به گزارش خودرونویس،طی سالهای اخیر بازار خودرو ایران نیز در حالی از دوران اوج خود فاصله گرفته که به نظر می رسد بازارهای جهانی نیز چنین روندی را دنبال کرده اند، به طوری که سال گذشته، تعداد خودروهای فروخته‌شده در بازارهای عمده جهانی به 90 میلیون و 300 هزار دستگاه کاهش یافته است. این در حالی است که آمار فروش خودروهای سال 2018، شاخص 94 میلیون و 400 هزار دستگاه را نشان می‌دهند و جالب‌تر آنکه سال 2017، با آمار فروش 95 میلیون و 200 هزار دستگاه، کارنامه‌ای به مراتب بهتر از دو سال اخیر را داشته است.

این رکود در میزان فروش، صنعت بزرگ اتومبیل را که به خاطر دست و پنجه نرم کردن با بحران آب و هوایی، مجبور به خاک کردن پیشرانه‌های درون‌سوز (خداحافظی با آن‌ها) و متوسل شدن به پیشرانه‌های الکتریکی شده را چنان به بن‌بست اقتصادی کشانده است که برخی از کارشناسان و متخصصان این حوزه بر این باورند که چنین اتفاقی برای صنعت خودرو جهان بی‌سابقه بوده و این صنعت را در مرحله‌ای قرار داده که کاهش تقاضای جهانی برای خودروها غیرقابل توصیف است.

رکود اقتصادی با پیامدهای بزرگی برای اقتصاد جهانی همراه است. به گزارش صندوق بین‌المللی پول، صنعت خودرو 5.7 درصد از تولید اقتصادی و 8 درصد از صادرات کالا را به خود اختصاص می‌دهد. این صنعت دومین صنعت بزرگ مصرف‌کننده فولاد و آلومینیوم است.

 

استارت رکود بازار خودرو از چین

این گزارش حاکی است؛ بزرگ‌ترین طوفان کاهش فروش در سال گذشته، ابتدا در چین وزیدن گرفت و بازار خودروی این کشور را تحت تاثیر قرار داد. همانطور که می‌دانید، چین بزرگ‌ترین بازار جهان برای فروش خودرو است، اما سال گذشته، حذف مشوق‌های مالیاتی برای خرید خودروهای الکتریکی از سوی دولت منجر به کاهش تقاضا در بازار خودرو در این کشور شد و در نهایت رشد اقتصادی چین را با کاهش شدید و بی‌سابقه مواجه کرد. به طوری که آمار فروش خودرو در چین سال گذشته، نسبت به 2018 تعداد 2.3 میلیون دستگاه کمتر بوده است.

 

رکود بازار خودرویی هند

هند، بازار بزرگ دیگری است که خودروسازان قویا در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اما به دلیل بحران اعتباری و اقتصاد رو به زوال، مشتریان در این کشور، خریدهای بزرگ را متوقف کرده‌اند. این شرایط البته تنها منحصر به چین و هند نیست، بلکه اروپا نیز از این معضل رنج می‌برد. در واقع، برگزیت و رسوایی دیزل‌گیت فولکس ‌واگن دست در دست هم داده تا تعداد خریداران کاهش یابند و سرمایه‌گذاران صنعت خودرو را بر آن داشته تا در مورد سرمایه‌گذاری خود تجدید نظر کنند.

این فشارها البته دستاورد دیگری هم داشته و آن روشن شدن جرقه همکاری‌ شرکت‌ها با یکدیگر در صنعت خودرو است. ادغام گروه خودروسازی فیات کرایسلر با گروه پژو سیتروئن و همچنین همکاری گروه خودروسازی فولکس ‌واگن با شرکت فورد برای توسعه خودروهای الکتریکی از بارزترین مثال‌هایی است که در این زمینه می‌توان زد. گروه خودروسازی دایملر و شرکت ب ‌ام ‌و، هرچند از رقبای سرسخت یکدیگر هستند، اما در زمینه توسعه تکنولوژی خودران و سرویس‌های اشتراکی خودرو با یکدیگر وارد همکاری شده‌اند.

 

چشم انداز صنعت خودروی جهان

اما با تمام این تفاسیر، چشم‌اندازی که صنعت خودروسازی برای سال 2020 متصور شده، خیلی روشن‌تر از گذشته نیست. میائو وی، وزیر صنعت چین اخیرا اعلام کرده است که امسال و سال آینده برای بازار خودرو، سال‌های بحرانی تلقی می‌شوند و فروش خودرو در این کشور یا روی خط صاف حرکت خواهد کرد و یا حتی رشد منفی را هم تجربه خواهد کرد.

بر اساس این گزارش آمار فروش جهانی خودرو در سال 2020 به زیر 90 میلیون دستگاه خواهد رسید و این یعنی کاهش 0.3 درصدی فروش نسبت به سال گذشته. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چه زمانی صنعت خودرو به دوران رشد خود باز می‌گردد؟ و سوال مهم‌تر اینکه آیا اصلا این صنعت به دوران طلایی خواهد باز خواهد گشت؟

 

احتمال زده شدن رکورد فروش خودرو در سال 2017 طی چند سال آینده ضعیف است، چرا که یکی از دلایل عمده آن، کاهش تقاضا برای خرید در شهرهای ثروتمندی است که مشتریان به دلیل بیشتر شدن تراکم ترافیک و افزایش آلودگی هوا، تمایلی به خرید خودرو ندارند. در این شهرها، تمایل خریداران واقعی ممکن است بیشتر به استفاده از برنامه‌های تاکسی‌های اینترنتی، سرویس اشتراکی خودرو و یا حمل و نقل عمومی باشد. اما پیش‌بینی ها حکایت از این دارد که تقاضای خرید خودرو در کشورهای کمتر توسعه‌یافته در نهایت رکورد فروش جدیدی را به ثبت خواهد رساند و سال 2023 آغازگر این تحول خواهد بود.

 

بسیاری از بازارها در جهان آنطور که ما تصور می‌کنیم و انتظار داریم نیستند. در واقع، مردم بسیاری از کشورها با بالا رفتن سطح درآمد، انتظاراتشان از زندگی هم افزایش می‌یابد و استطاعت مالی‌شان برای خرید وسایل جدید این امکان را به آن‌ها می‌دهد. پس افزایش سطح درآمد در این کشورها عاملی است که می‌تواند باعث افزایش تقاضا چه به منظور تعویض خودرو و چه به منظور خرید خودروی جدید شود.

با تمام این‌ها هنوز با قطعیت نمی‌توان عنوان کرد که تحول خودروها از پیشرانه‌های درون‌سوز اعم از دیزلی و بنزینی به سمت خودروهای الکتریکی چطور توانسته بر میزان فروش جهانی تاثیر بگذارد، اما چیزی که وجود دارد این است که نمی‌توان تاثیر آن را نادیده گرفت. حتی این احتمال وجود دارد که رفته ‌رفته خودروهای با راننده جای خود را به ناوگان خودروهای خودران دهند و تقاضا برای این خودروها افزایش یابد.

شایان ذکر است که پدیده خودروهای الکتریکی یکی از چالش‌های اساسی است که خودروسازان در بازار جهانی با آن مواجه هستند، چرا که این خودروها بیش از مدل‌های سنتی و معمولی هزینه دارند، این در حالی است تولید این خودروها مستلزم درگیر کردن نیروی کار کمتری برای مونتاژ است و به طور چشمگیری به زنجیره تامین کوتاه‌تری متکی است. نکته دیگر اینکه این زنجیره‌های تامین دست‌کم در اروپا به دلیل برگزیت، با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

5 از 2 رای