نگهداری خودرو

قیمت رینگ اسپرت ایرانی و خارجی چند ؟

چهارشنبه - ۲ اسفند ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه
رینگ

رینگ خودرو یکی از اجزای جدا نشدنی هر لاستیکی است و لاستیک بدون آن بلا استفاده خواهد بود. در واقع رینگ خودرو تکمیل کننده لاستیک است و در کنار هم می توانند چرخ خودرو که وظیفه به حرکت در آوردن خودرو را بر عهده دارد را تشکیل دهند.

رینگ خودرو چیست؟یک ساختار فلزی دایره ای شکل که دارای پره های  متعدد با توجه به مدل آن است که لاستیک تایر دور آن را احاطه می کند که یکی از اصلی ترین معیار های نصب رینگ اسپرت در میان طرفداران خودرو جذابیت بخشیدن به خودرو است.

رینگ خودرو یکی از اجزای جدا نشدنی هر لاستیکی است و لاستیک بدون آن بلا استفاده خواهد بود. در واقع رینگ خودرو تکمیل کننده لاستیک است و در کنار هم می توانند چرخ خودرو که وظیفه به حرکت در آوردن خودرو را بر عهده دارد را تشکیل دهند.

معیار تقسیم بندی رینگ خودرو

رینگ ها می توانند به انواع مختلفی تقسیم شوند یکی از دسته بندی های رینگ خودرو بر اساس جنس آن است. مواد تشکیل دهنده رینگ می تواند از جنس آلومینیوم باشد. استفاده از منیزیوم در ترکیبات رینگ به دلیل سبک بودن و مقاومت آن بسیار معمول است.

رینگ های از جنس فولاد با استاندارد بیشتر خودروها مطابقت دارد و به صرفه است و در این نوع رینگ ها معمولا از قالپاق استفاده نمی شود. رینگ های از جنس آلومینیوم سبک تر از فولادی هستند و برای ترمز با جریان هوای بیشتر بسیار مناسب است. در ماشین های با قیمت بالا بیشتر از این نوع رینگ استفاده می شود.

مورد دیگری که در تقسیم بندی و تفاوت رینگ ها تاثیرگذار است اندازه آنهاست. اندازه رینگ خودرو می تواند بین ۳۳ تا ۵۵ سانتی متر باشد. همچنین تعداد پره ها، نوع طراحی و شکل و حالت مقعر بودن در تفاوت رینگ ها به چشم می آید.

این نکته را باید در نظر داشت که رینگ و لاستیک از قطعاتی هستند که در معرض بیشترین آلودگی قرار دارند. تماس با جاده و ساییده شدن لنت های ترمز حین حرکت و پاشیده شدن مواد سیاه رنگ روی آنها باعث می شود که در معرض آسیب هایی همچون زنگ زدگی قرار گیرند. به همین دلیل است که نباید زمان زیادی آلودگی روی رینگ و لاستیک بماند.

رینگ

معرفی انواع مختلفی از رینگ ها

رینگ های شرکتی: رینگ های شرکتی از قدیمی ترین رینگ چرخ های موجود در بازار کشورمان هستند که از جنس فولاد ساخته و پرداخته می شوند و فوق العاده مقاوم و مستحکم هستند و می توان بدون هیچ ترس و دلهره ای از آن ها در مسیرهای پر از چاله و چوله استفاده کرد.

انتخاب این نوع از رینگ ها معمولا برای کسانی مناسب است که راننده جاده هستند و تایم کمتری از رانندگی خود را در دل مسیرهای شهری می گذرانند. رینگ های فولادی از قابلیت استفاده در هر نوع شرایط جاده را دارا می باشند و از وزن بیشتری نیز به نسبت مدل های اسپرت برخوردارند.

رینگ های فولادی به سبب ساختار آهنی و کربنی خود از جذابیت های ظاهری بالایی برخوردار نیستند و به همین خاطر اغلب بر روی آن ها از قالپاق استفاده می شود.

رینگ های اسپرت: این دسته از رینگ ها با آلیاژ آلومینیومی و منیزیمی ساخته می شوند و از لحاظ وزنی به مراتب سبک تر از مدل های فولادی یا همان شرکتی هستند اما خب از نظر مقاومتی در مرتبه پایین تری از رینگ های فولادی قرار دارند.

استفاده از رینگ های اسپرت زیبایی خیره کننده ای را به چرخ های خودروی شما منتقل می کند و به همین خاطر نیز جدیدا خودروسازان برتر دنیا از این مدل رینگ ها برای فروش بیشتر محصولات خود استفاده می کنند.

با این حال اما یادتان باشد که از این مدل رینگ ها نمی توان در جاده های سخت و ناهموار کشورمان استفاده کرد و بیشتر اگر راننده شهری هستید و در داخل شهر با خودرویتان تردد می کنید، بهتر است از این مدل رینگ ها بر روی چرخ های اتومبیل تان استفاده نمایید.

انواع رینگ ماشین از نظر شکل

رینگ‌ها در شکل و اندازه‌ها مختلفی وجود دارند. از نمونه‌ها محبوب در ایران می‌توان به رینگ چلنجر، رینگ صلیبی، رینگ پنج پر، رینگ خرچنگی، لایت و فولادی اشاره کرد.

منظور از رینگ های خرچنگی چیست؟

رینگ های خرچنگی دارای اشکال مختلفی نسبت به دیگر رینگ ها هستند و برای ساخت این محصولات از مواد آلومینیومی و فولادی استفاده می ‌شود که تفاوت آنها در تفاوت مقاومت آنهاست.

رینگ های خرچنگی آلومینیومی و آلیاژی دارای ظاهر بسیار زیبا تر نسبت به نمونه های فولادی هستند و در مقابل این زیبایی رینگ های خرچنگی فولادی از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.

رینگ پنج پر خرچنگی یکی از متداول ترین رینگ های تولید شده است که با ریز کاری هایی که روی این کالا انجام شده است، طرح ‌ها آن بسیار مدرن و شیک است و برای خودرو های مختلف می توان از آن استفاده کرد.

رینگ-خودرو

اجزای رینگ خودرو چیست ؟

ساختار رینگ از ساختار خاصی پیروی می کند تا بتواند به راحتی نیازها را برآورده کند. رینگ ها می توانند مقاومت زیادی داشته باشند : آنها بار خودرو را تحمل می کنند، در برابر نیرو های جانبی، محرک و ترمز مقاومت می کنند و همچنین در برابر گرمای اصطکاکی و ترمز مقاومت می کنند. به نظر می رسد ساختاری که می تواند به همه اینها برسد چگونه است؟ از نظر فنی رینگ لبه ای است که لاستیک بر روی آن قرار می گیرد. با این حال این طی دهه ها کامل شد و توسط مهندسان متبحر به مؤلفه ابتکاری و ضروری امروزی تبدیل شد.

پایه لبه

تخت لبه ناحیه ای است که در وسط بین فلنج های رینگ قرار دارد. در حالی که پایه لبه در گذشته اشکال دیگری نیز داشت. از انواع دیگر هنوز به ندرت در کامیون ها یا وسایل نقلیه کشاورزی استفاده می شود.

شانه لبه

شانه لبه تضمین می کند که لاستیک به طور ایمن روی رینگ قرار می گیرد.

قطر لبه

قطر لبه بین شانه های لبه امتداد دارد و در اینچ مشخص می شود. این قطر داخلی تایر مطابق است.

عرض دهان

عرض دهانه که به آن عرض لبه نیز گفته می شود، سطح مقطع لبه را به اینچ توصیف می کند.

فلنج لبه ای

فلنج لبه خارجی رینگ است. فلنج رینگ بیشترین آسیب را از محدودیت ها می زند. فلنج های حاشیه ای در طرح های مختلفی موجود است که شکل آن توسط ETRTO (سازمان فنی تایر و رینگ اروپا) استاندارد شده است و از جمله با اختصارات J ، B مشخص می شود. متداول ترین طراحی در اتومبیل های سواری J است.

هیپ

کوهان که به آن کانتور رینگ نیز گفته می شود، از سر خوردن لاستیک از روی شانه لبه هنگام پیچیدن جلوگیری می کند. تعدادی از انواع مختلف در اتومبیل استفاده می شود.

دایره پیچ و مهره

دایره سوراخ پیچ یک دایره خیالی است که از مرکز سوراخ پیچ و مهره روی دیسک چرخ عبور می کند. این با استفاده از پیچ و مهره های چرخ به توپی محور متصل می شود. تعداد سوراخ پیچ و مهره و اندازه پیچ و مهره چرخ مطابق با نوع خودرو متفاوت است.

رینگ-اتومبیل

از کجا بفهمیم چه سایز رینگی برای خودرو مناسب است؟

سایز رینگ یا سایز لاستیک خودرو عددی است که در دفترچه راهنما هر خودرو درج شده و توصیه می‌شود مالک لاستیک مناسب با سایز رینگ را برای خودرو خود خریداری کند.

خودروهای مجهز به رینگ 13 اینچی

خودروهایی که از سایز رینگ 13 استفاده می‌کنند، کوچک‌ترین خودروهای بازار محسوب می‌شوند که اکثر آن‌ها محصولاتی شهری هستند. خانواده پراید، تیبا، ام وی ام 110 و وانت پیکان از جمله خودروهایی هستند که سایز رینگ 13 دارند. مرسوم‌ترین خودرو در این بازه محصولات خانواده پراید شامل سایپا 131، سایپا 111 و سایپا 132 هستند که سایز لاستیک درج شده در دفترچه راهنما آن‌ها، 165/65R13 است. در مورد تیبا نیز با رینگ سایز 13 مواجه هستیم اما فاق و پهنای لاستیک اندکی بیشتر بوده و عدد 175/70R13 در دفترچه آن ذکر شده است.

خودرو

سایز لاستیک استاندارد

خانواده پراید

165.65.13

خانواده تیبا

175.70.13

ام وی ام 110

175.60.13

وانت پیکان

175.70.13

 

خودروهای مجهز به رینگ 14 اینچی

سایز رینگ 14 نسبت به سایز رینگ 13 اندکی شلوغ‌تر است. خانواده محصولات پژو 206 مدت‌هاست که این سایز را به سلطه خود در آورده‌اند و باقی محصولات وطنی نظیر ساینا یا رانا نیز از همین سایز رینگ استفاده می‌کنند. نصب رینگ یک سایز بزرگتر بر روی خودرویی همچون پراید نیز مرسوم است و بنابراین تقاضای خوبی برای لاستیک رینگ 14 نسبتا در بازار وجود دارد.

متداول‌ترین لاستیک در سایز رینگ 14، تایر 185/65R14 است که سایز متداول خودروهایی همچون پژو پارس، پژو 405، پژو 206 و پژو 206 صندوقدار، پژو 207i و رانا است. البته بسیاری از رانندگان ترجیح می‌دهند برای دستیابی به هندلینگ بیشتر و پایداری بهتر خودرو در سرعت‌های بالا، تایرهای پهن‌تر 195/60R 14 و 205/60R14 را خریداری کنند. سایز لاستیک ساینا نیز اندکی فاق کوتاه‌تر بوده و رقم 185/60R14 است.

خودرو

سایز لاستیک استاندارد

خانواده پژو 206

185.65.14

رانا

185.65.14

خانواده پژو 405

185.65.14

خانواده پژو پارس

185.65.14

ساینا

185.60.14

 

خودروهای مجهز به رینگ 15 اینچی

سایز رینگ 15 به لاستیک خودروهای خانواده سمند نظیر سمند LX، سورن و دنا اختصاص دارد، هرچند مالکان خودروهای پارس و پژو 405 نیز می‌توانند با نصب رینگ‌های بزرگتر، لاستیک‌های بزرگتری را بر روی خودروهای خود نصب کنند. به علت گستردگی استفاده از سمند و پژو 405 در ناوگان تاکسیرانی، همانند پراید سهمیه لاستیک دولتی به این خودروها اختصاص می‌یابد که ارزان‌تر از نرخ بازار بدست مصرف‌کننده خواهد رسید.

انتخاب‌های موجود در این بازه بیشتر است و عرضه سمند با رینگ‌های مختلف آلیاژی و فولادی در سال‌های مختلف، بازه انتخاب مشتریان را بسیار گسترده کرده است.

رینگ-ماشین

نکات مهم هنگام خرید رینگ اتومبیل

نوع رینگ: اولین نکته در خصوص خرید رینگ چرخ توجه به نوع آن است اگر به دنبال مقاومت رینگ هستید به سراغ خرید مدل های فولادی و اگر جنبه های زیبایی رینگ برایتان حائز اهمیت است به سراغ خرید مدل های اسپرت برای خود باشید.

سایز رینگ: نکته دوم برای انتخاب رینگ چرخ توجه به سایز آن دارد که در این خصوص معمولا با مراجعه به دفترچه خودرو می توانید از اندازه آن اطلاع حاصل نمایید.

وزن رینگ: مورد دیگری که در انتخاب و خرید رینگ چرخ بسیار حائز اهمیت است، وزن رینگ است. در این خصوص توصیه می کنیم اگر به فکر حفظ تعادل خودروی خود هستید حتما از رینگ هایی با وزن سبک استفاده کنید که در سر پیچ ها کمک بسیاری به حفظ تعادل خودروی شما می کنند.

جنس رینگ: فاکتور مهم بعدی در انتخاب و خرید رینگ چرخ توجه به جنس آن است.

همانطور که گفتیم رینگ های تولید شده از جنس فولاد مقاوم هستند اما خب از ظاهر زیبایی برخوردار نیستند و به همین خاطر معمولا بر روی آن ها از قالپاق استفاده می شود. این در حالی است که رینگ های آلومینیومی و منیزیمی از جذابیت های ظاهری برخوردار هستند اما خب خیلی مقاوم نیستند!

قیمت رینگ چرخ: قیمت رینگ چرخ با در نظر گرفتن تمامی موارد گفته شده در این مطلب مشخص می شود. با این حال اما یادتان باشد بهتر است تا شما ابتدا میزان مبلغی که برای خرید یک کدام از این رینگ ها هزینه خواهید کرد را مشخص کرده و سپس برای خرید پا به بازار فروش رینگ چرخ بگذارید.

بهترین مارک‌ها و برند‌ها رینگ اسپرت

  برند (Bbs): این برند منحصر به فرد بخاطر کیفیت محصولاتش جایزه‌های بسیاری دریافت کرده است. از تمامی مدل‌های تولیدی این شرکت به عنوان زیباترین رینگ‌های کلاسیک طراحی شده در دنیا یاد می‌شود.

برند (HRE Wheels): یک محصول ساخت آمریکا است که با استفاده از تکنولوژی CNC مدل‌ها متنوعی تولید می‌کند.

برند (Mazzi): این برند قیمت بالای دارد و برای خودرو‌های لوکس مناسب است.

برند (O.Z): این برند هم قیمت بالای دارد و کم‌تر در بازار وجود دارد.

برند (Lenso): رینگ اصل این برند از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است اما مراقب باشید نمونه فیک را خریداری نکنید.

برند (Vossen): عمده کار این شرکت بر روی رینگ‌های بزرگ و قطور است.

از برند‌ها دیگر می‌توان به (SSR) ،(Konig) و (MOMO) اشاره کرد.

قیمت رینگ خودرو

در ادامه مطلب قیمت برخی از انواع رینگ خودرو را آورده ایم

 

نوع محصول

قیمت (تومان)

رینگ چرخ هیوندای النترا

 

 

۱۴٫۸۵۰٫۰۰۰

 

رینگ چرخ پژو 2008

۱۲٫۵۰۰٫۰۰۰

رینگ فابریک سایز 15 اروند (4عددی)

 

۱۵٫۴۰۰٫۰۰۰

رینگ اسپرت مدل خرچنگی نقره ای سایز 15 (نی ریز)

۳٫۴۵۰٫۰۰۰

رینگ چرخ سایز ۱۵ فابریک سورن پلاس

 

۴٫۲۰۰٫۰۰۰

رینگ آلمینیومی آریزو 5

 

۸,۵۰۰,۰۰۰

 

رینگ چرخ ام وی ام X33

۸,۰۰۰,۰۰۰

 

 

تفاوت رینگ و قالپاق

قالپاق به انگلیسی (Hubcap) قطعه ای از لاستیک خودرو است که در بخش نمای بیرونی چرخ قرار می گیرد، این قطعه علاوه بر این که به لاستیک شما زینت می بخشد از ورود آت و آشغال و گرد و خاک و چربی نیز جلوگیری می کند.

قالپاق ها به طور کلی مانند یک پوشش عمل می کنند، پوششی که باعث می شود نقاط اتصال رینگ و لاستیک که ظاهر دلچسبی ندارند را بپوشانند، البته این علت، دومین دلیلی است که قالپاق ها برای آن تولید می شوند! همانطور که اشاره کردیم هدف اصلی از تولید و پخش قالپاق ها، جلوگیری از ورود گرد و خاک و آلودگی به رینگ و لاستیک می باشد.

رینگ به انگلیسی (Rim) در واقع ساختار اصلی چرخ اتومبیل را تشکیل می دهد، در واقع تایر ها بر روی رینگ قرار گرفته و باد می شوند.

کدام برای شما مناسب تر است! رینگ یا قالپاق ؟

اگر علاقه ای به هزینه های زیاد برای خودرو خود ندارید، خرید رینگ را باید به کلی کنار بگذارید، در واقع خرید قالپاق بسیار بسیار کم هزینه تر از رینگ است.اما کیفیت و زیبایی که رینگ دارد بدون شک قابل مقایسه با قالپاق نیست!

هرچقدر که مدل خودرو شما بالا تر باشد، خرید رینگ عقلانی تر به نظر می رسد، در واقع وضعیت در کشور ما طوری نیست که برای چیزی که ضروری نیست، هزینه بالا بپردازیم.

ولی در برخی از مواقع(معمولا برای جوانان این اتقاق رخ می دهد) نمی توان جلوی علاقه کسی به چیزی را گرفت، اگر به رینگ های خوشگل و پر زرق و برق علاقه دارید، آن را تهیه کرده و خودروی خود را جوری که می خواهید تزیین کنید.

کلمه رینگ به انگلیسی

اگر علاقه مند هستید بدانید معنی رینگ ماشین به انگلیسی چیست باید بدانید کلمات Rim بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

5 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟