اخبار خودرو ایران

ترمیم پوسیدگی بدنه ماشین و دلایل آن

یکشنبه - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

شایع‌ترین علت پوسیدگی ماشین رطوبت بیش ‌از حد ناشی از قرار گرفتن مداوم در معرض باران یا برف است. همچنین خودروها ممکن است به دلیل کهولت سن یا پوشانده نشدن مناسب، پوسیده شوند.

شایع‌ترین علت پوسیدگی ماشین رطوبت بیش ‌از حد ناشی از قرار گرفتن مداوم در معرض باران یا برف است. همچنین خودروها ممکن است به دلیل کهولت سن یا پوشانده نشدن مناسب، پوسیده شوند.

به گزارش خودرونویس، پوسیدگی خودرو فرایندی است که برای بهترین و باکیفیت‌ترین خودروها هم اتفاق می‌افتد. در صورتی که از این مشکل جلوگیری نکنید، پوسیدگی‌ها کم‌کم زیاد می‌شوند و نه‌ تنها بر عمر ماشین، بلکه بر قیمت آن هم تأثیر خواهد گذاشت.

انواع پوسیدگی خودرو

پوسیدگی سطحی ( به شکل برآمدگی , لکه و حباب ها روی بدنه خودرو مشخص می شود )

پوسیدگی متوسط که در صورت عدم ترمیم امکان افزایش آن بالاست .

پوسیدگی عمیق که به قطعات خودرو نفوذ کرده و به قطعات آسیب می رساند

علل پوسیدگی خودرو

رطوبت هوا

رطوبتی که در هوا وجود دارد فلز را اکسیده می کند و به مرور زمان خودرو دچار پوسیدگی و زنگ زدگی می شود. برای همین امر یکی از راه های جلوگیری از پوسیدگی خودرو حضور نداشتن در جاهایی است که رطوبت زیادی دارد یا بارانی است. قابل ذکر است که علاوه بر رطوبت، گرمای زیادی موجب پوسیدگی خودرو می شود.

سن ماشین

هر چه قدر سن خودرو بالاتر رود احتمال پوسیدگی و از بین رفتن پوشش محافظت خودرو بیشتر از بین رفته و سبب ساییدگی و در نهایت زنگ زدگی و پوسیدگی خودرو می شود.

شکل رانندگی

شکل و نحوه رانندگی مؤثر است، اما جاده ای که در آن رانندگی می کنید نیز بسیار روی این امر تاثیر گذار است. برای همین بهتر اگر مسیر رانندگی شما پر از خاک و سنگلاخ و سنگ ریزه است بهتر است، نهایت احتیاط را در رانندگی داشته باشید.

 

مهم ترین قطعات خودرو که در معرض پوسیدگی هستند

پوسیدگی کف خودرو

از جمله اجزای خودرو که در معرض پوسیدگی است کف ماشین است بنابراین هر چند وقت یکبار کف پوش خودرو را بالا کشیده و نشانه های زنگ زدگی را بررسی کنید .

پوسیدگی درب های خودرو و شیشه جلو

در اطراف شیشه درزهایی وجود داشته که در تما س با نم و رطوبت به مرور زمان پوسیده می شوند این فرسودگی ممکن است زود تر از دیگر قطعات خودرو رخ دهد .

زیر گلگیرها

از دیگر اجزای خودرو که بیشتر در معرض خطر پوسیدگی است بخش داخل قوس گلگیرها دقیقا بالای لاستیک است این اکر بیشتر در ماشین های قدیمی که آستری کمانی ندارند رخ می دهد .

اگزوز خودرو

به دلیل اینکه قسمت انتهایی اگزوز در معرض رطوبت درون خودرو و خارج از اتومبیل می باشد آلودگی هایی اعم از گل و لای و برف به ان چسبیده و اگزوز دچار پوسیدگی می شود .

 سیستم تعلیق

نزدیک بودن سیستم تعلیق با لاستیک‌ها، آن را همواره در معرض رطوبت و خراشیدگی قرار می‌دهد. از این رو احتمال پوسیدگی آن بسیار زیاد است. برای پیشگیری از این مشکل بهتر است این قسمت را به طور مرتب از گل و لای و سنگ‌های جاده تمیز کنید.

راهکار های جلوگیری از پوسیدگی خودرو

ماشین خود را در بازه‌های زمانی منظم بشویید و آن را سریعا خشک کنید.

بدنه ماشین را با موم مخصوص یا واکس بپوشانید.

با اسپری WD40 یا روغن مخصوص ماشین، رطوبت را از لولاها و دیگر بخش‌هایی که نمی‌توان به راحتی به آنها دسترسی داشت، خارج کنید.

از دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید و ماشین خود را همیشه خشک نگه دارید.

نحوه رفع پوسیدگی ماشین

برای برطرف کردن پوسیدگی ماشین بهتر است که آن را به تعمیرکار متخصص بسپارید گرچه اگر پوسیدگی در سطح ابتدایی باشد، می‌توانید در خانه هم این کار را انجام دهید.

سنگ جت، برس سیمی، ژل اپوکسی فایبرگلاس، فیلر، کاغذ سنباده در درجلت مختلف، سنباده بلوکی، بتونه و رنگ آستری، اسپری رنگ شفاف، کاغذ و نوار مخصوص پوشاندن، پارچه و دستمال تمیز ،پولیش بدنه و اسپریت معدنی لوازم انجام این کار هستند.

در قدم اول باید پوسیدگی‌ها را به کمک سنگ جت و سنباده چتری هزارلا حذف کنید. البته استفاده از کاغذ سنباده ۸۰ و برس سیمی نیز کارساز است، هر چند کمی سخت‌تر خواهد بود. تراشیدن زنگارها را تا رسیدن به سطح آهن خالص و صیقلی ادامه دهید.

استفاده از ژل فایبرگلاس، ژل فایبرگلاس قادر به ایجاد یک ترمیم ساختاری با قدرت فولاد است. این ژل را با سفت‌کننده مخلوط کرده و به ناحیه سنباده شده فشار دهید. حدود ۱۵ دقیقه بعد ژل سفت شده و پس از یک ساعت می‌توانید آن را سنباده بزنید.

سنباده اضافات ژل فایبرگلاس، پس از خشک شدن کامل ژل فایبرگلاس باید اضافات آن را با سنباده تمیز کنید. برای این کار از سنگ جت و سنباده چتری کمک بگیرید. توجه داشته باشید که قطر سطح مورد نظر باید نسبت به اطرافش کمتر بوده و کمی فرورفتگی داشته باشد. این قسمت در نهایت با فیلر صاف خواهد شد.

استفاده از فیلر،حال کمی فیلر را با سفت‌کننده مخلوط کرده و به کمک یک ابزار پخش‌کننده قابل انعطاف بر قسمت موردنظر بمالید. حال آن را تا جای ممکن صاف کرده و تمام سوراخ‌ها و خراش‌ها را بپوشانید.

سنباده زدن فیلر، در این مرحله باید با استفاده از سنباده ۴۰۰، سطح فیلر را صاف و یک‌دست کنید. در صورت وسیع بودن سطح مورد نظر می‌توانید از سنباده بلوکی نیز کمک بگیرید. توجه داشته باشید که هیچ‌گونه موج یا برجستگی بر سطح باقی نماید. لازم به ذکر است که این مرحله نسبت به دیگر مراحل مهم‌تر بوده و باید زمان بیشتری را صرف آن کنید.

تمیز کردن به کمک اسپریت معدنی، پس از اطمینان از صافی فیلر، باید محل موردنظر را با پارچه تمیز و اسپریت معدنی از وجود هرگونه آلودگی یا روغن کاملا پاک کنید. حال کمی زمان دهید تا محل خشک شده و مجددا آن را با پارچه تمیز پاک کنید. این کار برای اطمینان از حذف هرگونه اثرانگشت، پرز، لکه روغن و ذرات گردوغبار است. عدم دقت در این مرحله منجر به ایجاد لکه، حفره یا موج پس از پایان کار می‌شود.

بتونه زدن، حالا زمان بتونه زدن به روی ناحیه ترمیم‌شده است. برای این کار بتونه را به صورت یک لایه نازک روی محل و حدود ۲.۵ سانتی‌متر از اطراف آن اسپری کنید. پس از گذشت چند دقیقه مجددا یک لایه سنگین‌تر از بتونه را روی محل اسپری نمایید.

سنباده زدن بتونه، در این مرحله باید محل ترمیم‌شده را مجددا با سنباده ۴۰۰ مرطوب صاف کنید. این کار را تا حذف لبه‌های ایجاد شده در اطراف ناحیه موردنظر ادامه دهید. کمی صبر کرده و یک‌بار دیگر بتونه بزنید. حال با سنباده ۶۰۰، بار دیگر سطح بتونه را صاف کنید.

اسپری کردن آستری، حالا می‌توانید رنگ آستری را روی محل اسپری کنید. این کار به ضخیم‌تر شدن لایه پوششی محافظ بدنه کمک می‌کند. پس از آن یک لایه ضخیم‌تر از پوشش شفاف محافظ را روی قسمت ترمیم‌شده اعمال نمایید.

سنباده زدن نهایی، بهتر است برای براق و صیقلی شدن محل مورد نظر، از یک سنباده ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ مرطوب کمک بگیرید. ساییدن این قسمت را تا زمان صیقلی شدن سطح ادامه دهید.

جمع‌بندی

پوسیدگی ماشین مانند لک روی پوست است و این موضوع نه تنها زیبایی خودرو را از بین می‌برد، بلکه در صورت عدم ترمیم پوسیدگی ماشین می‌تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. بسیاری از خودروهای قابل رانندگی به دلیل پوسیدگی و اثرات ناشی از آن، به‌طور کامل اسقاط می‌گردند. در حالی که قبل از گسترش پوسیدگی، راهکارهای زیادی برای جلوگیری از پوسیدگی ماشین وجود دارد.

5 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟