اخبار خودرو جهان
پس از یک دهه غیبت صورت گرفت

هامر الکتریکی رسما رونمایی شد

پنجشنبه - ۱ آبان ۱۳۹۹
خواندن 10 دقیقه
جی ام سی هامر الکتریکی

خودروهای بسیار کمی در سطح جهان هستند که بتوانند مانند AM جنرال هاموی که خودروهای نظامی آمریکا هستند در نگاه اول تشخیص داده شوند. البته لازم به ذکر است که بعدها جنرال موتورز اسیووی غول پیکر هامر را با الگوبرداری از همین خودروهای نظامی در دهه 1990 و 2000 میلادی تولید کرد. اما اسیووی های غول پیکر هامر به دلیل وضع قوانین آلایندگی سخت گیرانه و نگرانی هایی که در خصوص محیط زیست جهانی وجود داشت در سال 2010 از خط تولید جنرال موتورز خارج شدند، ولی حال هامر امروز در قالب یک اسیووی غول پیکر آفرودی الکتریکی به نام جی ام سی هامر EV مدل 2022 برای بار دیگر زنده شده است.

به گزارش خودرونویس، سال گذشته شایعاتی مبنی بر بازگشت هامر در قالب یک آفرودر الکتریکی پریمیوم به خط تولید جنرال موتورز شنیده شده بود. پس از آن در ماه ژانویه تیزری از هامر الکتریکی منتشر شد و فهمیدیم که این پیکاپ با برند جی ام سی بازگشته است. بدین ترتیب جنرال موتورز با عرضه هامر توسط جی ام سی از هزینه های اضافی برای تاسیس یک زیربند جدید خودداری کرده است.

 

 

 

 

 

 

اصلا ناراحت الکتریکی شدن هامر نباشید، چراکه این پیکاپ الکتریکی غول پیکر هم درست مانند نسخه های پیشین هامر در برخورد اول شما را حیرت زده می کند و یقین پیدا می کنید که با یک هامر طرف هستید! یکی از ویژگی های بارز هامر الکتریکی، پکیج باتری های Ultium پیشرفته آن بوده که جنرال موتورز با همکاری با هوندا آنها را طراحی کرده است. به لطف این پک باتری هامر قادر به پیمایش بیشینه مسافت 563 کیلومتر در حالت شارژ کامل است.

جی ام سی هامر الکتریکی

طراحی ظاهری

هامر الکتریکی جدید درست استایلی مشابه با نسخه های پیشین هامر دارد، ضمن اینکه استایل پیکاپ مانند آن به مراتب مدرن تر و پرطرفدارتر از اسیووی های H1، H2 و H3 هامر است. در پروفیل جلو چراغ های H شکل جایزگین چراغ های دایره ای شکل نسخه های پیشین هامر شده اند و یک نوار LED سرتاسری کل پروفیل جلوی این خودرو را در بر گرفته است. هامر الکتریکی جهت زنده نگه داشتن یاد جلوپنجره خاص هامرهای پیشین، با نورپردازی LED یک سبک جلوپنجره مانند در پروفیل جلو ایجاد کرده که در هر بخش آن یکی از حروف HUMMER طراحی و نصب کرده است.

جی ام سی هامر الکتریکی

همانطور که در تیزرها مشخص بود، هامر الکتریکی جدید دارای شیشه جلو با زاویه بسیار تند بوده که یادآور شیشه جلوی تقریبا عمودی هامرهای درونسوز پیشین است، با این تفاوت که جنرال موتورز این بار کمی بهینه بودن را در طراحی این شیشه جلو رعایت کرده است. خط شخصیت و نحوه طراحی شیشه های جانبی کوچک این هامر جدید، یادآور سبک طراحی هامر H2 است، ولی ستون C زاویه دار این خودرو هیچ شباهتی به هامرهای پیشین ندارد.

گلگیرهای بسیار حجیم و بزرگ هامر الکتریکی فضای کافی برای نصب تایرهای گودیر 35 اینچی رانگلر تریتوری را فراهم کرده؛ ضمن اینکه فضا برای نصب تایرهای 37 اینچی نیز بدون هیچ تغییر و لیفتی وجود دارد! جی ام سی فضای بار عریض و کوتاهیی برای هامر الکتریکی طراحی کرده که راه دسترسی به فضای بار هم یک درب مولتی پرو مانند نمونه طراحی شده در جی ام سی سیرا است.

یک صفحه استیل مقاوم و ضخیم در سرتاسر زیر بدنه توسط جی ام سی نصب شده تا قابلیت های آفرودی هامر الکتریکی چیزی از نسخه های درونسوز پیشین کم نداشته باشد و از اجزای مهم و حیاتی این خودرو مانند باتری های جانمایی شده در کف خودرو در بیراهه نوردی و عبور از سطوح ناهموار محافظت به عمل آید. ساختار بدنه هامر الکتریکی و پلتفرم نصب باتری های آن صلبیت کافی را برای این پیکاپ الکتریکی فراهم کرده تا بتوان سقفی ترانسپرنت با قابلیت بازشدن برای این خودرو طراحی کرد. لازم به ذکر است که پس از برداشتن سقف می توان آن را در فضای برای که در جلو به دلیل نبود پیشرانه درونسوز ایجاد شده قرار داد.

حوض بار جی ام سی هامر الکتریکی

کابین

طراحی داخلی هامر الکتریکی استایلی بسیار مدرن داشته و دقیقا مناسب این آفرودر پریمیوم است. هامر جدید دارای یک نمایشگر بزرگ 13.4 اینچی برای سیستم سرگرمی در میان داشبورد و یک نمایشگر 12.3 اینچی در پشت فرمان است. آفرودرها یقینا از دوربین های التراویژن نصب شده در جلو و زیر بدنه این خودرو که تصاویر محیط اطراف و نقاط کور را به راننده نشان می دهند، استقبال می کنند. به لطف این دوربین ها عبور از مسیرهای ناهموار، محل های باریک و لبه های پرتگاه به مراتب ساده تر شده است.

کابین جی ام سی هامر الکتریکی

هامر الکتریکی یک مد رانندگی به نام Watts to Freedom دارد که تمام توان موتورهای الکتریکی این خودرو را در اختیار راننده قرار می دهد. جی ام سی ادعا کرده که هامر الکتریکی در این حالت قادر است طی کمتر از سه ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

کابین جی ام سی هامر الکتریکی

مشخصات فنی

جی ام سی قصد دارد که هامر الکتریکی 2022 را در زمان عرضه به سه موتور الکتریکی مجهز کند که این سه موتور روی هم رفته قادر به تولید بیشینه قدرت 1000 اسب بخار و بیشینه گشتاور 15 هزار و 600 نیوتن متر هستند. اما نقد ما را ببخشید، این گشتاور اعلام شده توسط جی ام سی منظور گشتاور مکانی لاستیک در هنگام تماس با جاده بوده و منظور گشتاور خروجی پیشرانه نیست. طبق محاسبات انجام شده این گشتاور تولیدی هامر الکتریکی باید چیزی در حدود 1100 نیوتن متر است و انتظار می رفت جنرال موتورز به جای بزرگ نمایی و شو آف، این عدد حقیقی را اعلام می کرد.

یکی از ویژگی های برجسته هامر الکتریکی بهره بردن از سیستم 800 ولتی شارژ سریع DC و قابلیت سازگاری آن با شارژی با قدرت 350 کیلووات است. باتری های اولتیوم این خودرو قابلیت شارژ به صورت سری و موازی را داشه و به همین دلیل قادر هستند تا در 10 دقیقه انرژی لازم برای پیمودن 160 کیلومتر مسافت را ذخیره کنند. جی ام سی در این لحظه حجم دقیق باتری هامر الکتریکی را اعلام نکرده، اما بیان کرده که این باتری از 24 ماژول دوتایی تشکیل شده در حالت شارژ کامل این غول لاکچری آفرودی را قادر به پیمایش مسافت 565 کیلومتر ساخته است.

نمای جلو جی ام سی هامر الکتریکی

هامر الکتریکی جدید دارای سیستم فرمان پذیری چهار چرخ به نام CrabWalk بوده که چرخ های عقب را به صورت هماهنگ با چرخ های جلو تغییر زاویه می دهد تا مانورپذیری این خودرو در سرعت های پایین و شرایط دشوار بهبود یابد. خوشبختانه سیستم فرمان پذیری چهار چرخ هامر امکان چرخاندن چرخ های عقب در خلاف جهت چرخ های جلو را هم دارد تا شعاع چرخش این خودرو کاهش یابد.

گشتاور بالای هامر الکتریکی یقینا به این خودرو در پیمودن مسیرهای پرمانع کمک زیادی می کند. جی ام سی ادعا کرده که این خودرو قادر است تا از موانعی با ارتفاع 47 سانتی متر بالا برود! جی ام سی هامر الکتریکی را به سیستم تعلیق بادی مجهز کرده که راننده می تواند در مواقع لزوم ارتفاع خودرو را تا 15 سانتی متر هم افزایش دهد. بدین ترتیب زاویه حمله، فرار و شکست هامر الکتریکی بسیار خیره کننده خواهد بود. جنرال موتورز بیان کرده هامر الکتریکی قادر است بدون هیچ مشکلی در آبی با عمق بیش از 65 سانتی متر حرکت کند.

نکته مهم اینجاست که هامر الکتریکی ضمن دارابودن قابلیت های خیره کننده بیراهه نوردی، در سطح جاده نیز خودروی بسیار توانایی است. جنرال موتورز تخمین زده که نسخه سه موتوره هامر الکتریکی قادر است طی 3 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. بدین ترتیب این غول الکتریکی قادر است بسیاری از سوپراسپرت های امروزی را پشت سر بگذارد. البته رقیب اصلی هامر الکتریکی یعنی تسلا سایبرتراک نیز در قدرتمندترین نمونه قادر است طی 2.9 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. زمانی هم که در رانندگی نیاز به آرامش داشته باشید می توانید سیستم سوپرکروز این خودرو را فعال کنید تا سیستم های کمکی راننده امکان رانندگی بدون گرفتن فرمان را برای شما فراهم کنند.

لوگو جی ام سی هامر الکتریکی

قیمت و زمان عرضه

نسخه پایه EV2 هامر الکتریکی برچسب قیمتی معادل 80 هزار دلار دارد و در بهار سال 2024 راهی بازار جهانی می شودو نسخه EV2X این خودرو برچسب قیمتی معادل 90 هزار دلار داشته که از بهار سال 2023 راهی بازار می شود. هر دو نسخه مذکور جزو مدل های ضعیف تر بوده که تنها از دو موتور الکتریکی بهره می گیرد.

نسخه EV3X که مدل سه موتوره هامر بوده برچسب قیمتی معادل 100 هزار دلار داشته و قرار است که از پاییز سال 2022 راهی بازار جهانی شود. نسخه پریمیوم و پرچمدار ادیشن 1 این خودرو هم قیمتی معادل 112 هزار و 600 دلار داشته و قرار است که از پاییز سال 2021 به بازار جهانی عرضه شود.

 

 

4.4 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟