اخبار خودرو ایران

راهنمای انتخاب باتری مناسب برای ماشین و موتور سیکلت

پنجشنبه - ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
خواندن 4 دقیقه

یکی از مهم‌ترین قطعات مورد استفاده در خودرو و موتور سیکلت، باتری می‌باشد که به منزله قلب تپنده این دستگاه‌ها محسوب می‌شود. به‌طوری‌که اگر این بخش از کار بیفتد دستگاه نیز نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد و یا حتی روشن شود. در این مواقع نیاز به خرید باتری موتور سیکلت و ماشین می‌باشد، بنابراین لازم است که اطلاعاتی را در این زمینه داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین قطعات مورد استفاده در خودرو و موتور سیکلت، باتری می‌باشد که به منزله قلب تپنده این دستگاه‌ها محسوب می‌شود. به‌طوری‌که اگر این بخش از کار بیفتد دستگاه نیز نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد و یا حتی روشن شود. در این مواقع نیاز به خرید باتری موتور سیکلت و ماشین می‌باشد، بنابراین لازم است که اطلاعاتی را در این زمینه داشته باشید.

به گزارش خودرونویس، ما قصد داریم در این مقاله راهنمای انتخاب باتری مناسب، نکاتی را برای خرید باتری خودرو و موتور سیکلت بیان کنیم.

راهنمای انتخاب باتری مناسب موتور سیکلت و ماشین

برای خرید باتری ماشین و موتور سیکلت لازم است نکاتی را در نظر بگیرید که ما در این بخش از راهنمای انتخاب باتری مناسب ماشین و موتور سیکلت، آن‌ها را بیان می‌کنیم:

ولتاژ باتری

تمامی باتری‌هایی که در بازار وجود دارند، چه موتور سیکلت و چه ماشین دارای ولتاژ ۱۲ ولت می‌باشند. بنابراین در این زمینه حق انتخاب نداریم.

 آمپر باتری خودرو و موتور سیکلت

یکی از نکات مهم در راهنمای انتخاب باتری مناسب خودرو و موتور سیکلت، آمپر باتری است که قدرت و ظرفیت یک باتری را نشان می‌دهد. مقدار آمپر با توجه به حجم موتور وسیله نقلیه و تجهیزات جانبی که در آن استفاده می‌شود، می‌تواند متفاوت باشد. آمپر باتری خودرو معمولا از ۳۵ آمپر تا ۲۲۰ آمپر و موتور سیکلت از ۳ تا ۱۲ آمپر متفاوت می‌باشد. اگر از دستگاه خاصی بر روی وسیله نقلیه خود استفاده نمی‌کنید، از همان ظرفیت آمپری که کارخانه سازنده برای خودرو و موتور سیکلت اعلام کرده است استفاده نمایید.

ابعاد باتری موتور سیکلت و خودرو

یکی از نکات دیگر که در راهنمای انتخاب باتری مناسب خودرو و موتور سیکلت بیان می‌کنیم، توجه به ابعاد باتری و مدل قطب‌های آن می‌باشد. پس توجه کنید که ابعاد باتری که خریداری می‌کنید با محلی که قرار می‌گیرد هم اندازه باشد و به خوبی در جای خود محکم شود تا در دست‌اندازها لق نخورد. همچنین در خودروهای کره‌ای قطب‌ها برعکس می‌باشند و شما نمی‌توانید باتری به جز باتری فابریک آن را استفاده کنید، بنابراین به این نکته نیز توجه کنید.

 کشور سازنده باتری

باتری‌هایی که امروزه در بازار ایران وجود دارند، اکثرا تولید کشورهای ایران، کره، چین و ترکیه می‌باشند. باتری‌های داخلی از نظر کیفیت، بسیار مطلوب هستند و نسبت به باتری‌های کره‌ای نیز عمر طولانی‌تری دارند. از آنجا که باتری‌های ایرانی دارای گارانتی هستند می‌توان دریافت که استفاده از آن‌ها مطمئن می‌باشد و بهترین گزینه انتخاب، باتری ایرانی می‌باشد.

تاریخ تولید باتری

برای خرید باتری موتور سیکلت و خودرو به تاریخ تولید باتری دقت کنید. باتری را انتخاب کنید که فقط چند ماه از تاریخ تولید آن گذشته باشد. هرچه از تاریخ تولید باتری مدت بیشتری گذشته باشد، عمر باتری کوتاه‌تر می‌باشد.

 باتری آبی یا اتمی

هر چند باتری‌های آبی نیاز به نگهداری بیشتری دارند اما عمر طولانی‌تری دارند. اگر جزو افرادی هستید که خیلی باتری را چک نمی‌کنید، بهتر است باتری اتمی را انتخاب نمایید. البته باید این نکته را ذکر کنیم که باتری‌های اتمی نیز دارای آب هستند و چیزی به اسم باتری خشک وجود ندارد. برای فهمیدن این نقطه باتری را در دست بگیرید و تکان دهید تا صدای آب داخل آن را بشنوید.

 CCA باتری

CCA جریان تست درجه حرارت پایین باتری می‌باشد. این مشخصه‌ای است که نشان می‌دهد توانایی باتری برای استارت زنی خودرو در هوای سرد چقدر است.  CCA ، که به‌صورت یک نسبت نشان داده می‌شودT نسبت آمپراژ باتری نو و شارژ شده در درجه حرارت منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد، به مدت ۳۰ ثانیه می‌باشد. هرچه این عدد بیشتر باشد قدرت استارت زنی باتری در هوای سرد بیشتر است. پس در مناطق سردسیر از باتری که CCA .بیشتری دارد استفاده کنید.

قیمت باتری موتور سیکلت و خودرو

باتری‌ها دارای کیفیت‌ها و برندهای مختلفی هستند که هر کدام قیمت خاصی دارند. البته دقت داشته باشید که هر باتری گرانی، کیفیت مطلوبی ندارد. اما هیچ جنس ارزانی هم بی دلیل نیست. باتری را خریداری کنید که برند معتبری دارد و از کیفیت محصولات آن برند هم مطمئن هستید.

یک پیشنهاد مناسب برای اینکه بتوانید باتری موردنیاز خود را ارزان‌تر خریداری کنید این است که به نمایندگی‌هایی که فروش باتری عمده ماشین و موتور سیکلت را انجام می‌دهند مراجعه کنید. زیرا عمده فروشی‌ها همیشه محصولات خود را ارزان‌تر از بازار عرضه می‌کنند.

نوع باتری

به طور کلی برای موتور سیکلت و خودرو دو نوع اصلی باتری وجود دارد. که در این بخش از راهنمای انتخاب باتری مناسب موتور سیکلت و خودرو آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

در موتور سیکلت؛ باتری‌های اسید سرب، ارزان‌تر، نیاز به نگهداری بیشتر و عمر مفید کوتاه‌تر می‌باشند. اما باتری‌های لیتیومی گران‌تر، نیاز به نگهداری کمتر، عمر مفید طولانی‌تر و وزن سبک‌تری نیز دارند.

برای انتخاب باتری خودرو نیز باید در بین دو نوع اتمی یا اسیدی انتخاب کنید. باتری‌های اسیدیر فته رفته خراب می‌شوند و باتری اتمی به‌طور ناگهانی کارایی خود را از دست می‌دهد. به‌طور کلی استفاده از باتری اتمی خودرو طرفداران بیشتری دارد و تنوع و کیفیت بیشتری نسبت به باتری اسیدی دارند.

خرید از نمایندگی‌های معتبر

خرید از نمایندگی‌های معتبر

یکی از نکاتی که ما در این راهنمای انتخاب باتری مناسب می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، خرید از نمایندگی‌های معتبر می‌باشد. باتری که انتخاب می‌کنید را حتما از فروشگاه‌هایی که نمایندگی برندهای دیگر را دارند خریداری کنید. از فروشگاه‌هایی که باتری با قیمت بسیار پایین را عرضه می‌کنند دوری کنید زیرا این باتری‌ها تاریخشان نزدیک است و دوام زیادی ندارند. پس سعی کنید خرید خود را از نمایندگی‌هایی که قدرت فروش بالایی دارند و باتری‌ها بعد از تولید خیلی در انبار نمی‌مانند خرید کنید. آرکا باتری یکی از نمایندگی‌های معتبر در زمینه فروش انواع باتری می‌باشد که این اطمینان را به شما می‌دهد باتری با تاریخ مناسب و گارانتی معتبری را به‌دست شما برساند.

نکات مهم برای انتخاب بهترین باتری ماشین و موتور سیکلت

  • عمر مفید باتری‌ها معمولا بین ۲ تا ۵ سال می‌باشد.
  • ولتاژ باتری‌های موتور سیکلت معمولا ۱۲ ولتی می‌باشند، اما از نظر شدت جریان با یکدیگر متفاوتند. برای انتخاب باتری لازم است باتری را انتخاب کنید که دارای آمپر مناسب با وسیله نقلیه شما باشد.
  • باتری‌های خارجی معمولا بدون گارانتی می‌باشند، بنابراین اگر  وسیله نقلیه گران قیمتی دارید باتری خریداری کنید که دارای گارانتی معتبر باشد.
  • از خرید باتری که تاریخ انقضای آن گذشته باشد خودداری کنید، حتی اگر یک روز از تاریخ انقضای آن گذشته است نباید آن را خریداری نمایید.
  • قیمت باتری‌های موتور سیکلت و خودرو با توجه به آمپر آن‌ها متفاوت می‌باشد.
  • برای اینکه بتوانید خرید مطمئنی داشته باشید لازم است به نمایندگی باتری مراجعه کنید تا بتوانید محصولات با کیفیتی را خریداری نمایید.

 باتری ایرانی بخریم یا خارجی؟

باتری‌های خارجی که در بازار ایران وجود دارند، معمولا گارانتی ندارند و به‌صورت قاچاقی وارد کشور می‌شوند. اما اخیرا شرکت‌های ایرانی مثل صبا باتری، باتری‌های با کیفیتی را تولید کرده‌اند که دارای خدمات پس از فروش و گارانتی می‌باشند و محبوبیت فراوانی پیدا کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که خرید باتری خودرو و موتور سیکلت ایرانی گزینه بهتری است و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟