اخبار خودرو جهان
سرعت، کیفیت و لذت !

10 خودرو تمام چرخ محرک برتر جهان

پنجشنبه - ۳۱ تیر ۱۴۰۰
خواندن 8 دقیقه
آئودی r8

سال‌ها بود که خودروسازان هنگام ساخت اتومبیل‌های اسپرت از یک فرمول خاص پیرو کرده و ساخت خودرویی با دو صندلی و  وزن کم را در دستور کار قرار داده و اتومبیل‌هایی موتور وسط را با استفاده از پیشرانه‌هایی قدرتمند به تولید می‌رساندند. اما در سال 1966 میلادی و با معرفی خودروی انقلابی جنسن اینترسپتور FF به عنوان اولین اتومبیل اسپرت و تمام چرخ متحرک جهان همه چیز تغییر کرد. از نظر جنسن استفاده از سیستم AWD بسیار منطقی بود؛ زیرا این فناوری به چرخ‌ها در اتومبیل‌های اسپرت کمک می‌کرد که در هر شرایطی بهترین عملکرد ممکن را داشته باشند. مدل FF نسبت به سایر هم رده‌های خود سرعت بیشتری داشته و در پیچ‌ها نیز عملکرد بهتری نسبت به اتومبیل‌های اسپرتِ دیفرانسیل عقب و مشابه با دهه 1960 میلادی به نمایش می‌گذاشت و این ویژگی نشان دهنده برتری خودروهای اسپرتِ تمام چرخ متحرک (AWD) بود.

مدل FF خیلی زود فراموش شد؛ اما میراث آن همچنان باقی ماند. زیرا اکنون انواع مختلفی از اتومبیل‌های اسپرت AWD توسط سازندگان بزرگ اتومبیل به تولید می‌رسد. در ادامه ما 10 مورد از بهترین تمام چرخ متحرک‌ های جهان را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون

بوگاتی موفقیت مدل ویرون را در سال 2016 و با معرفی مدل شیرون تکرار کرد. شیرون از نظر ظاهری بسیار شبیه به ویرون است؛ اما نزد هواداران بوگاتی از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و ارزش بسیار زیادی دارد. ویرون یکی از سریع‌ترین اتومبیل‌های اسپرت بوده و سواری منحصر به فردی را ارائه می‌دهد. قلب تپنده شیرون، موتوری یکپارچه و 8 لیتری است. پیشرانه مزبور به چهار توربوشارژ مجهز شده و 1180 اسب‌بخار قدرت را به همراه 1961 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار سرنشینان خود قرار داده و همین موضوع هم باعث می‌شود که هیولای1995کیلوگرمی بوگاتی در 2.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن هم 420 کیلومتر در ساعت باشد. این ارقام نشان می‌دهد که بوگاتی شیرون یکی از سریع‌ترین ابرخودروهای ساخته شده تاکنون است. بوگاتی برای جلوگیری از  احتمال تصادف شیرون و افزایش قابلیت کنترل آن توسط راننده، مجبور به استفاده از سیستم تمام چرخ متحرک شده است.

 

لامبورگینی اونتادور

لامبورگینی اونتادور

اونتاتور خودرویی اسپرت و موتور وسط است. این محصول در سال 2011 و به عنوان جایگزین مورسیه‌لاگو معرفی شد. این محصول نمونه‌ای از پرچمداران لامبورگینی بوده و به همین خاطر هم باید بسیار سریع باشد. به همین دلیل هم ایتالیایی‌ها از پیشرانه‌ای 6.5 لیتری V12 با قدرت 690 اسب‌بخار به عنوان قلب تپنده آوانتادور استفاده کردند. لامبورگینی به منظور اطمینان از اینکه رانندگان آوانتادور می‌توانند به راحتی و حتی در هنگام آزمایش‌های محدود نیز آن را کنترل کنند، آوانتادور را به سیستم تمام چرخ متحرک الکترونیکی مجهز کرده و در عین حال به آن اجازه داده است که در 2.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. لامبورگینی در ابتدا قصد داشت که تنها 4 هزار نمونه از آوانتادور را به تولید برساند، اما تقاضای زیاد مشتریان و علاقه‌مندان باعث شد که ایتالیایی‌ها نسخه‌های بیشتری از آوانتادور را تولید کنند.

 

نیسان GT-R نیسمو

نیسان GT-r نیسمو

نیسان GT-R قیمت کمتری نسبت به اکثر ابرخودروهای موجود داشته و به همین خاطر هم آن را خیلی جدی نمی‌گیرند. نسخه استاندارد این محصول به پیشرانه 3.8  لیتری V8 توئین توربو با قدرت 564 اسب‌بخار مجهز بوده و یک سیستم تمام چرخ متحرک نیز برروی آن قرار دارد. این محصول تنها در 2.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. مدل بالاتری از نیسان GT-R به نام نیسمو نیز وجود دارد. نیسمو نسبت به نمونۀ استاندارد قدرت بیشتری داشته و 601 اسب‌بخار توان را به همراه 652 نیوتن‌متر گشتاوربه ارمغان آورده است. در کابین GT-R تمام امکانات معمول و استاندارد یک خودروی سطح بالا وجود داشته و می‌توانید از یک صفحه نمایش لمسی، سیستم تهویه هوا و… برخوردار شوید.

 

پورشه 911 توربو S

پورشه 911 توربو اس

پیشرفته‌ترین پورشه 911 یا توربو S برای اولین بار در سال 1995 به سیستم تمام چرخ متحرک مجهز شد و از آن به بعد از یک بیوه ترسناک، به یک ابرخودروی فوق‌العاده خوش ساخت و بسیار سریع تبدیل شد. موتور flat-six و مجهز به توربوشارژ پورشه 911 توربو S به یک سیستم تمام چرخ متحرک هوشمند مجهز شده و فرمان‌پذیری آن به میزان قابل توجهی بهبود یافته است. همچنین با انجام این اقدام مهندسان پورشه اجازه دادند که توربو S قدرت بیشتری داشته و به راحتی توانی معادل با 640 اسب‌بخار را در اختیار سرنشینان خود قرار دهد. این محصول بسیار سریع بوده و تنها در 2.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

 

آئودی R8

آئودی r8

اگر شما از هر اهل فنی سراغ یکی از بهترین ابرخودروهای تمام چرخ متحرک را بگیرد، احتمالاً با نام آئودی R8 مواجه خواهید شد. پیشرانه 5.2 لیتری V10 و سیستم تمام چرخ متحرک آئودی کواترو را باید از دلایل مهم محبوبیت R8 دانست. توان 532 اسب‌بخاری و گشتاور 539 نیوتن‌متری R8 می‌تواند در 3 ثانیه شما را به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند. رقم مزبور با توجه به قیمت کمتر R8 نسبت به بسیاری از سوپر اسپرت‌های مشهور بسیار قابل توجه است. از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر R8 باید به تجهیز آن به صفحه کیلومتر دیجیتالی LCD و 12.3 اینچی، سیستم تعلیق اسپرت و سیستم کنترل‌گر صدا اشاره کرد.

 

آکورا NSX

آکورا nsx

آکورا NSX زمانی که در دهه 1990 میلادی با فناوری‌های پیشرفته و هندلینگ عالی خود معرفی شد، صنعت خودروسازی را تکان داد. اکثر علاقه‌مندان معتقد بودند که آکورا توان تولید چیزی شبیه به NSX را ندارد؛ اما زمان ثابت کرد که آنها اشتباه می‌کنند. آکورا NSX جدید هنوز هم مانند روزهای نخست محصولی انقلابی بوده و به یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های تمام چرخ متحرک جهان مجهز شده است. پیشرانه 3.5 لیتری توئین توربو و V8 این محصول قدرت تولیدی خود را به محور عقب می‌رساند و در عین حال یک جفت پیشرانه الکتریکی نیز قدرتِ مورد نیاز برای تحرک چرخ‌های جلو را فراهم می‌کنند. در نتیجه آکورا NSX تنها در 3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

 

جگوار F-Type SVR

جگوار f تایپ svr

جگوار F-Type SVR به پیشرانه 5 لیتری V8 سوپرشارژ با توان 575 اسب‌بخار مجهز شده و قدرت موتور آن به لطف برخورداری از سیستم AWD به تمام چرخ‌ها ارسال شده و این ویژگی حداکثر سرعت جگوار F-Type SVR را به 321 کیلومتر در ساعت رسانده است. خریداران این اتومبیل می‌توانند از امکانات جالبی نظیر سیستم اگزوز سبک و تیتانیومی، بدنه یکپارچه و آیرودینامیک، پوشش با کیفیتِ چرم داخلی و سیستم رانندگی دینامیک و هوشمند آن برخوردار شوند. مدل F-Type SVR با نگاهی به SVR ساخته شده و قرار بود که جانشین معنوی E-Type باشد و باید گفت که جگوار کار خود را به خوبی انجام داده است!

 

پورشه تایکان

پورشه تایکان

صنعت ساخت وسایل نقلیه الکتریکی در دهه اخیر با هدایت خودروسازانی همانند تسلا، نیسان و ریویان رشد چشمگیری داشته است. پورشه نمی‌خواهد از قافلۀ ساخت خودروهای برقی عقب بماند و به همین خاطر اولین خودروی الکتریکی سری نخست خود را با نام تایکان به تولید رساند. تایکان اکنون دو سال عمر دارد، اما با این حال یکی از بهترین اتومبیل‌های اسپرت و برقی موجود در شرایط کنونی است. نسخه تمام چرخ متحرک تایکان به سیستمی خاص و مجهز به دو پیشرانه با قدرت 562 اسب‌بخار متصل شده و سرعت فوق‌العاده بالایی دارد. فرمان دقیق و چسبندگی پورشه تایکان عامل خوشحالی رانندگانش خواهد بود.

 

فراری SF90 استرادل

فراری sf90

فراری در طی یک دهه گذشته موفق به ساخت اتومبیل‌های فوق‌العاده‌ای مانند لافراری شده است. اما این پایان ماجرا نبوده و مدل SF90 استرادل نشان داد که لافراری آخرین برگ برنده کمپانی مشهور ایتالیایی نیست. فراری SF90 استرادل در سال 2019 معرفی شده و از پیشرانه‌ای هیبریدی و موتور وسط برای رسیدن به سرعت و هیجان واقعی استفاده می‌کند. در این اتومبیل پیشرانه 4.8 لیتری توئین توربو V8 به همراه سه پیشرانه الکتریکی فعالیت داشته و مجموع توان SF90 استرادل را به 986 اسب‌بخار و گشتاور 800 نیوتن متر می‌رسانند. نیروی تولیدی از طریق گیربکس هشت سرعته دو کلاچه به تمام چرخ‌ها انتقال داده می‌شود. شتاب صفر تا 100 فراری SF90 استرادل 2.5 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن نیز 340 کیلومتر بر ساعت است.

 

لامبورگینی هوراکان پرفورمانته

لامبورگینی هوراکان پرفورمانته

هوراکان از زمان معرفی در سال 2014 تاکنون، یکی از پرفروش‌ترین محصولات لامبورگینی بوده است. اگر چه نسخه پایه این ابرخودرو عملکرد خارق‌العاده‌ای دارد؛ اما نمونه پرفورمانته آن از هر نظر عالی است. هوراکان پرفورمانته سریع‌تر بوده و از نظر ظاهری نیز در شرایط بهتری قرار دارد و کاملاً شایسته رسیدن به شهرت است. پرفورمانته دارای سیستم تمام چرخ متحرک بوده و به لطف آن دارای شتاب و کشش بهتری است. از دیگر ویژگی‌های پرفورمانته باید به سیستم تعلیق دوبل، آیرودینامیک هوشمند، سیستم اگزوز سبک و کمک فنرهای مغناطیسی اشاره کرد.

 

 

 

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟