اخبار خودرو ایران

دستگاه دیاگ ماشین چگونه عیب یابی می کند؟

یکشنبه - ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
خواندن 3 دقیقه

دیاگ خودرو وسیله ای است الکترونیکی که توسط آن می توان عملیات خطایابی، عیب یابی خودرو را پیدا کرد و همچنین عیب و ایراد بوجود آمده در خودرو را برطرف کرد.

دیاگ خودرو وسیله ای است الکترونیکی که توسط آن می توان عملیات خطایابی، عیب یابی خودرو را پیدا کرد و همچنین عیب و ایراد بوجود آمده در خودرو را برطرف کرد.

به گزارش خودرونویس، با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توان لیست خطا های دائم یا موقت اتومبیل را با دقت بررسی کرد و نسبت به رفع آنها اقدام نمود؛ به همین ترتیب دیگر نیازی به باز کردن موتور و چک کردن قطعات آن نیست. این دستگاه فرآیند عیب‌یابی را به امری بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر تبدیل می‌کند

استفاده از دیاگ ماشین چه مزایایی دارد؟

یکی از مزیت‌ های اصلی استفاده از دستگاه دیاگ این است که با سرعت و دقت بالا می‌‌ توان مشکلات ماشین را شناسایی کرد و از هدر رفتن زمان جلوگیری نمود. استفاده از دیاگ خودرو هزینه تعمیر را به حداقل می‌‌ رساند، مثلا مشکلات کوچک که نیاز به تعمیر گسترده‌ ای ندارند با شناسایی این دستگاه با هزینه کم تعمیر می‌‌ شوند از دیگر مزایای دیاگ می توان به :

_ کمک به تشخیص زودهنگام ایرادات احتمالی موجود در سیستم فنی خودرو

_  کاهش هزینه های جاری نگهداری از خودرو

_  جلوگیری از خسارت های مالی و جانی سنگین

_  کمک به تعمیرکاران در شناسایی دقیق تر و راحت تر ایرادات خودرو اشاره کرد.

چه زمانی خودرو به دیاگ زدن نیاز دارد؟

در زمان‌ هایی که چراغ‌ های هشدار دهنده خودرو روشن می‌ شوند، خودرو استارت نمی‌‌ خورد یا ناقص استارت می‌‌ زند، ماشین ریپ می‌‌ زند، سوخت غیر عادی گاز و بنزین، وجود صدای غیر طبیعی هنگام ترمزگیری، اشکال در تعویض دنده و لرزش ماشین بهتر است از دستگاه دیاگ یا اصطلاحا از دیاگ زدن استفاده کنید.

کدام اشکالات خودرو با دستگاه دیاگ قابل‌شناسایی هستند؟

تمام ایرادات و اشکالات خودرو اعم از گیربکس، سنسورها، برق خودرو و … را می‌توان به‌وسیله دستگاه دیاگ، خطایابی و شناسایی کرد. از جمله موارد دیگر که با دیاگ زدن قابل‌مشاهده و شناسایی هستند:

سنجش سرعت خودرو

مشاهده دور موتور

مقدار گشتاور موتور

Steper خودرو

سرعت فن موتور

میزان دمای آب رادیاتور

درصد شیر برقی کنیسر

بررسی تمام سنسورها مانند سنسور اکسیژن و سنسور ABS

وضعیت فن و سیستم تهویه خودرو

زمان و وضعیت پاشیدن سوخت به انژکتورها

بررسی وضعیت کنترل میزان آلودگی هوا

بررسی موارد مربوط به باتری خودرو مانند ولتاژ باتری

ولتاژ دریچه کولر و وضعیت زاویه آن

ترموستات ورودی کولر

چند نوع دیاگ وجود دارد؟

به طور کلی دیاگ‌ها به دو دسته  تقسیم بندی می‌شوند.

(OEM (Original Equipment Manufacture

  After Marketing

دیاگ OEM دستگاهی است که به صورت تخصصی برای دیاگ یک برند خودرویی خاص طراحی و ساخته شده است. معمولا این دیاگ‌ها در اختیار نمایندگی‌ها و کارخانه‌های خودرویی برای استفاده در خطوط تولید و نمایندگی های مجاز قرار می‌گیرد. اما دیاگ افترمارکت دستگاهی است که برای استفاده در بازار آزاد طراحی و ساخته شده است. دیاگ های افترمارکت می‌توانند از یک برند خودرویی تا چندین برند خودرو را ساپورت کنند.

به دیاگ‌هایی که جهت عیب‌یابی چندین برند مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ دیاگ مولتی برند نیز گفت می‌شود. البته برخی از دیاگ‌های مولتی برند هستند که، به صورت تخصصی برای عیب‌یابی یک برند خودرویی ساخته شده‌اند؛ اما در کنار آن پشتیبانی مناسبی از خودروهای دیگر نیز دارند.

اگر بخواهیم به معرفی انواع دیگر دیاگ بپردازیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

دیاگ لانچ، دیاگ‌های لانچ یکی از محبوب‌ترین دیاگ‌های موجود در بازار هستند. آنها طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها را ارائه می‌دهند و برای استفاده با انواع خودروها مناسب هستند.

دیاگ اتوکام، این دیاگ، یک ابزار تشخیصی قدرتمند است که برای استفاده حرفه‌ای‌ها طراحی شده است. این قابلیت‌ها شامل خواندن و پاک کردن کدهای خطا، مشاهده داده‌های زنده در زمان واقعی، انجام تست‌های مختلف، تنظیمات کامپیوتر خودرو، پشتیبانی از چندین پروتکل ارتباطی و همچنین برنامه‌ریزی و کدینگ ECU می‌شود. دیاگ Autocom CDP Pro برای استفاده با طیف وسیعی از خودروها، از جمله خودروهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی مناسب است.

دیاگ دلفی، این دیاگ، یک ابزار تشخیصی محبوب است که برای استفاده با طیف وسیعی از خودروها مناسب است. این قابلیت‌ها شامل خواندن و پاک کردن کدهای خطا، مشاهده داده‌های زنده در زمان واقعی، انجام تست‌های مختلف و پشتیبانی از چندین پروتکل ارتباطی می‌شود. دیاگ Delphi DS150E به دلیل قیمت مناسب و کارایی بالا، از جمله دیاگ‌های محبوب در بازار به شمار می‌رود.

دیاگ اوتل، این دیاگ، یک ابزار تشخیصی با قابلیت‌های کامل است که برای استفاده با طیف وسیعی از خودروها مناسب است. این قابلیت‌ها شامل خواندن و پاک کردن کدهای خطا، مشاهده داده‌های زنده در زمان واقعی، انجام تست‌های مختلف، تنظیمات کامپیوتر خودرو، پشتیبانی از چندین پروتکل ارتباطی و همچنین برنامه‌ریزی و کدینگ ECU می‌شود. دیاگ اوتل به دلیل قابلیت‌های پیشرفته و پشتیبانی از زبان فارسی، از جمله دیاگ‌های محبوب در بازار ایران به شمار می‌رود.

دیاگ برای کدام خودروها قابل استفاده است؟

توجه داشته باشید که دیاگ تنها اطلاعات موجود در کامپیوتر مرکزی خودروها را می خواند و خود به تنهایی کاربرد خاصی ندارد؛ به همین علت استفاده از دیاگ فقط برای خودروهایی امکان‌ پذیر است که دارای این کامپیوتر مرکزی هوشمند باشند. البته امروزه اکثر خودروها مجهز به این سیستم هستند.

به خاطر داشته باشید که این کامپیوترهای مرکزی بسیار حائز اهمیت بوده و حتی برخی از شرکت های اتومبیل سازی برای خودروهایشان بیش از یک کامپیوتر مرکزی هوشمند طراحی می ‌کنند.

نحوه دیاگ زدن خودرو

خوشبختانه دیاگ زدن خودرو با هیچ کدام از مدل هایش کاری دشوار و پیچیده تلقی نمی‌ شود و تنها لازمه استفاده از آن آشنایی با کدهای خطا در آن است.

جهت دیاگ زدن خودرو خود لازم است مراحل زیر را گام به گام طی کنید.

در مرحله اول باید برنامه نرم افزار دستگاه دیاگ را بر روی موبایل، تبلت و یا لپ تاپ خود نصب نموده و پس از آن دستگاه را با استفاده از کابل و فیش به ECU وصل کنید.

حال باید سوئیچ را باز کرده و پس از برقراری ارتباط میان ECU و دستگاه دیاگ اطلاعات و کدها را از طریق اینترنت و یا بلوتوث وارد موبایل، تبلت، و یا لپ تاپ خود کنید.

پس از گذر از این مراحل آیتم هایی بر روی موبایل شما به نمایش در خواهد آمد و لازم است گزینه هایی که مربوط به خودرو شما می شود را انتخاب نمایید.

دستگاه دیاگ به صورت خودکار شروع به خواندن اطلاعات کامپیوتر اتومبیل شما خواهد کرد و پس از پایان کارش داده ها را به صورت اعداد و ارقام، و یا نمودار برای شما به تصویر خواهد کشید.

در پایان کدهایی برای شما به نمایش در خواهد آمد که حاوی اطلاعات مورد نیاز است. تا اینجای کار دشواری ای برای ما وجود نداشته است؛ اما خواندن کدها نیازمند داشتن تخصص می باشد؛ چراکه برخی از کد ها مشابه و کاملاً ترکیبی هستند.

هزینه دیاگ زدن چقدر است

باید بدانید دیاگ زدن هزینه زیادی ندارد و حتی برخی از تعمیرکاران به صورت رایگان آنرا انجام می دهند. پس بهتر است در صورت مشاهده مشکل به تعمیرگاه مراجعه کنید تا قبل از وارد شدن صدمات جدی به خودرو، آنرا رفع نمایید.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟