به گزارش خودرونویس، گیبلی نسل یک از سال 2013 تا به امروز در حال تولید است و مازراتی سرانجام در سال 2020 این سدان اسپرت را دستخوش تغییرات و به روزرسانی هایی قرار داد. مهم تریم به روزرسانی صورت گرفته در این نسخه گیبلی، نسل پیشرانه با سیستم هیبریدی ملایم است که به نوعی ورود مازراتی به دنیای خودروهای الکتریکی سازی شده به حساب می آید.

نمای عقب مازراتی گیبلی هیبرید

مشخصات فنی

پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر توربوشارژ گیبلی از یک سوپرشارژر الکتریکی، ژنراتور 48 ولتی و یک پک باتری در قسمت عقب است. این سیستم هیبریدی قادر به تولید بیشینه قدرت 330 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه و همچنین بیشینه گشتاور 450 نیوتن متر در 4000 دور بر دقیقه است. به مدد نیروی تولیدی این پیشرانه هیبریدی، گیبلی الکتریکی سازی شده قادر است طی 5.7 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت قابل پیمایش آن نیز 255 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

مازراتی گیبلی هیبریدی در مقایسه با نسخه شش سیلندر دیزلی خود تقریبا 25 درصد کربن دی اکسید کمتری تولید می کندف ضمن اینکه وزن آن نیز 80 کیلوگرم کمتر شده است. نیروی تولیدی این سیستم هیبریدی توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF به محور عقب منتقل می شود. دلیل اینکه مازراتی سیستم هیبریدی ملایم را به سیستم پلاگ این هیبریدی ترجیح داد این بود که سعی داشت از اضافه شدن به وزن گیبلی جلوگیری کند؛ چراکه سیستم پلاگ این هیبریدی نیاز به نصب باتری بزرگتر داشت که یقینا موجب اضافه وزن گیبلی می شد. لازم به یادآوری است که هم اکنون نیز گیبلی وزنی معادل 1950 کیلوگرم دارد که اصلا خودرویی سبک وزن به حساب نمی آید.

نمای جلو مازراتی گیبلی هیبرید

استایل ظاهری

مازراتی به منظور اینکه ذات دوست دار محیط زیست گیبلی هیبریدی را نشان دهد، تریم آبی رنگی را در برخی از قسمت های بدنه اعم از دریچه های هوای سه گانه جانبی، کالیپرهای ترمز ئ همچنین نشان نصب شده روی ستون C اعمال کرده است. مازراتی این تریم آبی رنگ را درون کابین گیبلی نیز اعمال کرده و از دوخت هایی با رنگ مشابه برای تودوزی این خودرو استفاده کرده است.

مازراتی ضمن معرفی پیشرانه هیبریدی برای گیبلی، این سدان لوکس اسپرت ایتالیایی را فیس لیفت هم کرده است. گیبلی جدید از جلوپنجره ای به روزرسانی شده، چراغ ها با گرافیک جدید در جلو و همچنین چراغ هایی عقب جدید بهره می برد که سیستم نورپردازی آنها به صورت بومرنگ مانند بوده که پیشتر نمونه مشابه آن را در 3200 GT و آلفیری مفهومی مشاهده کرده بودیم.

نمای جانبی مازراتی گیبلی هیبرید

درون کابین

مازراتی تغییرات بیشتری در کابین این خودرو نسبت به استایل بیرونی آن اعمال کرده است. گیبلی هیبریدی 2021 حال از یک سیستم سرگرمی و اطلاع رسانی به روزرسانی شده بهره می برد که ضمن دارا بودن درگاه اندروید اتوموتیو، سایز نمایشگر آن نیز از 8.4 به 10.1 اینچ افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه به جای نصب نمایشگرهای آنالوگ عقربه ای در پشت فرمان، مازراتی یک نمایشگر تمام دیجیتالی را برای گیبلی نصب کرده است. سیستم مازراتی کانکت نیز نرم افزار گیبلی را به صورت مداوم به روزرسانی می کند و مشکلات احتمالی این خودرو را همواره بررسی می کند.

داشبورد مازراتی گیبلی هیبرید

سخن آخر

مازراتی گیبلی هیبریدی، اولین تلاش این کمپانی ایتالیایی برای تولید یک خودروی الکتریکی سازی شده بود. مازراتی قصد دارد که در سال 2021 محصولاتی تمام الکتریکی بر پایه نسل جدید گرنتوریسمو و گرن کابریو را تولید کند. همچنین ابرخودروی فوق جذاب این کمپانی یعنی MC20 نیز قرار است در ماه سپتامبر سال جاری معرفی شود.

5 از 2 رای