نگهداری خودرو

روکش صندلی چرمی بهتر است یا پارچه ای؟

دوشنبه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
روکش-صندلی-ماشین

برای خرید روکش صندلی باید بر اساس مدل خودرو و همین‌طور رعایت نکاتی چند عمل کرد، در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل درباره روکش صندلی خودرو صحبت کنیم و نکاتی را بگوییم تا در هنگام خرید روکش صندلی اتومبیل خود به مشکلی برنخورید.

بهترین روکش صندلی کدام است؟در ایران معمولا مردم بعد از خرید خودرو سراغ روکش صندلی می‌روند هر چند که برخی از افراد اعتقادی به انجام این کار ندارند.

می‌توان گفت خرید روکش صندلی(Car seat cover ) یک کار سلیقه‌ای است و ممکن است نیازی برای تهیه آن نبینید اما در حال حاضر روکش صندلی یکی از پرفروش‌ترین لوازم جانبی خودرو در بین مصرف‌کنندگان ایرانی است.

برای خرید روکش صندلی باید بر اساس مدل خودرو و همین‌طور رعایت نکاتی چند عمل کرد، در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل درباره روکش صندلی خودرو صحبت کنیم و نکاتی را بگوییم تا در هنگام خرید روکش صندلی اتومبیل خود به مشکلی برنخورید.

ویژگی های بهترین روکش صندلی ماشین

جنس روکش ها

اگر به دنبال بهترین برند روکش صندلی در ایران می گردید باید به موارد بسیار زیادی توجه کنید. یکی از این موارد بدون شک جنس روکش است.

روکش های صندلی جنس های متفاوتی دارند. جنس روکش ها معمولا پارچه های مخمل، چرم، برزنت و… هستند. هر کدام از این پارچه ها مزایا و معایبی دارند. اما به طور کلی روکش های مخمل و برزنتی گزینه بسیار مناسبی هستند. چرا که مقاومت بالایی دارند و به راحتی می توانید آن ها را شست و شو دهید. اما اگر به دنبال روکش های چرمی بروید، ممکن است هنگام استفاده از آن ها اذیت شوید. اگر به مقدار طولانی روی صندلی بنشینید بدن شما عرق می کند. بنابراین بهتر است به دنبال این گزینه نروید.

دوخت روکش صندلی

برای اینکه بتوانید شیک ترین روکش صندلی را انتخاب کنید باید به نحوه دوخت این روکش ها توجه کنید. نحوه دوخت روکش صندلی علاوه بر زیبایی در کیفیت آن هم تاثیرگذار است. اگر روکش دوخت خوبی نداشته باشد خیلی زود پاره می شود. همچنین اگر روکش دوخت مناسبی نداشته باشد، جلوه زیبایی را بر روی صندلی‌ ها ایجاد نمی کند. پس به این مورد هم توجه داشته باشید.

قیمت روکش صندلی

از دیگر موارد بسیار مهم قیمت روکش صندلی است. شما باید بودجه خودتان را مشخص کنید تا طبق آن بهترین روکش صندلی را خریداری کنید. اگر از همان ابتدا بودجه خود را مشخص کنید بسیاری از موارد کنار گذاشته می شوند و می توانید به راحتی محصول خود را انتخاب کنید.

ضمانت نامه روکش صندلی

این مورد هم بسیار با اهمیت است. شما باید همیشه به سراغ فروشگاه های معتبر بروید تا بتوانید محصولاتی با ضمانت خریداری کنید. اگر به دنبال بهترین برند روکش صندلی در ایران هستید حتماً فروشگاه های معتبر را پیدا کنید. این گونه با خیال راحت خرید می کنید و هیچ گاه هم پشیمان نمی شوید.

روکش-صندلی-اتومبیل-1

انواع روکش صندلی خودرو:

روکش صندلی فابریک: این نوع از روکش توسط سازنده خودرو طراحی و دوخته می شود. در تمامی مدل‌ها یک رنگ و شکل دارد. این روکش ها روی صندلی خودرو دوخته می شوند به طوری که قابلیت جدا کردن و شستشو را ندارند. این روکش ها طبق یک طراحی مهندسی یاخته می شوند که معمولا مورد علاقه بیشتر افراد جامعه هستند. نام دیگر این روکش‌ها تودوزی است.

  روکش صندلی متفرقه: این نوع از روکش صندلی به وسیله شرکت سازنده خودرو تولید نمی شود. معمولا توسط خود خریدار در بازار آزاد تهیه می‌شود. شرکت های متفرقه با برندهای مختلف در بازار آزاد فعالیت می کنند این شرکت ها با جنس های مختلفی مانند: پارچه معمولی، مخمل، چرم طبیعی و چرم مصنوعی روکش صندلی تولید و روانه بازار می کنند. این روکش ها بر خلاف روکش های فابریک به راحتی قابل تعویض و شستشو هستند .

انواع روکش صندلی ماشین از نظر جنس:

واقعیت این است که تنوع روکش‌های صندلی خودرو، بی شمار است و نمی‌توان از این طریق دسته بندی برای آن‌ها ترتیب داد، به همین دلیل روکش‌های صندلی خودرو را بر اساس جنسی که با آن‌ها ساخته شده اند، تقسیم بندی کمی کنند که عبارتند از: روکش‌های پارچه ای، روکش‌های چرمی و روکش‌های ترکیب چرم و پارچه. در ادامه با ویژگی‌های هریک از این نوع روکش‌ها آشنا خواهید شد.

روکش‌های پارچه‌ای

روکش‌های پارچه‌ای همانطور که از نام آن‌ها پیداست، تماماً از پارچه تولید شده اند و این پارچه می‌تواند از جنس‌های مختلفی همچون کتان و یا مخمل باشد.

روکش‌های پارچه‌ای همچنین دارای تنوع رنگ بالاتری هستند و به دلیل استفاده از پارچه، دارای قیمت‌های مقرون به صرفه‌ای هستند. همچنین در این نوع از روکش صندلی دیگر خبری از عرق کردن بدن مانند روکش‌های چرمی نمی‌باشد. این نوع روکش در مقابل ساییدگی و خراش‌های جزئی مقاومت خوبی دارد و به سادگی از بین نمی‌رود. این نوع روکش صندلی در فصل تابستان ساده‌تر خنک و در فصل زمستان راحت‌تر گرم می‌شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

معایب روکش پارچه ای: یکی از مشکلاتی که در روکش‌های پارچه رخ می‌دهد پریدگی رنگ بر اثر تابش نور خورشید است. یکی دیگر از مشکلات روکش صندلی پارچه‌ای شستشوی سخت آن است. لکه‌های ایجاد شده روی این روکش به سختی پاک می‌شود و اصولا ماندگار هستند. این مورد سبب می‌شود لکه‌ای طولانی روی روکش بماند و ظاهر داخل ماشین زشت شود.

روکش‌های چرمی

در این نوع روکش ها، چرم ماده اولیه تولید محصول است، اما چرم مورد استفاده می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که عبارتند از:

چرم طبیعی: این نوع چرم اگر چه قیمت بسیار بالایی دارد و کیفیت آن نیز بسیار جذاب به نظر می‌رسد، اما برخلاف تصور طول عمر زیادی ندارند.

چرم‌های صنعتی: این نوع چرم از لحاظ قیمت، به نسبت چرم طبیعی بسیار به صرفه‌تر است و حتی می‌توان گفت که ماندگاری و طول عمر بیشتری نیز دارد.

چرم‌های حاصل از مشتقات نایلون: این نوع چرم که از جنس نایلون می‌باشند بدترین نوع روکش صندلی به شمار می‌روند و دوام و طول عمر بسیار پایینی دارند.

معایب روکش‌های چرمی: از معایب روکش صندلی چرم می‌توان به گرم شدن آن در فصل تابستان یا زیر نور مستقیم آفتاب اشاره کرد، این مورد باعث داغ شدن روکش و صندلی خواهد شد که در نتیجه بدن شما هنگام رانندگی عرق خواهد کرد، برای جلوگیری از عرق کردن بدن خود می‌توانید از حصیر صندلی استفاده کنید.

همچنین یکی از معایب دیگر این نوع روکش سرد بودن صندلی‌ها و روکش آن در فصل زمستان است که باعث می‌شود محیط داخلی خودرو کمی دیرتر گرم شود. در بخش قبل گفتیم که این نوع روکش مقاومت و طول عمر بالایی دارد که همین طور نیز هست، اما متأسفانه در مقابل خراش و ساییدگی مقاومت کمتری دارد که می‌توان با استفاده اصولی از آن جلوگیری نمود.

 روکش‌ها ترکیبی پارچه و چرم

احتمالاً تاکنون با معایب هر یک از روکش‌های تمام پارچه و تما چرم آشنا شده اید، ولی بهتر است بدانید که تولید کنندگان این محصولات نیز این اشکالات را درک کرده اند و برای همین در صدد برآمده اند تا معایب آن‌ها را برطرف کنند. یکی از راه حل‌های رفع معایب این روکش ها، طراحی و تولید روکش‌هایی است که در آن‌ها از پارچه و چرم به صورت ترکیبی بهره گرفته شده است. در واقع این گونه روکش‌ها سعی دراند تا به یک نسبت معایب روکش‌های پارچه‌ای و روکش‌های چرمی را برطرف کنند و در طرف دیگر مزایا و نقاط قوت آن‌ها را حفظ کنند. برای مثال در این گونه روکش‌ها جهت رفع مشکل تعریق و گرمایش زیاد، قسمت نشیمن و تکیه گاه روکش از جنس پارچه و اطراف و کناره‌ها از جنس چرم تولید می‌شود تا در صورت کثیف شدن به راحتی تمیز شود.

روکش-صندلی-خودرو

روکش های حرفه ای صندلی ماشین

روکش های صندلی خودرو دارای طیف گسترده ای از تنوع می باشد که با توجه به کیفیت و کارایی قیمت های متفاوتی نیز دارند. افرادی که ساعت های بیشتری را مشغول رانندگی می باشند می توانند از این روکش ها که ماساژور هم دارند استفاده کنند.

در روکش های لاکچری صندلی خودرو ماساژور در قسمت کمر و نشیمن ویبره طراحی شده است که با لرزش آن بدن ماساژ داده می شود. این روکش ها به برق ماشین وصل می شوند و قابل برنامه ریزی در روش و نحوه ی ماساژ دادن دارند.

قیمت انواع روکش صندلی خودرو در بازار

قیمت روکش صندلی در بازار به تمام عواملی که در بالا گفته شده بستگی دارد. معمولا نرخ نمونه‌های چرمی بیشتر از مدل‌های پارچه‌ای است.

نام محصول

قیمت (تومان)

روکش صندلی پارچه و چرم پراید 131 و 132

۴۹۵٫۰۰۰

روکش صندلی کوئیک و تیبا 2

۱٫۱۰۰٫۰۰۰

روکش صندلی پارچه ای پژو پارس و 405

۵۹۵٫۰۰۰

روکش صندلی پارچه و چرم سمند

۵۹۵٫۰۰۰

روکش صندلی خودرو هایکو مدل پژو 206 و 207

۹۰۰,۰۰۰

روکش صندلی چرم برلیانس H330-H320

۱,۵۵۰,۰۰۰

روکش صندلی تمام چرم پراید و پی کی

۵۷۰,۰۰۰

روکش صندلی رنو تالیسمان چرمی

۱,۹۵۰,۰۰۰

 

برای این که از کیفیت روکش صندلی خود مطمئن شوید به نکات زیر دقت کنید:

در هنگام خرید روکش ماشین به مدل دقیق روکش نیز دقت کنید ، برای مثال روکش پراید 111 و 141 با هم مشابه است ولی روکش پراید 131 به پراید 141 نمی خورد .

_ روکشهایی که دارای وزن بیشتر هستند ، نسبت به روکش های سبک ، از کیفیت و دوام بالاتری برخوردار هستند .

_ اگر ماشین اسپرت دارید ، بهتر است که روکش چرمی برای ماشین خود تهیه کنید .

_ هنگام خرید روکش با لمس لایه بیرونی ، از کیفیت و نرمی روکش اطمینان پیدا کنید .

_  روکش های با تکه های بزرگ امکان پارگی بیشتری دارند و روکشهای با قطعات ریز ، به علت لحاظ شدن همه جزئیات ، از مقاومت بالاتری برخوردار هستند .

_ اگر زیاد با ماشین خود اشخاص را جابجا می کنید قید روکش های رنگ روشن را بزنید .

_ هیچ اشکالی ندارد که روکش کارکرده بخرید ، چون به هرحال روکش نو هم بعد از یک هفته دسته دوم حساب میشود .

_ یک شخص اقتصادی و باهوش ، به جای خرید روکش نو ، روکش فعلی را باز کرده و با هزینه یک دهم شستشو داده و دوباره نصب می کند.

روکش-صندلی-اتومبیل

روکش صندلی خودرو چگونه نصب می‌شود؟

روکش‌های صندلی به شیوه‌های مختلفی روی خودرو‌ها نصب می‌شود. در این میان برخی از روکش‌ها به صورت کش، برخی از طریق چسب و برخی دیگر به صورت زیپی نصب خواهند شد.

روکش‌های زیپ‌دار را می‌توان بهترین نوع دانست، چراکه جداکردن آن‌ها بسیار راحت‌تر است. لازم به تذکر است که برای خودرو‌های لوکس جدید حتما در خرید روکش صندلی دقت لازم را به خرج دهید، چراکه انتخاب روکش صندلی غیرفابریک ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد. بسیاری از خودرو‌های جدید وارداتی به سیستم ایربگ در صندلی‌ها مجهز هستند، بنابراین درصورت استفاده از روکش صندلی غیرفابریک عملکرد این نوع ایربگ‌ها مختل می‌شود.

روش های محافظت از روکش صندلی خودرو :

_ یکی از بهترین راه های محافظت از پوشش چرمی صندلی‌ خودرو استفاده از جارو برقی است. جارو برقی نه‌تنها می‌تواند به راحتی ذرات درشت آلودگی و کثیفی را از روی چرم بردارد؛ بلکه می‌تواند ذرات گاها حساسیت‌زایی که حتی با چشم دیده نمی‌شوند را به راحتی از سطح چرم پاک کند.

_ از قرار دادن وسایل خشن، برنده و تیز روی صندلی ها خودداری کنید ، توجه داشته باشید که آسیب پذیری چرم حین برخورد با اجسام زبر، سخت و خشن و البته تیز و برنده، بسیار بالا خواهد رفت. برای نگهداری درست و جلوگیری از ترک خوردن صندلی خودرو ، لازم است که این موارد را مورد نظر داشته باشید.

_ یکی از مواردی که اغلب به دست فراموشی سپرده می‌شود محافظت از دوخت روکش‌های چرمی صندلی است. برای چنین عملی توصیه می‌شود از قرار دادن وسایل سنگین یا هر چیزی که باعث ایجاد کشش در محل دوخت و ناحیه قرارگیری نخ‌ها شود خودداری کنید؛ زیرا به مرور زمان انجام مدام چنین عملی موجب پارگی در بافت چرمی یا پارگی نخ می‌شود که در هر صورت مجبور خواهید بود مجددا دور تا دور روکش را بدوزید.

_ آفتابگیر شیشه جلو خودرو و شیشه های کناری را فراموش نکنید، برای جلوگیری از ترک صندلی خودرو ، لازم است در کنار آفتابگیر شیشه جلو، به فکر آفتابگیرهای شیشه های کناری نیز باشید.

_ روکش‌هایی که از چرم دوخته شده‌اند نیاز به مراقبت بیشتری دارند. اسپری براق کننده و استفاده از واکس مخصوص چرم ضمن اینکه طول عمر چرم را افزایش می‌دهد،با نرم کردن چرم باعث می‌شود تا از ترک خوردگی و پارگی محافظت شده و در نتیجه طول عمر بیشتری داشته باشد.

5 از 8 رای

دیدگاه شما چیست؟