اخبار خودرو جهان
برای اولین بار در بین کشورهای جهان

سبقت فروش خودروهای الکتریکی از درونسوز در نروژ

چهارشنبه - ۱۷ دی ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
آئودی ای-ترون اسپرتبک

نروژ یکی از کشورهایی است که تلاش بسیار زیادی را برای ترویج خودروهای الکتریکی و توقف فروش خودروهای درونسوز بنزینی و دیزلی کرد و حال ظاهرا بازار خودروی نروژ در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفته است. برای اولین بار در تاریخ تمام کشورهای دنیا، در نروژ فروش خودروهای الکتریکی از کل فروش خودروهای درونسوز بنزینی و دیزلی سبقت گرفته است.

به گزارش خودرونویس به نقل از رویترز، 54 درصد کل خودروهای فروخته شده در نروژ در سال 2020 را خودروهای الکتریکی به خود اختصاص داده اند. با یک محاسبه ساده مشخص می شود که کل خودروهای درونسوز اعم از بنزینی و دیزلی، 46 درصد بازار نروژ را در سال 2020 به خود اختصاص داده اند. با ثبت این رکرود، نروژ بار دیگر موفق شد رکورد پیشین خود که در سال 2019 به ثبت رسیده بود را جا به جا کند؛ در سال 2019، خودروهای الکتریکی سهم 42 درصدی از بازار خودرویی نروژ داشتند.

نکته بسیار مهم و حائز اهمیت اینجاست که 10 سال پیش خودروهای الکتریکی تنها یک درصد از سهم بازار خودرویی در این کشور را به خود اختصاص داده بودند. این بدان معناست که نروژ با یک برنامه ریزی دقیق سعی در تشویق مشتری به خرید خودروهای الکتریکی بود تا سطح آلودگی و آلایندگی ناشی از خودروها در این کشور هر سال کم و کمتر شود و ظاهرا موفق به شکست سلطنت خودروهای درونسوز بر بازار خودرو شده است.

نروژ به شدت در تلاش است که اولین کشوری باشد که به فروش خودروهای درونسوز خاتمه می بخشد؛ از این رو نروژ خودروهای الکتریکی را از هرگونه مالیات معاف کرده؛ این در حالی بوده که خودروهای دیزلی و بنزینی در این کشور مشمول مالیات می شوند.

 

شتاب بیشتر در فروش خودروهای الکتریکی

ظاهرا علاقه مشتریان برای خرید خودروهای الکتریکی در حال بیشتر شدن است. اگر صرفا ماه دسامبر 2020 را در نظر بگیریم، خودروهای الکتریکی 66.7 درصد کل خودروهای فروخته شده در این ماه در نروژ را به خود نسبت داده اند. از بین 33.3 درصد خودروهای درونسوز فروخته شده در این ماه، 20 درصد را خودروهای پلاگین هیبریدی، 9 درصد را خودروهای هیبریدی معمولی، 9 درصد را خودروهای دیزلی و 8 درصد را خودروهای بنزینی به خود اختصاص داده اند.

کریستینا بو رییس انجمن الکتریکی نروژ که یک گروه علاقمند به خودروهای الکتریکی محسوب هستند بیان کرد که هدف ما این بوده که در پایان سال 2021 خودروهای الکتریکی سهمی بیشتر از 65 درصد در بازار خودرویی نروژ به خود اختصاص دهند. اگر ما سال 2021 به این هدف دست پیدا کنیم، می توانیم تا سال 2025 به هدف نهایی خود مبنی بر تنها فروش خودروهای الکتریکی برسیم.

با توجه به اینکه روزانه خودروسازان بیشتری به تولید خودروی الکتریکی اقدام می کنند، تحقق این هدف در نروژ چندان دور از ذهن نیست. آئودی در سال 2020 موفق شده با کنار زدن تسلا، پرفروش ترین خودروساز الکتریکی در نروژ باشد و برای اولین بار به سلطنت تسلا در این کشور خاتمه داد. در سال 2020 به طور کلی 142 هزار خودرو در نروژ فروخته شده که تقریبا 77 هزار دستگاه آنها تمام الکتریکی بودند.

از نظر بسیاری از خودروسازان، بازار نروژ به آزمایشگاه خودروهای الکتریکی تبدیل شده و برخی از محصولات الکتریکی قبل از عرضه به بازار به منظور تست و بررسی به نروژ فرستاده می شوند.

 

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟