اخبار خودرو جهان
کاهش تولید 628 هزار خودرو به دلیل کمبود تراشه

 کرونا و ضرر 61 میلیارد دلاری به صنعت خودرو

شنبه - ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
کرونا و کمبود تراشه برای تولید خودرو

پس از عادی شدن شرایط کرونا و بازگشت خریدران خودرو به بازار، صنعت خودرو با بحران جدیدی روبرو شد و آن نداشتن سمی‌کنداکتور (semiconductor) و تراشه‌های خاص مورد استفاده در خودروسازی به میزان کافی بود. کارخانه‌های تولید تراشه به خاطر تامین نیاز تولیدکنندگان گجت، بسیار شلوغ بودند.

به گزارش خودرونویس، اگر به خاطر داشته باشید، در سال 2011 پس از وقوع زلزله توهوکو و سونامی که پس از آن به وجود آمد، کارخانه‌های تحت مالکیت شرکت «رنساس الکترونیکز» همگی زیر سیل ویران شدند. توقف تولید، ضربه‌ای بزرگ را به این شرکت وارد کرد؛ البته نه صرفا به این شرکت بلکه پس‌لرزه‌های تعطیلی «رنساس الکترونیکز» باعث وزیدن یک موج نابودگر در آسمان صنعت خودروسازی ژاپن نیز شد چرا که صنعت خودروسازی در این کشور تا حد چشمگیری به «سمی‌کنداکتورها»ی شرکت رنساس وابسته بود.

به گزارش پایگاه خبری خودرونویس و به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، فقدان یا کمبود تراشه در هر زمینه‌ای از سیستم حمل و نقل گرفته تا صفحه‌های لمسی از جمله گوشی ‌هوشمند و لپ‌تاپ و … راهی جز تعطیلی برای کارخانه‌ها باقی نمی‌گذارد؛ شرکت‌های خودروسازی هوندا، نیسان و تویوتا نیز از این قاعده مستثنی نبودند و برای چندین ماه یا تعطیل شدند یا روند تولید خود را کُند کردند. خودروسازان پس از آگاهی از خطر متکی بودن صرف به یک تولیدکننده به‌ ویژه تولیدکننده قطعه حساس و مهم، متعهد شدند که با اقدامات هوشمندانه از بروز چنین اتفاقاتی در آینده جلوگیری کنند.

بر اساس این گزارش، پس از گذشت یک دهه از آن اتفاق، شیوع ویروس کرونا و اثرات مخرب آن در صنعت، باعث شده تا صنعت جهانی خودرو یک بار دیگر خود را در شرایطی مشابه سال 2011 ببیند. اکنون کرونا با اختلال در زنجیره تامین تولیدکنندگان سیستم‌های الکترونیکی که در دنیای امروز خودروسازی قلب خودروهای مدرن تلقی می‌شوند، صنعت خودرو را دوباره در گلوگاه مشکلات تولید قرار داده است.

الکسیس پارتنر، یکی از مشاوران صنعت خودروسازی پیش‌بینی می‌کند: کمبود قطعات الکترونیکی می‌تواند صنعت خودروسازی را با ضرر 14 میلیارد دلاری در سه ماهه نخست سال و 61 میلیارد دلاری ضرر برای کل سال مواجه کند.

این گزارش حاکی است؛ پس از جنگ جهانی دوم، پدیده همه‌گیری کرونا بود که توانست صنعت خودرو را بار دیگر با چنین تعطیلی گسترده‌ای مواجه کند، طوری که نمایشگاه‌های خودرو را در سراسر جهان نیز به تعطیلی کشانده است. اما تابستان سال گذشته، پس از کمرنگ‌تر شدن محدودیت‌ها و گشایش دوباره کارخانه‌ها، تقاضا برای خرید خودرو خیلی سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، اتفاق افتاد. در واقع، به دلیل ترس از ازدحام در مترو یا اتوبوس، مردم در سراسر جهان خیلی سریع و مشتاقانه به خرید خودروهای شاسی‌بلند، سواری و پیک‌آپ روی آوردند و این امر منجر به رونق دوباره فروش خودرو در سراسر جهان شد.

این روزها خودرو دیگر آن معنا و مفهوم سابق را ندارد چرا که از بسیاری جهات خودروها همانند کامپیوتری هستند سوار بر چرخ که حدود 40 درصد از ارزش آن‌ها را همین قطعات الکترونیکی تشکیل می‌دهد. همین امر باعث شده تا تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان قطعات خودرو برای تامین میکروپراسسورها (ریزپردازنده‌ها) و تراشه‌های موردنیاز خودرو با مشکل مواجه شوند چرا که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده تراشه بخش عمده‌ای از تولیدات خود را برای تامین کارخانه‌های تولیدکننده تلفن همراه، کنسول‌های بازی و کامپیوتر ارایه می‌دهند.

به گفته ترند فورس، یکی از محققان و کارشناسان صنعت خودرو، عمق فاجعه آنجایی خود را نشان می‌دهد که یک شرکت تایوانی تا حد چشمگیری مسوول تولید تراشه‌های الکترونیکی برای خودرو در سراسر جهان است طوری که تنها در سه ماهه چهارم سال 2020 توانست 56 درصد از درآمد خود را با تامین قطعات الکترونیکی و تراشه‌ از صنعت خودرو دریافت کند.

جف پو، یکی از تحلیل‌گران صنعت خودرو می‌گوید: در حالی که نیازهای صنعت خودرو بسیار زیاد است، اما غول های لوازم الکترونیکی مانند اپل، سامسونگ و سونی نیز حتی با پرداخت هزینه‌های بیشتر برای اطمینان از تامین تراشه و قطعات الکترونیکی به خودروسازان باز هم جوابگوی نیاز آن‌ها نیستند.

بر اساس این گزارش، چند روز قبل از کریسمس، مشکل کمبود تراشه و به دنبال آن توقف تولید برای شرکت فولکس واگن اتفاق افتاد. شرکت نیسان نیز این اتفاق در امان نماند و تصریح کرد که به دلیل کمبود تراشه و قطعات الکترونیکی تولید هاچ‌بک نوت خود را کاهش داده است. این موج همچنان ادامه داشت و کارخانه‌های فیات کرایسلر در کانادا و مکزیک را با تعطیلی مواجه کرد، حتی دایملر نیز از تاثیرات این مشکل آسوده نبود. هوندا تولید خود را در تنها در یک کارخانه در ژاپن حدود 4 هزار دستگاه کاهش داد. شرکت فورد نیز برای یک هفته یکی از کارخانه‌های تولید شاسی بلند خود را در کنتاکی و کارخانه دیگری را در آلمان برای یک ماه تعطیل کرد. محققان می‌گویند تنها در سه ماهه نخست سال 628 هزار خودرو یعنی 3 درصد از تولید جهانی خودرو کاهش داشته است.

این یعنی جهشی که صنعت خودروسازی به سمت الکتریکی شدن – نه به معنای خودروی الکتریکی – و استفاده از قطعات الکترونیکی در ساختار خود کرده است، همسو با تامین زیرساخت‌ها نبوده است. بنابراین باید یا خودروسازان خود زیرمجموعه‌هایی در خود راه‌اندازی کنند که تامین تراشه‌های موردنیاز خود را تامین کنند یا جامعه جهانی خودروسازی باید چاره‌ای بیاندیشد که کارخانه‌های تامین تراشه و قطعات الکترونیکی خودرو از سایر تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی مجزا باشند یعنی تولیدشان برای خودروسازان اختصاصی باشد.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟