اخبار خودرو ایران
آیا وقت آن نرسیده مسئولان دیدگاه خود را نسبت به صنعت خودرو تغییر دهند؟

صنعت خودروسازی چین از کپی کاری تا رقابت با بزرگان

یکشنبه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
صنعت خودروسازی چین از کپی کاری تا رقابت با بزرگان

صنعت خودروسازی چین قدمت زیادی ندارد. ولی طی 20 سال گذشته این صنعت چرخش 180 درجه ای داشت و از یک صنعت کپی کار که صرفا با الگوبرداری مستقیم از خودروسازان مطرح دنیا ماشین طراحی می کرد به یکی از صنایع خودروسازی نوپا و قدرتمند در دنیا تبدیل شده است.

به گزارش خودرونویس، فرانک استفنسون یکی از طراحان مطرح خودرو در جهان بوده که طی یک ویدیو روند پیشرفت صنعت خودروسازی چین را طی دو دهه گذشته بررسی کرده است. برای اینکه متوجه بحران هویتی صنعت خودروسازی چین در اوایل دهه 2000 شوید، استفنسون نگاهی به چند خودروی طراحی شده در 20 سال پیش توسط چینی ها انداخته که نه تنها با الگوبرداری از خودروسازان مطرح غربی طراحی شده، بلکه دقیقا یک تقلید ناشیانه از روی خودروهای مطرح اروپایی و آمریکایی بوده اند.

به عنوان مثال Shuanghuan SCEO یکی از خودروهایی بود که کپی برابر اصل ب ام و X5 طراحی شده بود و واقعا تمایز این دو خودرو از یکدیگر کار بسیار دشواری بود. در واقع تنها وجه تمایز Shuanghuan SCEO با ب ام و X5 چراغ های جلو، جلوپنجره و چراغ های عقب است!

صنعت خودروسازی چین از کپی کاری تا رقابت با بزرگان

دلیل رشد و پیشرفت صنعت خودروسازی چین طی دو دهه

برخلاف چیزی که شما تصور می کنید، مصرف کنندگان خودرو در بازار چین اصلا طرفداران خودروهای کپی با طراحی تقلید شده از خودروهای مطرح جهان نیستند و طراحی خودروهای چینی از روی دست خودروهای تراز اول دنیا باعث ورشکستگی چند خودروساز چینی هم شد!

کار به جایی رسید که مشتریان در بازار چین تقریبا از طراحی یک خودروی غیر کپی برداری شده از خودروهای غربی ناامید شده بودند. اما ناگهان چری سنت شکنی کرد و این خودروساز چینی در سال 2008 سدان A3 را که با توسط موسسه معتبر پینین فارینا طراحی شده بود به بازار عرضه کرد. به دلیل همین طراحی عجیب و غریبی که چری A3 در سال 2008 داشت و شبیه هیچ خودروی مطرحی نبود، فروش خوبی را در آن سالها در بازار چین تجربه کرد و به نوعی به نقطه عطف عملکرد کمپانی خودروسازی چری تبدیل شد.

حال در صنعت خودروسازی چین، شرکت هایی مانند بی وای دی BYD هم حضور دارند که خودروهایی با سبک طراحی و استایل ظاهری منحصر به فرد و بدون کپی کاری و تقلید از سایر خودروسازان تولید می کنند و یک سبک طراحی یکپارچه را برای سبد محصولات خود ایجاد کرده اند. برخی دیگر از خودروسازان چینی مانند هونگچی Hongqi طراحان مشهور صنعت خودروی جهان از خودروسازان لاکچری را استخدام کرده اند. برخی از این طراحان گایلز تیلور از رولزرویس و والتر د سیلوا از فولکس واگن هستند که فعالیت این طراحان سرشناس موجب پیشرفت طراحی محصولات خودروسازان چینی از جمله همین هونگچی شده است.

صنعت خودروسازی چین طی این سالها فقط در زمینه طراحی پیشرفت نکرده، بلکه در زمینه مهندسی نیز پیشرفت چشمگیری داشته است. به عنوان مثال خودروی الکتریکی چینی نیو Nio EP9 سریع ترین خودروی تولیدی در پیست نوربرگ رینگ آلمان بوده که موفق شده یک دور این پیست پرچالش را طی 6 دقیقه و 45.9 ثانیه طی کند. این رکوردیست که دست پورشه، لامبورگینی، فراری و بوگاتی هم هنوز به آن نرسیده است!

شاید یکی از جالبترین خودروهای تولید شده در چین، ماشین برقی وولینگ مینی Wuling Mini EV باشد که قیمتی تنها معادل 4500 دلار یعنی چیزی در حدود 120 میلیون تومان به پول ایران داشته و موفق شده سدان الکتریکی پرطرفدار تسلا مدل 3 را از نظر آمار فروش در چین پشت سر بگذارد!

صنعت خودروسازی چین از کپی کاری تا رقابت با بزرگان

الگوبرداری صنعت خودروسازی ایران از چین

پیشرفت صنعت خودروسازی چین که کار خود را از یک کپی کار شروع کرده بود طی این دو دهه گذشته بسیار چشمگیر بوده است. دلیل پیشرفت صنعت خودروسازی این کشور، نگاه باز و امکان همکاری با خودروسازان بزرگ و وجود جوینت ونچرهای متعدد در این کشور با خودروسازانی مانند فولکس واگن، فورد، آئودی، مرسدس بنز، ب ام و و، جنرال موتورز و … بوده که باعث انتقال دانش نیز شده است. همچنین چینی ها از طراحان مطرح دنیا نیز در طراحی خودرو کمک گرفته اند که همین موضوع سبب شد خودروهایی زیبا با زبان طراحی منحصر به فرد طراحی کنند.

هیچ خودروسازی در دنیا حتی مرسدس بنز و ب ام و با اتکا به توان داخلی تولید نمی کنند و اتفاقا همکاری با شرکت های مختلف موجب پیشرفت این خودروسازان مطرح امروزی شده است. خودروسازی یک صنعت مادر بوده و یک کشور نمی تواند صفر تا 100 یک خودرو را بسازد. اگر مسئولین همین موضوع را درک کنند و متوجه شوند که نمی شود با نگاه به داخل و عدم همکاری با خودروسازان مطرح جهانی، خودروهای با کیفیت و مدرن تولید کنیم، گره کور صنعت خودروسازی ایران باز می شود.

در غیر این صورت باید حسرت فرصت های از دست رفته ای را بخوریم که کشورهای همسایه ایران مانند پاکستان و ترکیه و حتی عراق توانستند از چنگ صنعت خودروسازی ما در بیاورند و به نماینده خودروسازان مطرح در خاورمیانه تبدیل شدند.

 

 

 

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟