اخبار خودرو جهان
دارای دو مدل تک و دو موتوره

فولکس واگن ID.4 رسما رونمایی شد

شنبه - ۵ مهر ۱۳۹۹
خواندن 9 دقیقه
فولکس واگن ID.4

فولکس واگن پس از تلاش های زیادی که به منظور الکتریکی سازی انجام داد، سرانجام کراس اوور الکتریکی ID.4 2021 را معرفی کرد. فولکس واگن ID.4 اولین محصول تمام الکتریکی این برند با قابلیت پیمایش طولانی در کشور آمریکاست.

به گزارش خودرونویس، همانند هاچبک الکتریکی فولکس واگن ID.3، کراس اوور ID.4 هم روی ساختار و پلتفرم الکتریکی MEB فولکس واگن توسعه یافته و در آمریکا باید با رقبایی مانند شورولت بولت EV، هیوندای کونا EV و کیا نیرو الکتریکی در سگمنت کراس اوورهای الکتریکی رقابت کند. فولکس واگن قصد دارد که ID.4 را در سه ماه اول سال 2021 به بازار آمریکا عرضه کند.

لازم به ذکر است که ID.4، اولین محصول الکتریکی فولکس واگن در بازار آمریکا نیست. بلکه این برند آلمانی پیشتر با عرضه e-Golf با قیمت 32 هزار دلار و بیشینه مسافت قابل پیمایش 205 کیلومتر در حالت شارژ کامل، توان الکتریکی سازی خود را به مخاطب نشان داده بود. البته همین فولکس واگن e-Golf با در نظر گرفتن سیکل EPA آمریکا تنها قادر به پیمایش 140 کیلومتر مسافت بوده است. اما کراس اوور الکتریکی ID.4 قادر است در حالت شارژ کامل بیشینه مسافت 405 کیلومتر را طی کند و دارای سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرکی است که تمام رقبای ذکر شده از آن بی بهره هستند.

نمای عقب فولکس واگن ID.4

مشخصات فنی

فولکس واگن ID.4 2021 به صورت استاندارد با یک پک باتری 82 کیلووات ساعتی راهی بازار می شود که ظرفیت به مراتب بیشتری نسبت به پک باتری 66 کیلووات ساعتی شورولت بولت، 64 کیلووات ساعتی کیا نیرو و هیوندای کونا، 75.7 کیلووات ساعتی فورد موستانگ مک E و 62 کیلووات ساعتی نیسان لیف پلاس دارد. اما این باتری به مراتب بزرگتر نسبت به رقبا، بیشینه مسافت قابل پیمایش بیشتری را نسبت به رقبا برای ID.4 به ارمغان نیاورده است. طبق گفته فولکس واگن، ID.4 پیش از اینکه نیاز به شارژ مجدد داشته باشد، قادر است بیشینه مسافت 405 کیلومتر را طی کند. ولی شورولت بولت و هیوندای کونا به ترتیب قادر هستند 417 و 415 کیلومتر را در حالت شارژ کامل طی کنند. ضمن اینکه کیا نیرو و فورد موستانگ مک E پایه هم قادر هستند در حالت شارژ کامل 384 و 370 کیلومتر مسافت را طی کنند.

نمای جلو فولکس واگن ID.4

موتور الکتریکی نصب شده روی اکسل عقب این خودرو قادر به تولید 201 اسب بخار قدرت و 309 نیوتن متر گشتاور بوده که هرچند آمار قابل قبولی در این سگمنت رقابتی است، ولی نسبت به رقبای خود مقداری ضعیف تر است. حال که فولکس قدرت زیادی هم از این پک باتری استخراج نکرده و مسافت قابل پیمایش آن را هم بیشتر از رقبا طراحی نکرده، مشخص نیست دقیقا چه سیستمی روی این پک باتری تنظیم کرده است.

اما چیزی که باعث می شود فولکس واگن ID.4 تمام رقبای خود را در بازار آمریکا پشت سر بگذارد، عرضه نسخه دو موتوره بوده که قرار است چند ماه پس از عرضه نسخه تک موتوره به بازار عرضه شود. این نسخه به یک موتور الکتریکی دیگر روی اکسل جلو مجهز شده که سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک را برای ID.4 به ارمغان آورده است. همچنین به موجب نصب این موتور، بیشینه قدرت تولیدی این کراس اوور الکتریکی به 302 اسب بخار و بیشینه گشتاور تولیدی آن هم به 441 نیوتن متر افزایش یافته است. در این لحظه مشخص نیست که آیا اضافه شدن یک موتور الکتریکی دیگر به ID.4 از مسافت قابل پیمایش آن نسبت به مدل تک موتوره کاسته یا خیر.

 

طراحی ظاهری

یکی از نقاط قوت فولکس واگن ID.4 به نسبت رقبا، طراحی ظاهری هوشمندانه و جذاب آن است. این خودرو به لطف دارابودن خطوط منحنی شکل و برآمده روی بدنه نسبت به سایر محصولات خشن فولکس واگن، شباهت ظاهری بیشتری نسبت به خودروهای خاطره انگیز بیتل، Bus و Karmann Ghia دارد. این در حالی است که فولکس واگن چراغ های LED بسیار مدرنی در جلو و عقب با دیزاین بسیار زیبا طراحی کرده که توسط یک نوار LED سرتاسری به یکدیگر متصل شده اند.

چراغ عقب فولکس واگن ID.4

از آنجایی که ID.4 یک خودروی الکتریکی بوده، دیگر فولکس واگن برای آن جلوپنجره یا حتی گریل مصنوعی هم طراحر نکرده و استایل شیک و در عین حال ساده ای برای آن به ارمغان آمده است. ولی در سپر یک ورودی هوای بزرگ به منظور خنک سازی باتری ها طراحی شده است. داخل چراغ های جلو طراحی پیچیده ای داشته و متشکل از یک پروژکتور اصلی است که با LEDهای ژئومتریک تزیین شده است. نسخه های مجهز به پکیج Statement فولکس واگن ID.4 به دلیل دارابودن لوگوی نورپردازی شده در جلو، استایل ظاهری جذاب تری نسبت به سایر مدل ها دارند.

فولکس واگن ID.4 در نمای جانبی هم به دلیل دارا بودن خطوط منحنی شکل طراحی زیبا و چشمگیری دارند. تنها ضربه گیرهای پلاستیکی مشکی رنگ نصب شده در زیر درها و آرک چرخ ها مقداری به طراحی زیبای بدنه این خودرو لطمه وارد کرده است. اما تم سفید رنگ قسمت جانبی سقف در کنار رنگ مشکی کلی سقف و ترکیب رنگ آن با بدنه، باعث زیبایی این کراس اوور الکتریکی شده است.

طراحی فولکس واگن ID.4 در قسمت عقب تا حد زیادی مشابه پروفیل جلوست؛ تنها اگر به جای قطعات پلاستیکی مشکی رنگ از قطعاتی همرنگ با بدنه استفاده می شد، زیبایی این خودرو به مراتب بیشتر می شد. چراغ های عقب درست مانند جلو طراحی زیبا و پیچیده ای داشته که توسط یک نوار LED به یکدیگر متصل شده اند. البته این نوار LED درست در میان بدنه توسط لوگوی نورپردازی شده فولکس واگن قطع شده است.

 

کابین

درون کابین هم مانند استایل بیرونی شاهد طراحی مینیمال هستیم و یک نمایشگر 5.3 اینچی دیجیتالی پشت ستون فرمان نصب شده است. هرچند این نمایشگر نسبت به نمونه های نصب شده روی سایر محصولات فولکس واگن بسیار کوچکتر است، ولی باعث شده سبک طراحی مینیمال کابین حفظ شود. این نمایشگر ساده دارای سه حالت قابل تنظیم بوده که مهم ترین اطلاعات خودرو از قبیل شارژ باتری و مسافت قابل پیمایش را به راننده نشان می دهد. تنظیمات این نمایشگر به وسیله کلیدهای لمسی طرحی شده روی غربیلک فرمان انجام می شود.

کابین فولکس واگن ID.4

در کنار این نمایشگر ساده و مینیمال، یک نمایشگر 10 اینچی لمسی در میان داشبورد برای سیستم سرگرمی و اطلاع رسانی نصب شده که در نسخه Statement ابعاد آن به 12 اینچ رسیده است. قسمت میانی داشبورد طراحی راننده محور داشته و درست در زیر این نمایشگر کلیدهای کنترلی مربوط به سیستم تهویه و سیستم صوتی طراحی و نصب شده است. سیستم رهیاب و همچنین فرمان پذیری بدون نیاز به لمس صفحه از جمله ویژگی های جذاب این نمایشگر محسوب می شوند.

صندلی های فولکس واگن ID.4

فولکس واگن ID.4 در حالت معمولی 858 لیتر فضای بار در پشت صندلی های ردیف دوم دارد. اما با خواباندن صندلی های این قسمت فضای بار ID.4 به 1820 لیتر افزایش پیدا می کند که به مراتب از تمام رقبای خود در هر دو صورت بیشتر است. همچنین فولکس واگن ID.4 دارای فضای سرنشین به حجم 2803 لیتر بوده که از تمام رقبا بیشتر بوده و با این حجم رهبر این سگمنت از کراس اوورهای الکتریکی محسوب می شود.

فضای بار فولکس واگن ID.4

تجهیزات ایمنی

فولکس واگن لیست بلند بالایی را برای سیستم های ایمنی و رفاهی ID.4 تدارک دیده است. این خودرو به صورت استاندارد به پکیج کمکی راننده IQ.Drive متشکل از هشدار برخورد از جلو با مانیتورینگ عابر پیاده و قابلیت ترمز خودکار، مانیتورینگ نقاط کور، کمکی تعویض خطوط و کروز کنترل تطبیقی هوشمند است. مضاف بر این ها ID.4 دارای سیستم تابلوخوان مسیر، سنسورهای پارک و نوربالای هوشمند است.

کنسول میانی و پد شارژ فولکس واگن ID.4

قیمت و زمان عرضه

فولکس واگن ID.4 قرار است که در سه ماه اول سال 2021 با قیمت پایه 40 هزار دلار راهی بازار جهانی شود. همچنین نسخه تمام چرخ محرک 302 اسب بخاری این خودرو هم برچسب قیمتی معادل 43 هزار و 700 دلار داشته و از اواسط سال 2021 راهی بازار می شود.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟