اخبار خودرو جهان

10 کراس‌اوور چینی که باید جهانی شوند

پنجشنبه - ۲ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 11 دقیقه
بیوک

از 25 سالِ گذشته تاکنون صنعت خودروسازی چین پیشرفت و شکوفایی غیرمنتظره‌ای داشته است. به نظر می‌آید که هر روز نوید بخش شروعی جدید برای چینی‌ها در خودروسازی بوده و ظاهراً چینی‌ها بیشتر برروی تولید اتومبیل‌های برقی و کراس‌اوور متمرکز شده‌اند.

به گزارش خودرونویس، بسیاری از محصولات صنعت خودروسازی چین، در اکثر کشورهای جهان به فروش نرسیده و این موضوع واقعاً نگران‌کننده است! زیرا برخی از تولیدات چینی‌ها بسیار خوب، ابتکاری، جالب و منحصر به فرد هستند. علاوه‌براین، اگر محصولات مزبور در نقاط مختلف جهان به فروش برسند؛ مطمئناً سود بسیار خوبی نصیبِ شرکت‌های چینی خواهد شد. حالا با توجه به نکاتی که بیان کردیم؛ در ادامه 10 کراس‌اوور چینی که باید در کشورهای دیگر هم به فروش برسند؛ معرفی کرده و شما را با تعدادی از بهترین محصولاتِ چینی آشنا می‌کنیم.

  

آرک‌فاکس Alpha-T

کراس‌اوور Alpha-T یکی از محصولات گروه خودروسازی بایک است. این محصول حاصل همکاری شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بایک با شرکت Magna به عنوان یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان قطعات اتومبیل در جهان بوده و آماده عرضه و تولید مستقیم به عنوانِ اتومبیلی برقی در اروپا و غرب است.

آرک‌فاکس

 

 

اتومبیل Alpha-T برای حرکت از دو پیشرانه الکتریکی با توان 218 اسب‌بخار  و یک باتری با ظرفیت 93.6 کیلووات ساعت استفاده کرده و به راحتی از پس استانداردهای آلایندگی اروپا یا WLTP بر می‌آید. Alpha-T تنها با یکبار شارژ، 310 مایل را پیمایش کرده و به این ترتیب تسلا مدل Y پشت سر شما جا می‌ماند!

 

جیلی Icon

هنگامی که یک تولیدکننده اتومبیل برای طراحی مدلی خاص از گرافیک 8 بیت (8-bit) استفاده کرده و مطبوعات را به چالش می‌کشد؛ باید اطمینان داشت که محصول نهایی، اتومبیلی ایده‌آل خواهد بود.

 

جیلی Icon

به نظر می‌آید که جیلی Icon براساس مدل‌های اخیر کمپانی سیتروئن طراحی شده است. اما باید گفت که Icon بسیار بهتر از محصولات سیتروئن بوده و از پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو و ترکیب شده با سیستم هیبریدی نرم، به همراه گیربکس 7 سرعته دو کلاچه استفاده می‌کند. مدل Icon دارای آخرین نسخه سیستم‌های ایمنی مرتبط به اتومبیل‌ها بوده و مجهز به دستگاه تصفیه هوای محیط داخلی، جهت مبارزه با ذرات مضر و ویروس‌ها است.

 چری Vantas

چری یکی از بازیگران اصلی صنعت خودروسازی چین بوده و مدل Vantas (وانتاس) را به عنوان کراس‌اوور برتر خود و برای رقبات با اتومبیل‌هایی مانند لینکن اوییتور طراحی کرده است.

 

چری Vantas

درباره اتومبیل مزبور، اطلاعات زیادی در دست نیست؛ اما ما می‌دانیم که چری از طریق هلدینگHAAH Automotive به دنبال فروش Vantas با نام تجاری Exeed premium است. چری تقریباً نزدیک به یک دهه است که به بازار ایالات‌متحده علاقه‌مند شده و شاید اتومبیل مزبور رویای آنها را به واقعیت تبدیل کند.

  

وِی VV5

اگر نام عجیب آن را کنار بگذاریم؛ واقعاً کراس‌اووری کاملاً جمع و جور و با مشخصاتی در حد و اندازه اتومبیل‌های کوپه، بدون کنار گذاشتن صندلی‌های عقب بوده و بسیار جالبِ توجه است.

 

وِی VV5

مدل VV5 توسط برند زیر مجموعه کمپانی گریت‌وال به عنوانِ یکی‌دیگر از بازیگران بزرگ صنعت خودروسازی چین ساخته شده است. مدل VV5 در نسخه‌های گوناگون و به همراه پیشرانه 1.5 لیتری و یا 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ با قدرت 171 یا 197 اسب‌بخار قدرت عرضه شده است. وِی VV5 از گیربکس دو کلاچه 7 سرعته برخوردار بوده و این واقعاً ناراحت کننده است که در جای دیگری شاهد عرضه آن نیستیم؛ چون این محصول رقیبِ جالب و مناسبی برای نیسان جوک خواهد بود.

 

هونگ‌چی HS5

تا همین چند سال پیش، هونگ‌چی معروف به رولزرویس چینی‌ها بود و تنها مردمان قدرتمند و ثروتمند چینی به سراغ محصولات هونگ‌چی می‌رفتند.

 

هونگ‌چی HS5

با این حال اخیراً برند مزبور شروعی تازه داشته و هدف‌گذاری خود را تغییر داده است. به همین منظور هونگ‌چی مدل HS5 را به عنوان رقیبی برای BMW X3 معرفی کرده است. ممکن است کمی عجیب به نظر برسد؛ اما HS5 به هیچ عنوان مانند دیگر خودروهای چینی نبوده و هونگ‌چی از پیشرانه‌های آئودی Q5 در آن استفاده کرده است. بدنه متفاوت HS5 بسیار جذاب و جدید بوده و حاصل تلاش کمپانی ایتال‌دیزاین است.

 

بیوک Velite 6

شاید این یک تقلب باشد؛ اما Velite 6 نه تنها در چین، بلکه مخصوص عرضه در بازار کشور چین ساخته شده و بیوک آن را یک MAV (خودروی چند منظوره) توصیف کرده است. به زبانِ ساده‌تر؛ بیوک Velite 6 یک کراس‌اوور است!

 

بیوک

مدل Velite 6 از پیشرانه 85 یا110 کیلوواتی به همراه باتری 35 یا 52.5 کیلووات ساعتی در نسخه‌های قدرتندتر برخوردار است. با توجه به این که جنرال‌موتورز در نقاط مختلف جهان تلاش کرده و هنوز برای تولید خودروهای برقی جدی نیست؛ اگر مدل Velite 6 جهانی شود، می‌تواند عملکرد خوبی داشته و برای آنها سودآور باشد.

 بایتون M-Byte

مدل M-Byte برای اولین بار در سال 2018 و به عنوان کانسپت معرفی شد و بیشتر به دلیل صفحه نمایش 48 اینچی خود که تمام عرض داشبورد را پوشش می‌داد، مورد توجه رسانه‌ها و علاقه‌مندان به اتومبیل قرار گرفت.

 

بایتون M-Byte

نسخه تولیدی این محصول دارای همان صفحه نمایش 48 اینچی بوده و تنها تغییر کاملاً واضح آن نسبت به نسخه کانسپت، چرخ‌های آن است. قدرتمندترین نسخه M-Byte حدود 400 اسب‌بخار قدرت داشته و شتاب صفر تا 100 آن تنها 5.5 ثانیه است. مدل M-Byte دارای قابلیت شارژ سریع بوده و می‌تواند حداکثر 341 مایل را با یکبار شارژ پیمایش کرده و به همین دلیل به راحتی امتیازات NEDC اروپا را به دست آورد. با در نظر داشتن تمام موارد مزبور، فروش جهانی M-Byte قطعاً کمپانی بایتون را شگفت‌زده خواهد کرد.

 نیو ES8

این محصول را همان شرکت سازنده سوپراسپرت الکتریکی EP9 ساخته است. به دلیل فاصله فراوانِ میانِ محورها نیو ES8 را باید یک SUV بزرگ دانست. همچنین ES8 به داشبوردی بسیار پیشرفته و برخوردار از سیستم‌های دیجیتالی و سرگرم‌کننده و سیستم فرمان صوتی مجهز شده است. شتاب صفر تا 100 آن در قدرتمندترین نسخه به 4.9 ثانیه رسیده و با یکبار شارژ 360 کیلومتر را پیمایش می‌کند. این محصول به راحتی امتیاز NEDC اروپا را کسب خواهد کرد.

نیو ES8

 

اما بهترین ویژگی ES8 چیست؟  باید گفت که کمپانی نیو دستیار مصنوعی و هوشمندی به نام نومی (Nomi) را در ES8 قرار داده است. دستیار مزبور صدای شما را گوش داده و پاسخ خواهد داد. این امر باعث برقراری ارتباط عاطفی بیشتری میان مالک و خودروی ES8 خواهد شد.

 لینک اند کو 01

برخلاف سایر کراس‌اوورهای لیست ما، لینک اند کو 01 از همان ابتدا برای عرضه در اروپا و سایر نقاط جهان ساخته شده است. با این حال کشور چین سازنده آن بوده و اولین بار هم در چین به فروش رسید.

 

لینک اند کو 01

به نظر می‌آید که همکاری ولوو و جیلی نتایج خوبی داشته و 01 گواهی ما بر این مدعا است. کراس‌اوور مزبور براساس XC40 و به عنوان محصولی هیبریدی عرضه شده و از رویکردی جدید و خلاقانه برای ساخت آن استفاده شده است. این محصول با گیربکس دستی هم در دسترس بوده و این یعنی: بُرد- بُرد!

 بی‌وای‌دی تانگ 2

تیم طراحی تانگ 2 واقعاً گُل کاشته است! اگر چه کپی‌برداری و تاثیرات مدل‌هایی نظیر فورد اِج را می‌توان در تانگ 2 مشاهده کرد؛ اما این محصول بسیار با وقار و بی‌نظیر به نظر می‌رسد.

بی‌وای‌دی تانگ 2

تانگ 2 به عنوان محصولی پلاگین هیبریدی و یا الکتریکی خالص عرضه شده و تقریباً 500 اسب‌بخار قدرت دارد. این محصول بسیار مجهز بوده و در حال حاضر در کشور چین عرضه می‌شود. بله! واقعاً تانگ 2 تقریباً 500 اسب‌بخار قدرت داشته و شتاب صفر تا 100 آن در قدرتمندترین نسخه، 4.4 ثانیه است. ولی با این همه قیمت تانگ 2 حدود 40 هزار دلار بوده و امسال این محصول در بازار نروژ عرضه شده و احتمالاً بزودی شاهد فروش گسترده آن در جهان خواهیم بود.

با توجه به محبویت کراس‌اوور‌ها در چین که باعثِ طراحی و توسعه آنها به شکل اختصاصی و فقط برای بازار چین شده است؛ جای تعجب و شگفتی است که چرا بسیاری از کراس‌اوورهای مزبور صادر نمی‌شوند؟ به نظر می‌رسد که اتومبیل‌های یادشده گزینه‌های بسیار جالب و قانع‌کننده دیگری برای عبور از جاده‌های گوناگون در نقاط مختلف زمین دارند!

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟