اخبار خودرو جهان
چین بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان

رشد 25 درصدی فروش خودرو در چین

چهارشنبه - ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
رشد 25 درصدی فروش خودرو در چین

مهم‌ترین چشم ‌انداز هر شرکتی به ویژه شرکت ‌های خودروسازی رشد فروش است. آگاهی از اینکه محصول خود را در کجا، چه زمانی و با چه استانداردهایی عرضه کنید، از مهم‌ترین اصولی است که مدیران فروش هر شرکتی باید بدانند. امروز کشور چین علاوه بر تولید انبوه مدل‌های مختلف خودرو، به یکی از بازار‌های بزرگ و مهمی تبدیل شده است که خودروسازهای معروف و مهم از سراسر دنیا کارخانه‌هایی را در شهرهای مختلف این کشور تاسیس کرده‌اند تا شاهد رشد فروش محصولات خود در این بازار باشند.

به گزارش پایگاه خبری خودرونویس، با وجود شیوع کرونا و تاثیر آن در صنعت جهانی خودرو، آمار فروش خودرو در چین در ماه ژانویه 25 درصد افزایش داشته است که این میزان رشد از ماه سپتامبر 2016 تاکنون بی ‌سابقه بوده است.

بر اساس این گزارش، افزایش فروش خودروهای سواری و مسافری در این کشور به 2.16 میلیون دستگاه در ماه ژانویه، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25.7 درصد رشد داشته است که این میزان با وجود اتفاقاتی از جمله کرونا که از سال گذشته در صنعت خودرو سایه افکنده، نشانه‌ای بسیار مثبت و قابل توجه است.

تعطیلی گسترده در کسب و کارها که به واسطه کووید 19 اتفاق افتاد، اوایل سال گذشته صنعت خودرو را به شدت تحت تاثیر قرار داد و باعث شد که فروش خودرو در ماه ژانویه 2020 نسبت به مدت مشابه 2019 با کاهش 20 درصدی مواجه شود. کوی دونگ‌شو، مدیرعامل انجمن خودروهای مسافری چین گفت: هرچند این انجمن پیش‌بینی رشد 7 درصدی را در سال 2021 کرده بود، اما بازار شاهد فشار در نیمه دوم سال در صنعت خودرو خواهد بود.

 

بحران جدید صنعت خودرو در سال 2021

وی ادامه داد: اما بحران جدیدی که صنعت خودرو به تازگی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، کمبود تراشه و قطعات الکترونیکی است که این امر خود می‌تواند مانع از ادامه رشد فروش خودرو در چین شود چرا که این بحران شرکت‌های بزرگی از جمله فولکس‌واگن را نیز با کاهش تولید مواجه کرده است. طبق گفته تحلیل‌گران این بحران دست‌کم تا ماه مارچ ادامه خواهد داشت. بسیاری از برندهای جهانی بیشتر از برندهای چینی تحت تاثیر این بحران قرار گرفته‌اند.

 

رشد فروش خودروسازان مختلف در چین

بر اساس این گزارش، شرکت خودروسازی نیسان هفته گذشته اظهار کرد که فروش محصولات خود در چین در ماه ژانویه رشد 23.8 درصدی را تجربه کرده است، در حالی‌که فروش محصولات هوندا در چین تنها 4.8 درصد رشد داشته است اما قطعا در گزارش فروش ماه فوریه و مارچ، این رشد به دلیل نبود تراشه و قطعات الکترونیکی، با شاخص منفی روبرو خواهد شد.

این گزارش حاکی است؛ فروش خودروهای الکتریکی در ماه ژانویه امسال با 158 هزار دستگاه رشد 3 برابری را تجربه کرد در حالی که برای چندین ماه متوالی فروش این خودروها با کاهش 23.9 درصدی در چین همراه بودند که مهم‌ترین دلیل آن نیز بحران کرونا در کشور چین و تعطیلی مشاغل از جمله صنعت خودرو بود.

ماه گذشته نیز شرکت تسلا تحویل دومین مدل تولید شده در چین یعنی کراس‌اور کامپکت مدل Y را آغاز کرد. این شرکت تاکنون 15 هزار و 484 دستگاه از مدل‌های 3 و Y که در کارخانه خود در شهر شانگهای تولید می‌شود را به فروش رسانده است.

طرح حمایتی دولت چین از خودروهای الکتریکی، خودروسازها را تشویق کرده است تا مدل‌های جدیدتری در این کشور بسازند. به عنوان مثال، گروه خودروسازی فورد ماه گذشته اعلام کرد که مدل پرچم‌دار الکتریکی خود یعنی موستانگ Mach-E را برای نخستین بار در چین تولید خواهد کرد تا از این طریق ارتباط دوباره‌ای با مشتریان چینی برقرار کند و بتواند شاخص فروش محصولات خود را بالا ببرد.

 

 

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟