اخبار خودرو ایران
عملکرد خیره کننده ام جی در بازار اروپا در سالهای اخیر

آیا خودروهای چینی در حال تسخیر بازار اروپا و آمریکا هستند؟

سه شنبه - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
خودروهای چینی سهم تسخیر بازار اروپا و آمریکا 2023

صحبت های زیادی در خصوص عرضه خودروهای چینی در بازار اروپا و آمریکا شده و ادعا شده که خودروهای چینی در آینده نزدیک بازار اروپا و آمریکا را تسخیر می کنند. قیمت رقابتی و بهبود کیفیت خودروهای چینی نسبت به سالهای گذشته نقطه قوت محصولات چینی در نبرد با برندهای مطرح اروپایی، آمریکایی و دیگر خودروسازان آسیایی برای سهم خواهی از بازار جهانیست. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که این یک تهدید جدی برای خودروسازان قدیمی و معتبر دنیاست. اما آیا واقعا خودروسازان چینی در حال تسخیر بازار دنیا هستند؟

به گزارش خودرونویس، قبل از اینکه به پاسخ سوال آیا خودروهای چینی در حال تسخیر بازار اروپا و آمریکا هستند، بپردازیم، این موضوع مهم است که واژه ماشین چینی (خودرو چینی) را تعریف کنیم. چین امروزه یک غول صنعتی در آسیا بوده که به صادر کننده بزرگ خودرو تبدیل شده که حاصل ظرفیت تولید بالای این کشور، دستمزد به نسبت پایین و الگوبرداری از کشورهای غربی بوده است. امروزه صنعت خودروسازی در چین (شامل برندهای چینی و برندهای خارجی تولید شده در چین) به سادگی می تواند به صادرکننده شماره یک جهان و یک پله بالاتر از ژاپن تبدیل شود.

لازم به ذکر است که بیشتر خودروهایی که اکنون در چین تولید می شود متعلق به خودروسازان اروپایی و آمریکایی مانند تسلا، ب ام و، ولوو، اسمارت، پل استار، داچیا، بیوک، شورولت، لینکلن و لوتوس بوده که صرفا در خاک چین تولید می شوند و بخش جزیی از آن برای عرضه به بازار این کشور بوده و بخش عمده آن ویژه صادرات به خارج از خاک چین است. همین خودروهای اروپایی و آمریکایی که در چین تولید می شود به اروپا و آمریکا صادر می شوند و این خود حاصل رشد اقتصاد چین و رشد صنعت خودروسازی این کشور طی سالهای گذشته شده است. این دسته خودروها با وجود اینکه در چین تولید می شوند، خودرو چینی نیستند.

خودروهای چینی سهم تسخیر بازار اروپا و آمریکا 2023

سهم خودروهای برندهای مطرح ساخته شده در چین در ابازار اروپا 2022 و 2023

خودرو چینی یا ماشین چینی به خودرویی گفته می شود که توسط برندهای بومی چینی در این کشور تولید می شوند. بیشتر خودروهای چینی تولید شده در بازار محلی چین فروخته می شود. حجم بازار خودروی چین بسیار زیاد بوده و سالانه بین 25 تا 28 میلیون خودرو در بازار چین فروخته می شوند. بخشی از همین خودروهای چینی نیز به بازار کشورهای مختلف دنیا صادر می شوند. از جمله برندهای خودروسازی صادراتی چین می توان به چانگان، بی وای دی، ام جی، چری، هاوال، نیو، ایکس پنگ، جک، هونگچی، دانگ فنگ، وولینگ و … اشاره کرد.

 

سهم بسیار محدود خودروسازان چینی از بازار جهانی

آمارها نشان می دهد که خودروسازان چینی سهم بسیار محدودی را از بازار خودروی دنیا دارند. در واقع برندهای چینی سهم بسیار محدودی از بازار خودروی اروپا دارند و در آمریکا نیز کلا خودروهای چینی عرضه نمی شوند. با توجه به جدیدترین آمارهای منتشر شده در آپریل 2023، خودروسازان چینی تنها 2 درصد از بازار خودروی سواری در اروپا را تسخیر کرده اند که رقم بسیار ناچیزی است.

خودروهای چینی سهم تسخیر بازار اروپا و آمریکا 2023

سهم خودروهای چینی از بازار اروپا در سال 2022 و 2023 (2 درصد)

از ژانویه تا آپریل سال 2023 تعداد 85 هزار و 900 خودروی چینی در بازار اروپا فروخته شده اند. از نظر میزان رشد، فروش خودروهای چینی طی این ماه ها در بازار اروپا رشد 100 درصدی نسبت به زمان مشابه در سال 2022 داشته است. اما با وجود بهبود پشتیبانی و قیمت فوق رقابتی خودروهای چینی نسبت به خودروهای اروپایی، آمریکایی و دیگر خودروسازان آسیایی، مشتریان در بازار اروپا همچنان نسبت به خرید خودروهای چینی تردید دارند و هنوز خرید خودروهای اروپایی با قیمت بالاتر و حتی امکانات کمتر را نسبت به خرید خودروی چینی ارزان قیمت تر و مملو از امکانات ترجیح می دهند.

 

ام جی از باقی خودروسازان چینی جداست!

بررسی آمار فروش چهار ماهه نخست سال 2023 در اروپا نشان می دهد که شرکت خودروسازی ام جی در بازار اروپا بسیار قوی ظاهر شده است. جالب اینجاست که ام جی MG به تنهایی بیش از دو سوم کل فروش برندهای چینی را در اروپا به خود اختصاص داده و طی 4 ماه ابتدایی سال جاری میلادی بیش از 59 هزار و 200 دستگاه خودرو از این برند در اروپا عرضه شده است. ام جی به لطف محصولات رقابتی و بسیار جذاب به سرعت پله های رشد و ترقی را در بازار اروپا و بازار دنیا طی می کند. از جمله جذابترین محصولات ام جی در اروپا می توان به خودروی ام جی 4 اشاره کرد که جزو سگمنت خودروهای برقی بوده که در ماه آپریل جزو 10 خودروی برقی پرفروش بازار اروپا نیز قرار گرفته است.

خودروهای چینی سهم تسخیر بازار اروپا و آمریکا 2023

سهم ام جی از کل فروش خودروهای چینی در اروپا درسال 2022 و 2023

البته رشد سریع ام جی در بازار اروپا و افزایش سهم این برند صرفا به دلیل عرضه خودروهای جذاب و خوش قیمت نیست. بلکه به دلیل پیشینه انگلیسی این برند بوده که باعث شده مشتریان ام جی را هم از خودروهای چینی جدا بدانند. با وجود اینکه تمام محصولات ام جی اکنون در چین طراحی و تولید می شوند، اما این برند هنوز خود را انگلیسی می داند. به همین دلیل است که ام جی در سالهای جاری توانسته جایگاه خود را در بازار اروپا ارتقا دهد و نسبت به دیگر خودروسازان چینی عملکرد به مراتب بهتری در بازارهای غربی داشته است.

سوال اصلی اینجاست که چقدر زمان نیاز است تا خودروسازان چینی جایگاه برند خود را در ذهن مشتریان اروپایی و آمریکایی بهبود دهند؟ قطعا که قیمت گذاری رقابتی می تواند عامل مهمی برای پیشرفت و افزایش سهم خودروهای چینی و کمک به تسخیر بازار اروپا و آمریکا باشد، اما این موضوع به تنهایی برای تغییر ذهنیت منفی مشتریان در دنیا نسبت به خودروهای چینی و کالای چینی کافی نیست.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟