اخبار خودرو ایران

انواع سانروف ماشین و کاربرد آنها

دوشنبه - ۶ فروردین ۱۴۰۳
خواندن 3 دقیقه

یکی از آپشن‌های محبوب استفاده شده در خودروها سقف سانروف است، سانروف اولین بار توسط یک شرکت آمریکایی به نام ناش موتور ابداع شد.

یکی از آپشن‌های محبوب استفاده شده در خودروها سقف سانروف است، سانروف اولین بار توسط یک شرکت آمریکایی به نام ناش موتور ابداع شد.

به گزارش خودرونویس، سانروف ماشین ممکن است از ابتدای ساخت خودرو روی آن نصب شده باشند. اما خودتان نیز می‌توانید پس از خرید خودروهای بدون سانروف در صورت تمایل یکی از آن ها را نصب نمایید.

ورود نور بیشتر، تغییر هوای داخل کابین و امکان تماشای آسمان از داخل کابین از جمله دلایل قرار دادن این آپشن در خودروهاست.  با توجه به تعریف، سانروف را می توان ازجنس شیشه، فلز و یا پارچه در نظر گرفت. حرکت این المان به صورت خودکار و یا دستی قابل تنظیم بوده که در طرح های مختلف در سقف خودروها تعبیه می شوند.

انواع سانروف ماشین

بر این اساس سانروف‌ها را با توجه به مواد سازنده آن‌ها می‌توان به انواع زیر دسته بندی کرد:

ــ سانروف‌های تلقی

ــ سانروف‌های شیشه‌ای

ــ سانروف‌های فلزی

ــ سانروف‌های پارچه‌ای

همچنین می‌توان سانروف‌ها را براساس نوع عملکرد آن‌ها به دو دسته زیر تقسیم کرد:

ــ سانروف‌های دستی: این دسته از سانروف‌ها فاقد موتورالکتریکی و دسته سیم و قطعات الکترونیکی است و عملکرد آن کاملا بصورت دستی انجام می‌شود. امروزه این دسته از سانروف‌ها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ــ سانروف‌های برقی: این نوع سانروف‌های با استفاده از سیستم الکتریکی و کلید‌های مربوطه کنترل و به اصطلاح باز و بسته می‌شوند.

ــ سانروف‌های ثابت: رده سوم، شامل سانروف ثابت، پانل‌های شیشه‌ای غیر متحرک است که برای ورود نور بیشتر طراحی شده اند.

از سوی دیگر سانروف‌های را براساس دیگری نیز دسته بندی می‌کنند:

ــ سانروف‌های داخلی: داخلی بین پوست فلزی سقف بیرونی و خارجی قرار دارد و به داخل جیب سانروف میرود و پنهان می‌شود.

ــ سانروف‌های خارجی: قسمت خارجی سانروف، که از قسمت داخلی سانروف کمتر معروف است، در بالای سقف ماشین وجود دارد.

انواع سانروف ها بر اساس نوع ساخت

انواع سانروف ها بر اساس نوع ساخت و تکنولوژی های به کار رفته در آنها متفاوت هستند. سانروف ها با توجه به نوع باز شدن، دستی یا اتوماتیک بودن، اندازه و شکلشون به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند.

سانروف پاپ آپ (Pop-Up)

در این نوع از سانروف، پنل سانروف می تواند بطور کلی از روی سقف برداشته شود که دراین حالت سقف کاملا به اندازه پنل مربوطه باز می‌شود . همچنین این پنل می تواند بر روی سقف خودرو قرار گیرد و با آن زاویه‌ای را بسازد که از طریق آن هوا وارد کابین خودرو شود. بعلت لزوم تغییرات در تزئینات داخلی سقف, نصب آن در خط تولید آسان تر و به صرفه تر از نصب به صورت After market انجام می‌شود.

سانروف جمع شونده (Folding)

در این نوع از سانروف، پنل شیشه ای ما بین سقف فلزی خودرو و تزئینات داخلی خودرو (زیر سقف) قرار می گیرد. لذا پنل می تواند بطور کامل به عقب رفته و از بیشترین فضای برش خورده روی سقف جهت عبور هوا بهره گیری گردد. عملکرد این سانروف نیز از نوع الکتریکی است.

سانروف پانورامیک (Panoramic)

این مدل از سانروف ها جدیدا اختراع شده اند که از دو پنل شیشه ای بزرگ تشکیل می شوند و سرنشینان جلو و عقب رو جداگانه می توانند از آن استفاده کنند.

سانروف داخلی (In-Built)

سانروف هایی که پنلشان وارد سقف اتومبیل می شود را سانروف داخلی می‌گویند. در قدیم این نوع سانروف‌ها فلزی و همرنگ بدنه رنگ طراحی می‌شدند؛ ولی امروزه جنس این گونه سانروف‌ها از شیشه است.

سانروف اسپویلر (Spoiler)

در این نوع از سانروف، ضمن آنکه پنل شیشه ای می تواند با سقف خودرو جهت ورود هوا دارای زاویه باشد، همچنین می تواند به مقدار محدودی به سمت عقب خودرو حرکت نموده و باز شود. میزان باز شوندگی توسط کلیدهای فرمان قابل کنترل است. این سانروف ها از نوع الکتریکی بوده و برای خودورهای با سقف کوچک مناسب است.

مزیت‌های سانروف خودرو

علاوه بر زیبایی ظاهری که سانروف ایجاد می‌کند مزیت‌های دیگری نیز وجود دارد:

بهبود تهویه داخل کابین: اگر شیشه خودرو را در ترافیک باز کنید حجم قابل‌توجهی از آلاینده‌ها و ذرات وارد کابین خواهند شد اما درصورتی‌که از سانروف استفاده کنید بر اساس فشار منفی ایجاد شده تهویه بهتری نسبت به شیشه‌های جانبی وجود خواهد داشت. به دلیل تفاوت فشار بین هوای داخل و بیرون خودرو، هوای تازه وارد کابین شده و سرنشینان حس بهتری خواهند داشت.

بهبود میدان دید: تماشای آسمان برای سرنشینان باعث لذت بردن آن‌ها از مسیر خواهد شد و قطعاً خستگی کمتری در سفرهای طولانی‌مدت خواهند داشت.

جنبه ایمنی: در زمان وقوع تصادف اگر نتوان درب‌های خودرو را باز کرد سانروف گزینه بهتری برای خروج از خودرو خواهد بود. طراحی سانروف به گونه‌ای انجام شده که فرار از این بخش را راحت‌تر کند.

مونروف چیست و چه تفاوتی با سانروف دارد؟

تاریخچه ورود مونروف به خودروسازی از نظر زمانی با سانروف تفاوت چندانی ندارد. مونروف نیز از دهه ۷۰ میلادی وارد خط تولید فورد شد و سپس عمومیت پیدا کرد. مونروف درواقع یک پنل شیشه‌ای یا تلقی است که در سقف کار گذاشته می‌شود. بنابراین تفاوت این دو در جنس آن‌ها است. چرا که سانروف می‌تواند فلزی، پارچه‌ای و تیره باشد. لازم به ذکر است که مونروف را تنها از شیشه یا طلق روشن می‌سازند. مونروف نیز قابلیت باز شدن برای تهویه بهتر دارد اما نه به‌صورت کامل. بنابراین تفاوت دیگر این دو را باید در میزان باز و بسته شدنشان دید.

 

تفاوت سانروف با سانروف پانوراما

وقتی نوبت به تعیین سانروف یا سانروف پانوراما می‌رسد، اندازه آن مهم است. سانروف جمع و جور است و بالای صندلی‌های جلو نصب می‌شود. با این وجود یک سقف پانوراما می‌تواند تقریباً تمام طول سقف اتومبیل شما را بپوشاند.

سانروف پانوراما چیست؟ سقف پانوراما معمولاً از شیشه‌های چند لایه ساخته می‌شود و اصولا از ۲ یا یک تکه تشکیل شده است. اگر سانروف پانوراما دو قطعه باشد، می‌توانید قسمت جلویی آن را در روز‌های گرم باز کنید و قسمت عقبی بسته باشد، اما اگر یک تکه باشد باید کل آن  باز یا بسته باشد.

هزینه نصب سانروف

قیمت های نصب سانروف متفاوت است. نصب سانروف در ایران به دو صورت مجاز و بدون مجوز صورت می‌گیرد که در انواع غیر مجاز و بدون مجوز، معمولا از سانروف های چینی بی کیفیت ولی ارزان قیمت استفاده می‌شود و در حالت مجاز، از سانروف های هلندی و ایتالیایی استفاده می‌شود که طبیعتا قیمت بیش تری دارند.

نکاتی برای نگهداری از سانروف

اشاره شد که سانروف یک سیستم مکانیکی و متحرک است و همین امر طبیعتاً می‌تواند آن را با مشکلاتی مواجه کند. در واقع سانروف مانند هر بخشی از خودرو می‌تواند دچار خرابی شود و سرنشینان را به زحمت بندازد؛ بنابراین دانستن برخی از نکات مهم در زمینه نگهداری و مراقبت از سانروف علاوه بر افزایش طول عمر آن می‌تواند از تحمیل هزینه‌های بیشتر جلوگیری کند. برخی از این نکات مهم عبارتند از:

۱. سرویس سانروف را جدی بگیرید: چون ریل‌های سانروف توسط روغن و گریس چرب می‌شوند، با گذشت زمان گرد و خاک باعث از بین رفتن این عملکرد شده و حرکت ریل‌ها را سخت کرده و در آن ایجاد اختلال می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق سانروف نیاز به سرویس دارد که این کار می‌تواند توسط صاحب خودرو هر چند وقت یکبار انجام شود. همچنین بهتر است سالی یکبار هم توسط متخصصین فن به صورت حرفه‌ای سانروف چک و سرویس شود.

۲. نحوه استفاده از سانروف: معمولا دو دسته از افراد وجود دارد که به علت استفاده نادرست از سانروف دچار مشکل می‌شوند. دسته اول که بیشترین افراد را شامل می‌شوند، کسانی هستند که خیلی کم از سانروف استفاده می‌کنند (شاید سالی چند بار). استفاده نکردن از سانروف می‌تواند بیشترین صدمه را به سانروف وارد کند چرا که عدم استفاده از آن می‌تواند به بخش‌های مختلف از جمله ریل‌ها آسیب برساند. دومین گروه کسانی هستند که در سرعت‌های بالا سانروف را باز کرده و به حرکت ادامه می‌دهند که در این حالت فشار باد می‌تواند آسیب جدی به سانروف وارد کند. پس بهتر است برای نگهداری سانروف این دو نکته مهم را در نظر بگیرید؛ استفاده مستمر از سانروف در داخل شهر و بسته نگهداشتن سانروف در سرعت‌های بالا و جاده ها.

۳. کودکان و سانروف: این روز‌ها کودکان علاقه خاصی به بیرون رفتن از سانروف خودرو دارند که البته نمی‌شود این لذت را از آن‌ها دریغ کرد، ولی باید به این نکته توجه داشت که در سرعت پایین این کار باید صورت بگیرد. چرا که این عزیزان برای حفظ تعادل خود معمولاً دست خود را به باد شکن سانروف خودرو گرفته و کمر خود را به شیشه تکیه می‌دهند. باید توجه اشت که هر دوی این اعمال می‌تواند به ریل‌ها آسیب وارد کرده و مانع بازو بسته شدن سانروف شود.

۴. نشت آب از سانروف: معمولا این اتفاق هم بر اثر سرویس نکردن پیش می‌آید. جمع شدن خاک و حشرات و … باعث مسدود شدن خروجی آب شده و بعد از مدتی بارندگی و یا شستن خودرو، آب به داخل خودرو و نمد سقف نفوذ می‌کند. همچنین خرابی لاستیک دور شیشه سانروف نیز می‌تواند باعث نشت آب از سانروف شود، اما در کل حالت اول بیشتر اتفاق می‌افتد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟