اخبار خودرو جهان
مجهز به پیشرانه الکتریکی 710 اسب بخاری

آئودی Grandsphere رونمایی شد

شنبه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
آئودی grandsphere

آئودی خودروی مفهومی Skysphere را در فستیوال پبل بیچ در ماه آگوست رونمایی کرد که اولین محصول این برند پریمیوم آلمانی از خانواده sphere محسوب می شود. این خودرو یک کانورتیبل دو نفره تمام الکتریکی فوق لوکس بوده که دارای قابلیت رانندگی خودران سطح 4 است. حال آئودی درست در آستانه نمایشگاه خودرو مونیخ 2021 عضو دیگری به نام Grandsphere را از این خانواده معرفی کرده که سدانی الکتریکی و فوق لوکس و مدرن است.

به گزارش خودرونویس، Grandsphere شباهت ظاهری چندانی با آئودی Skysphere دو درب بدون سقف ندارد. ولی همانند برادر دو درب خود، این سدان الکتریکی نیز نشان دهنده آینده تمام الکتریکی همین کمپانی بوده و از پیشرانه الکتریکی، کابینی فوق مدرن و سیستم رانندگی خودران سطح چهار بهره می برد که به احتمال زیاد روی نسخه تولیدی همین خودرو نیز لحاظ می شود.

نمای عقب آئودی grandsphere

طراحی ظاهری و کابین آئودی Grandsphere

آئودی خودروی کانسپت Grandsphere را یک جت شخصی در جاده تفسیر کرده و این خودروی مفهومی با ظاهر ساده و شکیل خود و بدنه بسیار کشیده نشان دهنده آینده A8 در قالب سدانی الکتریکی است. آئودی Grandsphere طول و عرضی به ترتیب معادل 5.4 و 2 متر دارد و فاصله بین دو محور آن نیز 3.2 متر اعلام شده است. سبک طراحی پروفیل جلو مقداری مشابه سایر محصولات امروزی آئودی بوده و دیگر جلوپنجره بزرگ تک فریم آئودی در این خودرو حذف شده و می توان اظهار کرد که Grandsphere طراحی منحصر به فرد و خاصی دارد. چراغ هایی فوق باریک در قسمت های فوقانی گوشه پروفیل جلو این خودرو نصب شده اند. کاپوت و اوورهنگ جلو کوتاه بوده و سبک طراحی پروفیل جانبی تداعی کننده خودروهای فستبک بوده و یک نوار LED باریک به همراه لوگوی نورپردازی شده قرمز آئودی در پروفیل عقب دیده می شود.

نمای جانبی آئودی grandsphere

طراحی کابین آئودی Grandsphere مشابه هیچ یک از محصولات امروزی آئودی نیست. درب های این خودرو خلاف جهت یکدیگر باز شده و سرنشین را به کابین فوق مدرن و لوکس خود فرا می خواند. همچنین یک نمایشگر با نورپردازی در مقابل راننده قرار دارند. تنظیمات صندلی راننده و سرنشین جلو بسته به حالت از پیش تعیین شده به صورت خودکار انجام می شود و کابین نیز برای رسیدن به دمای دلخواه به صورت خودکار سرد و گرم می شود.

نمای عقب آئودی grandsphere

مواد اولیه لوکس و با کیفیتی مانند چوب، پشم، آلومینیوم و شیشه در تزیین کابین آئودی Grandsphere دیده می شود. هیچ نمایشگری درون کابین وجود ندارد؛ به جای آن یک نمایشگر به عرض کل کابین با رابط کاربری MMI در بالای سطح چوبی داشبورد نصب شده و جزییاتی مانند کنترلرهای صوتی و نویگیشن را نشان می دهد. زمانی که این خودرو در حالت رانندگی خودران سطح 4 قرار داشته باشد، غربیلک فرمان و پدال ها درون بدنه جمع می شوند تا خودرو کاملا بدون نیاز به راننده، هدایت شود. این به سرنشینان امکان می دهد تا از محفظه خنک کننده نصب شده در کنسول میانی که برای قرار دادن نوشیدنی تعبیه شده، استفاده کنند.

کابین آئودی grandsphere

مشخصات فنی آئودی Grandsphere

آئودی Grandsphere روی پلتفرم PPE گروه خودروسازی فولکس واگن توسعه یافته که روی همین پلتفرم خودروهای دیگری مانند آئودی A6 ای-ترون، آئودی Q6 و پورشه ماکان الکتریکی نیز توسعه یافته اند. ماژول باتری بین دو اکسل این خودرو جانمایی شده و دارای ظرفیتی معادل 120 کیلووات ساعت است. این باتری وظیفه تامین انرژی دو موتور الکتریکی (یکی روی هر اکسل) را داشته که روی هم رفته در Grandsphere قادر به تولید 710 اسب بخار قدرت و 960 نیوتن متر گشتاور لحظه ای هستند. به لطف این قدرت خیره کننده، این سدان بزرگ سایز سنگین وزن می تواند طی کمتر از 4 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

نمای جانبی آئودی grandsphere

آئودی تخمین زده که Grandsphere قادر است در حالت شارژ کامل بیشینه مسافتی معادل 750 کیلومتر را تحت سیکل WLTP طی کند و می تواند طی 10 دقیقه شارژ انرژی لازم برای پیمایش 300 کیلومتر مسافت را به لطف قابلیت شارژ سریع 270 کیلوواتی در خود ذخیره کند. همچنین طی 25 دقیقه شارژ، میزان شارژ باتری ها از 5 به 80 درصد می رسد.

آئودی grandsphere

قابلیت فرمانپذیری چرخ های عقب و سیستم تعلیق بادی تطبیق پذیر به صورت استاندارد برای آئودی Grandsphere در نظر گرفته شده که این تعلیق هوشمند طی یک میلی ثانیه می تواند سختی دمپرها را تغییر دهد تا میزان نرمی و بادی رولینگ بدنه خودرو همراه در حد ایده آل باشد. همچنین یک دوربین نصب شده در جلو به سیستم تعلیق هوشمند این خودرو کمک می کند تا شرایط جاده و مسیر پیش رو بسنجد.

 

سخن پایانی

در حال حاضر آئودی Grandsphere تنها یک خودروی مفهومی است. ولی همانند Skysphere نشان دهنده آینده محصولات تمام الکتریکی این کمپانی هستند. امیدواریم که هر دو خودرو به مرحله تولید برسند.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟