نگهداری خودرو

راهنمای خرید لنت ترمز اصلی

چهارشنبه - ۲۲ دی ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
لنت ترمز

لنت های ترمز یکی از قطعاتی است که باید در زمان تمام شدن و فرسودگی نسبت به تعویض سریع آن اقدام شود. زیرا سبب به بار آمدن هزینه های گزاف و علاوه بر آن به وجود آمدن خطرات جدی به هنگام رانندگی می شود لنت از جمله بخش‌های سیستم ترمز است که نداشتن دانش کافی در رابطه با نگهداری و تعویض به موقع آن خسارات جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

به گزارش خودرونویس، خرید لنت ترمز همواره یکی از دغدغه های اصلی رانندگان به شمار می رود و البته گاهی دچار دردسرهایی نیز می شوند.

لنت ترمز چی بخرم ؟ بهترین لنت ترمز ایرانی کدام است؟ نحوه تشخیص لنت ترمز تقلبی چگونه است ؟ این سوالات و سوالات دیگری از این قبیل همواره یکی از دغدغه های مشتریان به شمار می رود و حتی در بسیاری از موارد پاسخ به آنها سخت و دشوار خواهد بود. ما در این مطلب به طور کامل جزئیات خرید لنت ترمز اصلی را برای شما تشریح خواهیم کرد

لنت های ترمز یکی از قطعاتی است که باید در زمان تمام شدن و فرسودگی نسبت به تعویض سریع آن اقدام شود. زیرا سبب به بار آمدن هزینه های گزاف و علاوه بر آن به وجود آمدن خطرات جدی به هنگام رانندگی می شود لنت از جمله بخش‌های سیستم ترمز است که نداشتن دانش کافی در رابطه با نگهداری و تعویض به موقع آن خسارات جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

میزان عمر لنت ترمز

بهترین زمان تعویض لنت یکی از مهم ترین سوالاتی است که در ذهن بسیاری از رانندگان وجود دارد ،به طور کلی برای تشخیص عمر مفید لنت ترمز قانون مشخصی وجود ندارد. عوامل مختلفی در طول عمر لنت ترمز مؤثر هستند از جمله لنت ترمز استاندارد و نحوه رانندگی. به طور معمول پس از 35 تا 40 هزار کیلومتر باید لنت ها مورد بررسی قرار بگیرد و همچنین  زمانی که 80 درصد لنت ها از بین رفته باشد باید نسبت به تعویض آن ها اقدام شود. در حالت معمول ضخامت لنت ها باید در حدود 6 میلی متر باشد که اگر کم تر از این میزان باشد، بهترین زمان تعویض لنت ها فرا رسیده است.

علائمی که زمان تعویض لنت ترمز را نشان می دهد

شاید از خود بپرسید علت سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟ بسیاری نیز به دنبال جستجوی علت صدای سوت چرخ خودرو هستند. معمولاً وقتی هنگام ترمز، صدای غیرعادی و یا سوت مانند از خودرو شنیده می شود، نشانه آن است که لنت ترمز باید عوض شود. در این مواقع بعد از گرفتن ترمز، زمان و مسافت بیشتری طول می کشد تا به طور کامل متوقف شوید. اختلالاتی که منجر به بروز سوالاتی همچون علت لرزش پدال ترمز ، کاهش ضخامت لنت به دلیل ساییدگی، علت نشت روغن ترمز و کاهش کنترل پذیری خودرو هنگام پیچیدن می شوند همگی جزو نشانه های رسیدن زمان تعویض لنت است. در بعضی از سیستم ها نیز چراغ ترمز و سنسوری وجود دارد که در زمان اتمام لنت به راننده هشدار خواهد داد.

لنت ترمز

مشخصات لنت ترمز استاندارد

برای خرید یک لنت ترمز خوب و مناسب برای خودرو خود باید نکات عمده ای را مورد توجه قرار دهید و در عین حال از یک فرد آگاه و مورد اعتماد کمک بگیرید. ضمن اینکه خرید از نمایندگی لنت ترمز اصلی و عدم خرید لنت ترمزهای متفرقه و لنت ترمزهای غیر استاندارد را نیز باید مدنظر قرار دهید. با این حال موارد ذیل نکات کلیدی در هنگام خرید آنلاین لنت ترمز  و یا خرید حضوری این قطعات مصرفی خودرو به شمار می روند.

  • دارای ظاهری مناسب و بدون عیب باشد.
  • از گوشه های صاف و یکدست برخوردار باشد.
  • دارای قوس استاندارد باشد.
  • حاشیه و اطراف لنت یکسان باشد.
  • استفاده از پرچ های مرغوب
  • برندهای معتبر را خریداری نمایید و توجه داشته باشید که برند روی لنت حک شده باشد.
  • لنت دارای خط و خش نباشد.
  • علامت کنترل و شماره فنی قطعه را بررسی کنید.
  • رنگ لنت کوره ای و بصورت یکدست باشد.
  • اتصال لقمه و قطعات به فلز بدون عیب باشد.
  • لنت ترمز مرغوب به راحتی داغ نمی شود و معمولا سرد است بنابراین لنت سرد ترمزگیری مطلوبی دارد.
  • استفاده از آهن و فولاد در ساخت لنت نامرغوب موجب می شود با ترمز کردن مداوم راننده در شیب ها و سرازیری ها لنت داغ شده و علاوه بر بوی نامطلوب عملکرد خوبی نداشته باشد.

انواع لنت ترمز خودرو

لنت ترمز در بازار لوازم و قطعات خودرو دارای انواع مختلفی است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

لنت ارگانیک

لنت‌های NAO از موادی همچون فایبرگلاس، کربن، الیاف آرامید و کولار ساخته می‌شوند. چنین موادی با رزین در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و درنهایت لنت ارگانیک ساخته می‌شود. به‌طور معمول در ساختار لنت ارگانیک از مواد فلزی بسیار کمی استفاده می‌شود؛ به‌ همین دلیل لنت‌های ارگانیک جزو نرم‌ترین لنت‌های موجود در بازار هستند.

یکی از عوامل محبوبیت لنت ترمز ارگانیک، بازخورد فوق‌العاده خوب آن هنگام فشردن پدال ترمز است که خیلی بی‌صدا و نرم روی دیسک می‌نشیند. لنتهای ارگانیک نسبت به سایر لنت‌ها ارزان و البته کم‌دوام‌تر هستند.

 لنت فلزی و نیمه فلزی

این مدل لنت ترمز اتومبیل از دوام و قدرت بسیار بالایی برخوردار است اما صدای زیادی تولید کرده و به مرور زمان سبب فرسودگی روتر ترمز می‌شود. لازم به ذکر است که لنت‌های فلزی و نیمه فلزی برای اغلب خودروها مناسب هستند.

لنت سرامیکی

لنت‌های سرامیکی از جنس فیبر مسی و سرامیک ساخته می‌شوند و فیبر مسی موجود در آن سبب هدایت گرما شده و به ایجاد اصطکاک بیشتر کمک خواهد کرد. این مدل لنت صدا و گرد و غبار بسیار کمی ایجاد می‌کند و برای انواع شرایط آب و هوایی و رانندگی در مسیرها و جاده‌هایی با شرایط متنوع مناسب است.

لنت زینتری

آخرین مورد در لیست انواع لنت‌های ترمز، لنت زینتری است. این لنت‌ها از الیاف کامپوزیت و ذرات استیل تشکیل شده‌اند و پیش از استفاده حتما باید به دمای مطلوب برسند؛ به همین دلیل بیش‌تر در خودروهای مسابقه‌ای یا هواپیماها کاربرد دارند. چنین لنت‌هایی اگر در خودروهای معمولی استفاده شوند، قدرت بازدارندگی کم‌تری را در مقایسه با سایر لنت‌های موجود در بازار ارائه می‌دهند؛ علاوه‌بر این میزان خوردگی چنین لنت‌هایی بسیار بالا است و طول عمر کوتاهی دارند.

نکات کلیدی در خرید لنت ترمز

شاید برای اغلب افراد سوال باشد که از میان صدها لنت مختلف موجود در بازار، چگونه لنت ترمز مناسب اتومبیل خود را انتخاب کنیم؟. ما در این بخش چند راه‌کار ساده برای انتخاب و خرید لنت ترمز را به شما ارائه خواهیم کرد:

  • انتخاب و خرید لنت ترمز باید متناسب با مدل خودرو شما باشد؛ یعنی درصورتی اتومبیل شما به‌طور استاندار از لنت‌های نیمه فلزی برخوردار باشد، بهتر است شما هم از لنت‌های نیمه فلزی استفاده کنید.
  • جنس خوب و باکیفیت بخرید؛ چراکه با این کار در هزینه‌ها خود صرفه‌جویی می‌کنید. اغلب لنت ترمزهای بی‌کیفت و ارزان‌قیمت بعد از چند روز استفاده، سروصدای گوش‌خراشی را ایجاد می‌کنند که به‌اصطلاح به آن شیشه شدن لنت می‌گویند و شما را مجبور به خرید مجدد لنت می‌کنند.
  • لنت ترمز خوب باید تحمل دمای بالا را داشته باشد تا درصورتی که دمای آن بیش‌ازاندازه افزایش یافت، ترمز خودرو شما بریده نشود.
  • اگر میزان صدای تولید شده توسط لنت، برای شما از اولویت بالایی برخوردار است یا به دنبال سبک‌ترین مدل لنت هستید، بهترین انتخاب برای شما لنت‌های سرامیکی خواهد بود.

بهترین برندهای لنت ترمز

در این بخش چندین مورد از بهترین مارک های لنت ترمز را به شما معرفی کرده و مشخصات کلی آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

لنت ترمز پارس

لنت ترمز پارس به عنوان بهترین لنت ترمز ایرانی موجود در بازار شناخته می‌شود که با ساختار بسیاری از خودروها هماهنگی داشته و از کیفیت بالایی برخوردار است. این شرکت در شهر کاشان قرار دارد و تولید کننده لنت برای انواع خودروهای سبک و سنگین است و محصولات خود را با بهره گیری از جدیدترین متدهای روز دنیا تولید می‌کند. بنابراین اگر به دنبال یک لنت ترمز داخلی و باکیفیت برای خودروی خود هستید، لنت ترمز پارس یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما است.

لنت ترمز تکستار

لنت ترمز تکستار نیز در صدر فهرست بهترین لنت ترمز خارجی قرار دارد و محصول کشور آلمان است و سابقه درخشانی در زمینه تولید لوازم یدکی خودرو از جمله لنت ترمز دارد. لنت ترمز تکستار از نوع سرامیکی است که کیفیت و مقاومت بسیار بالایی داشته و هیچ سروصدایی در هنگام انجام عملیات ترمزگیری ندارد. لنت‌های این کمپانی برای خودروهایی همچون پراید، تیبا و پژو بسیار عالی است و بهترین لنت ترمز مناسب برای خودروی شما محسوب می‌شود.

لنت ترمز VIP

لنت ترمز VIP از دیگر مارک‌های ایرانی لنت ترمز است که لنت‌های خود را با استفاده از مواد اولیه کربنی مرغوب و متدهای جدید تولید می‌کند. لنت ترمز وی آی پی به دلیل استفاده از کربن در فرمولاسیون آن دچار ساییدگی دیسک ترمز نمی‌شود و در هنگام ترمز گرفتن هیچ صدایی از آن شنیده نخواهد شد. بنابراین اگر برای خرید لنت ترمز به دنبال مارک‌های داخلی هستید، لنت ترمز VIP یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های پیش روی شما است.

لنت ترمز های کیو (Hi-Q)

لنت ترمز های کیو محصول کشور کره جنوبی است که به عنوان بهترین لنت ترمز سازگار با محیط زیست شناخته می‌شود؛ زیرا در ساختار آن هیچ گونه ماده مضری استفاده نشده است. علاوه بر آن برای ساخت این لنت ترمز، مقادیر اندکی از مواد آهنی بکارگرفته شده است تا صدمات ناشی از ایجاد اصطکاک میان لنت و دیسک ترمز به حداقل رسانده شود. عملکرد و قدرت ترمزگیری لنت ترمز Hi-Q بسیار عالی است و تغییرات دمایی هیچ تاثیری بر کارایی آن ندارد.

لنت ترمز آسیمکو (Asimco)

لنت ترمز آسیمکو نیز ساخت کشور چین بوده و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده لوازم یدکی خودرو شناخته می‌شود. لنت‌های این کمپانی با ساختار انواع مختلف ماشین‌های داخلی و خارجی سازگار بوده و متریال مورد استفاده در آن از کیفیت بالایی برخوردار هستند. لنت ترمز آسیمکو طول عمر بالایی داشته و به سادگی دچار آسیب و فرسودگی نمی‌شود و از این رو در فهرست بهترین لنت ترمز خارجی قرار دارد و به کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز صادر می‌شود.

لنت ترمز رالدک

لنت ترمز رالدک از دیگر مارک‌های ایرانی تولید کننده لنت ترمز است که دارای کیفیت ممتاز بوده و تولیدات خود را در کشور چین انجام می‌دهد. این کمپانی با بیش از یک دهه فعالیت در این عرصه و بهره گیری از جدیدترین متدهای روز دنیا، بکارگیری بهترین مواد اولیه و تولید لنت‌های باکیفیت در لیست بهترین لنت ترمز ایرانی قرار دارد. لنت‌های رالدک دارای ساختار مستحکمی هستند که در برابر تغییرات دمایی مقاومت بسیار بالایی دارند و هنگام ترمزگیری نیز اصطکاک مناسبی را ایجاد می‌کنند.

لنت ترمز ماندو (Mando)

لنت ترمز ماندو نیز یکی دیگر از لنت‌های ترمز محصول کشور کره جنوبی است که پنج سال متوالی، جایزه اصلی جشنواره ملی بهترین مارک‌های تولیدکننده لوازم یدکی خودرو را دریافت کرده است. لنت‌ ماندو بسیار سبک، بی سروصدا، مقاوم و مستحکم بوده و تمامی ویژگی‌های یک لنت ترمز خوب و باکیفیت را دارا است.

لنت ترمز آیسین (Aisin)

لنت ترمز آیسین نیز یکی دیگر از بهترین لنت‌های ساخت کشور ژاپن است که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و بسیار با دوام و مستحکم است. این لنت در درجه حرارت بالا و پایین دچار ساییدگی و خوردگی نمی‌شود و در هر شرایط دمایی، قدرت ترمزگیری بالایی دارد.

لنت ترمز سای لنت

شرکت سای لنت درزمینه لنت ترمز دیسکی، لنت ترمز کفشکی، صفحه کلاچ و دیگر قطعات ترمزهای اصطکاکی برند پیشرو است. از اهداف اصلی شرکت سای لنت قیمت پایین و به‌صرفه محصولات مناسب مصرف‌کنندگان داخلی می باشد که با استقبال زیاد مصرف‌کنندگان این برند مواجه شده است و این شرکت توانسته است بازار این صنعت را به‌صورت مویرگی از آن خود کند.

لنت ترمز جهان لنت

جهان ترمز در سال 1378 با هدف تبدیل شدن به برندی برتر و موفق در عرصه جهانی تأسیس شد و با تولید کلیه قطعات اصطکاکی مورد استفاده در صنایع گوناگون آغاز به فعالیت نمود. روند توسعه تجهیزات جهان ترمز، با نصب، راه اندازی و بهره برداری از تجهیزات تولید لنت دیسکی خودروهای سواری گسترش یافت.

در سال 1391 تجهیزات تولید و مونتاژ لنت ترمز کفشکی خودروهای سواری با کفشک فلزی نصب و راه اندازی گردید و به بهره برداری رسید. گروه تولیدی صنعتی جهان ترمز، امروزه بعنوان یکی از برترین مجموعه های صنعتی کشور در زمینه تولید لنت ترمز دیسکی و کفشکی برای خودروهای سواری شناخته می شود.

لنت ترمز

لنت ترمز هانتر

از مزایای لنت ترمز هانتر می توان به ترمزگیری قوی و نرم اشاره کرد که این لنت ترمز عاری از فلزهای سنگین است. همچنین در هنگام ترمزگیری بدون صدا و فاقد بوی لنت است و در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که این شرکت تولیدی دوستدار محیط زیست بوده و محصولات خود را به گونه ای تولید می کند که باعث آلودگی محیط زیست نشود و در شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم باشد.

لیست دیگر برند های لنت ترمز معروف که در ایران به فروش می رسند:

  • کویین
  • لنت الیگ
  • گلد
  • سی تی آر
  • پی اچ سی والیو
  • آیسر
  • بوش
  • فرودو
  • پلاستکس
  • اتوفیکس
  • های لنت
  • لیا لنت
  • آسیا لنت

بهترین روش‌ تشخیص لنت اصلی از تقلبی کدامند؟

لنت‌های ترمز اصلی دارای ویژگی‌های بسیاری هستند که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توان محصولات اصلی را از لنت‌های بی کیفیت و نامرغوب تشخیص داد و در این قسمت می‌توانید با تعدادی از مهم‌ترین ویژگی‌های لنت‌های با کیفیت و اصل آشنا شوید:

بسته بندی اصلی لنت ترمز

لنت‌ اصل و با کیفیت دارای بسته بندی مناسبی هستند و کیفیت کاغذ استفاده شده در ساخت جعبه آن‌ها بسیار بالا است. همچنین، فونت‌های استفاده شده برای نوشتن اطلاعات این لنت‌ها بر روی بسته بندی آن‌ها واضح است و جعبه این لنت‌ها گویای موارد و اطلاعات بسیاری است. بنابراین، یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین روش‌های تشخیص لنت اصلی از تقلبی توجه کردن به بسته بندی محصول است و می‌توان از عکس‌های موجود در اینترنت برای تشخیص محصولات اصلی کمک گرفت و از گرفتار شدن در دام افراد سودجو و فرصت طلب اجتناب کرد.

هولوگرام لیزری لنت ترمز

لنت‌های مرغوب و اصل دارای هولوگرام لیزری هستند و بسیاری از محصولات تقلبی فاقد این هولوگرام است. اگرچه امروزه این هولوگرام‌ها قابل جعل هستند و محصولات معدودی نیز در بازار وجود دارند که هولوگرام آن‌ها شباهت بسیار زیادی را به هولوگرام محصولات اصل و با کیفیت دارد ولی بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از هولوگرام‌های محصولات اصل غیر قابل جعل کردن هستند و تفاوت‌های بسیار کوچکی میان برچسب‌های محصولات تقلبی و اصلی وجود دارد و با کمی دقت در جزئیات هولوگرام می‌توان لنت‌های با کیفیت را از موارد جعلی تشخیص داد و این مورد یکی از مطمئن‌ترین روش‌های تشخیص لنت اصلی از تقلبی در نظر گرفته می‌شود.

بارکد و برچسب QR نشانه‌ی اصالت کالا است

این نشانه معمولا در لنت های خودروهای داخلی ایران خودرو و سایپا وجود دارد که با استفاده از بارکد , و کیو آر کد می توان از اصالت لنت مطمین شد و یا بعضا با مخدوش کردن نوار و مشاهده بارکد به اصالت محصول می توان پی برد.

مواد ساخت لنت ترمز

هدف اصلی تولید کنندگان لنت‌های تقلبی کسب سود بیشتر است و یکی از روش‌های محقق کردن این هدف استفاده از مواد اولیه نامرغوب و بی کیفیت در ساخت لنت‌های تقلبی می‌باشد و در نظر گرفتن این مورد یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص لنت اصلی از تقلبی است. لنت‌‌های تقلبی از نظر کیفیت ساخت تفاوت‌های فاحشی را با محصولات ناشناخته و تقلبی دارند و در بسیاری از مواقع می‌توان با لمس کردن سطح لنت‌ها از کیفیت آن‌ها مطلع شد. بنابراین، همواره در هنگام خرید لنت از فروشگاه‌های مختلف سطح آن‌ها را نیز بررسی کنید و در صورت مشاهده موارد مشکوک از خرید لنت‌های مورد نظر خودداری نمایید.

شیارهای روی لنت ترمز

یکی دیگر از راه های تشخیص لنت ترمز اصلی چک کردن شیارهای لنت است. بدین صورت که در نمونه های تقلبی از شیارهای شبیه با نمونه اصلی استفاده نمی شود حال می تواند از نظر شکل و شمایل یا از نظر مقدار و اندازه باشد.

سخن آخر

بهترین استراتژی برای اطمینان از کیفیت و اصالت لنت ترمز و یا سایر قطعات یدکی خودرو، خرید این محصولات از فروشندگان معتبر و شناخته شده است زیرا این افراد معمولاً از تجربه بیشتری در زمینه تشخیص لنت اصلی از تقلبی برخوردار هستند و با فروش لنت‌های بی کیفیت و تقلبی به جای لنت‌های اصلی شهرت و اعتبار خود را در معرض خطر قرار نخواهند داد.

همچنین، بهتر است که هیچگاه برای خرید لنت‌هایی که بسته بندی آن‌ها قبلاً باز شده است اقدام نکنید زیرا احتمال تعویض قطعه اصلی با قطعه تقلبی در این حالت وجود دارد و خرید این لنت‌ها با ریسک‌های مختلفی همراه است.

قیمت انواع لنت ترمز در بازار

عنوان

قیمت(تومان) _ دی 1400

لنت ترمز عقب گلد مدل BP101 مناسب برای پراید

235,000

لنت عقب تکستار مدل 16220102214 مناسب برای پژو 206

440,000

لنت ترمز عقب امکو مدل 95511118 مناسب برای پژو 405

222,000

لنت ترمز عقب تویوتا راوفور – های کیو (HIQ)

399,000

لنت ترمز جلو امکو مدل 95511111 مناسب برای پراید

133,000

لنت ترمز جلو پارس لنت مدل 80134

300,000

لنت ترمز جلو تیبا پارس

200,000

لنت ترمز جلو ام وی ام 315

196,000

لنت ترمز جلو پاسیکو مدل P1504 مناسب برای تیبا

150,000

لنت ترمز جلو گلد مدل HP1022 مناسب برای تیبا

570,000

 

 

 

 

4.6 از 11 رای

دیدگاه شما چیست؟