اخبار خودرو جهان
برای اولین بار در تاریخ

سبقت فروش خودروهای برقی در اروپا از خودروهای دیزلی

سه شنبه - ۳ مرداد ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
سبقت فروش خودروهای برقی در اروپا از خودروهای دیزلی

رسوایی فولکس واگن در زمینه پرونده دیزل گیت باعث شد تا کم کم به پایان پیشرانه های دیزلی در اروپا برسیمو البته که قوانین آلایندگی سختگیرانه تر اروپا نیز کم کم باعث انقراض پیشرانه دیزلی در اروپا می شوند و بسیاری از خودروسازان به همین دلیل از نصب پیشرانه دیزلی حداقل روی خودروهای کوچک خود خودداری می کنند. اتحادیه خودروسازان اروپا آمار فروش خودروسازان در قاره سبز را در ماه ژوئن منتشر کرده که فروش خودروهای برقی در اروپا از خودروهای دیزلی برای نخستین بار در تاریخ سبقت گرفت و بیشتر شد.

به گزارش خودرونویس، در کشورهای اتحادیه اروپا، خودروهای دیزلی در ماه گذشته تنها 13.4 درصد از سهم کل بازار را در اختیار داشتند که به مراتب کمتر از 17.4 درصد سهم بازار این شرکت ها در ماه ژوئن سال 2022 است. کاهش تقاضا برای خرید خودروهای دیزلی باعث شد که فروش خودروهای برقی در اروپا از خودروهای دیزلی برای نخستین بار در تاریخ سبقت بگیرد.

سهم بازار خودروهای برقی در بازار اروپا در ماه ژوئن 15.1 درصد بود که رشد چشمگیری نسبت به سهم 10.1 درصدی این دسته خودرو نسبت به زمان مشابه در سال 2022 داشته است. خودروهای هیبریدی معمولی HEV هم از خودروهای دیزلی محبوبتر بودند و در ماه گذشته سهم کلی آنها در اروپا به 24.3 درصد رسید. اما خودروهای پلاگین هیبریدی کمترین میزان محبوبیت را در بازار اروپا داشتند و سهم فروش آنها در ماه ژوئن سال 2023 به 7.9 درصد رسیده که مقداری کاهش نسبت به سهم 8.2 درصدی خودروهای PHEV در ژوئن سال 2022 داشته است.

 

خودروهای بنزینی پرفروشترین در بازار اروپا

طبق اطلاعاتی که اتحادیه اروپا منتشر کرده، خودروهای بنزینی همچنان پرفروشترین دسته خودروها در بازار اروپا بوده و بیش از یک سوم کل فروش خودرو در این قاره را به خود اختصاص داده اند و سهمی معادل 36.3 درصدی از بازار خودرو این قاره دارند. به عبارت دیگر طی یک ماه در کل اروپا تعداد 379 هزار و 67 دستگاه خودرو بنزینی فروخته شده که این تعداد 11 درصد نسبت به زمان مشابه در سال 2022 بیشتر هم شده است. با وجود اینکه فروش خودروهای بنزینی در اروپا از نظر تعدادی 11 درصد در ژوئن 2023 نسبت به زمان مشابه در سال 2022 بیشتر شده، اما سهم بازار آنها از 38.5 به 36.3 درصد کاهش یافته که دلیل آن رشد تقاضا برای خرید خودروهای برقی بوده است.

 

رشد تقاضا برای خرید خودروهای دیزلی در برخی از کشورهای اروپایی

اگرچه فروش خودروهای دیزلی به تدریج در اروپا رو به افول هستند، اما اتحادیه خودروسازان اروپا اشاره کرده که فروش خودروهای دیزلی در ماه ژوئن در آلمان و اروپای مرکزی رشد 10.3 درصدی داشته است. رومانی بیشترین میزان رشد را در زمینه فروش خودروهای دیزلی در ماه ژوئن 2023 داشته و فروش این دسته خودروهای نسبت به زمان مشابه در سال 2022 رشد 22.4 درصدی را در این کشور اقتصادی پسند تجربه کرده اند.

 

افزایش آمار فروش خودرو در اروپا در شش ماهه نخست سال 2023

آمارها نشان می دهد که فروش خودرو فارق از نوع پیشرانه در شش ماه نخست سال 2023 در اروپا با رشد 17.9 درصدی به 5.4 میلیون دستگاه رسیده است. اما همچنان این آمار 21 درصد نسبت به آمار فروش ثبت شده در شش ماه نخست سال 2019 و پیش از شیوع ویروس کرونا کمتر است. اتحادیه خودروسازان اروپا در گزارش خود بیان کرده که گلوگاه های زنجیره تامین روز به روز کمتر و کمتر مشکلساز می شوند. اما با این وجود مشتریان برای تحویل گرفتن برخی از خودروها باید همچنان مدت بسیار زیادی منتظر بمانند. به همین جهت سبقت فروش خودروهای برقی در اروپا از خودروهای دیزلی ممکن است ادامه دار باشد و این فاصله بیشتر و بیشتر شود.

با توجه به اینکه استاندارد آلایندگی یورو 7 قرار است که در سال 2025 در اروپایی اجرایی شود، انتظار می رود که خودروسازان روند توسعه خودروهای برقی را سرعت دهند. به عبارت دیگر تولید خودروهای تمام درونسوز کاهش چشمگیری خواهد داشت. فولکس واگن هشدار داده که با وضع استاندارد آلایندگی یورو 7، حیات خودروهای کامپکت سگمنت B به خطر می افتد. چراکه مطابقت این دسته خودروها با استاندارد آلایندگی یورو 7 یقینا قیمت آنها را بیش از حد این سگمنت گران خواهد کرد. فولکس واگن قبلا هم اشاره کرده بود که استاندارد آلایندگی یورو 7 موجب افزایش قیمت خودروهای صفر کیلومتر در بازار جهانی می شود. زیرا خودروسازان باید هزینه های بسیار سنگینی را برای استانداردسازی متحمل شوند که این هزینه ها روی قیمت خودروهای صفر کیلومتر تاثیر افزایشی خواهند داشت.

4.8 از 13 رای

دیدگاه شما چیست؟