اخبار خودرو جهان
چهار چرخ محرک با قیمت پایه 40 هزار دلاری!

فورد F-150 لایتنینگ الکتریکی رونمایی شد

پنجشنبه - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
خواندن 6 دقیقه
فورد F-150 لایتنینگ

فورد F-150 SVT لایتنینگ اصلی طی دو نسل به فروش رسید؛ این خودرو پیکاپی اسپرت با عملکردی ارتقا یافته بود که آخرین سری آن در سال 2004 میلادی تولید شد. حال فورد نام لایتنینگ را در قالبی دیگر به سبد محصولات پیکاپ F-150 اضافه کرده و امروز اولین نسخه تمام الکتریکی این پیکاپ یعنی F-150 لایتنینگ الکتریکی 2022 را معرفی کرده است. این خودرو به جای بهره بردن از پیشرانه هشت سیلندر قدرتمند مانند مدل های لایتنینگ قدیمی، از یک پیشرانه تمام الکتریکی بهره برده و در حالت شارژ کامل قادر به پیمایش 484 کیلومتر مسافت بوده و قیمتی در حدود 40 هزار دلار دارد.

مشخصات فنی فورد F-150 لایتنینگ الکتریکی

به گزارش خودرونویس، جو بایدن رییس جمهور حال حاضر آمریکا شخصا در مراسم معرفی و پرزنت کردن فورد F-150 لایتنینگ الکتریکی حضور داشت و طی این مراسم مشخص شده که F-150 الکتریکی دارای دو پک باتری مختلف بوده که هر دو در کف خودرو جانمایی شده اند. نسخه استاندارد SR فورد F-150 لایتنینگ در حالت شارژ کامل قادر به پیمایش 370 کیلومتر مسافت را دارد؛ ولی نسخه ER در حالت شارژ کامل بیشینه مسافت 484 کیلومتر را طی می کند.

فورد F-150 لایتنینگ

هر دو مدل فورد F-150 لایتنینگ دارای دو موتور الکتریکی (یکی روی هر اکسل) بوده که در نسخه SR بیشینه قدرت تولیدی این دو موتور الکتریکی 426 اسب بخار و در نسخه ER بیشینه قدرت آنها 563 اسب بخار اعلام شده است. هر دو مدل فورد F-150 لایتنینگ گشتاور آنی 1051 نیوتن متر را تولید می کنند. اگر هنوز مجذوب این ویژگی ها نشدید، بد نیست بدانید که فورد F-150 لایتنینگ در حالت شارژ کامل می تواند برق مصرفی یک خانه را تا سه روز تامین کند!

نمای جانبی فورد F-150 لایتنینگ

فورد F-150 لایتنینگ ER هر تمامی نسخه های تاریخ این پیکاپ قدرتمندتر و پرگشتاورتر بوده و طی 4.5 ثانیه قادر است از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. بدین ترتیب این خودرو تا رسیدن تسلا سایبر تراک و جی ام سی هامر الکتریکی، سریع ترین پیکاپ الکتریکی دنیاست.

برخلاف مدل های قدیمی SVT لایتنینگ که عقب محرک بودند، این نسخه الکتریکی لاتنینگ دارای سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک و سیستم تعلیق عقب مستقل بوده که برای اولین بار روی F-150 نصب شده است. ترکیب این ویژگی ها با مرکز ثقل پایین تر F-150 الکتریکی که به لطف نصب باتری ها در کف کابین محقق شده، باعث پایداری بهتر این پیکاپ الکتریکی در پیچ ها شده است.

فضای بار جلو فورد F-150 لایتنینگ

برای بهبود عملکرد و دوام باتری ها، فورد یک سیستم خنک کننده با مایع برای باتری ها طراحی کرده تا دمای آنها همواره متعادل باشد. یک اسکلت فلزی که به سازه شاسی متصل شده، پک باتری های فورد F-150 الکتریکی را درون خود جا داده که مقاومت زیادی در برابر تغییر شکل دارد. یک صفحه استیل نیز در زیر بدنه نصب شده که ایمنی خودرو در برابر ضربات ناشی از ناهمواری ها را افزایش داده و تا حدودی موجب بهبود آیرودینامیک می شود. فورد در حال ارزیابی پیشرانه های الکتریکی دیگری برای F-150 الکتریکی بوده و ممکن است در آینده نسخه های قدرتمندتر سه یا چهار موتوره این پیکاپ را هم عرضه کند.

فورد F-150 لایتنینگ

تمام توانایی های F-150 لایتنینگ در عملکرد و سرعت خلاصه نمی شود. نسخه استاندارد SR فورد F-150 لایتنینگ در حالت پایه قادر به یدک کشی جسمی با بیشینه وزن 2268 کیلوگرم بوده که در صورت تجهیز به پکیج آپشنال توان یدک کشی آن به 3500 کیلوگرم افزایش می یابد. همچنین این مدل دارای ظرفیت باربری معادل 900 کیلوگرم است. نسخه قدرتمندتر ER قادر به یدک کشی جسمی با بیشینه وزن 4500 کیلوگرم بوده؛ ولی ظرفیت باربری آن به 850 کیلوگرم کاهش یافته است. این کاهش ظرفیت باربری به این دلیل بوده که پلتفرم F-150 لایتنینگ قادر به تحمل حداکثر وزن ناخالص 3245 کیلوگرم بوده و پک باتری نسخه ER مقداری نسبت به مدل SR سنگین تر است. با یک محاسبه ساده می توان فهمید که وزن خالص F-150 لایتنینگ بین 2315 تا 2400 کیلوگرم است.

 

قابلیت های شارژ F-150 لایتنینگ الکتریکی

نسخه SR فورد F-150 دارای ساختار شارژ 120 ولتی بوده و در صورت شارژ با شارژر ساده استاندارد 12 آمپری، طی هر ساعت شارژ انرژی لازم برای پیمایش 5 کیلومتر مسافت در باتری های آن ذخیره می شود. نسخه ER دارای ساختار شارژی 240 ولتی بوده و در صورت شارژ با شارژر 32 آمپری، طی هر ساعت شارژ انرژی لازم برای پیمایش 34 کیلومتر در باتری آن ذخیره می شود.

فورد F-150 لایتنینگ در شارژ

همچنین یک شارژر خانگی 48 آمپری برای مدل SR تعبیه شده که طی 10 ساعت شارژ باتری را از 15 به 100 درصد می رساند. این در حالی بوده که شارژر 19.2 کیلووات ساعتی مدل ER طی هشت ساعت این کار را انجام می دهد. در خصوص قابلیت های شارژ سریع نیز فورد F-150 لایتنینگ امکان اتصال به شارژر 150 کیلوواتی DC را دارد که مقداری کندتر از خودروهای الکتریکی جدید بوده ولی طی 41 دقیقه میزان شارژ باتری ها را از 15 به 80 درصد می رساند.

 

استایل ظاهری فورد F-150 لایتنینگ الکتریکی

فورد سعی کرده که استایل ظاهری F-150 الکتریکی را تا حد زیادی مشابه با مدل درونسوز طراحی کند که دلیل این شباهت ساختار مشترک بین این دو خودرو هم بوده است؛ ولی با این حال تفاوت هایی در استایل ظاهری نسخه الکتریکی F-150 دیده می شود که می توان گفت به واسطه نصب پیشرانه مدرن تر، استایلی به روزتر به خود گرفته است. با توجه به فقدان رادیاتور در کاپوت، جلوپنجره به یک پنل صاف و بسته تبدیل شده که طرحی شبه مشبک روی آن اعمال شد است.

حوض بار عقب فورد F-150 لایتنینگ

طراحی کلی چراغ های اصلی جلو مشابه با نمونه نصب شده در نسخه های درونسوز F-150 بوده؛ با این تفاوت که این چراغ ها در برخی از تریم های F-150 لایتنینگ توسط یک نوار LED سرتاسری به یکدیگر متصل شده اند. در این تریم ها یک لایت بار LED قرمز رنگ روی درب حوض بار هم نصب شده که چراغ های عقب را به هم متصل می کند. یک سوکت شارژ هم روی گلگیر جلو تعبیه شده و رینگ های این پیکاپ الکتریکی دیزاینی متفاوت از نسخه های درونسوز دارند.

 

کابین فورد F-150 لایتنینگ

درون کابین تغییرات مقداری قابل توجه تر بوده و نمایشگر 15.5 اینچی عمودی لمسی نصب شده در تریم های لاریانت و پلاتینیوم به جای نمایشگر افقی 12 اینچی موجود در تریم های ساده تر F-150 نصب شده است. این نمایشگر به صورت استاندارد روی مدل های پایه و XLT فورد F-150 نصب شده و دارای نرم افزار سرگرمی مشابه با فورد F-150 های درونسوز است و شباهتی به فورد موستانگ مک E الکتریکی ندارد. همچنین تمامی مدل های فورد F-150 لایتنینگ به نمایشگر تمام دیجیتالی در پشت فرمان مجهز شده اند.

کابین فورد F-150 لایتنینگ

فورد F-150 لایتنینگ حدود یک سال دیگر به بازار جهانی عرضه می شود، اما پیش فروش این خودرو از همین حالا آغاز شده است.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟