اخبار خودرو ایران

خرید سپر ماشین و‌ نکات مهم قبل از نصب یا تعویض

سه شنبه - ۷ فروردین ۱۴۰۳
خواندن 3 دقیقه

سپر خودرو یک محافظت کننده برای بدنه محسوب می شود که از وارد آمدن آسیب به خودرو و سرنشینان جلوگیری می کند همچنین سپر قطعات موتوری را در برابر ضربات شدید محافظت می کند. تمام خودروها دارای سپر هستند طراحی و فرم سپر با توجه به فرم بدنه خودرو انجام می شود.

سپر خودرو یک محافظت کننده برای بدنه محسوب می شود که از وارد آمدن آسیب به خودرو و سرنشینان جلوگیری می کند همچنین سپر قطعات موتوری را در برابر ضربات شدید محافظت می کند. تمام خودروها دارای سپر هستند طراحی و فرم سپر با توجه به فرم بدنه خودرو انجام می شود.

به گزارش خودرونویس، سپرهای خودرو دارای پوشش های بیرون زده از پلاستیک یا فلز هستند که به آن پوشش سپر گفته می شود که مواد جاذب انرژی را احاطه کرده است. آنها برای جذب ضربه به جلو و عقب وسایل نقلیه و به حداقل رساندن آسیب ناشی از برخورد در سرعت کم طراحی شده اند.

تاریخچه سپر خودرو

در سال 1897 اولین سپر ساخته شد. اما مشکل اصلی این سپر این بود که کاربردی نبود و دائما  از جلوی خودرو بر روی زمین می افتاد.

اما در سال 1901 این مخترع بریتانیایی بود که توانست سپری را تولید کند که قادر بود تا حدودی تاثیرات ناشی از تصادف را کاهش دهد. بعد از این اختراع بود که چندین شرکت خودرو ساز تصمیم به نصب سپر در خودرو های خود کردند. اما استفاده از سپر خودرو به صورت انبوه در خودرو مدل A فورد در سال 1927 بر می گردد.

جنس اولین سپرها از فلز بود. فلزها استحکام زیادی داشتند اما از نکات منفی آن ها این بود که وزن آن ها زیاد بود و قدرت جلوگیری از ضربه ی آن پایین بود و نیرو به اتاقک خودرو نیز منتقل می شد.

جنس سپر از چیست ؟

امروزه سپر ها به طور کلی از ۲ نوع پایه پلیمری (PMC) و یا پایه فلزی (MMC) ساخته می شوند.

اگر بخواهیم به طور دقیق تر بیان کنیم سپر هایی که از جنس کامپوزیت پلیمری هستند از چند لایه فایبرگلاس و فیبر کربن به همراه آلیاژ فلزی تشکیل شده و از ترکیب کامپاندینگ PP پلی پروپیلن با POE استومر همراه با BM مستر بچ مشکی با ضربه پذیری بسیار بالا ، مقاوم در مقابل هوا زدگی و اشعه UV با رنگ یکدست تولید می شوند تا ضمن برخورداری از وزن کم و مقاوم در برابر آب و آفتاب، از استحکام و انعطاف بالایی در برابر ضربات برخوردار باشند تا علاوه بر افزایش ایمنی و ایجاد هارمونی هندسی – که سبب ارتقا آیرودینامیک ماشین شده و کاهش مصرف سوخت را در پی دارد – موجب کاهش جراحات عابرین پیاده در تصادفات رانندگی نیز گردد؛ همچنین به سبب استفاده از کامپوزیت پلیمری ، برای استفاده درون شهری بسیار مناسب می باشند.

اما سپر های که از جنس فلزی هستند بیشتر برای خودروهای شاستی بلند که دارای ویژگی آفرود هستند کاربرد دارد.

فرایند تولید سپر ماشین

برشکاری : ورق ها تحت عملیات برش خورده می شوند ، این عملیات بر روی ورق می توانند به لیزری یا با دستگاه های برش کاری موجود انجام شود و خمکاری آن ها به وسیله دستگاه پرس انجام می شود .

کروماتی کردن : پوشش کروماتی برای جلوگیری از زنگ زدن بر روی قطعات داده می شود .

نفوذ پلاستیک : پلاستیک مذاب وارد سپر شده و در آن جا شکل می گیرد .

سرد کردن پلاستیک : در این مرحله دمای پلاستیکی مذاب پایین می آید و کاهش دما باید به آرامی انجام شود تا یک نواخت باشد .

خمکاری نهایی : بعد از نفوذ پلاستیک و قرار دادن ورق های فایبر گلس و تولید لایه از فیبر کربن  ، قطعه به وسیله فیکسچر مخصوص خم خواهد شد .

پلیسه گیری : در این مرحله پلیسه های اضافه گرفته می شود و به ماشین وصل می شود .

اجزا سپر ماشین

سپر ماشین اجزای مختلفی دارد. برخی از این اجزا به سپر متصل شده و برخی انها را جزیی از قطعات سپر میدانند. اجزای سپر ماشین به شرح زیر است:

دیاق سپر: دیاق (Impact bar) به صورت مقطع مستطیل شکل ساخته شده است به‌گونه‌ای که سطح طویل یا همان طول آن ، جهت تحمل نیروی وارده و سطح کم عرض آن ، محل استقرار ضربه‌گیر میباشد . سپر و در کنار آن دیاق ، در تصادفات به نحوی عمل می‌کنند که نیروی وارده به خودرو را گرفته و مانع از رسیدن آن به مسافران داخل خودرو

ضربه گیر (absorber)

جلو پنجره (Grille)

مه شکن (Fog light)

قاب پلاک (license plate cover)

رکاب سپر(lower deflector)

براکت سپر (side retainer)

توری سپر جلو (rebar/support)

سپر چه نقشی در خودرو دارد؟

سپرها در خودروها وظایف مختلفی دارند که در ادامه به ذکر این وظایف می پردازیم:

زیبایی: سپر عقب و سپر جلو نقش مهمی در زیبایی بصری خودرو دارند.

جلوگیری از آسیب شدید به عابرین پیاده: سپر خودرو برای محافظت از عابران پیاده در برابر صدمات شدید در یک برخورد تصادفی عمل می کند. در نتیجه، بسیاری از تولیدکنندگان سپر خودرو را با مواد سفت و سخت مجهز به لنت لاستیکی نصب می کنند تا میزان سفتی سپر بهینه تر شود.

بهبود آیرودینامیک خودرو: امروز طراحی سپر نقش مهمی در بهبود آیرودینامیک خودرو دارد.

هنگام خرید سپر خودرو به این نکات توجه کنید:

قیمت سپر ماشین: قیمت همیشه در انتخاب شما تاثیر بسزایی دارد در واقع می توان گفت مهم‌ترین فاکتور هنگام خرید سپر ماشین قیمت آن است. قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید سپر را مشخص کنید با این کار خیلی از مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند خود به خود حذف می شوند و انتخاب برای شما راحت می شود.

جنس سپر ماشین: سپر خودروها معمولا از جنس های مختلفی ساخته می شوند که با توجه به قیمت کیفیت سپر کم و زیاد می شود. برخی سپرها از پلاستیک خشک و شکننده ساخته می شوند، پیشنهاد می کنم دور این جنس را خط بکشید زیرا با اولین تصادف شکسته می شوند و مجبور می شوید دوباره آن را تعویض کنید اما سپرهایی که جنس آن ها نرم تر است یا شکسته نمی شوند و یا بعدا قابل تعمیر هستند.

رنگ آمیزی سپر: بسیاری از سپرها با توجه به شماره رنگ خودروها توسط سازنده رنگ آمیزی می شوند، اگر سپر با رنگ خودرو شما وجود داشته باشد بهتر است سپر رنگ آمیزی شده بخرید زیرا این مدل‌ها نیاز به اتلاف زمان و هزینه اضافی برای رنگ آمیزی ندارند.

کیفیت پایه ها: بهتر است اگر پایه های سپر شما موقع تصادف شکسته نشده‌اند از همان پایه فابریک استفاده کنید. حقیقت این است پایه‌های موجود در بازار کیفیت لازم را ندارند، و شما با استفاده از پایه قبلی میزان کمتری هزینه می کنید.

لوازم روی سپر: یک سری لوازم مانند چراغ مه شکن، چراغ راهنما، توری، و قسمت بکسل روی سپر وجود دارند اگر هر کدام از این لوازم موقع تصادف شکسته شده‌اند بهتر است همراه سپر آن ها را سفارش دهید با این کار در زمان صرفه جویی می کنید.

بررسی ظاهری: از زمانی که سپر از کارخانه تولید و کنترل نهایی می شود تا وقتی که به دست مصرف کننده می رسد امکان آسیب رسیدن فیزیکی به آن وجود دارد. زیرا در چند جا انبار و به وسیله های مختلف جا‌به‌جا می شوند. پس به خوبی دقت کنید دارای شکستگی و رنگ پریدگی نباشد.

خارهای سپر: خیلی از سپرها به وسیله تعدادی پایه و خار مخصوص روی خودرو نصب می شوند که تقریبا پیدا کردن آن ها کار آسانی نیست. اگر فروشگاهی که سپر را از آن تهیه می کنید آن ها را دارد بهتر است محض اطمینان چند عدد از آن ها همراه سپر خریداری نمایید.

تعویض سپر یا تعمیر سپر؟

اگر سپر شما آسیب دیده است، چندین گزینه دارید. مشکلات جزئی معمولا قابل تعمیر هستند، اما آسیب های جدی تر ممکن است نیاز به سپر جایگزین جدید داشته باشد. انتخاب بین تعمیر یا تعویض سپر به میزان آسیب بستگی دارد.

معمولاً خراش‌ها، فرورفتگی‌ها و تراشه‌های جزئی را می‌توان به راحتی با استفاده از ابزارهای تخصصی موجود در صافکاری‌ها و یا با پولیش و لیسه گیری تعمیر کرد. صافکاری‌ها و ارایه دهندگان خدمات رنگ آمیزی خودرو همچنین تمام قسمت های تعمیر شده روی سپر را دوباره رنگ کرده تا مطمئن شود که رنگ آن دقیقاً با بقیه خودرو مطابقت دارد. ممکن است آسیب به سپر در حدی باشد که نیاز به بتونه کاری داشته باشد.

تعویض سپر معمولاً در صورت آسیب شدید مانند ترک‌ها و سوراخ‌های عمیق یا افتادن سپر از خودرو توصیه می‌شود. با این حال، فناوری های جدید تعمیرات بیشتری را ممکن کرده است. فناوری جوش فایبرگلاس این امکان را می‌دهد تا سپر شکسته را تعمیر کنید. اما تعمیر سپر تاثیر زیادی بر ظاهر خودرو دارد و بسته به سلیقه، مالکان اقدام به تعویض یا تعمیر سپر می‌کنند.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟