیگر قدرتی از موتور مانند فرمان های هیدرولیک کسر نمی کند.

تست و بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای MT X22 پرو دستی MT

جهت مقایسه بیان می کنیم که ام وی ام X22 پرو دنده ای MT نسبت به نسل قبل 11 اسب بخار قدرت بیشتر و 8 نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید می کند. مصرف سوخت این خودرو در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی در شرایط تست با کولر روشن و دو سرنشین در حدود 7 لیتر بود و در حالت رانندگی پرفشار هم مصرف سوخت این خودرو از 8.5 لیتر فراتر نرفت.

تست شتاب و ترمز ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای MT هم در ویدیو تست و بررسی این خودرو قرار داده ایم که با دستگاه درگی و دو سرنشین انجام شده است. یقینا در صورت استفاده از بنزین سوپر، مقداری خنکتر بودن هوا و همچنین استفاده از لاستیک خارجی، اعداد ثبت شده بهتر بودند.

تست و بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای MT X22 پرو دستی MT

تست و بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو MT دنده ای

این خودرو در رده کراس اوورهای اقتصادی و شهری قرار می گیرد و نباید از آن توقع سواری پرهیجان، شتاب بسیار بالا و عملکرد خیره کننده را داشت. عمده کراس اوورهای اقتصادی نقص هایی در زمینه های مختلف دارند، اما هنر ام وی ام این بوده که سعی کرده در ایکس 22 پرو دنده ای یک بالانس خوب بین طراحی ظاهری، طراحی کابین، امکانات ایمنی و رفاهی و مشخصات فنی برقرار کند و واقعا این موضوع در این خودرو دیده می شود. نکته جالبی که از همان شروع حرکت توجه ما را به خود جلب کرد، هماهنگی خوب گیربکس و موتور X22 پرو دنده ای و تعویض نرم و دقیق دنده ها بود. با وجود اینکه با یک خودروی دنده ای رانندگی می کردیم، اما ضریب دنده ها به نحوی طراحی شده بودند که به کمترین میزان تعویض دنده نیاز باشد.

در واقع با وجود اینکه ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای موتور خیلی قدرتمندی ندارد و توان آن در حد سایر رقباست، اما به حدی موتور و گیربکس با یکدیگر هماهنگ هستند که در بیشتر شرایط موضوعی به نام دنده مرده در این خودرو وجود ندارد. به عنوان مثال در شرایطی که در جاده کوهستانی و شیب مثبت با کولر روشن و دو سرنشین و مقداری بار در صندوق عقب در حرکت بودیم، در سرعت 40 کیلومتر بر ساعت و دنده سه هیچ فشاری به خودرو وارد نمی شد و موتور ناک نمی زد.

تست و بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای MT X22 پرو دستی MT

نکته جالب در تست و بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای، عملکرد بسیار خوب سیستم تهویه مطبوع آن بود که در گرمای شدید هیچگونه افت عملکردی نداشت. به لطف بهره گیری از سیستم کنترل پایداری بوش نسل 9.3، حرکت رولینگ بدنه به حداقل رسیده بود و حس اطمینان بیشتری در پیچ ها و مانورهای ناگهانی با این خودرو نسبت به نسل قبل داشتیم.

 

امکانات ایمنی و رفاهی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای MT

ام وی ام X22 پرو دنده ای در بخش امکانات ایمنی دارای دو کیسه ایمنی هوا، دوربین دید عقب، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کمکی شروع حرکت در سربالایی، کنترل خودرو در سرازیری، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز دیسکی در هر چهار چرخ و … اشاره کرد.

تست و بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای MT X22 پرو دستی MT

ارزانترین کراس اوور ام وی ام در بخش تجهیزات رفاهی هم دارای سانروف برقی، آینه های جانبی تاشو برقی، چراغ خوشامدگویی زیر درب ها، سنسور نور، فرمان برقی، کروز کنترل، کلیدهای کنترلی روی فرمان، نمایشگر مالتی مدیا 9 اینچی، سیستم تهویه مطبوع دستی با تنظیم الکترونیکی دریچه ها، گرمکن صندلی های جلو، رینگ های آلیاژی دو رنگ 16 اینچی و … اشاره کرد.

تست و بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای MT X22 پرو دستی MT

تفاوت ایکس 22 پرو دنده ای با اتوماتیک

از جمله تفاوت های ایکس 22 پرو دنده ای با اتوماتیک می توان به موتور و گیربکس متفاوت آن اشاره کرد. نسخه اتوماتیک دارای موتور 1 لیتری سه سیلندر توربو و گیربکس اتوماتیک CVT است. این موتور توان تولید 102 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور را دارد. اما نسخه دنده ای موتور 1.5 لیتری 116 اسب بخاری با 143 نیوتن متر گشتاور دارد.

 

جدا از بخش فنی، نسخه اتوماتیک دارای سیستم اتوهلد و ترمز پارک برقی بوده که این دو آپشن در نسخه دنده ای دیده نمی شود.

 

رقبا

هرچند ام وی ام ایکس 22 پرو اتوماتیک در بازار ایران رقبایی همچون بک X3 پرو، جک S3 و … را پیش رو دارد، اما در حال حاضر هیچ کراس اوور اقتصادی B سگمنتی با گیربکس دنده ای به صورت صفر کیلومتر در بازار ایران وجود ندارد. بدین ترتیب X22 پرو دنده ای رقیب مستقیمی ندارد. حال این سوال مطرح می شود که چرا این خودرو را بخریم و سمت گزینه های اتوماتیک نرویم؟ پاسخ این است که اگر به دنبال رانندگی پرهیجان تر، سواری اسپرت تر و لذت بیشتری رانندگی با یک کراس اوور B سگمنت هستید، تنها گزینه پیش رو برای خرید همین ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای است.

برای بازکردن گالری، روی تصاویر کلیک کنید.

دیدگاه شما چیست؟