اخبار خودرو ایران

مکمل بنزین مناسب ماشین شما چیست؟

دوشنبه - ۷ اسفند ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه

مکمل‌های بنزین افزودنی‌هایی هستند که می‌توانند عملکرد، کارایی و طول عمر موتور خودرو شما را بهبود بخشند. آن‌ها همچنین می‌توانند به کاهش انتشار گاز‌های مضر و حفاظت از محیط زیست کمک کنند.

مکمل‌های بنزین افزودنی‌هایی هستند که می‌توانند عملکرد، کارایی و طول عمر موتور خودرو شما را بهبود بخشند. آن‌ها همچنین می‌توانند به کاهش انتشار گاز‌های مضر و حفاظت از محیط زیست کمک کنند.

به گزارش خودرونویس، امروزه انواع مختلفی از این مکمل‌ها در بازار به فروش می‌رسند که هر یک از آنها برای هدف خاصی طراحی شده اند. ترکیبات شیمیایی متنوع موجود در ساختار مکمل‌های بنزین باعث بهبود عملکرد وکارایی موتور، افزایش قدرت، بهبود راندمان، کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی خودرو می‌شوند.

فروشندگان مکمل سوخت خودرو مدعی هستند که با استفاده از مکمل ها در مصرف سوخت صرفه جویی شده و هزینه ها کاهش می یابد. با توجه به قیمت بنزین و افزایش اهمیت کاهش هزینه ها باید بررسی کرد که از لحاظ اقتصادی مصرف مکمل ها چه تأثیری بر میزان هزینه های مربوط به سوخت اتومبیل دارد.

معمولا مکمل بنزین از ترکیبات شیمیایی متنوعی تشکیل شده که قرار گرفتن هر کدام از این ترکیبات در کنار یکدیگر، باعث افزایش عملکرد موتور می‌شود. برای آشنایی بیشتر در ادامه به رایج‌ترین مکمل‌های بنزین می‌پردازیم:

مکمل اکتان بوستر

مکمل اکتان بوستر (Octane booster) سبب تقویت عدد اکتان بنزین شده و از احتراق زودرس جلوگیری می‌کند.

مکمل تمیز کننده سوخت

این مکمل‌ها وظیفه حل کردن رسوبات سوختی در باک خودرو را به عهده داشته و عملکرد سوخت رسانی را بهبود می‌دهد.

مکمل ضد اکسیداسیون

این مکمل برای کاهش فرسایش قطعات داخلی موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد و طول عمر موتور را افزایش می‌دهد.

مکمل‌های بازدارنده خوردگی

همان طور که از نام این مکمل پیداست، ترکیب آن باعث کاهش خوردگی فلزات در سیستم سوخت‌رسانی و پیشرانه خواهد شد.

مزایای استفاده از مکمل سوخت

مزایای اصلی مکمل‌های سوخت :

  • افزایش بهره‌وری در احتراق و کاهش مصرف سوخت، و در نتیجه صرفه‌جویی پولی
  • افزایش روان‌کنندگی سوخت
  • جلوگیری از یخ زدن سوخت در دما‌های پایین
  • بهبود ساختار سوخت‌رسانی و درنتیجه افزایش نیرو و کاهش انتشار آلودگی

ویژگی بهترین مکمل های سوخت

چندکاره بودن و ماندگاری

بهترین مکمل سوخت باعث روان‌ کار کردن  قطعات، تثبیت کننده سوخت، افزاینده کیفیت سوخت و پیشگیری از خوردگی و ماندگاری خوب هم داشته باشد. مکمل ها دو سال ماندگاری دارند و بعد از آن شروع به نشت کردن می کنند و دیگر نمی شود از آن استفاده کرد و تاثیری برای موتور خودرو نخواهد داشت. مکمل های سوخت را به تعداد بالا تهیه نکنید تا طولانی مدت آن را نگه دارید. زیرا در این صورت بعد از گذشت دو سال نه تنها مکمل سوخت به درد نمی خورد بلکه مبلغ هزینه شده  را از دست داده اید.

سازگاری با موتور

بعضی از مکمل های سوخت جهت استفاده موتورهای بنزینی و یا دیزلی کاربرد دارند. اما مکمل هایی هم وجود دارد که برای هر دو موتور  استفاده میشود؛ توصیه میکنیم مکملی که با موتور خودروی شما سازگاری دارد خریداری کنید تا به موتور خودرو آسیبی نرسد.

تاییدیه EPA

EPA سازمان حفاظت محیط زیست است که باید در روی مکمل های بنزین این برچسب موجود باشد. EPAنشان دهنده سازگاری مکمل با دستورالعمل های زیست محیطی است و همچنین در کاهش دود خروجی و انتشار کربن موثر است.

نکات مهم در مورد استفاده از مکمل سوخت

– در صورت تماس مکمل با چشم یا پوست، سریعا آنها را بشویید. اگر اشتباها خورده شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

– در زمان استفاده، ابتدا مکمل بنزین را در باک خودرو بریزید و سپس بنزین بزنید. این کار باعث عملکرد بهتر مواد شیمیایی قبل از احتراق می شود.

– همواره از مقدار مناسب مکمل استفاده کنید. با این کار از موتور اتومبیل خود محافظت می نمایید.

قرص مکمل بنزین چیست؟

مکمل‌های سوخت معمولا به صورت مایع و درون بطری در بازار عرضه می‌شود. اما امروزه نوع دیگری از این مکمل‌ها به صورت قرص وارد بازار شده است. این قرص‌ها در واقع اکتان جامد هستند که برای استفاده در خودروهای حساس به اکتان مناسب کاربرد دارند. به طور مثال اغلب ماشین‌های خارجی و یا حتی داخلی نظیر دنا توربو به اکتان ۹۵ در سوخت نیاز دارند. این مقدار در بنزین‌های تولید داخل (حتی بنزین سوپر) وجود ندارد. در نتیجه شاهد افت عملکرد خودرو خواهیم بود. استفاده از اکتان جامد می‌تواند این مشکل را تا حد زیادی مرتفع سازد.

قرص مکمل بنزین علاوه بر افزایش اکتان بنزین، موجب کمک به احتراق بهتر در موتور شده و مصرف سوخت را تا ۱۴ درصد کاهش می‌دهد. همچنین از آن می‌توان برای روان‌کاری بهتر قطعات داخلی موتور و شستشوی انژکتور نیز استفاده نمود.

استفاده از مکمل بنزین چه معایبی دارد

بسیاری از کارشناسان تاکید بسیار دارند که کوچکترین اشتباهی در میزان استفاده از مکمل های سوخت می‌تواند به ساختار خودرو آسیب برساند و موجب خوردگی در بخش‌های مختلف خودرو شود. به همین دلیل استفاده نکردن از آنها را بسیار بهتر از استفاده کردن می دانند و تاکید ویژه دارند که از انواع مکمل ها به خصوص انواع رسوبزدای آنها استفاده نکنید.

با وجود مزیت‌های متعددی که استفاده از مکمل بنزین به همراه دارد، معایب آن نیز چشم‌گیر است. از جمله این معایب می‌توان نکات زیر را برشمرد:

_ تهدید سلامت انسان‌ها به خصوص کودکان و زنان باردار

_  تخریب محیط زیست

_ عدم صرفه اقتصادی و قیمت بالا

_  کارکرد ضعیف و تقریبا بدون بازده

مکمل سوخت هر چند وقت یکبار باید استفاده شود؟

لازم است بدانید که معمولا هر ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر یکبار یا هر ۶ ماه یکبار باید برای تامین یا تعویض مکمل بنزین اقدام کنید. بعضی از متخصصان توصیه می‌کنند که هر ۱۵۰۰۰ کیلومتر یا هر یک سال یکبار باید اقدام شود.

البته این مسئله در مورد خودروهای ساخت داخل و خارج کمی متفاوت است. مطمئنا مشورت با یک مکانیک یا مطالعه دفترچه راهنمای خودرو نکات خوبی در اختیار شما می‌گذارد. اکثر مکمل‌ها بعد از یک یا دو سال منقضی می‌شوند. ریختن چنین موادی برای همه ساختار داخلی موتور آسیب‌زا است.

مکمل بنزین برای موتورهای توربوشارژ

در موتورهای توربو هوا از طریق یک سیستم مهندسی شده به صورت متراکم وارد موتور می شود. موتورهای توربو به دلیل وجود مقدار کافی اکسیژن در محفظه احتراق توانایی انجام احتراق کامل را دارند. موتورهای توربو شارژ و سوپر توربو برای داشتن راندمان بالا نیاز به بنزین با کیفیت بالا دارند.

بهترین مکمل بنزین برای موتور توربو ، می بایست قابلیت تنظیم نقطه احتراق بنزین در موتور، افزایش خواص اکتان افزایی بنزین، کاهش فشار بخار بنزین، جلوگیری از انباشت کربن، کنترل و حذف آب از بنزین و نرم کنندگی و روان کاری حرکت پیستون ها را داشته باشد، که در نتیجه آن باعث حذف ناک و افزایش قدرت و شتاب موتور خودرو شود.

با توجه به مواردی که بیان شد، در موتورهای توربو باید از بنزین اکتان بالا استفاده کرد.

بهترین اکتان برای موتورهای توربو یا بنزینی با اکتان 95 می‌تواند برای موتورهای توربو مناسب باشد و به‌عنوان‌مثال، ایران‌خودرو برای موتور EF7 توربو بنزین اکتان 95 را توصیه کرده است.

این اکتان را فقط می‌توان در بنزین سوپر داشت که در بسیاری از شهرهای کشورمان پیدا نمی‌شود و یا همیشه در دسترس نیست.

همچنین با توجه به کیفیت پایین بنزین ایران، حتی بنزین سوپر هم ممکن است اکتان لازم برای موتورهای توربو را نداشته باشد.

مکمل بنزین برای معاینه فنی

در معاینه فنی خودروها مهم‌ترین آلاینده‌هایی که بررسی می‌شوند CO یا مونوکسید کربن و HC یا هیدروکربن هستند که بالا بودن میزان تولید هرکدام از آن‌ها آسیب‌های زیادی را به دنبال دارد.مونوکسید کربن یا CO از احتراق بنزین تولید می‌شود و برخلاف دی‌اکسید کربن یا CO2 گازی بسیار سمی است.هیدروکربن یا HC درواقع بنزین نسوخته است که از اگزوز خارج می‌شود و به آن اصطلاحاً خام‌سوزی گفته می‌شود.

یکی از راه‌های کاهش HC استفاده از مکمل های بنزین است استفاده از این مکمل قبل از مراجعه به معاینه فنی خودرو کاهش چشمگیر گازهای مونوکسید کربن و هیدروکربن خروجی از اگزوز را به دنبال خواهد داشت.

چه خودروهایی باید از مکمل بنزین استفاده کنند؟

استفاده از مکمل بنزین برای خودروهایی مناسب است که طول عمر بالایی دارند و به طور مداوم مورد استفاده قرار گرفته‌اند. علاوه بر این عدم رسیدگی به پیشرانه در طول عمر ماشین می‌تواند دلیلی برای استفاده از مکمل باشد. به عبارت دیگر اگر خودرو شما زیر ۱۰ سال عمر دارد و در این مدت هم به طور مرتب به پیشرانه آن رسیدگی کرده‌اید، استفاده از مکمل تاثیر چشم‌گیری برایتان نخواهد داشت. به همین منظور توصیه‌ای مبنی بر اضافه کردن مکمل به باک بنزینتان نمی‌کنیم. اما این اتفاق برای ماشین‌های قدیمی که کارکرد زیادی هم دارند، می‌تواند بسیار مفید بوده و تا حد زیادی عملکرد موتور را بهبود بخشد.

کلام آخر

برای برخورداری از ویژگی‌های مثبت مکمل‌های خودرو باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. زیرا درصورتی که مکمل‌های تقلبی و یا مکمل‌های متناسب با خودرو انتخاب نشوند. میتوانند در کنار هدر دادن هزینه به خودرو آسیب برسانند. این‌که پیش از خرید مکمل در مورد شرکت سازنده و همچنین فروشگاه‌های فروش مکمل سوخت تحقیق کنید و از راهنمای خرید مکمل سوخت استفاده کنید تا بتوانید نمونه اصل و مناسب را خریداری کنید.

5 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟