به گزارش خودرونویس، منظور از لاستیک دولتی ، لاستیکی است که قیمت آن توسط سازمان های مربوط دولتی تعیین و در راستای تنظیم قیمت بازار عرضه می گردد ، یکی از راهکارهایی که می‌توان لاستیک مناسب و با کیفیت را با قیمت ارزان تهیه کنیم، خرید لاستیک دولتی است. قیمت لاستیک دولتی حدود ۱۰ تا ۳۵ درصد از لاستیک آزاد ارزان‌تر است.

با توجه به افزایش روز افزون قیمت ارز و بی ثباتی آن، قیمت اغلب کالاها با نوسان روبرو است. قیمت لاستیک نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و اغلب رانندگان با افزایش قیمت لاستیک روبرو هستند.بر همین اساس انجمن تولیدکنندگان لاستیک برای متقاضیان خرید تایر این امکان را فراهم کردند تا به قیمت مصوب دولتی و از طریق دو روش حضوری و آنلاین خریدشان را انجام دهند.

شرکت‌های تایرسازی هر روز محصولاتشان را با نرخ مصوب در نمایندگی‌ها و سامانه‌های فروش آنلاین عرضه می‌کنند ،اگر قصد خرید لاستیک دولتی را دارید و درباره روند آن اطلاعات کمی دارید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

ثبت نام لاستیک دولتی چیست؟

دولت امکاناتی فراهم کرده تا صاحبان خودرو بتوانند با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری اقدام به خرید لاستیک کنند. در واقع، طرح ارائه و عرضه لاستیک دولتی به مالکان خودرو اجازه می‌دهد که در سال، یک‌بار بتوانند با سهمیه، یک جفت لاستیک دولتی بخرند. شرکت‌های مختلف و مشهور بازار هم در این طرح با دولت همکاری دارند.

این شرکت‌ها در طرح سهمیه دولتی حضور دارند و محصولات خود را با دو نرخ آزاد و دولتی در اختیار خریداران قرار می‌دهند. در ابتدای اجرای این طرح، لاستیک‌های دولتی، بیشتر برای تاکسی‌ها و صاحبان خودرو در حوزه فعالیت حمل‌ونقل در نظر گرفته می‌شد اما در حال حاضر، ثبت نام لاستیک دولتی به دو شیوه اینترنتی و حضوری برای همه مقدور است.

خرید حضوری لاستیک دولتی

برای خرید حضوری لاستیک دولتی باید به یکی از مراکز و نمایندگی‌هایی تایرسازی مراجعه کنید که در طرح فروش لاستیک دولتی فعالیت می‌کنند. قبل از مراجعه حضوری به این مراکز هم با آن‌ها تماس بگیرید و از موجودی لاستیک سهمیه‌ای استعلام بگیرید. اگر موجود بود، مراجعه و کالا را خریداری کنید.

باید فهرست مراکز فروش لاستیک سهمیه‌ای را داشته باشید و با مراجعه به آن‌ها اقدام به خرید کنید

مراکز فروش دیگری نیز وجود دارند که به طور آنلاین ، انواع لاستیک را به فروش می رسانند و دیگر نیاز به مراجعه حضوری شما ندارند.

مزایای خرید لاستیک دولتی

قیمت لاستیک دولتی نسبت به لاستیک آزاد حدود ۱۰ تا ۳۵ درصد ارزان تر است و این مهم ترین دلیل خرید لاستیک دولتی است. همچنین قیمت لاستیک دولتی در همه جا یکسان است و نوساناتی که در بازار آزاد وجود دارد در هنگام خرید آن دیده نمی شود.

آدرس مراکز فروش لاستیک دولتی

مراکز متعددی در شهر تهران و یا شهرهای دیگر در سراسر کشور وجود دارند که عرضه کننده و فروشنده انواع لاستیک دولتی ایرانی و لاستیک خارجی در برندهای مختلف و همچنین قیمت های متفاوت می باشند.

از مراکزی که در تهران به عنوان بورس فروش لاستیک شناخته شده اند می توان به چهار سرچشمه ، خیابان امیر کبیر شرقی که از بزرگترین مراکز فروش انواع تایر است و در مرکز شهر واقع شده است و خیابان شهید رجایی جنوب ، خیابان خاوران ، سه راه ورامین ، خیابان قزوین و … نیز که از دیگر از مراکز فروش این محصولات هستند ، اشاره کرد.

روش اینترنتی خرید لاستیک دولتی

راحت‌ترین روش خرید لاستیک دولتی ثبت نام در سایت فروش آنلاین است.

ثبت نام در سایت‌های فروش آنلاین هر روز در ساعات مشخصی انجام می‌شود (بهترین زمان ابتدای روز است).

پس از خرید، بارگذاری مدارک و واریز وجه، لاستیک‌ها به آدرس اعلام شده ارسال می‌شود.

متقاضیان تایر از طریق پلتفرم های معرفی شده در وب سایت Tire.iraninanasnaf.ir می‌توانند فروشگاه‌هایی که تایر با قیمت مصوب می‌فروشند را شناسایی کنند..

ثبت‌نام اینترنتی برای خرید لاستیک خودرو با قیمت مصوب دولتی توسط چند شرکت تایرساز داخلی ایران‌تایر و کویر تایر فعال شده و برای شرکت بارز نیز به‌زودی آغاز می‌شود. متقاضیان با مراجعه به سایت فروش شرکت‌های مذکور می‌توانند برای خرید با قیمت کمتر از نمایندگی‌ها و بازار و بدون واسطه اقدام کنند.

نمایندگی‌های مجاز شرکت‌هایی که در طرح لاستیک دولتی به صورت آنلاین حضور دارند شامل کویر تایر ، لاستیک بارز، هایپر تایر ، یزدتایر و ایران تایر هستند.

کلیه تایرهای رادیال سیمی سواری عرضه شده دارای چهار سال و تایرهای نخی وانتی و باری دارای سه سال گارانتی، در قبال عیوب ناشی از فرآیند تولید هستند.

مدارک لازم برای ثبت نام لاستیک دولتی

تصویر واضح و شفاف روی کارت ملی مالک خودرو

تصویر واضح و شفاف پشت و روی کارت خودرو

تصویر واضح و شفاف برگ سبز خودرو

لازم به یادآوری که بار گذاری ناقص مدارک و یا بار گذاری مدارکی که تار و ناخوانا باشند سبب ابطال و لغو فرآیند خرید لاستیک دولتی خواهد شد.

پس از ثبت سفارش آنلاین مدت زمانی نیاز است که مدارک تایید شود. پس از آن به جهت تکمیل فرآیند خرید عموما از طریق ایمیل و یا تلفن با شما تماس خواهند گرفت؛ بنابراین توصیه می‌شود که در طی این مدت پیوسته در دسترس باشید. چک کردن حساب کاربری در سایت فروشگاه‌های عرضه کننده لاستیک دولتی نیز مفید خواهد بود.

پس از تکمیل خرید و پرداخت هزینه لاستیک به دست شما خواهد رسید. افرادی که در شهرستان زندگی می‌کنند نیز می‌توانند با پرداخت هزینه اضافی لاستیک‌های خود را از طریق بابری دریافت کنند.

در انتها لازم به ذکر است که پیش از خرید لاستیک دولتی قیمت نمونه‌های موجود در بازار را نیز چک کنید. شایعاتی به گوش می‌رسد که گا‌ها فروشگاه‌های عرضه کننده لاستیک دولتی محصولات خود را با نرخ لاستیک‌های موجود در بازار آزاد به دست خریداران می‌رسانند.

راهنمای انتخاب سایز لاستیک برای خرید لاستیک دولتی

_ لاستیک شماره 13 برای خودرو هایی هم چون پراید و ام وی ام 110 مناسب هستند. پهنای این لاستیک ها 165 میلی متر است. البته می توانید از لاستیک اسپرت 175 نیز استفاده کنید. دقت داشته باشید برای خودرو تیبا لاستیک با مشخصات R1370/175 قابل استفاده است. همچنین به دلیل یکسان بودن رینگ خودرو های ریو و ساینا با خودرو تیبا می توانید از این لاستیک استفاده کنید.

_ لاستیک سایز 14 با پهنای 185 میلی متر برای خودروهایی هم چون پژو 405، 206، 207، پارس ، رانا و کوییک دنده ای مناسب است. برای رینگ اسپورت این سایز پهنای لاستیک 205 میلی متر می باشد.

_ لاستیک سایز 15 برای خودروهای سمند، زانتیا، تندر90، رنو ساندرو، برلیانس و … مناسب است. لاستیک های معمولی این سایز دارای پهنای 185 میلی متر است که سایز پهن تر آن با اندازه 195 میلی متر (مناسب برای خودرو دنا) نیز موجود می باشد. لاستیک های بزرگتر با پهنای 205 میلی متر نیز برای لاستیک سایز 15 وجود دارد که بسته به نوع خودرو می توانید از آن استفاده کنید.

_ لاستیک 16 نیز برای بیشتر خودرو های وارداتی مناسب است و دارای پهنای 205 میلی متر است.

_ لاستیک سایز 17 اندازه بزرگتری دارند و یکی از بزرگترین لاستیک های خودروهای سواری با پهنای 215 میلی متر است.

تمامی این سایزهای لاستیک درسامانه و نمایندگی های خرید لاستیک دولتی موجود است.

سهمیه و قیمت لاستیک دولتی

سهمیه لاستیک هر خودرو در سال دو حلقه (حضوری) و چهار حلقه (اینترنتی) است.

علاوه بر قیمت لاستیک، ۹ درصد هم به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به فاکتور خریدتان اضافه می‌شود و در صورت خرید اینترنتی، هزینه پست را هم باید پرداخت کنید. قیمت‌ها مقطوع است و نمایندگی‌ها نمی‌توانند لاستیک دولتی را با قیمتی بیشتر از قیمت مصوب به شما بفروشند.

نام محصول

قیمت (تومان)

لاستیک یزد تایر 205/60R 14 گل مرکوری MERCURY

 

۲,۱۰۰,۰۰۰

لاستیک یزد تایر 165/65R 13 گل ونوس VENUS

۱,۷۰۰,۰۰۰

لاستیک یزد تایر 185/65R 15 گل اورانوس URANUS

۱,۹۷۵,۰۰۰

لاستیک یزد تایر 185/65R 14 گل اورانوس Uranus

۱,۸۰۰,۰۰۰

لاستیک کویر تایر 175/70R 13 گل KB14

۱,۴۷۵,۰۰۰

لاستیک کویر تایر 205/60R 14 گل KB77

۱,۷۵۰,۰۰۰

لاستیک خودرو کویر تایر 205/60R15 گل KB77

۱,۹۴۰,۰۰۰

لاستیک بارز 205/60R 14 گل P624

۱,۳۸۰,۰۰۰

لاستیک بارز 175/70R 13 گل P601

۱,۸۷۵,۰۰۰

لاستیک بارز 185/65R 15 گل P640

۱,۹۵۰,۰۰۰

 

بهتر است نکاتی را هنگام خرید لاستیک دولتی مد نظر داشته باشید

– برای خرید لاستیک دولتی از طریق ثبت درخواست اینترنتی بهتر است، در همان ساعات اولیه نسبت به خرید و ثبت درخواست اقدام کنید، چرا که تجربه نشان داده است که ظرفیت متقاضیان در مدت زمان کوتاه تری نسبت به مهلت ثبت نام پر می شود.

– در زمان خرید آنلاین، لاستیک ها تنها به مدت ده دقیقه در سبد خرید شما باقی می مانند و شما بایستی در این مدت زمان مدارک لازم را بارگذاری کنید، در غیر این صورت و در حالت انصراف از خرید، لاستیک ها مجددا به ظرفیت فروش برگشت داده می شوند.

– گاهی در مورد برخی لاستیک های مناسب با خودرو امکان ویرایش وجود ندارد، بنابراین در هنگام ثبت در خواست دقت کنید.

– در خواست زمانی با موفقیت ثبت می شود که برگه رسید چاپی مربوط به آخرین مرحله دریافت نوبت را دریافت کرده باشید. در حالت عدم دریافت این رسید دوباره نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کنید و پیگیر باشید. لازم به ذکر است دریافت پیامک را به معنای موفقیت در ثبت سفارش تلقی نکنید و تنها رسید چاپی را ملاک کار قرار دهید.

4.5 از 8 رای