نگهداری خودرو

قیمت روغن ترمز ایرانی و خارجی در بازار

دوشنبه - ۲ اسفند ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
روغن ترمز

روغن ترمز (Brake Fluid) یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های سیستم ترمز است که به عنوان یک سیال هیدورلیک اجزای مختلفی را به حرکت درمی‌آورد.

به گزارش خودرونویس، روغن ترمز یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های سیستم ترمز است که به عنوان یک سیال هیدورلیک اجزای مختلفی را به حرکت درمی‌آورد.

بدون شک روغن ترمز در هر خودرویی را می توان به عنوان یکی از مهمترین قسمت های آن نام برد. روغن ترمز وظیفه ایمنی سرنشینان را بر عهده دارد. انجام صحیح این وظیفه و عملکرد درست سیستم ترمز بستگی زیادی به مایع ترمز یا همان روغن ترمز درون آن دارد، در خودرو از این روغن به صورت عمده در سیستم ترمز و یا کلاچ هیدرولیکی استفاده می‌شود.

وظیفه روغن ترمز این است که تمام اجزای سیستم ترمز را حرکت دهد و اساس کار آن بر پایه افزایش و تغییرات فشار و دماست. اگر روغن ترمز کارایی خود را از دست داده و یا در سیستم ترمز وجود نداشته باشد خودرو شما بعد از فشردن پدال ترمز نیز متوقف نخواهد شد.

اگر علاقه مند هستید بدانید معنی روغن ترمز ماشین به انگلیسی چیست باید بدانید کلمات Brake Fluid بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن-ترمز

روغن ترمز چیست و چه اهمیتی دارد؟

روغن ترمز برای کارکرد ایمن وسیله نقلیه اهمیت بالایی دارد. بهتر است حتما سالی یک بار از مکانیک متخصص بخواهید تا کیفیت روغن ترمز را بررسی کند تا در صورت نیاز تعویض شود. در کتابچه رهنمای خودروی شما زمان مناسب تعویض روغن درج شده و شما می‌توانید آن را مطالعه کنید تا از نوع روغن ترمز مناسب خودروی خود مطلع شوید.

روغن ترمز مایعی است که بین پدال ترمز و ترمز هر چهار چرخ وجود دارد و کیفیت روغن ترمز امنیت جان شما و بقیه مسافران را حفظ می‌کند. پس چک کردن روغن ترمز باید بخشی از برنامه نگهداری شما از خودرو باشد تا با خیال راحت رانندگی کنید.

انواع روغن ترمز ماشین:

روغن های ترمز در نمونه های مختلفی دسته بندی می‌شوند که کاربرد هر یک از آنها با توجه به ترکیبات بکار رفته متفاوت خواهد بود روغن ترمز را با حرف DOT که مخفف Department Of Transportation می باشد تقسیم بندی می کنند.

در خودروهای سواری اصولاً از روغن ترمزهایDOT3 که زرد رنگ است، DOT4 که آبی رنگ است و DOT 5.1 که سبز رنگ است استفاده می شود. یکی از موارد بسیار مهمی که در زمان تعویض روغن ترمز خودرو باید مورد توجه قرار گیرد این است که حتماً روغنی که کمپانی سازنده  توصیه کرده است باید استفاده شود و به هیچ عنوان اجازه استفاده از روغن ترمز با DOT دیگر و یا ترکیب آنها با یکدیگر را نداریم.

روغن های ترمز دو نوع هستند:

مبتنی بر سیلیکون: در خودروهایی به کار می‌روند که فاقد تکنولوژی ABS هستند.

مبتنی بر گلیکول: در خودورهایی با سیستم ترمز ABS استفاده می‌شود.

تقسیم بندی با اساس( DOT)

روغن های ترمز با استانداردی به نام DOT تعریف می شوند که این معیار بر اساس نقطه جوش است.

انواع روغن ترمز :

DOT2  : نقطه جوش 190 سانتی‌گراد

DOT3  :نقطه جوش 205 سانتی‌گراد (رنگ زرد)

DOT4  :نقطه جوش 230 سانتی‌گراد (رنگ آبی)

DOT5 :نقطه جوش 260 سانتی‌گراد

DOT5.1 :این نوع روغن دارای ترکیبات متفاوت می باشد و از متابورات است.

باید بدانید که استفاده از روغن با DOT بالاتر لزوماً بهتر نیست. بلکه هر خودرو باید از نوع روغن تعریف شده استفاده کند. که معمولا بر روی درب مخزن روغن ترمز و یا دفترچه آن مشخص شده است.

تقریبا اکثر خودروهای موجود در کشور ما غالبا از روغن ترمز های DOT3 زرد و DOT4 آبی استفاده می کنند. که خودروهای قدیمی و با تکنولوژی پایین تر معمولا DOT3 (زرد) و خودروهای جدیدتر از روغن DOT4 (آبی) استفاده می کنند.

روغن-ترمز

علت پایین رفتن سطح روغن ترمز چیست؟

معیوب بودن شلنگ ترمز:ممکن است علت پایین رفتن میزان روغن ترمز به علت پارگی و معیوب بودن شلنگ ترمز باشد. در این صورت روغن ترمز از شلنگ خارج می شود و میزان آن کم می شود.

نشتی داشتن روغن ترمز:یکی دیگر از علل کاهش روغن ترمز ممکن است به علت نشتی داشتن در مخزن یا مسیر روغن ترمز باشد. این نشتی ممکن است به علت معیوب بودن سیستم هیدرولیکی خودرو باشد. علامت نشتی داشتن روغن ترمز هم به این صورت است که وقتی پایمان را بر روی پدال ترمز فشار می دهیم پدال از سطح عادی و همیشگی خود پایین تر می رود.

مصرف شدن لنت ترمز:یکی از عللی که سبب کاهش طبیعی سطح روغن ترمز خودرو می شود، مصرف شدن لنت ترمز است. با مصرف شدن لنت ترمز، سطح روغن ترمز موجود در مخزن مقداری جزیی نسبت به حالت فول کاهش می یابد که دلیل آن نگه داشتن فشار ثابت در پشت لنت ها است.

زمان تعویض روغن ترمز ماشین:

روغن ترمز با گذشت زمان رطوبت هوا را به خود جذب می‌كند و این باعث مي‌شود که ترمز به درستی كار نكند. به همين دليل باید به صورت دوره‌ای روغن‌ترمز را تخليه كرده و آن را با روغن جديد جايگزين كنيد. روش نگه‌داری وسايل نقليه با يكديگر متفاوت است اما بيشتر مكانيك‌ها پيشنهاد مي‌دهند که روغن ترمز را هر يك سال يا هر دو سال یکبار تعوض كنيد.

سازندگان خودرو نیز پيشنهاد می كنند که هر دو سال يكبار يا با طي هر ۴۰ تا ۵۰ هزار كيلومتر اقدام به تعويض روغن ترمز كنيد. اگر در شهرهای گرم و مرطوب زندگی می‌كنيد هر سال يكبار و يا هر ۲۰ تا ۲۵ هزار كيلومتر اين عمل را انجام دهيد. باز هم در نظر داشته باشید که رطوبت هوا تاثیر بسیاری بر کیفیت و عملکرد روغن ترمز دارد.

روغن-ترمز-اتومبیل

استانداردهای مهم روغن ترمز خودرو:

روغن ترمز برای سیستم ترمز بسیار مهم است و باید وظیفه ‌اش را تحت هر شرایطی انجام دهد، براساس اطلاعات اداره ایمنی بزرگراه بخش حمل و نقل ملی (NHTSA)، روغن ترمز باید برای 4 استاندارد مهم تست شود:

_ میزان خوردگی سیستم ترمز را کاهش دهد

_ در دماهای پایین مقاومت داشته و منجمد نشود.

_ در برابر دماهای بالا مقاومت خوبی نشان دهد.

_ میزان خوردگی و ساییدگی سیستم ترمز را کاهش دهد.

_ با بخش‌های دیگر سیستم ترمز سازگاری داشته باشد.

فرق روغن ترمز زرد و آبی چیست؟

سوالی که بسیاری از رانندگان در سر دارند این است که تفاوت روغن ترمز آبی و زرد چیست؟ در مورد DOT ها صحبت کردیم؛ روغن موتورها با DOT های متفاوت در بازار رنگ‌های متفاوتی دارند تا راحت‌تر شناخته شوند.

زرد :DOT3 روغن ترمز

آبی :DOT4 روغن ترمز

سبز :DOT5 روغن ترمز

پس تفاوت روغن ترمز آبی و زرد در DOT آن‌هاست به عبارت دیگر تفاوت در نقطه جوش است.

چگونه می‌توانم نوع روغن ترمز را تشخیص دهم؟

برای تشخیص نوع و مدلی روغن ترمزی که برای خودرو شما به کار رفته است دو راه وجود دارد:

_ مطمئن‌ترین روش مراجعه کردن به دفترچه راهنمای خودرو است. به کمک دفترچه می‌‎توانید از استانداردترین و سازگارترین نوع روغنی که برای خودرو شماست مطلع شوید.

_ با فرو کردن یک دستمال کاغذی درون مخزن روغن ترمز، به راحتی با تشخیص رنگ آن می‌توانید به نوع روغن ترمز به کار رفته پی ببرید.

روغن ترمز ماشین چه ویژگی هایی دارد؟

_ ماده ای غیر قابل تراکم است و نباید در دماهای پایین یخ بزند.

_ سمی و قابل اشتعال است.

_ محلول در آب است و خاصیت خود را بعد از حل شدن در آب از دست می‌دهد.

_ رنگ را به سرعت از بین می‌برد.

_ قابلیت جذب رطوبت دارد و این ویژگی باعث از بین رفتن خاصیت آن می‌شود.

_ نقطه جوش بالایی دارد؛ این دمای جوش در محیط های بدون رطوبت ۲۰۵ درجه سانتی گراد و در محیط های مرطوب ۱۴۰ درجه سانتی گراد است.

_ روغن ترمز دچار یخ زدگی نمی‌شود چرا که بر پایه آب نیست.

_ دارای ویسکوزیته مناسبی است که در دمای پایین در مجرا ها جریان می‌یابد.

_ روغن ترمز طیف دمای مطلوبی دارد و از بالاترین تا پایین ترین دما در ماشین عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد

_  با تجهیزات و قطعاتی که وظیفه آب بندی را دارند سازگار است.

روغن-ترمز-خودرو

بهترین مارک روغن ترمز:

کاسترول : شرکت نفت کاسترول فعالیت خود را از سال ۲۰۰۰ آغاز نمود و یکی از زیرمجموعه های شرکت بی پی انگلیس است، شرکت نفت کاسترول نیز در کشور انگلیس فعالیت می کند و محصولاتش را به سراسر جهان عرضه می کند.

پرستون :شرکت PRESTONE مستقر در شیکاگو، ایلینویز، یکی از بهترین تولید کنندگان ضد یخ  مایع خنک کننده، روغن ترمز، مایع فرمان برقی و سایر محصولات در آمریکای شمالی شهر پرستون است.

مگ وان : این شرکت مستقر در اوماها، نبراسکا، یکی از بزرگترین تولید کنندگان روان کننده و مخلوط کن مستقل در آمریکای شمالی است. یکی از محصولات برتر این شرکت مایع ترمز MAG1 120 Premium DOT 3 است.

موتول : شرکت فرانسوی Motul در سال ۱۸۵۳ در شهر نیویورک تأسیس شد. این شرکت روان کننده هایی را برای موتورهای اتومبیل، موتور سیکلت و سایر موتورها توسعه یافته ارائه می دهد.

روغن ترمز های ایرانی:

روغن ترمز فومن شیمی در ایران سهم عمده ای از بازار ایران را بر عهده دارد و با تولید دو نوع روغن ترمز آبی و زرد (دات۳ ودات۴) از پیشتازان این عرصه به شمار می آید.

قیمت روغن ترمز اتومبیل :

در زیر قیمت جدید انواع روغن ترمز های پرفروش در بازار لوازم مصرفی خودرو را ارئه خواهیم داد.

نوع محصول

قیمت( تومان)

روغن ترمز آبی فومن شیمی DOT4

۳۹,۰۰۰

روغن ترمز خودرو کاسپین مدل Dot 3 حجم 250 میلی‌ لیتر

۳۴,۳۰۰

روغن ترمز خودرو آیسین مدل DOT4 ظرفیت 500 میلی لیتر

۲۶۰,۰۰۰

روغن ترمز خودرو پدیده مدل Dot4 حجم250 میلی لیتر

۲۱,۳۵۰

روغن ترمز سپند 250 میلی‌لیتری فومن شیمی

۳۹,۷۶۳

روغن موتور کاسترول مگناتک 4 لیتری SM 10W40

۳۹۵,۰۰۰

روغن موتور خودرو کاسترول مدل GTX 20W-50 ظرفیت 4 لیتر

۲۷۹,۰۰۰

روغن ترمز DOT 5.1 موتول

۴۲۰٫۰۰۰

روغن ترمز پرستون مدل 4656 حجم 355 میلی لیتر

۱۹۰,۰۰۰

 

روغن ترمز مناسب برای خودروهای پرطرفدار:

روغن ترمز پژو ۲۰۶: برای خودرو 206 بهتر است از روغن DOT4 استفاده کرد. اما بهترین مرجع برای انتخاب بهترین روغن دفترچه راهنمای خودرو شما است.

روغن ترمز ال نود: در این نوع از خودروها هم مثل 206، DOT4 روغن ترمز مناسبی محسوب می‌شود.

روغن ترمز پراید: همانطور که مشخص است مقوله روغن ترمز و نحوه کارکرد آن در پراید و هر خودروی دیگری همسان است و تفاوت زیادی ندارد. با این وجود روغن ترمز آبی رنگ انتخاب مناسب‌تری برای خودروهایی مثل پراید است.

برای جلوگیری از ورود رطوبت به روغن ترمز داخل مدار موارد زیر باید رعایت گردد:

_ از بسته بندی های قدیمی و باز که احتمالا از روغن ترمز های بسته های دیگر جمع آوری شده استفاده نکنید.

_ نفوذ رطوبت به داخل سیستم ترمز معمولا از طریق خطوط انتقال ترمز و اورینگ ها اتفاق می افتد.

_ در صورت تعویض روغن درسیستم بهتر است درب اصلی مخزن ترمز تعویض شود. تا از ورود رطوبت به سیلندر اصلی جلوگیری شود.

_ وجود هوا در سیستم ترمز به صورت مرتب نشان دهنده وجود رطوبت در روغن ترمز است. علت به وجود آمدن هوا بخار شدن آب در دمای 100 درجه سانتیگراد است. از آنجایی که در سیستم ترمز حرارت وجود دارد سبب ایجاد اختلال در سیستم ترمز و عدم عملکرد آن می شود.

روغن-ترمز-آبی

نکات مهم در مورد روغن ترمز اتومبیل:

_ روغن ترمز مایعی سمی و خطرناک است و ممکن است باعث آسیب به رنگ بدنه شود. در صورت تماس با بدنه باید سریع شسته شود.

_ حتما روغن ترمز را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

_ در صورت تعویض روغن ترمز، روغن ترمز قدیمی را در ظرفی بریزید و اجازه ندهید که محیط زیست آلوده شود.

_    آب ضد روغن ترمز است برای شستن قطعه آغشته به روغن ترمز با آب بشورید.

_   روغن ترمز زرد و آبی نباید به جای همدیگر استفاده شود.

_ روغن ترمز باید بعد از مدتی کارکرد تعویض شود.

_   روغن ترمز به جای روغن کلاج نیز استفاده می شود.

هیچ‌گاه روغن ترمز و روغن هیدرولیک را با یکدیگر اشتباه نگیرید

یک بطری کوچک از روغن هیدرولیک فرمان، از لحاظ ظاهری فرق چندانی با روغن ترمز ندارد. خیلی از کسانی که در خانه تعویض این روغن‌ها را انجام می‌دهند، این اشتباه را می‌کنند و تعداد این اشتباهات بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. روغن فرمان در سیستم ترمز باعث می‌شود که واشرها متورم شده و کل عملکرد سیستم دچار اختلال گردد. تعمیرکار نیز برای حل این مشکل می‌بایست قسمت‌هایی مانند سیلندر اصلی، کالیپرها و سوپاپ‌های تنظیم را تعمیر یا تعویض کند.

همچنین گاهی اوقات نوبت به تعویض قطعات گران‌قیمت ABS می‌رسد. قرار دادن روغن ترمز در سیستم فرمان نیز به این دلیل که روغن ترمز «روان‌کننده» نیست، موجب خرابی پمپ و دنده فرمان می‌شود. بنابراین همیشه قبل اینکه بخواهید مخزن سیستم فرمان یا ترمز را با روغن پر کنید، حداقل دو بار بطری آن را چک نمایید.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟