اخبار خودرو ایران

۱۰خودرو هیبریدی که ارزش خرید بالایی دارند

دوشنبه - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

خودروهای هیبریدی از حدود یک دهه گذشته در بازار جهانی طرفدار پیدا کرده‌اند و بسیاری از افراد، هم‌اکنون به جهت صرفه‌جویی در مصرف بنزین، سروصدا و آلایندگی کم‌تر و همچنین تخفیفات مالیاتی در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، خرید این نوع از خودروها را به موتورهای بنزینی و دیزلی ترجیح می‌دهند. در ادامه 10 مدل محبوب هیبریدی در بازار جهانی که ارزش خرید بالایی دارند، معرفی می‌شود.

خودروهای هیبریدی از حدود یک دهه گذشته در بازار جهانی طرفدار پیدا کرده‌اند و بسیاری از افراد، هم‌اکنون به جهت صرفه‌جویی در مصرف بنزین، سروصدا و آلایندگی کم‌تر و همچنین تخفیفات مالیاتی در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، خرید این نوع از خودروها را به موتورهای بنزینی و دیزلی ترجیح می‌دهند. در ادامه 10 مدل محبوب هیبریدی در بازار جهانی که ارزش خرید بالایی دارند، معرفی می‌شود.

به گزارش خودرونویس، خودروهای هیبریدی (هایبرید) به آن دسته از خودروهایی گفته می‌شود که به جای استفاده از یک نوع سوخت یا انرژی، از ترکیب بنزین و برق برای حرکت استفاده می‌کنند. در حقیقت این خودروها به دو نوع موتور برقی و بنزینی مجهز شده‌اند که می‌توانند در عین مصرف و آلایندگی کمتر، قدرت قابل قبولی را تولید کنند.

با توجه به تصویب قانون ممنوعیت استفاده از خودروهای بنزینی در کشور انگلستان و اتحادیه اروپا که قرار است از سال 2035 اجرایی شود، معلوم نیست که عمر خودروهای هیبریدی نوظهور تا چند سال آینده خواهد بود.

هرچند اخیراً محصولات هیبریدی با ارزش خرید بالا توسط بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی تولید می‌شود، اما این شرکت‌ها به جهت رهایی از بار مالیات و جریمه‌های سنگین ناچار هستند که با سرعت هرچه تمام به سمت تولید خودروهای تمام برقی روی بیاورند.

موتورهای دو زمانه برقی- بنزینی در حقیقت یک نوع گذار از پیشرانه‌های بنزینی به پیشرانه‌های تمام برقی است؛ بنابراین انتظار می‌رود که این محصولات، عمر کوتاهی داشته باشند. در ادامه 10 مدل از به‌صرفه‌ترین خودروهای هیبریدی بازار به انتخاب وب‌سایت AutoCar معرفی می‌شوند که نسبت به قیمت جهانی که دارند، از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند.

معرفی به‌صرفه‌ترین خودروهای هیبریدی سال 2023

 مرسدس بنز C300 e

Mercedes C300e بدون شک یکی از سدان‌های پلاگین هیبریدی با ارزش خرید بالا به شمار می‌رود. چرا که این خودرو حداکثر قدرتی معادل با 308 اسب‌بخار تولید می‌کند که می‌تواند تنها در 5.8 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت برسد که با توجه به وزن دو تنی خودرو قابل تحسین است. مصرف سوخت دو پیشرانه برقی و بنزینی در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی حدود 4.9 لیتر خواهد بود که می‌تواند قابل قبول باشد.

لازم به ذکر است که قیمت این خودرو در مدل پایه از 46 هزار و 310 یورو آغاز می‌شود.

ب ام و 223i

زمانی که مرسدس بنز در لیست خودروهای محبوب دسته‌بندی شود، شکی نیست که اسمی از رقیب دیرینه او، یعنی ب ام و به میان نیاید. BMW 223i یک MPV محسوب می‌شود که پیشرانه آن حداکثر 215 اسب‌بخار تولید می‌کند. قدرت تولیدی فوق می‌تواند در عرض هفت ثانیه این خودرو را از سرعت صفر به 100 کیلومتر برساند که با توجه به وزن 1545 کیلوگرمی آن، چندان هم قابل قبول نیست.


مصرف ترکیبی خودرو در حدود 5.2 لیتر و قیمت پایه آن 32 هزار و 700 یورو در نظر گرفته شده است.

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا جزو یکی از پرفروش‌ترین و اقتصادی‌ترین خودروهای جهانی به شمار می‌رود که اخیرا در نسخه هیبریدی نیز به تولید می‌رسد. این خودرو با پیشرانه‌های متفاوتی عرضه شده که یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین آن‌ها، نسخه هیبریدی با موتور 1.8 لیتری است.


این مدل به حداکثر قدرت 138 اسب‌بخار می‌رسد و صفر تا 100 را در عرض 9.1 ثانیه طی می‌کند. اگر چه تویوتا کرولا هیبرید شتاب و قدرت چندانی ندارد، اما مصرف سوخت خودرو تنها 3.6 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده که با احتساب وزن 1345 کیلوگرمی خودرو رکورد قابل قبولی است. قیمت فروش این خودرو در بازار جهانی حدود 30 هزار و 500 یورو تعیین شده است.

هوندا سیویک

هوندا سیویک یکی دیگر از محصولات برند معروف ژاپنی است که از کیفیت بالایی نسبت به قیمت خودرو بهره می‌برند. خودروی هیبریدی اسپرت هوندا قدرتی معادل 181 اسب‌بخار تولید می‌کند که قادر است این خودروی 1533 کیلوگرمی را در مدت 7.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند.


مصرف سوخت ترکیبی سیویک حدود 4.17 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده و قیمت پایه خودرو از 30 هزار و 600 یورو آغاز می‌شود.

فولکس‌واگن گلف هیبرید

بدون شک، فولکس‌واگن گلف یکی از پرطرفدارترین هاچ‌بک‌ها در بازار جهانی محسوب می‌شود. این شرکت آلمانی اخیراً نسخه هیبریدی گلف را هم وارد بازار کرد که حداکثر 148 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و می‌تواند در مدت 8.3 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت برسد.


مصرف سوخت این هاچ‌بک 1300 کیلوگرمی در حالت ترکیبی حدود 4.3 لیتر عنوان شده است که با احتساب قیمت 28 هزار یورویی خودرو، بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

ولوو V60 T6

خودروهای تولیدی شرکت ولوو همواره با کلمه امنیت شناخته می‌شود.ولوو V60 T6 یکی از مقاوم‌ترین خودروهای استیشن موجود در بازار جهانی است که در نسخه پلاگین هیبرید می‌تواند حداکثر 345 اسب‌بخار قدرت تولید کند. شتاب صفر تا 100 این نسخه از V60 تنها 4.9 ثانیه بوده که برای خودرویی با وزن دو تن، رکورد قابل قبولی است.


مصرف سوخت ترکیبی خودرو چیزی حدود 3.9 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده و قیمت پایه این استیشن ولوو از 47 هزار و 200 یورو آغاز می‌شود.

تویوتا CH-R

تویوتا به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهانی شناخته می‌شود که به تولید خودروهای ارزان‌قیمت و با کیفیت جهانی معروف است. تویوتا CH-R یکی از کراس‌اوورهای این شرکت به شمار می‌رود که دو موتور بنزینی و برقی به کمک هم قدرتی معادل 138 اسب‌بخار تولید می‌کند. قدرت تولیدی فوق می‌تواند کراس‌اوور جذاب تویوتا را در مدت زمان 10 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت برساند که رکورد جالبی نیست.


تویوتا CH-R هیبرید در بخش مصرف سوخت می‌تواند نقطه ضعف شتاب و قدرت خود را پوشش دهد. مصرف سوخت این خودرو در هر 100 کیلومتر به حدود 3.9 لیتر می‌رسد. همچنین قیمت آن از 34 هزار و 600 یورو آغاز می‌شود که نسبت به اغلب رقبا، مقرون به صرفه خواهد بود.

مزدا MX-30 R

هرچند استفاده خودروهای کراس‌اوور برای موارد جاده‌ای و بین شهری کاربرد دارد، اما شاید بتوان نسخه هیبریدی مزدا MX-30 را به دلیل جثه جمع‌وجور تر در دسته کراس‌اوورهای شهری طبقه‌بندی کرد. این خودرو از یک پیشرانه 800 سی‌سی بنزینی به همراه یک موتور برقی استفاده می‌کند که روی هم رفته به حداکثر قدرتی معادل 168 اسب‌بخار می‌رسد.


قدرت تولیدی فوق در کنار شتاب صفر تا 100 کیلومتر 9.1 ثانیه‌ای از اقتصادی بودن خودرو خبر می‎‌دهد که این موضوع روی مصرف ترکیبی 0.8 لیتری به ازای هر 100 کیلومتر، کاملاً مشهود است. شرکت مزدا کراس‌اوور کم‌مصرف خود را با قیمت پایه 33 هزار و 150 دلار به فروش می‌رساند.

مرسدس بنز CLA 250 e

محصولات شرکت مرسدس بنز در نوآوری و خلاقیت بسیار معروف هستند. نسخه هیبریدی CLA 250 نیز از این قاعده مستثنی نیست و جزو یکی از زیباترین خودروها در رده خود به حساب می‌آید. این نسخه به یک پیشرانه 1.3 لیتری بنزینی و یک موتور برقی مجهز شده که روی هم رفته 215 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند. این قدرت تولیدی در مدت 7.6 ثانیه خودرو را از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت می‌رساند که با توجه به حجم موتور بنزینی و وزن خالص 1736 کیلوگرمی خودرو قابل قبول است.


مصرف سوخت ترکیبی سدان اسپرت مرسدس به حدود 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد. همچنین قیمت این خودروی هیبریدی چندان مناسب نبوده و در مدل پایه از 51 هزار و 130 یورو آغاز می‌شود.

پژو 408

شرکت پژو، خودروساز معروف فرانسوی بدون شک یکی از آشناترین شرکت‌های خودروسازی اروپایی برای ایرانیان است. این شرکت همانند اکثر رقبا در بحث خودروهای هیبریدی و برقی نیز ورود کرده و مدل 408 آن به یک موتور 1.6 لیتری بنزینی و یک موتور برقی مجهز شده است. ترکیب این دو پیشرانه حداکثر قدرت 222 اسب‌بخار را برای خودرو به ارمغان می‌آورد که می‌تواند در مدت 7.8 ثانیه، آن را از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت برساند.


علی‌رغم حجم موتور نسبتاً بالا، مصرف سوخت خودرو در حالت ترکیبی حدود 5.6 لیتر بوده که قابل پیش‌بینی است. قیمت فروش پژو 408 در بازار جهانی از 43 هزار و 200 یورو در نسخه پایه آغاز می‌شود.

خودروهای برقی بهتر است یا هیبریدی؟

در بحث مقایسه خودروهای هیبریدی و برقی، شکی نیست که خودروی برقی به دلیل پیچیدگی کمتر و نداشتن آلایندگی، آلودگی صوتی و همچنین مصرف سوخت که امروزه گریبان‌گیر کشور شده، ارجحیت بالایی دارند و دیر یا زود باید به سمت برقی‌سازی کل ناوگان حمل‌ونقل کشور حرکت کرد.

موضوع اصلی این است که با وجود اینکه استفاده از خودروهای هیبریدی در اکثر کشورها طی چندین سال گذشته جا افتاده، این موضوع هنوز در ایران عملی نشده است. حال مسئولان قصد دارند با ورود ناگهانی به بحث خودروهای تمام برقی، فاصله چندین ساله صنعت خودروسازی کشور با صنعت جهانی را کمتر کنند. اما همین مورد باعث می‌شود تا مردم در کنار نبود زیرساخت مناسب برای خودروی برقی با مشکلات عدیده این خودروها روبه رو شوند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟