اخبار خودرو ایران

نصب گرمکن صندلی استاندارد و نکات مهم قبل از خرید

یکشنبه - ۲۸ آبان ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

امروزه در لیست آپشن های کاربردی بیشتر خودروهای موجود در بازار کشور آپشن محبوبی به نام گرمکن صندلی مشاهده می‌ شود؛ این آپشن می‌ تواند لذت رانندگی در هوای سرد و جاده‌ های برفی را چند برابر کند.

به گزارش خودرونویس، امروزه در لیست آپشن های کاربردی بیشتر خودروهای موجود در بازار کشور آپشن محبوبی به نام گرمکن صندلی مشاهده می‌ شود؛ این آپشن می‌ تواند لذت رانندگی در هوای سرد و جاده‌ های برفی را چند برابر کند اگرچه در دهه‌ قبل این آپشن تنها در ماشین های لوکس بازار به چشم می آمد، ولی امروزه حتی خودروهای معمولی به صورت استاندارد و در صندلی‌ های ردیف جلو به این آپشن مجهز هستند.

آیا گرمکن صندلی خودرو یک ویژگی مشترک در اکثر خودروها است؟ آیا نصب آن ارزش هزینه اضافی را دارند؟ اساساً گرمکن صندلی خودرو چگونه کار می‌کنند؟ ما در این مقاله به معرفی گرمکن صندلی خودرو و اینکه گرمکن صندلی خودرو چگونه کار می‌کند می پردازیم.

نکات خرید بهترین گرمکن  صندلی خودرو

در صورتی که قصد دارید اتصال و قطع کردن منبع برق گرمکن صندلی خودرو به راحتی انجام  گیرد و نیازمند کمک نباشید از نوع  متصل  به جایگاه فندک خریداری نمایید.

اگر خودروی تازه خریداری کردید و می‌خواهید از گرمکن صندلی مناسب استفاده کنید که هماهنگ با صندلی شما باشد، از نوع اختصاصی آن برای اتومبیل خود خریداری کنید.

اگر شغل و زندگی شما طوری است که خودرو خود را زیاد تعویض می‌کنید، از مدل عمومی گرمکن صندلی خودرو را  تهیه کنید.

برخی گرمکن‌های صندلی خودرو قابلیت نصب بر صندلی عقب را دارند به این صورت که بسیاری از این کالاها فقط با اتصال سیم خود، امکان استفاده در صندلی پشت خودرو را نیز به شما می‌دهند.

چگونه می‌دانید خودروی شما گرمکن صندلی دارد؟

بهترین راه برای اینکه بدانید خودروی شما گرمکن صندلی دارد یا خیر، بررسی دفترچه راهنما است. اگر می‌خواهید خودروی شما گرمکن صندلی داشته باشد، قبل از خرید حتماً با سؤال از فروشنده خودرو اطمینان حاصل کنید. روش دیگر برای تعیین اینکه آیا خودروی شما گرمکن صندلی دارد، بررسی بالشتک صندلی برای بخاری است.

همیشه بهتر است قبل از خرید ماشین خود تعیین کنید که چه چیزی دارد، کتابچه راهنمای خودرو یکی دیگر از ابزارهای مهم برای تعیین ویژگی‌های خودرو و نحوه استفاده از آنها است.

بین مدل‌های مختلف خودروها تفاوت‌هایی وجود دارد، اما شما می‌توانید از تنظیمات کنترل آب‌وهوای کنسول برای فعال‌کردن گرمکن صندلی خودروی خود استفاده کنید.

البته همه خودروها گرمکن صندلی ندارند، حتی اگر خودرو شما دارای گرمکن صندلی خودرو در جلو باشد، به این معنی نیست که همه صندلی‌های اتومبیل گرم می‌شوند. ماشین‌های مدرن بیشتر از ماشین‌های قدیمی‌تر دارای صندلی‌های دارای گرم‌کن هستند، زیرا این ویژگی به طور سنتی یک ویژگی لوکس است.

گرمکن صندلی چگونه کار می‌کند ؟

وقتی که شما در کنسول خودروی خود دکمه لمسی طراحی شده مخصوص گرمکن صندلی را می فشارید , ECU خودرو بلافاصله دستوری را اجرا می‌کند که این دستور به این صورت عمل می کند :

ابتدا برق مسیرش را به سمت المنت‌های نسوز درون صندلی باز می‌کند .

برق جریان پیدا کرده در پشت سوییچر منتظر است پس از 5 الی 7 ثانیه به المنت‌های موجود در صندلی راه پیدا کند .

سپس المنت‌ها داغ شده و مایع درون کیسه‌ها و بالشتک‌ها را گرم می‌کند ، مایع گرم شده بر اساس حرارت بدن شما , به صندلی حرارت می‌دهد و به این صورت صندلی به راحتی در 15 ثانیه گرم می‌شود .

انواع گرمکن صندلی خودرو:

گرمکن های صندلی خودرو به طور معمول در دو نوع وجود دارند.

نوع استاندارد نصب شده روی خودرو:

این آپشن در زیر روکش صندلی خودرو قرار دارد. زمانی که این سیستم گرمایشی نیازمند تعویض و یا تعمیر سیم پیچ باشد، لازم است تا روکش صندلی به طور کامل برداشته شود. برای کنترل سیستم گرمایشی صندلی خودرو از یک دکمه ساده استفاده می شود. یعنی شخص راننده می تواند تنها با فشردن یک دکمه، گرمای صندلی را کم و یا زیاد کند.

به طور معمول خودرو سازان در کنار این آپشن روکش صندلی چرم را نیز ارائه می دهند. دلیل این اقدام هم به این خاطر است که روکش چرم معمولا توانایی بیشتری در انتقال و توزیع گرما دارد.

سیستم گرمایشی افترمارکت:

از دیگر نوع گرمکن های صندلی به شمار می آید. این سیستم به صورت جداگانه در فروشگاه های عرضه کننده لوازم جانبی خودرو به فروش می رسد. این سیستم گرمایشی بر روی صندلی خودرو نصب می شود و توسط جریان برق ۱۲ ولتی به انجام وظیفه خود می پردازد.

افراد می توانند خیلی راحت و بدون دغدغه به تعمیر و تعویض این سیستم بپردازند. در نظر داشته باشید که تعمیر این سیستم در مقایسه با تعمیر گرمکن صندلی استاندارد همواره راحت تر است. البته لازم است که بدانید این نوع سیستم گرمایشی صندلی در مقایسه با نوع استاندارد از ایمنی کمتری برخوردار است و در استفاده از ان یک سری تردید های مختلف وجود دارد.

نکات مهم هنگام خرید گرمکن صندلی خودرو

ابعاد گرم کن صندلی خودرو

نخستین نکته در خصوص خرید گرمکن صندلی خودرو توجه به ابعاد آن است.

معمولا تولید کنندگان برای ساخت این محصول پرکاربرد برای خودرو از ابعاد استانداردی استفاده می کنند تا قابلیت نصب آن بر روی انواع مختلفی از خودروها را ایجاد نمایند.

با این حال اما باز بهتر است که شما در هنگام خرید محصول مدنظرتان به تناسب آن جهت استفاده بر روی مدل خودروی خود توجه لازم را داشته باشید.

جنس کلی محصول

نکته دوم برای انتخاب گرمکن صندلی خودرو مربوط به جنس آن می شود.

فراموش نکنید که جنس گرمکن صندلی بر روی وزن آن بسیار تاثیرگذار است!

از طرفی هم یادتان باشد که جنس گرمکن صندلی شما باید به حدی راحت باشد که از نشستن بر روی آن به هیچ عنوان حس ناخوشایندی بدست نیاورید.

قابلیت تنظیم دما

از دیگر موارد حائز اهمیت در خرید گرمکن صندلی خودرو توجه به امکان تنظیم دمای گرمکن است.

برای این منظور توصیه می کنیم حتما در بازار به سراغ خرید محصولی با این قابلیت باشید.

اینطوری می توانید متناسب با سلیقه خود میزان گرم شدن صندلی خود را تنظیم کرده و در وضعیتی ایده آل به رانندگی خود بپردازید.

نصب آسان گرمکن صندلی

فاکتور مهم بعدی مربوط به پروسه نصب گرمکن صندلی می شود که برای این منظور پیشنهاد می کنیم حتما انجام آن را به فردی که با برق خودرو کاملا آشنایی دارد، بسپارید.

برای این منظور می توانید به سراغ نصابان دزدگیر و اسپرت کاران مراجعه فرمایید.

اگر هم خودتان می خواهید گرمکن صندلی خودرویتان را نصب کنید، حتما بهتر است قدم به قدم با راهنمای نصب محصول که در اختیارتان قرار گرفته است، همراه شوید.

فراموش نکنید که گرمکن صندلی خودرو بر روی روکش فابریک صندلی ها و درست در قسمت زیرین روکش ثانویه خودروی شما قرار خواهند گرفت.

در برخی مدل ها از جافندکی اتومبیل برای تامین برق لازم جهت آغاز به کار گرمکن استفاده می شود.

در برخی از مدل ها نیز برق این محصول گرمایشی در داخل خودرو از منبع دیگری تامین شده و دکمه آن بر روی کنسول میانی خودروی شما تعبیه می شود.

قیمت گرمکن صندلی خودرو

آخرین و مهمترین نکته‌ای که هنگام خرید گرم کن صندلی باید در نظر بگیرید قیمت آن است. پیشنهاد می‌کنم بی‌خیال گرمکن‌های خیلی ارزان قیمت شوید، زیرا کیفیت لازم را ندارند و ممکن است حتی باعث آتش سوزی در خودرو یا آسیب جدی به خود شما شوند. البته این بدین معنا نیست که اجناس گران قیمت با کیفیت هستند، اما سر حرف ما به شما این است که اجناس خیلی ارزان را خریداری نکنید.

دلایل خرابی گرم کن و سرد کن صندلی در چیست؟

این سیستم نیز همانند سایر قطعات موجود در ماشین ها امکان خراب شدن دارد و باید گفت که هزینه تعمیر و یا تعویض کردن آن بسیار زیاد است، بنابراین باید به نکات گفته شده در زیر توجه داشته باشید و حواستان باشد که آن ها را رعایت کنید.

  • استفاده کردن به صورت مکرر و طولانی مدت از این سیستم
  • تغییر دما در این سیستم به صورت ناگهانی و سریع
  • چک نکردن سالیانه قطعات آن
  • گرفتن لوله های موجود درون دستگاه
  • سوختگی المنت های دتسگاه و بی توجهی نسبت به آن
  • و ….

کلام آخر:

با توجه به نکاتی که گفته شد، می‌توانید گرمکن صندلی خودرو مورد نظر خود را خریداری نمایید،درباره تاریخچه گرمکن های صندلی خودرو گفته می شود که این قابلیت برای اولین بار در سال ۱۹۶۶ و برای کمک به کمر درد عرضه شدند. در سالهای نه چندان دور قابیلت گرمکن خودرو فقط برای تعدادی از خودرهای لوکس و گران قیمت وجود داشت.  لذا هم اکنون این آپشن گرمکن خودرو به طور گسترده ای و همچنین با قیمت مناسب برای استفاده بر روی تمامی خودروها  تولید و عرضه می شود که شما نیز می توانید از آن ها استفاده کنید.

5 از 12 رای

دیدگاه شما چیست؟