اخبار خودرو جهان
همزاد جذابتر فولکس واگن ID.3

کوپرا Born رونمایی شد

سه شنبه - ۴ خرداد ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
کوپرا Born 2021

کوپرا زیربرند شرکت خودروسازی سئات بوده که متخصص تولید خودروهای اسپرت و عملکرد محور است. این شرکت لحظاتی پیش هاچبک الکتریکی به نام Born را رونمایی کرده که در راستای رونمایی از مدل مفهومی همین خودرو در سال گذشته صورت گرفته است.

طراحی ظاهری کوپرا Born

به گزارش خودرونویس، کوپرا Born همزاد خودروی الکتریکی فولکس واگن ID.3 بوده که یک خودروی الکتریکی با طراحی جذاب و به مراتب خشن تر از همزاد فولکس واگن خود است. استایل ظاهری خشن تر کوپرا Born نسبت به فولکس ID.3 به دلیل نصب چراغ های باریک و تهاجمی در جلو و همچنین ورودی های هوای بزرگی شکل گرفته که نمونه آن در ID.3 وجود ندارد. در پروفیل عقب وجود LED لایت بار عریض چهره این خودرو را بزرگتر از چیزی که هست جلوه می دهد و یک دیفیوزر یکپارچه با باله های عمودی که در بهبود آیرودینامیک تاثیر زیادی دارد، در زیر سپر عقب نصب شده است.

نمای عقب کوپرا Born 2021

هاچبک Born اولین خودروی الکتریکی کوپرا بوده و برای آن امکان سفارش شش رینگ آلیاژی با طرح های مختلف از سایز 18 تا 20 اینچ قابل نصب است. این رینگ های دارای دیزاینی با محوریت بهبود آیرودینامیک هستند که در آنها تریمی مسی رنگ مشابه با بدنه اعمال شده است. روی ستون C طرحی بافت مانند اعمال شده که این طرح لانه زنبوری پیچیدگی استایل Born را به نسبت فولکس واگن ID.3 بیشتر کرده است. این در حالی بوده که هر دو خودروی مذکور روی پلتفرم MEB الکتریکی ماژولار فولکس واگن طراحی شده اند. در نهایت باید اظهار کنیم که کوپرا برای Born در ابتدای زمان عرضه، شش رنگ مختلف بدنه را در نظر گرفته است.

نمای جلو کوپرا Born 2021

کابین کوپرا Born

با ورود به کابین کوپرا Born، طراحی آشنایی با فولکس واگن ID.3 را مشاهده می کنید؛ در عین حال تفاوت هایی کلیدی نیز میان این دو خودرو وجود دارد. هاچبک تمام الکتریکی Born به یک نمایشگر بزرگتر 12 اینچی در میان داشبورد مجهز شده که این نمایشگر در ID.3 از نوع 10 اینچی بوده است. همچنین صندلی هایی اسپرت تر با پشت سری های یکپارچه درون کابین این خودرو دیده می شود و روی غربیلک فرمان کلیدهای بیشتری برای دسترسی به تنظیمات مختلف طراحی شده است.

کابین کوپرا Born 2021

 

مشخصات فنی کوپرا Born

همانند فولکس واگن ID.3، کوپرا Born هم دارای سیستم انتقال قدرت عقب محرک است. یک موتور الکتریکی روی اکسل عقب نصب شده که در مدل پایه قادر به تولید 148 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور مشابه فولکس ID.3 Pure پرفورمنس است. این مدل به یک پک باتری 45 کیلووات ساعتی مجهز شده که در حالت شارژ انرژی لازم برای پیمایش 340 کیلومتر مسافت تحت سیکل WLTP را در خود ذخیره می کند. همچنین این مدل برای عبور از 100 کیلومتر بر ساعت 8.9 ثانیه زمان نیاز دارد.

نمای جلو کوپرا Born 2021

نسخه قدرتمندتر این خودرو مدل ID.3 Pro پرفورمنس بوده که به یک موتور الکتریکی 201 اسب بخاری و پک باتری 58 کیلووات ساعتی مجهز شده که مشابه فولکس واگن ID.3 پرو پرفورمنس است. گشتاور این مدل تغییری نداشته، ولی همین قدرت بیشتر موجب شده که این خودرو طی 7.3 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد و در حالت شارژ کامل نیز 420 کیلومتر مسافت طی می کند.

نسخه ای که مشابه آن در ID.3 یافت نمی شود، مدل E-Boost کوپرا Born بوده که موتور الکتریکی آن قادر به تولید 228 اسب بخار قدرت است. این نسخه با اتکا به پیشرانه قدرتمندتر خود می تواند طی 6.6 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برسد و باتری 58 کیلووات ساعتی آن انرژی لازم برای پیمایش 420 کیلومتر مسافت را ذخیره می کند.

چراغ عقب کوپرا Born 2021

البته امکان کوپل شدن این پیشرانه الکتریکی با پک باتری 77 کیلووات ساعتی نیز وجود دارد که در این صورت بیشینه مسافت قابل پیمایش این خودرو در حالت شارژ کامل به 540 کیلومتر افزایش می یابد. از طرف دیگر، این باتری سنگین تر تاثیر منفی روی عملکرد خودرو گذاشته و شتاب صفر تا 100 این مدل 228 اسب بخاری طی 7 ثانیه صورت می گیرد.

کوپرا قصد دارد که هاچبک الکتریکی Born را از ماه سپتامبر وارد خط تولید کند و قرار است که این خودرو در کارخانه Zwickau گروه خودروسازی فولکس در آلمان در کنار ID.3 تولید شود.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟