اخبار خودرو جهان
بهره گیری از موتور، شاسی و تعلیق و پلتفرم مرسدس

بایک BJ90 همزاد چینی مرسدس بنز GL

پنجشنبه - ۸ دی ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
بایک بیجینگ Beijing BJ90 (1)

بایک به تازگی اسیووی Beijing BJ90 را بر پایه مرسدس بنز GL به بازار چین عرضه کرده است. این خودرو نسخه ای ارزانتر از بایک BJ90 معمولی بوده که از سال 2019 تا به امروز در حال عرضه به بازار چین است. قیمت بایک بیجینگ BJ90 در بازار چین به طرز وحشتناکی گران بوده و قیمتی معادل 185 هزار دلار دارد. البته هدف بایک از عرضه این خودرو هم جذب مشتریان خاص بوده که در ادامه به ویژگی های جالب این اسیووی می پردازیم.

به گزارش خودرونویس، بایک Baic یک خودروساز دولتی چین بوده که در سال 1958 تاسیس شد. بدین ترتیب بایک یکی از قدیمی ترین فعالان صنعت خودروسازی چین محسوب می شود. امروزه محصولات بایک در بازارهای جهانی تحت برندهای مختلفی همچون بیجینگ Beijing، روئیژیانگ Ruixiang، Arcfox، فوتون، Jiangxi و … به فروش می رسد. بایک ضمن اینکه محصولات خود را تولید می کند، مسئول تولید محصولات برخی از برندهای خارجی همچون مرسدس بنز و هیوندای و … در چین است.

بایک بیجینگ Beijing BJ90 (1)

بایک بیجینگ Beijing BJ90 یک خودرو با داستانی پیچیده است. استایل ظاهری این خودرو بر پایه خودرو کانسپت B90 که در نمایشگاه خودرو پکن 2010 رونمایی شده بود شکل گرفته است. این خودرو روی پلتفرم مرسدس بنز GL با کد X166 توسعه یافته است. چیزی که بایک بیجینگ Beijing BJ90 را عجیب می کند این بوده که کاملا قانونی با تکنولوژی مرسدس بنز ساخته شده است. این دقیقا خلاف بایک BJ80 بوده که بدون رضایت مرسدس بنز از تکنولوژی این خودروساز آلمانی در طراحی آن استفاده شده است.

بایک بیجینگ Beijing BJ90 (1)

تولید بایک BJ90 در سال 2015 آغاز شد. البته تیراژ تولید در آن سال بسیار کم بود و صرفتا برای دولت چین تولید شد. اما در سال 2019 تیراژ تولید بایک BJ90 افزایش یافت و این خودرو در دسترس همه مشتریان قرار گرفت. برچسب قیمت بایک BJ90 چیزی در حدود 185 هزار دلار بوده و حال بایک نسخه بیجینگ Beijing BJ90 Shanhe Edition را رونمایی کرده که با قیمت مناسب تری در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

بایک بیجینگ Beijing BJ90 (1)

مشخصات فنی بایک Beijing BJ90

بایک بیجینگ Beijing BJ90 یک اسیووی فول سایز محسوب می شود. این خودرو طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 5171، 1995 و 1902 میلی متر دارد و فاصله بین دو محور آن نیز 3100 میلی متر است. سیستم تعلیق و شاسی این خودرو دقیقا از مرسدس بنز GL کلاس الگوبرداری شده است. بدین ترتیب سیستم تعلیق بادی که صرفا در خودروهای پریمیوم و فوق لوکس آلمانی و بعضا ژاپنی دیده می شد، برای بایک BJ90 لحاظ شده است. پیشرانه بایک BJ90 نیز از مرسدس بنز گرفته شده است. این خودرو دارای موتور M276 مرسدس بنز بوده که یک پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر V شکل توربوشارژ بوده که قادر به تولید 330 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این موتور توسط گیربکس 9 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل می شود.

بایک بیجینگ Beijing BJ90 (1)

ظاهر و کابین بایک BJ90

با وجود اینکه طراحی بایک BJ90 در سال  2015 انجام شده، اما هنوز هم استایل ظاهری آن با جلوپنجره بزرگ و خطوط بدنه ای که برای آن اجرا شده جذاب است. اما اگر ظاهر این خودرو هنوز رنگ و بوی سالخوردگی نگرفته، کابین آن کاملا قدیمی به نظر می رسد. کابین مملو از کلیدهای فیزیکی بوده و دریچه های سیستم تهویه طراحی عجیبی دارند و یک نمایشگر بزرگ لمسی قدیمی برای سیستم مالتی میدا این خودرو نصب شده است. بایک BJ90 بسته به نیاز مشتری در نسخه های 4 و 5 نفره قابل سفارش است.

بایک BJ90 Shanhe ادیشن برای مشتریان خاصی تولید شده و قیمتی بین 68660 تا 72000 دلار دارد. این به مراتب مقرون به صرفه تر از قیمت بایک BJ90 معمولی به نظر می رسد. اما همچنان برای یک خودروی چینی بسیار قیمت بالایی محسوب می شود و قطعا خارج از بازار چین کسی برای خرید این خودرو چنین پولی را نمی دهد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟