اخبار خودرو جهان

پرفروش‌ترین خودروهای برقی جهان در سال 2023

دوشنبه - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

با پایان سال 2023 آمار فروش خودروهای الکتریکی در بازار جهانی منتشر شد که در ادامه به 10 مورد از پرفروش‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود. اما کدام یک از این خودروها توانایی ورود به بازار ایران را دارند؟

با پایان سال 2023 آمار فروش خودروهای الکتریکی در بازار جهانی منتشر شد که در ادامه به 10 مورد از پرفروش‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود. اما کدام یک از این خودروها توانایی ورود به بازار ایران را دارند؟

به گزارش خودرونویس، با رسیدن عباس علی‌آبادی به سکان‌داری وزارت صمت، روند برقی‌سازی صنعت خودرو و ورود خودروهای برقی به‌طور جدی‌تری در حال پیگیری است. از سوی دیگر افزایش سقف واردات برای خودروهای برقی تا 40 هزار یورو می‌تواند ورود خودروهای آپشنال و جذاب را به دنبال داشته باشد.

هرچند فعلاً خبری از وعده‌های وزیر صمت مبنی‌بر ورود خودرو در مقیاس بالا نیست؛ اما در ادامه شانس ورود خودروهای پرفروش برقی بازار آمریکا به کشور و مشخصات فنی آن‌ها بررسی می‌شود.

وب‌سایت Cars.com آمار فروش خودروهای برقی آمریکا را در سال 2023 مورد بررسی قرار می‌دهد و 10 خودروی برقی پرفروش را اعلام می‌کند.

تسلا هم‌چنان صدر جدول پرفروش‌ترین خودروهای برقی

شرکت خودروسازی تسلا با اصالت آمریکایی از بدو تأسیس، تولید و توسعه خودروهای تمام الکتریک را در دستور کار خود قرار داده بود و جای تعجبی ندارد که مقام اول پرفروش‌ترین خودروی برقی بازار آمریکا را نصیب خود کند.

تسلا مدل Y

تسلا تا پایان سال 2023 توانست تعداد 385 هزار و 900 دستگاه از این خودرو را به فروش برساند که نسبت به سال گذشته میلادی با رشد 70 درصدی رو به رو است. آمار فروش بالای این مدل در بازار آمریکای شمالی به دلیل قیمت‌گذاری بسیار مناسب آن است. تسلا مدل Y در نسخه پایه از قیمت 33 هزار دلار به فروش می‌رسد که با توجه به مشخصات فنی آن رقم مناسبی به نظر می‌رسد.

مدل پایه این کراس‌اوور‌ از نوع دیفرانسیل جلو بوده که موتور برقی آن می‌تواند خودرو را در عرض 6.6 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت برساند. مسافت قابل پیمایش مدل پایه پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی حداکثر 418 کیلومتر است که در مدل‌های گران‌تر، این رقم به 500 کیلومتر نیز می‌رسد.

تسلا مدل 3

شرکت تسلا توانست مقام دوم پرفروش‌ترین خودروی برقی 2023 را نیز با سدان مدل 3 نصیب خود کند. این خودروساز آمریکایی تعداد 259 هزار و 400 دستگاه از خودروی فوق طی سال گذشته میلادی به فروش رساند که حدود 17 درصد نسبت به سال 2022 افزایش دارد و در نسخه پایه 36 هزار دلار قیمت‌گذاری می‌شود.

سدان برقی تسلا همانند برادر کراس‌اوور خود در نسخه پایه از دیفرانسیل جلو استفاده می‌کند و شتاب صفر تا 100 کیلومتر آن به 5.8 ثانیه می‌رسد. مسافت قابل پیمایش خودرو با شارژ کامل 437 کیلومتر است و در نسخه‌های گران‌تر به 550 کیلومتر می‌رسد که در خودروهای الکتریکی کم‌نظیر است.

شورلت Bolt EV

علی‌رغم توقف تولید این هاچ‌بک الکتریکی توسط شورلت، این شرکت توانست در سال گذشته 62 هزار دستگاه به فروش برساند و مقام سوم را نصیب خود کند. با توجه به فروش بالایی که این مدل تجربه کرد، شورلت قصد دارد با انجام تغییراتی روی آن بار دیگر در سال 2025 وارد بازار کند.

این هاچ‌بک برقی از دیفرانسیل جلو بهره می‌برد که موتور آن می‌تواند در عرض 6.6 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت برساند. همچنین مسافت قابل پیمایش Bolt EV با شارژ کامل حدود 416 کیلومتر است.

فورد موستانگ Mach-E

شرکت فورد یکی از خودروسازان مطرح آمریکایی است که به ساخت محصولات قدرتمند بنزینی معروف بود؛ اما اکنون با توجه به لزوم گذار از خودروهای بنزینی، این شرکت به یکی از پیشروان خودروهای الکتریکی بدل شده است. موستانگ Mach-E یکی از محصولات برقی این خودروساز محسوب می‌شود و با فروش 40 هزار و 800 دستگاهی که در سال 2023 تجربه کرد، در مقام چهارم پرفروش‌ترین خودروهای برقی آمریکا قرار گرفت. قیمت این کراس‌اوور برقی در بازار آمریکا از 43 هزار دلار در نسخه پایه شروع می‌شود و تا 60 هزار دلار در مدل GT می‌رسد.

پیشرانه چهارمین خودروی پرفروش برقی می‌تواند در مدت 6.3 ثانیه آن را از سرعت صفر به 100 کیلومتر برساند و با یک بار شارژ کامل، مسافت 402 کیلومتری را طی کند.

فولکس‌واگن 4

فولکس‌واگن ID.4 پنجمین خودروی برقی پرفروش در بازار آمریکاست که خبر ورود آن در آینده نزدیک به بازار ایران نیز به گوش می‌رسد. این شرکت پیش از آغاز فروش سال 2023 پیش‌بینی می‌کرد که 90 هزار دستگاه از محصول ID.4 را در بازار آمریکا به فروش برساند. هرچند هدف فوق عملی نشد، اما این خودرو با فروش 37 هزار و 800 دستگاه توانست جزو محصولات پرفروش برقی در بازار آمریکا باشد.

این خودروی 1950 کیلوگرمی می‌تواند تنها در عرض 7.1 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت برسد. کراس‌اوور برقی فولکس واگن با ظرفیت فول باتری‌ها مسافت 336 کیلومتری را طی می‌کند که احتمالاً برای مصرف جاده‌ای چندان مناسب نباشد.

هیوندای Ioniq 5

شاید بتوان گفت که هیوندای آیونیک 5 از لحاظ طراحی ظاهری در نگاه اول اندکی غیرمعمول باشد. قیمت این خودرو در نسخه پایه از 41 هزار و 800 دلار آغاز می‌‎شود و هیوندای توانست 33 هزار و 918 دستگاه از این مدل را تا پایان سال 2023 در بازار آمریکا به فروش برساند.

کراس‌اوور مید سایز هیوندای شتاب صفر تا 100 برابر با 7.3 ثانیه دارد و می‌تواند حداکثر مسافت 487 کیلومتر را با یک بار شارژ کامل طی کند.

تسلا مدل S

علی‌رغم اینکه دو مدل از محصولات تسلا، پرفروش‌ترین خودروهای برقی بازار آمریکا در سال 2023 بود، مدل S نیز فروش کمی را تجربه نکرده و با 26 هزار و 700 دستگاه در جایگاه هفتم قرار گرفته است. البته باید توجه داشت که این مدل، گران‌ترین محصول تسلا محسوب می‌شود که فروش آن در مدل پایه از 71 هزار دلار آغاز می‌شود.

تسلا مدل S تنها در مدت زمان باور نکردنی 1.99 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد و تا 578 کیلومتر را می‌تواند با یک بار شارژ کامل طی کند.

تسلا مدل X

با ورود مدل X شرکت تسلا به جدول فوق، می‌توان گفت که تمامی محصولات این خودروساز به غیر از محصول سایبرتراک، جزو پرفروش‌ترین خودروهای برقی آمریکای شمالی به شمار می‌روند. البته تسلا سایبرتراک نیز اخیراً وارد بازار شده و احتمال می‌رود که با تولید انبوه این مدل، باید شاهد ورود آن به جدول خودروهای پرفروش بازار آمریکا بود. تسلا مدل X هم با فروش 17 هزار و 500 دستگاه در سال گذشته توانست جایگاه هشتم را نصیب خود کند.

مدل X همانند سایر محصولات تسلا از شتاب و قدرت باورنکردنی برخوردار است. این خودروی برقی تنها در مدت 2.5 ثانیه می‌تواند از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت برسد و مسافت قابل پیمایش آن با شارژ کامل در حدود 525 کیلومتر است.

فورد F-150 لایتنینگ

کامیون‌های سری F شرکت فورد جزو پرفروش‌ترین خودروهای بازار آمریکا طی چند سال اخیر است و شرکت فورد در سال گذشته، فروش 750 هزار دستگاه از سری فوق را تنها در بازار این کشور به ثبت رساند. اما برخلاف انتظار، نوع برقی این تراک که به مدل F-150 لایتنینگ معروف است به رقم فروش 20 هزار و 365 دستگاه در سال 2023 رسید که انتظار می‌رود در سال‌های آینده بیشتر شود.

فورد F-150 لایتنینگ در نسخه‌های مختلفی عرضه می‌شود که نسخه پایه این تراک آمریکایی با توجه به وزن و جثه‌ای که دارد می‌تواند تنها در عرض 4.1 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت دست یابد. همچنین حداکثر مسافت قابل پیمایش خودرو با شارژ کامل به حدود 386 کیلومتر می‌رسد که این رقم در نسخه‌های بالاتر حدود 515 کیلومتر خواهد بود.

ریویان R1S

این خودرو از هر لحاظ یک شاسی‌بلند فول سایز شمرده می‌شود که در سال 2018 معرفی و در سال 2021 برای رقابت با تسلا مدل X وارد بازار شد. اگر چه به باور بسیاری از افراد، ریویان R1S از هر لحاظ نسبت به رقیب خود، یعنی مدل X برتری دارد، اما سال گذشته 17 هزار و 500 دستگاه از این خودرو تولید شد و تنها نزدیک به 14 هزار دستگاه از آن به فروش رسید. قیمت این شاسی‌بلند برقی در حالت پایه از حدود 75 هزار دلار آغاز می‌شود و در فول‌ترین تیپ به 92 هزار دلار می‌رسد.

ریویان R1S در نسخه پایه به دو موتور الکتریکی مجهز است که می‌تواند در 4.5 ثانیه به شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت برسد و با شارژ کامل، حداکثر مسافت 565 کیلومتر را طی کند. البته در تیپ بالاتر خودرو، چهار موتور برقی در اختیارتان قرار می‌گیرد که می‌تواند تنها در عرض 3 ثانیه، این هیولا را به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند.

کدام خودروهای برقی شانس ورود به بازار ایران را دارند؟

متأسفانه از بین 10 خودرویی که معرفی شد، شاید تنها دو محصول فولکس‌واگن ID.4 و هیوندای Ioniq 5 شانس ورود به بازار خودرو ایران را داشته باشند. چراکه در ابتدا هر 8 خودروی پرفروش بازار آمریکا، تولید همین کشور بوده و طبق قانون، ورود خودروهای آمریکایی به ایران از چند سال گذشته ممنوع شده است.

از سوی دیگر علی‌رغم افزایش سقف واردات خودروهای برقی تا 40 هزار یورو، اکثر خودروهای برقی با کیفیت و قدرتمند جهانی، قیمت‌هایی بالاتر از 40 هزار یورو دارند که این امر می‌تواند باز هم گزینه‌های وارداتی را محدودتر کند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟