نگهداری خودرو

بهترین روش ترمیم رنگ ماشین و هزینه‌ های آن

شنبه - ۹ بهمن ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
رنگ-بدنه-ماشین

رنگ خودرو از بدنه ماشین در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند داشتن یک اتومبیل تمیز با رنگی یکدست و براق دغدغه بسیاری از رانندگان است.

به گزارش خودرونویس، رنگ بدنه خودرو علاوه بر زیبایی به عنوان لایه ای محافظ ، از سطح فلزی بدنه در برابر پوسیدگی ، زنگ زدگی و تغییرات آب و هوایی محافظت می‌کند.

خراش های روی بدنه خودرو، رنگ پریدگی و لکه هایی که بر اثر از بین رفتن رنگ ایجاد می‌شوند هم زیبایی خودرو را خدشه دار می‌کنند و هم احتمال زنگ زدگی بدنه و پوسه کردن رنگ که آسیب های بیشتری را در پی دارد را افزایش می‌دهند.

زمانی که خودرو نیاز به ترمیم دارد، بایستی به سرعت نسبت به ترمیم و تعمیر آن اقدام کرد. چرا که وجود خط و خش روی اتومبیل باعث پایین آمدن قیمت آن می شود.

همچنین اگر خط و خش به مدت زیادی روی خودرو باقی بماند زنگ می زند و باعث ایجاد هزینه بیشتر برای مالک می شود. در واقع ترمیم آسیب های ایجاد شده برای رنگ خودرو و رفع آفتاب سوختگی رنگ خودرو، باعث زیبایی هر چه بیشتر اتومبیل می شود.

مواد تشکیل دهنده رنگ خودرو

رنگ خودرو از 3 ماده اولیه و اصلی تهیه می شود:

رزین: موجب کنار هم نگه داشتن پیگمان‌ها در حالت معلق (تعلیق) و چسبندگی بیشتر رنگ به بدنه خودرو می‌شود.

پیگمان: شامل 100 رنگ یا تونر است و جنس آن پودری است و حالتی شبیه به بتون دارد. لازم به ذکر است که در حال حاضر رنگ متالیک و صدفی آن در بازار موجود است.

حلال: عامل سیالیت رنگ است و باعث روان شدن رنگ می‌شود. بدون استفاده از حلال، ویسکوزیته رنگ بالا رفته و انتقال آن از یک ظرف به ظرف دیگر سخت می‌شود.

رنگ-بدنه-خودرو

انواع رنگ خودرو

رنگ خودرو دارای انواع متفاوت با مزیت های گوناگون است. این رنگ ها عبارت اند از:

   رنگ های ساده Gloss/Solid

رنگ های ساده در واقع یک لایه رنگ معمولی هستند که با یک روکش بی رنگ پوشیده می شوند.

این پوشش بی رنگ به اتومبیل کمک می کند، علاوه بر ظاهر براقی که پیدا می کند مانع از ایجاد خط و خش و آسیب رساندن اجسام خارجی به رنگ اتومبیل شود.

شاید بشود گفت که تقریبا اکثرخودروهای موجود در بازار به طور استاندارد با این نوع از انواع رنگ اتومبیل، رنگ آمیزی می شوند.به غیر از خودروهای گران قیمت و لوکس که از رنگ های خاص و گاهی سفارشی برخوردار هستند.

رنگ های مات وکدر یا Mittef inish

این نوع از انواع رنگ اتومبیل از تمامی مدل های دیگر گران تر بوده و برای رنگ اتومبیل های خاص وگران قیمت به کار می رود.

برای مات کردن و گرفتن درخشندگی رنگ راه حل هایی وجود دارد، اما اغلب سازندگان این رنگها به وسیله ی پوشاندن سطح رنگ ساده با پوششی از اپوکسی به همراه روکشی از PVCظاهری مات و کدر به رنگ داده و مانع از درخشش رنگ میشوند.

 رنگ های متالیک Metallie برای رنگ ماشین:

از نظر قیمت این نوع از رنگ ها با رنگ ساده چندان تفاوتی ندارد. مخصوصاً اگر خودروهایی که با این روش رنگ می شوند، خودروهای سایز کوچک باشند. بعضی از کارخانه ها و سازندگان خودرو افزایش قیمت نامحسوسی برای خودروهایی با رنگ متالیک مطالبه می کنند.

رنگ متالیک از نظر ساختار هم چندان تفاوتی با رنگ ساده ندارد. همان رنگ ساده را با مقدار ناچیز و مشخصی از پودر فلز مخلوط می کنند تا به رنگ متالیک دست یابند. البته باید گفت که مقدار اضافه کردن و درصد این پودر فلز در کارخانه های سازنده خودرو متفاوت است.

رنگ های صدفی برای رنگ ماشین:

همانطور که در رنگهای متالیک از براده های فلزی مثل آلومینیوم برای شفافیت و براقیت رنگ ماشین استفاده می شود، در رنگ های صدفی با استفاده از براده های سرامیکی که به آن در اصطلاح (میکا) می گویند، این رنگ را می سازند.

تفاوت دیگرآن نسبت به رنگ های متالیک در این است که علاوه بر منعکس کردن نور و براق کردن رنگ، نور تابیده شده را منکسر و شکسته می کنند و از این طریق طیفی از رنگ های زیبا و خیره کننده را به وجود می آورند.

وقتی به اتومبیلی که با رنگ های صدفی رنگ آمیزی شده است از زوایای مختلف نگاه کنید، طیف هایی از رنگ های مختلف را با نمای بسیار جذاب، زیبا و خیره کننده خواهید دید. ضمن این که رنگ اصلی خودرو همیشه در زیر این طیف رنگی قرار گرفته و به نمایش در می آید.

پوشش‌های نانوسرامیک

احتمالا تبلیغات مختلفی درباره سرامیک بدنه خودرو، گلس کوتینگ، پوشش بدنه به صورت نانو و… در فضای مجازه دیده یا در مورد آن‌ها شنیده‌اید. پوشش‌های نانوسرامیک ابتدا توسط تیونرهای مشهور برای به کارگیری روی خودروهای لوکس و گران قیمت مورد استفاده قرار گرفت اما بعدها به بازار نیز راه یافت. بسیاری از افراد که حتی صاحب خودروهای ارزان قیمت هستند به دلیل وسواس زیاد تمایل دارند که از این نوع پوشش‌ها استفاده کنند و با ورود پوشش‌های نانوسرامیک به بازار قیمت آن‌ها نیز تا حدی کاهش یافت و در دسترس همه قرار گرفت.

ترمیم-رنگ-ماشین

روش های ترمیم رنگ خودرو

خراش های ماشین به ۳ نوع تقسیم می‌شوند: خراش‌های عمیق، خش‌های کوچک و خراش‌های سطحی. برای هر نوع خراش خودرو، ما یک راه خاص برای ریکاوری رنگ داریم.

ریکاوری رنگ برای رفع خراش‌های عمیق در ماشین

برای کمک به چگونگی رفع خراش‌های عمیق در ماشین، به شما کمک می کند ۶ مرحله ساده را انجام دهید:

شستن و خشک کردن اتومبیل به صورت دقیق

در این مرحله، تمام چیزی که شما نیاز دارید، شستشوی کامل اتومبیل تان به منظور از بین بردن همه خاک‌ها و کثیفی‌ها است. شما باید توجه ویژه‌ای به منطقه خراش دار بکنید که می‌خواهید آن را احیا کنید. شستن این ناحیه بسیار با دقت انجام می شود تا مطمئن شوید که بسیار تمیز است. سپس از حوله های ماکروفایبر برای خشک کردن خودرو استفاده کنید.

منطقه خراشیده را سمباده کنید

هدف از این مرحله، حذف لایه‌های بالایی رنگ است. از کاغذ سمباده ۲۰۰۰ در حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه استفاده کنید، سپس بررسی کنید که آیا نیاز به سمباده کشی عمیق تر دارید یا خیر.

شستشو و خشک کردن منطقه

مرحله بعدی احیای رنگ اتومبیل تمیز کردن کثیفی و بقایای باقی مانده پس از سنباده کردن ناحیه خراش است. سپس استفاده از یک ماکروفایبر تمیز برای پاک کردن سطح خودرو لازم است.

توجه داشته باشید از استفاده پارچه‌های کثیف یا کهنه در این مرحله، اجتناب کنید، چون این می‌تواند منجر به خراش‌های بیشتری بر روی سطح ماشین شما شود.

اسپری پوشش آغازین بر روی منطقه خراش

بعد از سمباده کردن ناحیه خراش، اسپری کردن برخی از پوشش های اولیه، کاری است که باید انجام دهید تا خراش های عمیق روی اتومبیل را تعمیر کنید. پوشش پرایمر روی رنگ با یک حرکت عقب و جلو چیزی است که شما باید انجام دهید. سپس، شما باید از ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا پوشش آغازگر خشک شود و سپس یک لایه دیگر را اسپری کنید. در صورت امکان، شما باید یک پرایمر را انتخاب کنید که به رنگ اتومبیل شما نزدیک است.

اعمال چند پوشش رنگی مطابق با رنگ اتومبیل شما

گام بعدی ترمیم رنگ خودرو، استفاده از همان رنگ به جای که شما پرایمر را استفاده کرده اید، است. توصیه می شود از هر ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا رنگ کاملا خشک شود.

واکس برای پوشش روی اصلاحات رنگ

بعد از نقاشی کردن اتومبیل خود با چند لایه رنگ، زمان آن رسیده که برای مهر و موم کردن رنگ، آن را واکس کنید. از یک دستمال ماکروفایبر استفاده کنید تا موم کارنابولا را روی سطح ماشین اعمال کنید و سپس شروع به واکس کردن منطقه کنید. یک کیت واکس می‌تواند به راحتی در هر فروشگاه خودرو خریداری شود و اغلب شامل تمام چیزهایی است که برای اصلاح رنگ خودرو (مانند واکس، دستمال ماکروفایبر و یا پد) نیاز دارید.

خش های سطحی خودرو

دسته دوم خط و خش ‌های سطحی هستند که عمق زیادی ندارند. رفع خش در چنین مواردی را می‌توان با روش‌ های مقرون به صرفه در منزل انجام داد. از آنجا که این خطوط سطحی بوده و به سطح فلزی بدنه آسیب نرسانده‌ اند، افراد عادی بدون مراجعه به مرکز تخصصی رفع خط و خش خودرو نیز می توانند آنها را ترمیم کنند.

بهترین و ارزان‌ترین رقیق‌کننده‌ای که می‌توانیم به شما توصیه کنیم، خمیر دندان است.

به کمک کمی خمیر دندان به راحتی می‌توانید رنگ بدنه در اطراف خراش را رقیق کرده و از آن برای پر کردن سطح خط و خش، استفاده نمایید. در این مرحله بخش خط افتاده را با استفاده از خمیردندان و اطراف آن رامالش دهید تابه سطح رنگ یکنواختی دست یابید.

به منظور پاک کردن خط و خش ماشین پارچه میکروفایبر را به سمت پایین فشار داده و آن را به صورت دایره های کوچک حرکت دهید. این کار را تا زمانی انجام دهید که خمیر دندان به خوبی روی سطح پخش شود. پس از اتمام روند پاک کردن خط و خش ماشین با استفاده از خمیر دندان ، آن ناحیه را به صورت کامل بشویید تا خمیر دندان های اضافی پاک شود.

ترمیم-رنگ-اتومبیل

قیمت مایع و مواد پولیش مخصوص بدنه خودرو

قیمت پولیش ماشین در مقایسه با روش‌های دیگر مثل کاور کردن خودرو مناسب‌تر است. البته در صورتی که یک فرد متخصص و دارای تجربه این کار را انجام ندهد، احتمال بدتر شدن شرایط و رفتن رنگ خودرو، افزایش می‌یابد.

در زیر قیمت برخی از انواع مایع ، واکس و مواد پولیش مخصوص بدنه خودرو را ارائه داده ایم.

نوع

قیمت (تومان)

پولیش خش بر ترتل واکس مدل Scratch Remover مخصوص بدنه خودرو Turtle Wax

198,000

پولیش زبر فالکون مخصوص بدنه خودرو Falcon

200,000

ست کامل خشگیر بدنه خودرو ایران خودروان مدل سفید ایران خودرو

۴۹,۰۰۰

قلم خشگیر بدنه خودرو اسمارت پن رنگ سفید ساده کیا کد ED حجم 15 میلی لیتر

۴۸,۰۰۰

پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو مایوینچی مدل اوراکل Mayvinci Oracle Ceramic Coating

۷,۲۰۰,۰۰۰

پولیش و واکس خودرو اتوسل مدل Power Cut 110 حجم 1000 میلی لیتر

۱,۱۳۵,۰۰۰

واکس مایع خودرو فرمول وان مدل Carnauba 652857 – حجم 473 میلی لیتر

۲۲۰,۰۰۰

پولیش خشگیر خودرو فرمول وان مدل Scratch Out 688210 – حجم 227 میلی لیتر

۱۶۰,۰۰۰

راهکارهایی برای حفظ رنگ بدنه خودرو

استفاده از چادر استاندارد: استفاده از چادر یکی از راه‌های ساده برای در امان ماندن رنگ بدنه از اشعه‌های مضر خورشید است. البته در نظر داشته باشید بعضی چادرها به علت استفاده از مواد نامناسب در آنها به‌جای حفاظت، بیشتر به رنگ خودرو آسیب می‌زنند. برای مثال چادرهای پلاستیکی به علت بافت زبر خود خط‌های بی‌شماری رو بر روی بدنه به یادگار می‌گذارند.

همچنین این چادرها در اثر تابش نور خورشید گرم شده و گازهایی از خود متصاعد می‌کند که موجب از بین رفتن رنگ خودرو می‌شود. بهتر است در هنگام خرید چادرهای چندلایه با غشای میانی پنبه‌ای را انتخاب نمایید.

واکس خودرو: واکس خودرو عملکردی شبیه به کرم ضد آفتاب دارد؛ با این تفاوت که لازم نیست هر روز و هر هفته آن را استفاده کنید. کارشناسان دو بار استفاده از واکس خودرو در سال را کافی می‌دانند.

استفاده از دستمال خیس برای تمیز کردن خودرو: بیشتر رانندگان یک دستمال برای تمیز کردن خودرو دارند؛ اما حواستان باشد که از دستمال خشک استفاده نکنید چرا که این دستمال با کشیدن گرد و غبار بر روی بدنه خودرو مانند سمباده عمل می‌کند و سبب خط افتادن بر روی بدنه می‌شود. بهتر است برای پاک کردن گرد و غبار از دستمال یا ابر خیس استفاده کنید.

پارک خودرو در پارکینگ‌های سقف دار: اوصولی ترین کاری که برای محافظت از رنگ بدنه خودرو در تابستان می‌توانید انجام دهید، نگهداری حداکثری خودرو در پارکینگ‌های مجهز به سقف و سیستم‌های تهویه است. با این کار علاوه بر نگهداری رنگ بدنه خودرو از آسیب‌های جدی وارده به تجهیزات موجود در اتاقک خودرو تحت تاثیر تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری کنید.

بعد از بارش باران اتومبیل را خشک کنید: اگر برای شستن خودرویتان وقت کافی نداید بهتر است حتما بدنه آن را بعد از بارش باران خشک کنید زیرا باران ها در فصل زمستان حاوی مواد اسیدی هستند و قادرند به رنگ و قطعات آلومینیومی اتومبیل آسیب های جدی وارد کنند.

5 از 9 رای

دیدگاه شما چیست؟