نگهداری خودرو
به همراه جدول قیمت

راهنمای خرید روکش صندلی خودرو

سه شنبه - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
خواندن 6 دقیقه
روکش صندلی

در ایران معمولا مردم بعد از خرید خودرو سراغ روکش صندلی می‌روند هر چند که برخی از افراد اعتقادی به انجام این کار ندارند. تا حدودی می‌توان گفت خرید روکش صندلی یک کار سلیقه‌ای است و ممکن است نیازی برای تهیه آن نبینید. اما همین افراد نیز بعد از مدتی ممکن است اقدام به خرید روکش صندلی کنند چرا که علاوه بر خسته شدن از ظاهر داخل خودرو ممکن است روکش ابتدایی نیز خراب شده باشد و احتیاج به نوعی پوشش وجود دارد.

به گزارش خودرونویس، طراحی خارجی خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و زیبایی آن یکی از نکات مهم هنگام خرید است. اما مهم‌تر از آن طراحی داخلی است چرا که راننده تمام وقت خود را در داخل کابین می‌گذراند. با توجه به این که طراحی کابین اکثر خودروهای داخلی به نوعی کسل‌کننده است شاید بتوان با استفاده از یک روکش صندلی جذاب کمی آن را زیباتر کرد. این قضیه در مورد خودروهای وارداتی کمی متفاوت است چرا که اکثر آن‌ها مجهز به صندلی‌های چرمی هستند و ظاهر قابل قبولی دارند اما با این وجود ممکن است برای نگهداری بهتر فکر خرید روکش صندلی حتی برای این خودروها نیز به سرتان بزند.

با تمام این تفاسیر اگر فکر خرید روکش صندلی خودرو به سرتان زد بهتر است با خودرونویس در ادامه این گزارش همراه باشید. برای خرید روکش صندلی باید به یک سری نکات دقت کرد و افراد معمولا هنگام انتخاب به خصوص در مورد نوع پارچه سردرگم می‌شوند.

انتخاب جنس پارچه

اگر به مغازه‌های فروش روکش صندلی سر بزنید اولین سوالی که از شما می‌پرسند نوع خودرو و بعد از آن پارچه‌ای است که در نظر دارید. معمولا جنس روکش صندلی به سه دسته چرم، پارچه و یا ترکیبی از این دو مورد تقسیم می‌شود. بهتر است ابتدا به سلیقه خودتان توجه کنید اما بد نیست خوبی‌ها و بدی‌های هر یک از این نوع روکش‌های صندلی را بدانید. معمولا روکش‌های چرمی جذابیت بیشتری نسبت به نمونه‌های پارچه‌ای دارند و به خصوص اگر صاحب یک خودروی خارجی باشید انتخاب این نوع روکش‌ها بهتر است. روکش‌های چرمی جوان‌پسند هستند و در ضمن از لحاظ تمیز کردن نیز خیالتان راحت خواهد بود. اما مشکل آن‌ها انتقال بیشتر سرما و گرما و همچنین نگهداری است. برای این که روکش‌های چرمی ترک نخورد مجبور هستید به آن واکس بزنید و در نتیجه باید هزینه کنید.

در نقطه مقابل روکش‌های پارچه‌ای قرار دارند که یکی از نقاط مثبت مهم در مورد آن‌ها تنوع رنگ بیشتر نسبت به نمونه‌های چرمی است. اگر بخواهیم به طور کلی دوام روکش‌های چرمی را با پارچه‌ای مقایسه کنیم نمونه‌های پارچه‌ای در شرایط بهتری قرار دارد. از جمله دیگر مزیت این نوع روکش‌های این است که هنگام نشستن روی آن‌ها به اندازه مدل‌های چرمی عرق نخواهید کرد. با تمام این وجود ممکن است باز هم در انتخاب بین چرم و پارچه دودل باشید.

اگر همچنان در این حالت قرار دارید یک انتخاب دیگر می‌ماند. بهتر است روکش‌های ترکیبی چرم و پارچه را انتخاب کنید. این نوع روکش‌ها معمولا در کناره‌ها چرمی هستند و وسط آن‌ها پارچه قرار دارد. بنابراین احتیاح به نگهداری خاصی از چرم آن نخواهید داشت.

انتخاب رنگ

حال که از مرحله انتخاب نوع پارچه عبور کردید باید سراغ انتخاب رنگ بروید. یکی از مواردی که در هنگام انتخاب رنگ باید به آن توجه کنید رنگ کمربندهای ایمنی است. البته این قضیه بیشتر در خصوص نمونه‌های وارداتی و مدل‌های اسپرت است. اما در مورد خودروهای داخلی می‌توان از رنگ تریم درها و داشبورد نیز الهام گرفت. در مورد این قضیه نیز می‌توانید رنگ متضاد یا یکسان را انتخاب کنید که بستگی به سلیقه دارد.

نکته‌ای که ممکن است فراموش کنید

یکی از مواردی که ممکن است هنگام خرید به آن دقت نکنید نوع نصب روکش‌های صندلی است. معمولا روکش‌های صندلی در انواع مختلفی از لحاظ شیوه نصب ساخته می‌شوند. برخی از روکش‌ها به صورت کش و برخی دیگر از طرق چسب یا زیپ نصب می‌شوند. عمده روکش‌های موجود در بازار به صورت کش هستند اما اگر بتوانید نمونه‌های زیپی را پیدا کنید به نوعی برد کرده‌اید. باز و بستن روکش‌های زیپی بسیار آسان‌تر است ضمن این که می‌توانید آن‌ها را به راحتی هنگام کثیف شدن بشویید. اگر خودروی وارداتی دارید باید به مورد دیگری نیز توجه کنید و آن سیستم ایربگ صندلی‌هاست. در صورتی که خودروی شما مجهز به این سیستم است باید روکش صندلی مخصوص تعبیه کنید تا مانع از باز شدن ایربگ‌ها نشود.

جنس خوب را چگونه تشخیص دهیم؟

همه این موارد را که مشخص کردید به جای مهم یعنی تشخیص جنس خوب می‌رسید. فقط می‌توان این را گفت که بهتر است سراغ دوخت‌های ریزتر بروید و می‌توانید با کشیدن دست روی پارچه به صورت حسی مرغوب بودن جنس آن را تشخیص دهید.

قیمت‌ها در بازار

قیمت روکش صندلی در بازار به تمام عواملی که در بالا گفته شده بستگی دارد. معمولا نرخ نمونه‌های چرمی بیشتر از مدل‌های پارچه‌ای است.

لیست قیمت روکش صندلی خودرو

قیمت (تومان)

روکش صندلی چرمی طرح هاچ مناسب پژو پارس

۲٬۴۲۰٬۰۰۰

روکش صندلی پارچه رایکو مناسب برای پراید 131 و 132

۵۹۵٬۰۰۰

روکش صندلی تمام چرم پژو پارس و 405

۱٬۵۹۵٬۰۰۰

 

روکش صندلی چرم طرح جنسیس مناسب سمند سورن صندلی جدید و سورن پلاس

۲٬۷۷۰٬۰۰۰

 

روکش صندلی پژو 206 – 207 چرم رنگ مشکی

 

 

۲٬۳۵۰٬۰۰۰

روکش صندلی دنا پلاس طرح دنا بدون ایربگ جانبی

 

 

۲٬۵۰۰٬۰۰۰

روکش صندلی طبی چرمی طرح سوبارو مناسب ساینا و ساینا S

 

۲٬۳۴۰٬۰۰۰

 

3.7 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟