اخبار خودرو جهان
ادعای گریت وال در خصوص آلایندگی بیشتر از استاندارد دو خودروی PHEV بی وای دی

گریت وال زیرآب بی وای دی را زد

دوشنبه - ۸ خرداد ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
بی وای دی گریت وال استاندارد آلایندگی چین پلاگین هیبریدی

گریت وال یک خودروساز چینیست که به تازگی به نهادهای کنترلی چین گزارش داده که دو خودروی بی وای دی از استانداردهای آلایندگی چین پیروی نکرده اند. در گزارشی که امروز در رسانه های چینی منتشر شده، گریت وال موتورز اعلام کرده که دو خودروی پلاگین هیبریدی بی وای دی Qin پلاس DM-i و بی وای دی سانگ پلاس مشکوک به استفاده از مخازن سوخت اتمسفریک هستند و به احتمال زیاد استاندارد آلایندگی گازهای تبخیری را پاس نمی کنند.

به گزارش خودرونویس، گریت وال موتورز که رقابت جدی با بی وای دی را در عرصه خودروهای پلاگین هیبریدی و برقی شروع کرده، به طور جدی از نزدیک روند تشکیل پرونده و رسیدگی به موضوه تخلف دو محصول بی وای دی از استاندارد آلایندگی چین را پیگیری می کند.

به گفته گریت وال، جرایم مقامات مسئول حفاظت از محیط زیست به دلیل  احتمال تخطی از قوانین استاندارد آلایندگی چین توسط بی وای دی مسئول بررسی این مورد برای دو خودروی بی وای دی Qin پلاس و سانگ پلاس برای احتمال تخطی بی وای دی در گزارش استاندارد آلایندگی هستند. به همین جهت به تازگی تحقیقاتی علیه بی وای دی بر اساس مستندات ارائه شده توسط گریت وال آغاز شده است.

بی وای دی گریت وال استاندارد آلایندگی چین پلاگین هیبریدی

این داستان که خود نوعی رقابت و تخریب برند شرکت رقیب محسوب می شود، به برندینگ بی وای دی نه تنها در بازار چین، بلکه در بازار جهانی لطمه وارد می کند. در همین راستا بی وای دی بیانیه ای صادر کرده و در آن اظهار داشته که قاطعانه با هر نوع رقابت ناسالم و ناعادلانه مخالف بوده و حق پیگیری حقوقی را برای خود محفوظ می داند.

بی وای دی اظهار کرد که ارزیابی گریت وال و نظر این شرکت در خصوص محصولات BYD را به رسمیت نمی شناسد و از حقوق خود و منافع خود به صورت قانونی دفاع خواهد کرد. بی وای دی امیدوار است که ادارات مربوطه نسبت به این مورد مداخله کنند و تحقیقات استاندارد برای پی بردن به صحت یا کذب بودن ادعای گریت وال را در آزمایشگاه های استاندارد ملی چین بررسی کنند. بی وای دی ادعا کرده که تمامی محصولات این شرکت در آزمایشگاه های مطابق با استاندارد ملی چین تست شده اند و گواهینامه های مربوط به استاندارد را که لازمه تولید یک خودرو در چین هستند را از مقامات ملی چین دریافت کرده است.

بی وای دی گریت وال استاندارد آلایندگی چین پلاگین هیبریدی

تا به این لحظه بی وای دی بیش از 800 هزار دستگاه از دو خودروی Qin پلاس پلاگین هیبریدی و سانگ پلاس پلاگین هیبریدی DM-i را در چین به مشتریان تحویل داده است. بدین ترتیب اگر شاخص های آلایندگی این دو خودرو با استاندارد ملی چین مغایرت داشته باشد، ممکن است بی وای دی ملزم به یک فراخوان بزرگ برای رفع مشکل آلایندگی این دو خودرو شود.

پس از انتشار این خبر، قیمت سهام بی وای دی در چین افت 2.41 درصدی داشت. جالب اینجاست که ارزش سهام گریت وال موتورز نیز افت 6.17 درصدی را تجربه کرده است!

بی وای دی گریت وال استاندارد آلایندگی چین پلاگین هیبریدی

سختگیری چین در استاندارد آلایندگی خودروهای پلاگین هیبریدی

گزارش های منتشر شده از صنعت خودرو چین نشان می دهد که این کشور سختگیری زیادی نسبت به آلایندگی خودروهای پلاگین هیبریدی در مقایسه با خودروهای درونسوز دارد. مخازن سوخت خودروهای پلاگین هیبریدی عمدتا با خودروهای بنزینی معمولی متفاوت هستند. حتی اگر استاندارد آلایندگی خودروهای پلاگین هیبریدی در چین با بیشتر کشورهای دنیا نیز یکسان باشند، ممکن است که این خودروها برای عرضه به بازار چین مشکلاتی داشته باشند. چراکه قوانین زیست محیطی چین برای خودروهای پلاگین هیبریدی سختگیرانه تر از برخی کشورهای دنیاست.

در حال حاضر به غیر از بی وای دی، اکثر تولیدکنندگان خودروهای پلاگین هیبریدی در چین از مخازن سوخت تحت فشار به جای اتمسفریک برای خودروهای PHEV استفاده می کنند. با این حال بی وای دی حق اختراع خود را به ثبت رسانده که می تواند سطح انتشار آلاینده ها را با وجود استفاده از مخازن سوخت معمولی در خودروهای پلاگین هیبریدی کاهش دهد. حال اینکه آیا استاندارد آلایندگی این دو خودرو بی وای دی با استانداردهای زیست محیطی و آلایندگی چین مطابقت دارد یا خیر موردیست که هنوز مشخص نبوده و نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه دارد.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟