تاثیر کرونا بر مصرف سوخت

شنبه - ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
سی ان جی

بهمن 98 بود که کشور درگیر ویروس منحوس کرونا شد و روز به روز این ویروس در کشورمان گسترده تر شد، در این بین جایگاه‌های سوخت می بایست به صورت شبانه روزی جهت تامین سوخت ناوگان در خدمت مردم  می بودند پس از شیوع کرونا طبق آمار دریافتی مصرف CNG در کشور سیر کاهشی داشته است.

به گزارش خودرونویس، رئیس امور جایگاه‌های CNG شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی گفت: براساس ارزیابی کارشناسان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و اداره استاندارد، تمام جایگاه‌های CNG در منطقه و مشهد استاندارد است.

محمدحسین مدبر در خصوص میزان افزایش مصرف CNG در خراسان رضوی و شهرستان مشهد اظهار کرد: خراسان رضوی به دلیل وسعت بالایی که دارد، به سه منطقه تقسیم شده است. منطقه اصلی آن که زیر نظر ما نیز قرار دارد، شامل شهرستان‌های تایباد، تربت ‌جام، سرخس، فریمان، نیشابور، قوچان، کلات، درگز و مشهد می‌شود. البته سبزوار به منطقه‌ای جدا تبدیل شده و تربت‌ حیدریه، کاشمر و شهرستان‌های پیرامون آن نیز منطقه دیگری به‌شمار می‌رود.

وی افزود: فروش روزانه در منطقه ما یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب است که این میزان در سراسر استان روزانه به ۲ میلیون متر مکعب می‌رسد. نسبت به وضعیت مشابه در سال گذشته که هنوز قیمت بنزین نیز افزایش پیدا نکرده بود، ۵ درصد افزایش مصرف داشته‌ایم. پس از افزایش قیمت بنزین، در اوایل آذر ۹۸، تا ۱۸ درصد افزایش مصرف داشته‌ایم اما پس از شیوع ویروس کرونا مصرف CNG کاهش داشته است.

رئیس امور جایگاه‌های CNG شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی در خصوص تعداد جایگاه‌های منطقه و شهرستان مشهد عنوان کرد: در منطقه‌ای که زیر نظر ما قرار دارد، ۱۳۵ جایگاه CNG وجود دارد که ۷۸ مورد آن در شهرستان مشهد واقع شده است. این میزان در تمام استان به حدود ۱۹۰ جایگاه می‌رسد. برای افزایش جایگاه‌های CNG درخواست‌های زیادی داشته‌ایم و در حال حاضر ۵ جایگاه دیگر در حال احداث است.

مدبر با اشاره به روند بازرسی از جایگاه‌ها و نازل‌های آن گفت: کارشناسان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به صورت روزانه و مستمر از تمام جایگاه‌های منطقه بازرسی می‌کنند. اداره استاندارد نیز به این قضیه ورود کرده و پس از بازرسی از تمام جایگاه‌ها، به صورت سالانه گواهی استاندارد برای جایگاه‌ها صادر می‌نماید.

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی متولی دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی شده تصریح کرد: از خرداد ماه تامین هزینه دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزینی عمومی شامل تاکسی‌ها و وانت‌بارها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی واگذار شده است. تاکنون حدود ۲۰۰۰ خودرو عمومی برای این منظور ثبت‌نام کرده‌اند که برای بیش از ۷۰۰ خودرو اقدام شده و مابقی آن نیز در نوبت قرار دارد. در حال حاضر اولویت دوگانه‌سوز کردن خودروها با کسانی است که سریع‌تر از طریق سایت اعلام شده از سوی وزارت نفت نسبت به ثبت ‌نام اقدام کنند.

سیلندرهای گاز خودروهای سواری استاندارد است

هم چنین وحید مرندی مقدم در ارتباط با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما درباره تولید کپسول‌های نوع ۴ کامپوزیتی که برای مخزن گاز اتوبوس‌ها به کار می‌رود افزود: واحد تولیدی این نوع کپسول‌ها یک سری نواقص و مشکلات دارد که به آن اعلام کرده‌ایم و در جلسه هفته گذشته نیز مقرر شد نماینده وزارت نفت حضور داشته باشد که هر گاه مشکلات این واحد تولید رفع شود یک یا دو روز بعد پروانه استاندارد آن صادر شود.

وی گفت: آزمایش هیدرواستاتیک سیلندرهای کامپوزیت با سیلندرهای فولادی متفاوت است و واحد تولیدی سیلندرهای کامپوزیت تا یک هفته پیش تجهیزات این آزمایش را نداشت و ما نمی‌توانیم به دلیل نصب این سیلندرها روی سقف اتوبوس با جان مردم بازی کنیم.

 

گازسوز کردن خودرو

مرندی مقدم افزود: این واحد تولیدی، ۵ سال پیش اقدام به تولید کپسول‌های کامپوزیت کرد اما برای استاندارد آنها دیر اقدام کرده است.
وی گفت: برای هر واحد تولیدی آزمون‌ها و زمان‌های متفاوتی برای ارائه پروانه استاندارد وجود دارد که اگر زمان این آزمون‌ها و الزامات تولیدکننده را کنار بگذاریم صدور پروانه استاندارد، یک هفته زمان می‌برد.

وی گفت: هفته آینده در شورایعالی استاندارد روش‌های جدید ارزیابی انطباق و بحث ارزیابی از راه دور مطرح می‌شود.

حسین یعقوب پور مدیر عامل کارخانه تولید سیلندرهای نوع ۴ کامپوزیت نیز در ارتباط تلفنی با خبر ۲۱ گفت: در یک ماه گذشته همه مشکلات استاندارد واحد تولیدی خود را رفع کرده‌ایم و سه چهار مورد جزئی مانده است که آنها را نیز برطرف می‌کنیم.

وی افزود: در سال ۹۵ که کپسول‌های کامپوزیت را تولید کردیم کسی به ما اعلام مغایرت با استاندارد نکرد.

یعقوب پور گفت: آن زمان می‌توانستیم با هزینه بسیار کمتر، آزمایشگاه خود را تجهیز کنیم اما اکنون هزینه‌های ما در این زمینه ۱۰ برابر شده است.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟