اخبار خودرو جهان
بر پایه آئودی گرند اسفر توسعه یافته است

نسل جدید آئودی A8 صرفا با موتور برقی در سال 2024 می آید

سه شنبه - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
audi-grandsphere-concept آئودی گرند اسفر نسل جدید آئودی A8 برقی 2024 (1)

مرسدس بیش از یکسال پیش نسل جدید سدان اس S کلاس را معرفی کرد و نسخه برقی آن یعنی مرسدس بنز EQS را نیز معرفی کرد. ب ام و نیز پس از مرسدس بنز اقدامی مشابه کرد و نسخه بنزینی و برقی نسل جدید سری 7 را معرفی کرد که پلتفرم نسخه برقی i7 با نسخه بنزینی سری 7 یکسان است. اما آئودی هنوز سدان برقی فول سایز در سبد محصولات خود ندارد. اما قرار است که در سال 2024 داستان تغییر کرد و در این سال آئودی تصمیم دارد نسل جدید A8 را رونمایی کرد. برخلاف دو رقیب آئودی یعنی مرسدس بنز و ب ام و که سدان پرچمدار آنها نسخه بنزینی هم دارد، اما تصمیم آئودی این بوده که نسل جدید A8 را تنها در مدل برقی به بازار عرضه کند.

به گزارش خودرونویس، البته هنوز هیچ تصویر جاسوسی از نسل جدید آئودی A8 منتشر نشده و با این حال نسل جدید این سدان فول سایز آئودی قرار است یکسال دیگر رونمایی شود. این را می دانیم که آئودی در طراحی نسل جدید A8 از سدان کانسپت گرند اسفر Grandsphere الهام گرفته است. این خودروی کانسپت فوق مدرن در سپتامبر سال 2021 معرفی شده و یکی از چهار عضو کانسپت از خانواده Sphere آئودی محسوب می شود که نشان دهنده سبد محصولات برقی این شرکت در آینده هستند. جهت یادآوری بیان می کنیم که آئودی قصد دارد از سال 2026 به بعد فقط خودروهای برقی به بازار دنیا لانچ کند و فروش خودروهای درونسوز را هم در سال 2033 برای همیشه متوقف می کند.

audi-grandsphere-concept آئودی گرند اسفر نسل جدید آئودی A8 برقی 2024 (2)

مدیرطراحی آئودی Marc Lichte اظهار کرد که طراحی آئودی گرند اسفر کانسپت بسیار شبیه به نسخه تولیدی نسل جدید آئودی A8 است. البته وی در ادامه گفت که نسل جدید آئودی A8 کپی کامل از گرند اسفر کانسپت نیست. وی در ادامه گفت که آئودی A8 جدید همان گرند اسفر با مقداری ساده سازی در نمای ظاهری خواهد بود. بسیاری تصور می کنند که نسل جدید آئودی A8 به دلیل بهره گرفتن از موتور برقی با نام A8 ای-ترون E-Tron در بازار عرضه می شود. آئودی A8 جدید روی پلتفرم PPE توسعه یافته که به صورت مشترک با پورشه طراحی شده است.

audi-grandsphere-concept آئودی گرند اسفر نسل جدید آئودی A8 برقی 2024 (2)

مشخصات احتمالی نسل جدید آئودی A8 2024

آئودی A8 جدید همانطور که اظهار کردیم بر پایه آئودی گرند اسفر Gransphere کانسپت توسعه پیدا کرده است. این کانسپت نه تنها از نسخه لانگ آئودی A8 بزرگتر است، بلکه از مدل Horch آئودی A8 که رقیب اصلی مرسدس میباخ اس کلاس هم محسوب می شود طول بیشتری دارد. آئودی گرند اسفر Grandsphere دکانسپت در زمان رونمایی با شعار جت شخصی در جاده معرفی شده بود و طولی معادل 5.35 متر و فاصله بین دو محور خیره کننده ای معادل 3.19 متر داشت.

audi-grandsphere-concept آئودی گرند اسفر نسل جدید آئودی A8 برقی 2024 (2)

مشخصات فنی آئودی A8 2024 هنوز اعلام نشده، اما آئودی گرند اسفر Grandsphere دارای سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک به لطف بهره گیری از دو موتور برقی بود. آئودی تخمین زده که این دو موتور برقی روی هم رفته قادر به تولید 710 اسب بخار قدرت و 960 نیوتن متر گشتاور هستند. این خودرو طی 4 ثانیه قادر بود از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برسد. هنوز مشخص نیست که آیا نسخه تولیدی آئودی A8 مدل 2024 هم با این مشخصات عرضه می شود یا خیر.

audi-grandsphere-concept آئودی گرند اسفر نسل جدید آئودی A8 برقی 2024 (2)

به احتمال زیاد یک پک باتری بزرگ 120 کیلوواتی برای آئودی A8 برقی 2024 نصب می شود که در حالت شارژ کامل این خودرو را قادر به پیمایش 750 کیلومتر مسافت می سازد. این خودرو دارای قابلیت شارژ سریع با توان 270 کیلووات بوده که طی 10 دقیقه شارژ انرژی لازم برای پیمایش 300 کیلومتر مسافت در آن ذخیره می شود. آئودی اظهار کرده که این خودرو کانسپت کمی بیشتر از 20 دقیقه زمان نیاز دارد تا میزان شارژ باتری های خود را از 5 به 80 درصد برساند.

هنوز هیچ پروتوتایپ در حال تستی از نسل جدید آئودی A8 E-Tron دیده نشده و ظاهرا قرار است که این خودرو در اواخر سال 2024 رونمایی شود.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟