اخبار خودرو جهان
ایر دریم ادیشن، کابوسی برای ایلان ماسک

لوسید ایر تسلا را به چالش کشید

شنبه - ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 6 دقیقه
لوسید ایر دریم ادیشن

لوسید موتور به طور رسمی نسخه ایر دریم ادیشن را معرفی کرد. این سدان لوکس الکتریکی با قدرت پیمایش بالا قرار است در سه ‌ماهه دوم سال 2021 روانه بازار شود. لوسید ایر نخستین خودروی الکتریکی است که با تسلا وارد رقابت شده و آن را به چالش می‌کشد.

به گزارش پایگاه خبری خودرونویس، لوسید موتور با معرفی این سدان الکتریکی، تسلا را وارد چالش جدیدی کرده است. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا پورشه تیکان نمی‌تواند رقیب جدی تسلا باشد؟ قطعاً پاسخ یک خیر محکم است، چرا که تیکان همواره قرار بوده یک پورشه الکتریکی باشد. به بیان دیگر، هدف پورشه با تولید مدل تیکان صرفا زنده نگه داشتن برند پورشه در زمینه تولید خودروی الکتریکی بوده، نه رقابت با الکتریکی‌سازهای قدرتمندی چون تسلا.

لوسید ایر از نمای جلو

اما ماجرای لوسید کاملا فرق دارد. در واقع، طراحی و هدایت تولید لوسید ایر دریم ادیشن توسط پیتر رولینسون صورت گرفت؛ او همان مهندسی است که طراحی تسلا مدل S را نیز در کارنامه خود دارد. اما ماحصل جدید کار او یعنی لوسید ایر دریم ادیشن یک سدان الکتریکی است که مزایای بیشتری نسبت به تسلا مدل S دارد و این الکتریکی ‌ساز معروف و خبره را وارد چالش جدیدی کرده است.

بر اساس این گزارش، این سدان الکتریکی کارامدتر، راحت‌تر، قابلیت شارژ سریع‌تر و دارای آیرودینامیک بهتری نسبت به تسلا مدل S است، ضمن اینکه فضای داخلی و فضای بار بیشتری هم نسبت به تسلا مدل S دارد.

نمای عقب لوسید ایر

فضای داخلی

تحول در طراحی فضای داخلی این لوسید ایر الکتریکی کاملا مشهود است. طراحی داشبورد این خودروی جدید بسیار متفاوت از سایر مدل‌هایی است که تاکنون دیده‌ایم. داشبورد این مدل از سبک جدیدی الهام گرفته است که نمایشگر تمام رنگی و مانیتور لمسی نزدیک دست راست راننده از جمله ویژگی‌های بارز آن است. در واقع، استفاده از این المان‌ها در فضای داخلی خودرو، ترکیبی از طراحی یک خودروی الکتریکی مدرن و یک محصول کلاسیک را تداعی می‌کند که برای سرنشینان در نوع خود بسیار جالب است.

کابین لوسید ایر

استفاده از شیشه بزرگ و یکپارچه که قسمت جلوی ماشین و سقف را پوشانده از دیگر ویژگی‌های این خودرو است که آن را متمایز از تسلا کرده است. لوسید ایر در واقع با استفاده از این طرح خلاقانه، خط افقی بین ستون‌های اصلی را حذف کرده تا سرنشینان دید فوق‌العاده هم نسبت به اطراف و هم به آسمان داشته باشند. این طرح فوق‌العاده، لوسید ایر دریم ادیشن را از سانروف نیز بی‌نیاز کرده است چرا که این طراحی یک سانروف دائمی تلقی می‌شود.

نمایشگر منحنی 34 اینچی با کیفیت رزولوشن 5K در جلوی راننده (قسمت داشبورد) از دیگر شاخصه‌های بارز این خودرو است که تقریباً دو برابر اندازه نمایشگر موجود در مدل پورشه تیکان است. تمام سقف خودرو شیشه‌ای است و به لطف این طراحی، مقدار زیادی نور طبیعی برای سرنشینان فراهم می‌کند. همچنین با افزایش فضای سر مسافر و اضافه کردن فضای قابل توجه در کابین، فضای داخلی کابین بسیار بهینه شده است. به لطف استفاده از طراحی Space Concept این نسخه بزرگ‌ترین کابین و همچنین بیشترین فضای بار را در کلاس خود دارد.

صندلی عقب لوسید ایر

طراحی بیرونی

طراحی بیرونی و اندازه این سدان الکتریکی بسیار بی‌نظیر است؛ بهره‌مندی از یک کاپوت بسیار کوتاه و در عین حال از کابین به نسبت طولانی از ویژگی‌های خاصی است که ظاهر این خودرو را متفاوت از آنچه تاکنون دیده‌اید می‌کند. لوسید ایر دریم ادیشن با چرخ‌های 21 اینچی یا 19 اینچی عرضه خواهد شد.

 

باتری و شارژ

یکی از عناصری که لوسید موتور در تولید لوسید ایر دریم ادیشن به آن افتخار می‌کند، تکنولوژی باتری است که از آن استفاده می‌کند. لوسید تامین‌کننده انحصاری تکنولوژی باتری برای مسابقات فرمول E است. به عبارت دیگر، لوسید پک‌های باتری را مهندسی و تولید می‌کند که تمام خودروهای مسابقات فرمول E از آن استفاده می‎کنند. علاوه بر این، لوسید سیستم مدیریت باتری را نیز برای خودروهای مسابقات فرمول E فراهم می‌کند.

نمای جانبی لوسید ایر

اما ماژول‌های باتری که در این سدان الکتریکی استفاده شده متفاوت از ماژول‌هایی است که در خودروهای فرمول E استفاده می‌شوند. این باتری‌ها در واقع بهینه‌سازی شده‌اند. پیتر رولینسون، مدیرعامل لوسید این دو ماژول متفاوت را پسرعموی هم خطاب می‌کند. 22 ماژول در نسخه دریم ادیشن به کار رفته است که هر کدام بیش از 5 کیلووات ساعت ذخیره انرژی دارند. این ماژول‌ها جمعا یک پک باتری 113 کیلووات ساعتی را تشکیل می‌دهند که نسبت به پک باتری 100 کیلووات ساعتی مورداستفاده در تسلا مدل S بزرگ‌تر است.

بر اساس این گزارش، قدرت پک باتری به کار رفته در نسخه الکتریکی لوسید به این صورت است که با هر یک دقیقه شارژ کردن باتری خودرو، می‌توان انتظار پیمایش مسافت 32 کیلومتری را داشت، یعنی تنها با 20 دقیقه شارژ شدن، این خودرو می‌تواند مسافتی به طول 484 کیلومتر را طی کند.

 

رانندگی نیمه خودران لوسید ایر

لوسید ایر، نخستین خودروی تمام‌الکتریکی دنیا است که ترکیبی از حسگرهای پیشرفته و فناوری لیدار با رزولوشن بالا و سیستم نظارت بر رانندگی را در تمامی مدل‌ها فراهم می‌کند.

فناوری رانندگی رویایی لوسید، ۱۹ سیستم ایمنی و کمک راننده خواهد داشت که در نخستین نمونه‌های تولیدی آن هم وجود خواهد داشت. هشت قابلیت دیگر نیز به مرور زمان با به‌روزرسانی اینترنتی برای لوسید ایر ارائه خواهد شد. به همین دلیل، نسخه‌های اولیه دارای فناوری خودران سطح ۲ خواهند بود که پس از مدتی به سطح ۳ ارتقا پیدا خواهد کرد.

نمایشگر لمسی لوسید ایر

دید ۳۶۰ درجه، هشدار نقطه کور، تشخیص رنگ چراغ راهنمایی، ترمز خودکار، هشدار تصادف هنگام عبور از تقاطع، کروز کنترل هوشمند با قابلیت توقف و حرکت خودکار، هدایت خودکار بین خطوط، تغییر هوشمند زاویه روشنایی چراغ‌های اصلی، پارک خودکار، کنترل خطر هنگام خروج از پارک و مدیریت ترمز هنگام مانور از مهم‌ترین امکانات ایمنی لوسید ایر 2021 به شمار می‌روند.

 

قیمت و زمان عرضه لوسید ایر 2021

لوسید موتور اعلام کرده که در نظر دارد در سال 2021 و 2022، چهار نسخه مختلف از مدل لوسید ایر را عرضه کند. ابتدا در سه‌ماهه دوم سال 2021، مدل گرند تورینگ و نسخه ایر دریم ادیشن به ترتیب با قیمت‌ها 139 هزار دلار و 169 هزار دلار عرضه خواهند شد. پس از آن، در سه‌ماهه چهارم سال 2021 مدل ایر تورینگ با قیمت 95 هزار دلار و در سال 2022 لوسید ارزان ترین مدل خود با نام ایر را با قیمت کمتر از 80 هزار دلار عرضه خواهد کرد.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟