اخبار خودرو جهان
ادغام مازراتی گیبلی و کواتروپورته در آینده

توقف تولید مازراتی گیبلی در سال 2024

دوشنبه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
توقف تولید مازراتی گیبلی در 2024

زمانی که مازراتی برنامه خود مبنی بر عرضه خودروی الکتریکی فولگوری Folgore را اعلام کرد، در خصوص آینده مازراتی گیبلی صحبتی نکرده بود. این موضوع سبب شد که حدس و گمان های مختلفی در خصوص آینده سدان جذاب این برند یعنی گیبلی داشته باشیم که دیر یا زود از چرخه تولید خارج خواهد شد. حال زمان توقف تولید مازراتی گیبلی به صورت رسمی اعلام شده است. مدیر مازراتی در استرالیا اظهار کرده که سدان لوکس و اسپرت مازراتی گیبلی در سال 2024 وارد فاز نهایی می شود و از چرخه تولید کنار گذاشته می شود. جالب اینجاست که آینده مازراتی کواتروپورته هم به نوعی به گیبلی گره خورده است.

به گزارش خودرونویس، مازراتی تایید کرده که جانشین کواتروپورته یک خودروی تمام الکتریکی بوده و جالب اینجاست که جانشین برقی مازراتی کواتروپورته ابعاد کوچکتری نسبت به نسخه فعلی این سدان بنزینی دارد. این کوچک شدن سایز به ندرت در صنعت خودروسازی امروزی دیده می شود. چراکه معمولا نسل های جدید خودروها نسبت به نسل های قبلی خود ابعادی بزرگتر دارند. این خودروساز ایتالیایی اظهار کرده که نسل بعدی مازراتی کواتروپورته از نظر ابعادی با نسخه فعلی گیبلی برابر خواهد بود.

توقف تولید مازراتی گیبلی در 2024

هدف اصلی مازراتی این بوده که کواتروپورته در آینده جانشین گیبلی شود. در واقع این دو خودرو در آینده با یکدیگر ادغام می شوند. بدین تریب کواتروپورته بعدی فاصله بین دو محور کمتری نسبت به نسل فعلی خواهد داشت و در ابعاد و اندازه گیبلی کنونی خواهد بود. ولی نام آن کواتروپورته باقی می ماند.

توقف تولید مازراتی گیبلی در 2024

مازراتی گیبلی یکی از قدیمی ترین خودروهای در حال عرضه در سگمنت خود بوده که از سال 2013 در بازار جهانی حضور دارد. با افزایش محبوبیت کراس اوورها و خودروهای اسیووی ها، این سدان قدیمی مازراتی یکی از قربانیان تغییر سلیقه مشتریان در زمینه خرید خودرو شده است. چراکه این روزها عمده مشتریان نسبت به خرید خودروهای شاسی بلند راغبتر هستند. مازراتی همچنین تایید کرده که نسل بعدی کراس اوور لوانته را توسعه می دهد و برای این خودرو یک نسخه تمام برقی را نیز در کنار مدل های بنزینی عرضه می کند. این دقیقا همان سیاستی بوده که مازراتی برای کراس اوور کوچکتر و جدیدتر خود یعنی گریکالی Grecale نیز پیاده کرده است.

توقف تولید مازراتی گیبلی در 2024

خبر بسیار بد دیگر این بوده که پیشرانه 3.8 لیتری هشت سیلندر دو توربوشارژ ساخت فراری که روی نسخه های اسپرت و قدرتمند تروفئو مازراتی گیبلی، کواتروپورته و لوانته نصب شده، دیگر قرار نیست برای نسل آینده این خودروها استفاده شود. البته این خبر شوکه کننده ای نبود. چراکه مازراتی یک پیشرانه خوب و پربازده جدید به نام Nettuno را معرفی کرده که از نوع شش سیلندر 3 لیتری V شکل با دو توربوشارژ بوده که روی ابرخودرو MC20 هم آن را نصب کرده است.

توقف تولید مازراتی گیبلی در 2024

اما خبر بسیار بد اینجاست که پیشرانه Nettuno قرار نیست که بیش از 7 سال روی محصولات این خودروساز ایتالیایی نصب شود. چراکه مازراتی هم وارد موج الکتریکی سازی شده و اظهار کرده که از سال 2030 به خودروسازی تمام الکتریکی تبدیل شده و دیگر محصولات بنزینی تولید نخواهد کرد. اما تا پیش از سال 2030، مازراتی نسخه تمام برقی ابرخودرو MC20 را در کنار چند مدل برقی دیگر رونمایی می کند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟