اخبار خودرو جهان
 امنیت با تکنولوژی

10 آپشن فوق‌ العاده برای رانندگان تازه کار

شنبه - ۲۹ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 8 دقیقه
10 آپشن برای رانندگان مبتدی

همه ما قبل از آموختن و کسب تجربۀ کافی در رانندگی با وسایل نقلیه گوناگون، جزو رانندگان تازه کار بوده و به همین خاطر بسیاری از ما هنگام تجربه اولین روزهای رانندگی خود، بسیار محتاط و مراقب بودیم. البته برخی هم در همان روزهای نخست دِل را به دریازده و بدون ترس و استرس با خودروهای مختلف رانندگی کرده‌اند. در هر صورت همه ما در ابتدا چیز زیادی از اتومبیل و آپشن‌های گوناگون آنها ندانسته و این موضوع را باید یک نقطۀ اشتراک مهم بدانیم.

به گزارش خودرونویس، به همین خاطر اغلب والدین نسبت به رانندگی فرزندان خود حس خوبی نداشته و استرس زیادی دارند. در این متن ما برای کمک به والدین و کاهش اضطراب آنها تصمیم به معرفی 10 آپشن ویژه و اختصاصی برای رانندگان تازه وارد گرفته‌ایم. آپشن‌های لیست ما به راندن خودرو در شرایطی ایمن کمک کرده و خیالِ پدر و مادرها را راحت می‌کنند. البته تعدادی از آپشن‌های مزبور در برخی از اتومبیل‌های خاص موجود بوده و متاسفانه در کشور ما خیلی نمی‌توان برروی استفاده از آنها حساب کرد. با این همه آشنایی با آپشن‌های یادشده و اتومبیل‌های ایمنِ لیست ما خالی از لطف نبوده و شاید کمی به رانندگانِ تازه وارد و والدین آنها کمک کند.

 

کمربند هوشمند

کمربند خودکار

آپشنی به نام «Buckle To Drive» در محصولاتی نظیرِ شورولت مالیبو، تراورس و کُلورادو 2020 وجود داشته و با کمی اغراق و بزرگنمایی ما در این متن از آن به عنوان کمربند هوشمند یاد کرده‌ایم! براساس اطلاعات منتشر شده توسط کمپانی شورلت، آپشن مزبور زمانی که رانندگانِ ناشی در پشت فرمان قرار بگیرند؛ فعال شده و با نبستن کمربند ایمنی توسط راننده مزبور، حدود 20 ثانیه از حرکت خودرو جلوگیری خواهد کرد. به بیان دیگر، زمانی که راننده پدال ترمز را فشار دهد؛ خودرو به او یک هشدار صوتی داده و پیامی برای او نمایش داده خواهد شد. در پیام مزبور خودرو از شما می‌خواهد که کمربند ایمنی خود را بسته و سپس به رانندگی بپردازید.

 

دوربین دید عقب

دوربین دید عقب

دنده عقب رفتن و پارک کردن خودرو برای بسیاری از رانندگان تازه وارد یک چالش بزرگ است. در واقع باید حق را به آنها داد؛ چون معمولاً خودروهای گوناگون دیدِ کمی نسبت به موقعیت عقبِ خود دارند. خوشبختانه دوربین دید عقب همه چیز را تغییر داده و به رانندگان تازه کار کمک می‌کند که یک رانندگی ایمن و بی درسر را تجربه کنند. به کمک دوربین دید عقب می‌توان به راحتی دنده عقب رفت و با دید بسیار خوب خود یک پارک بدون نقص داشت. امروزه خودروهای زیادی از آپشن مزبور پشتیبانی می‌کنند. حداقل ما مطمئن هستیم که 10 اتومبیل برتر و ایمنِ موسسۀ بیمه و ایمنی بزرگراه‌های آمریکا به دوربین دید عقب مجهز هستند!

 

کروز کنترل

کروز کنترل

امروزه حفظ فاصله ایمن با خودروی مقابل، حتی برای رانندگانِ با تجربه هم یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. در واقع فقط کافی است که حواس شما پرت شود و بعد از آن شاهد یک فاجعه باشد! بنابراین یک راننده ناشی، احتمالاً همیشه قادر به حفظ فاصله ایمن با خودروی مقابل نبوده و خطر او را تهدید خواهد کرد. راننده مزبور گرمِ صحبت با دوستان خود شده و به خودروی مقابل خود توجه نکرده و به همین سادگی منجرب به تصادف با خودروی مقابل و بروز خسارت‌های جانی و مالی می‌شود. درست در اینجاست که باید به یاد کروز کنترل افتاد. این آپشن سرعت خودروی شما را تنظیم کرده و به حفظ فاصلۀ ایمن با خودروی مقابل کمک خواهد کرد.

 

هشدار نقطه کور

هشدار نقطه کور

متاسفانه اکثر حوادث رانندگی به دلیل تغییر مسیرهای ناگهانی اتفاق افتاده و این پیش آمد می‌تواند عواقب و خسارت‌های مرگبار و جبران ناپذیری بدنبال داشته باشد. تغییر مسیر ناگهانی عمدتا به دلیل حواس پرتی راننده و یا عدم برخورداری او از تجربۀ کافی رخ می‌دهد. برای جلوگیری از بروز حوادث ناشی از تغییر مسیرهای ناگهانی، برخی از خودروسازان برروی محصولات خود سیستم هشدار نقاط کور را نصب کرده‌اند. این ویژگی شما را از وجود وسایل نقلیۀ در منطقۀ کور خودروی شما مطلع کرده و به این ترتیب از بروز حادثه جلوگیری می‌کند. همچنین این سیستم وسایل نقلیۀ سریع را شناسایی کرده و در هنگام تغییرِ خط حرکتی، راننده را از وجود آنها آگاه می‌کند.

 

ترمز اضطراری و خودکار

ترمز اضطراری خودکار

مطالعات اخیر موسسۀ ایمنی و بیمه بزرگراه‌های ایالات‌متحده آمریکا نشان می‌دهد که استفاده از ترمز اضطراری و خودکار در صورت ترکیب آن با سیستم هشدارِ برخورد با رو به رو، نتایج مثبتی داشته و از بروز حوادث رانندگی جلوگیری خواهد کرد. وقتی نوبتِ رانندگی افراد ناشی باشد؛ قطعاً این آپشن از آنها حفاظت کرده و جاده‌ها ایمن‌تر خواهند بود. زیرا احتمالاً رانندگان یادشده توان انجام اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری از تصادف را نداشته و به همین خاطر بهتر است که خودرو به طور خودکار و به جای آنها ترمز بگیرد! در سال گذشته میلادی اعلام شد که ترمزهای اضطراری و خودکار باید در اکثر خودروها و به شکل استاندارد قرار بگیرند. با این حال اکثر خودروها ترمز اضطراری و خودکار ندارند؛ اما هر روز برتعداد خودرویی که به آپشن مزبور مجهز می‌شوند؛ افزوده شده و تعداد آنها رو به افزایش است.

 

هشدار سرعت

هشدار دهنده سرعت

برخی از رانندگان ناشی افرادِ ثروتمندی بوده و به همین خاطر خودروهای قدرتمند و سریعی دارند. این موضوع شاید دردسرساز باشد و حضور این رانندگان ناشی در پشت فرمانِ اتومبیل‌های سریع خطراتی را به همراه دارد. خوشبختانه امروزه والدین می‌توانند با کمک آپشنی خاص به راحتی حداکثر سرعت خودرو را تعریف کرده و به این ترتیب از ویراژ دادن فرزندان و رانندگانِ ناشی جلوگیری کنند. اگر راننده سرعتی بیشتر از حد تایین شده داشته باشد؛ سیستم بلافاصه هشدارهای صوتی و تصویری خود را فعال کرده و به این ترتیب راننده سرعت خود را کم خواهد کرد.

 

محدود کننده سرعت

محدود کننده سرعت

برخی از رانندگان ناشی سیستم هشدار سرعت را نادیده گرفته و یا بعضی از والدین نسبت به فرزندان خود بی‌اعتماد بوده و این احتمال را می‌دهند که آنها به راحتی سیستم هشدار سرعت را دور خواهند زد. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از سیستم محدود کننده سرعت استفاده کنید. خوشبختانه این آپشن برای استفاده رانندگان ناشی و کم سن و سال در خودروهای شورلت قرار گرفته است. براساس اعلام شورلت، سیستم محدود کننده سرعت منجرب به کنترل حداکثر سرعت خودرو تا 136 کیلومتر در ساعت خواهد شد. در عین حال دستگاه‌هایی برای محدود کردن سرعت وجود داشته و والدین می‌توانند این دستگاه‌ها را در خودروی خود و یا فرزندانشان نصب کنند. براساس داده‌های Tire Review یکی از دستگاه‌های مزبور « Highway Guardian Speed Limiter»  نام داشته و سرعت خودرو را می‌توان به وسیله آن محدود به 117 کیلومتر در ساعت کرد.

 

محدود کننده صوتی

محدود کننده صوتی

هنگام خریداری اتومبیلی جدید و مجهز به سیستم صوتی عالی، شما وسوسه شده و قطعا هنگام گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود صدای خروجی سیستم صوتی را افزایش داده و به این ترتیب حواس خود را پرت کرده و با این اقدام به خطر نزدیک‌تر می‌شوید. این فرایند در صورت خرید خودرویی مانند شورلت کوروت 2020 قطعا اتفاق خواهد افتاد و شما مجذوب سیستم صوتی فوق‌العاده آن خواهید شد. با این حال برای کنترل خود و یا فرزندانتان بهتر است از آپشن محدود کننده صوتی استفاده کرده و به این ترتیب از افزایش صدای خروجی سیستمِ صوتی جلوگیری کنید.

 

کارت گزارش

کارت گزارش

نظارت دائم والدین بر رانندگی فرزندانشان عملاً غیر ممکن است. خوشبختانه اکنون همه چیز تغییر کرده و دیگر لازم نیست که هنگام رانندگی فرزندان خود در کنار آنها حضور داشته باشیم. حالا می‌توان خودرویی خریداری کرد که آپشنی به نام «کارت گزارش» داشته باشد و با کمک آن بر رانندگی فرزند خود نظارت کنید. این آپشن در خودروهای شورلت موجود بوده و می‌توان اطلاعاتی مانند مسافت پیموده شده و حداکثر سرعت خودرو را مشاهده کرد. علاوه بر این، تعداد هشدارهای برخورد با جلو، هشدارهای سرعت بیش از حد، WOT یا تخت‌گاز و… اتومبیل را می‌توان به راحتی مشاهده کرد.

 

حالت محدود کننده خودرو

محدود کننده خودرو

وقتی دنبال یک آپشن همه کاره برای نظارت برروی فرزندان خود هستید؛ حتماً باید یکی از محصولات کمپانی فورد را خریداری کرده و از آپشنی به نام MyKey بهره ببرد. با استفاده از آپشن مزبور می‌توان حداکثر سرعت مجاز خودرو را تعریف کرد. همچنین MyKey امکان خاموش شدن خودکار خودرو در صورت رسیدن سرعت آن به عددی خاص را فراهم کرده است. علاوه براین هشدار کمبود سوخت و یادآوری کمربند را می‌توان در اختیار داشته و محتوای رادیویی را فیلتر کرد! فیلتر محتوای رادیو به والدین اجازه می‌دهد که ایستگاه‌هایی که موسیقی یا مطالب نامناسب پخش می‌کنند؛ مسدود کرده و به این ترتیب مراقب سلامت روحی فرزندان خود باشند.

 

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟