تست درایو
مـسـافـــری از تــوریــن

آزمایش رانندگی مازراتی گیبلی

دوشنبه - ۳۰ تیر ۱۳۹۹
خواندن 11 دقیقه
مازراتی گیبلی

در روزگاری که اصالت و هویت بیشتر برندهای خودرویی جهان، با هدف فروش بیشتر پیوسته دست‌خوش تغییر و تحول است؛ هنوز هم یک کمپانی در قاره اروپا در برابر این تغییرات سالیانه و فیس‌لیفت‌های اغواگرانه، صبوری کرده و چشم‌انداز بلند مدت خود را دنبال می‌کند. کمپانی مازراتی از دهه‌های قبل نشان داد که توان اصلی خود را بر ساخت سوپراسپرت‌های لوکس گذاشته و می‌خواهد در این بازار برترین باشد. البته در چند سال گذشته، این کمپانی با معرفی مدل شاسی بلند خود به نام لوانته نشان داد که به بازار خودروهای اس‌یووی نیز علاقه‌مند است و همچون رقبای آلمانی خود نظیر پورشه، آئودی، بنز و ب‌ام‌و می‌خواد سهمی از فروش در این سگمنت داشته باشد.

به گزارش خودرونویس،  این کمپانی با درک نیاز مشتریان مشکل‌پسند و ثروتمند که به دنبال تجربه‌ توامان از سرعت، لذت، آرامش و راحتی سواری بودند، به سمت طراحی و ساخت خودرویی خانوادگی و البته با معیارهای لوکس قدم گذاشت. خودروی مورد بحث ما مازراتی گیبلی بوده که در دهه شصت و هفتاد میلادی با نام AM115 و در دهه نود میلادی با نام AM336 شناخته می‌شد. این دو خودرو نسل اول و دوم گیبلی محسوب شده که زمینه‌ساز حضور نسل بعد و تکامل این خودرو شدند. سومین نسل مازراتی گیبلی با وقفه‌ای به نسبت طولانی از سال 2013 میلادی تا به امروز در مسیر ساخت و تولید قرار گرفته است.

در آخرین روزهای فصل بهار فرصتی پیش آمد تا به جزیره زیبای کیش سفر کرده و ملاقاتی با یکی از خاص‌ترین خودروهای کشور داشته باشیم. خودرویی که نمونه پلاک ملی‌ آن به تعداد انگشتان یک دست هم نرسیده و با حساب پلاک گذرموقت و مناطق آزاد شاید تعداد حاضر آن در کشور به عدد ده افزایش پیدا کند. خودرویی که در مدل‌های جدیدتر؛ با فیس لیفت جزیی رو به رو شده اما هم‌چنان آن جذابیت و زیبایی‌ خود را حفظ کرده است.

 

 

تاریخچه مازراتی گیبلی

نسل اول مازراتی گیبلی که در دهه هفتاد میلادی رونمایی شد، تفاوت زیادی با نسل فعلی آن داشت. این خودرو که در نمایشگاه تورین در سال 1966 توسط طراح سرشناس GIORGETTO GIUGIARO طراحی و رونمایی شد، در واقع خودرویی دو در فست بک(کوپه) قلمداد می‌شد که با پیشرانه‌های 4.7 و 4.9 لیتری هشت سیلندر به بازار عرضه شد. این خودرو دارای بدنه‌ای استیل، رینگ‌های آلومینیومی، صندلی‌های چرم اسپرت و البته طراحی تهاجمی و خشن بود که در طراحی پوزه آن از کوسه الهام گرفته شده بود. وجود این المان‌ها در کنار هم باعث شده بود تا گیبلی دهه 60 به خودرویی اشرافی و جوان پسند تبدیل شود.

در سال 1969 نسخه اسپایدر گیبلی روانه خط تولید شد؛ خودرویی کانورتیبل که لذت سواری را برای راننده دوچندان کرده و تجربه‌ای دلنشین را برای وی رقم می‌زد. مدل ارتقا یافته این خودرو به نام گیبلی SS در همان سال به تولید رسید. خودرویی با توان تولیدی بالاتر نسبت به قبل که توانست گیبلی را به سریع‌ترین خودروی کمپانی مازراتی در زمان خود تبدیل کند.

 

 

گیبلی

دومین نسل گیبلی در دهه 90 میلادی با تحول و تغییر به نسبت زیادی پا به میدان رقابت گذاشت. این خودرو استایلی دو در کوپه داشت و تولید آن را باید نقطه عطفی در تاریخ کمپانی مازراتی و مقدمه چینی برای تولید نسخه جدید آن دانست. طراحی این خودرو توسط مارسلو گاندینی صورت گرفته بود؛ طراح پر آوازه و صاحب ‌سبکی که در کمپانی‌های آلفارومئو، لامبورگینی، ب‌ام‌و، جگوار، فیات و حتی فراری نیز فعالیت داشته است. این خودروی هشت سیلندر در شصت و دومین نمایشگاه خودروی تورین رونمایی شد. گیبلی AM336 با جعبه دنده پنج سرعته دستی و چهار سرعته خودکار راهی بازار می‌شد که از سال 1995 میلادی یک جعبه دنده شش سرعته نیز برای آن عرضه شد. نسخه به روز شده این خودرو هم در سال 1994 در نمایشگاه ژنو رونمایی شد که آینه‌های جانبی جدید، رینگ 17 اینچی عریض‌تر و بزرگتر آلیاژی، ترمزهای ABS و سیستم تعلیق الکترونیکی با قابلیت تنظیم از جمله مواردی بود که برای بهبود عملکرد و افزایش فروش به آن اضافه شده بود.

نسل سوم این خودرو با کد M157 در سال 2013 میلادی در نمایشگاه خودروی شانگهای به عموم مردم و خبرنگاران معرفی شد. این نسل با سه مدل مختلف موتوری به اولین خودروی دیزل مازراتی در میان تمام مدل‌های آن بدل شد.

 

طراحی مازراتی گیبلی

قبل از قرارگرفتن در پشت فرمان، ابتدا با ظاهر این خودرو ارتباط برقرار می‌کنیم. چراغ‌های تمام LED  گیبلی به تکنولوژی LED تطبیق پذیر ماتریکس تجهیز شده‌اند. این سیستم به واسطه دوربینی که در شیشه جلو ( به غیر از دوربین مربوط به تشخیص خطوط خیابان و اتوبان) نصب شده و با توجه به نور محیطی مسیر، نور اتومبیل رو به رو،  نور اتومبیل جلویی و با توجه به اطلاعاتی که از سرعت خودرو دریافت می‌کند، شدت روشنایی چراغ‌ها را تنظیم می‌کند. در صورت فعال کردن این آپشن، عملیات نور بالا و نور پایین کردن چراغ‌های جلو نیز به صورت خودکار انجام می‌شود.

این سیستم بسیار پیشرفته بوده و به سرعت خود را با شرایط محیط و اطلاعات دریافتی دوربین قبلی، سرعت و زاویه فرمان به صورت تمام وقت هماهنگ می‌کند. به عنوان مثال هنگامی که سرعت بالا می‌رود دو مرکز اصلی نور را بهم نزدیک می‌کند؛ چراکه در سرعت بالا شما زاویه دید بسته‌ای نسبت به هنگام حرکت با سرعت پایین دارید. این سیستم هنگام آمدن اتومبیلی از سمت مقابل چراغ سمت راننده را کمی پایین می‌آورد، همچنین هنگام رسیدن به اتومبیلی هم مسیر، نور پایین را کمی پایین‌تر می‌آورد و هرچه فاصله نزدیک‌تر می‌شود سازگاری بیشتری از خود نشان می‌دهد. این آپشن از پارامترهای بسیاری استفاده می‌کند و در پیچ‌ها با توجه به زاویه فرمان و سرعت، زاویه چراغ را تنظیم می‌کند.

 

طراحی نسل سوم مازراتی گیبلی به دلیل ارتفاع کم پنجره‌های جانبی، فرم قوسی سقف و نبود فریم در دور شیشه‌ها، شباهت‌ زیادی به خودروهای کوپه دارد. پوزه خودرو به دلیل بهره بردن از خطوطی تیز و ارتفاع کم کاپوت، چهره‌ای خشن و تهاجمی دارد، اما در پروفیل عقب این میزان خشونت به مراتب کمتری در طراحی این خودرو دیده می‌شود، به نظر می‌رسد در قسمت عقب مازراتی سعی کرده چهره‌ای دلنشین‌تر و سرگرم‌کننده‌تر را برای این سدان لوکس ایتالیایی خلق کند. چراغ‌های جلو تا نزدیکی جلوپنجره امتداد یافته که باعث شده اخم پوزه این خودرو بیشتر شود. در طراحی تمام محصولات مازراتی چند فاکتور اصلی وجود دارد که یکی از آنها طراحی سه کانال هوای آبشش مانند روی گلیگر جلو است. نکته دوم لوگوی مازراتی نصب شده روی ستون عقب بوده و آخرین وجه اشتراک بین تمامی محصولات این برند، ستون C مثلثی شکل آنهاست. در نمای جانبی، دو خط اصلی از ابتدا تا انتهای خودرو امتداد پیدا کرده‌اند. خط شخصیت هم به صورت شناور در قسمت پایین بدنه خودنمایی می‌کند. به طور کلی باید گفت زبان طراحی گیبلی، تلفیقی از سرعت و قدرت گرنتوریسمو و وقار و آرامش کواتروپورته است. مازراتی به خوبی توانسته از تلفیق این دو خودرو، یک هویت مستقل برای گیبلی ایجاد کند.

 

تجربه رانندگی با مازراتی گیبلی

در رانندگی به دنبال چه هستید؟ رسیدن به پاسخ این سوال به ظاهر ساده، انتظارات شما را از مازراتی گیبلی مشخص می‌کند. خودرویی که قیمت پایه آن از 78 هزار دلار شروع شده و در مجهزترین نمونه قیمت آن به 100 هزار دلار نیز نزدیک می‌شود. این در حالی است که رقبایی هم‌چون ب‌ام‌و سری پنج، مرسدس بنز E کلاس و آئودیA6  برچسب قیمتی به مراتب کمتر دارند. این موضوع باعث شده تا مشتریان این سدان اشرافی ایتالیایی به مراتب کمتر از هماتایان ژرمنی آن باشند. به طور مثال، تجهیزاتی که به صورت پیش فرض در ب‌ام‌و سری پنج یافت می‌شود، برای داشتن آن در مازراتی باید هزینه‌ای گزاف پرداخت کنید که این مهم باعث شده اختلاف قیمت مازراتی با رقبای آلمانی خود بیشتر شود.

شاید زمانی که داخل کابین می‌نشینید، کیفیت پلاستیک به کار رفته روی درها، نوع دوخت چرم روی فرمان، پلاستیک کار شده در کنسول میانی، دکمه استارت خودرو، کلیدهای بالابر شیشه‌ها و قفل درها، نمایشگر 8/4 اینچی خودرو، نورپردازی داخل کابین، دسته راهنما ، کلید روشن و خاموش کردن چراغ‌ها ، دریچه‌های هوا، کیفیت دوربین دنده عقب و موارد دیگر بهانه‌ای دستتان دهد که بخواهید قید خرید این خودرو را بزنید و سراغ رقبای لوکس‌تر و ارزانتر آن بروید. در خودرویی مانند گیبلی که ادعای لوکس بودن آن همواره شنیده شده، استفاده از کلیدهای بالابر کرایسلر امری غیر معقول بوده که یک نمره منفی بزرگ برای این خودرو محسوب می‌شود؛ چراکه کرایسلر به مراتب ارزانتر از مازراتی بوده، اما فیات-کرایسلر به منظور کاهش هزینه‌های تولید گیبلی، از قطعات مشترکی در تولید این خودرو با سایر محصولات مشابه بهره برده است.

نکته منفی دیگر به سیستم سرگرمی و اطلاع‌رسانی گیبلی مربوط می‌شود که در آن از رابط کاربری UCONNECT کرایسلر استفاده شده است، ضمن اینکه این صفحه نمایشگر داخل یک محفظه پلاستیکی جا گرفته که طراحی آن برای یک خودروی لوکس چندان دلچسب نیست. نقطه ضعف دیگر؛ سرعت اتصال موبایل به سیستم سرگرمی خودرو است، به عبارت دیگر اگر راننده عاشق گوش کردن موزیک‌های داخل تلفن همراه خود در خودرو باشد، برای برقراری اولین اتصال بین سیستم صوتی خودرو و موبایل خود باید زحمت زیادی بکشد!

 

 

مازراتی

این موضوع را هم باید یادآور شد که طراحان این خودروی 80 هزار دلاری به موقعیت آن در بازار، سلیقه مخاطب و نیازهای وی از خودرو آگاه بوده‌ا‌ند. پس لزوما نباید این نکات به ظاهر منفی را برای گیبلی ضعف‌ قلمداد کرد؛ از مازراتی باید انتظاری دیگر داشت. اگر به دنبال تکنولوژی و آپشن‌های فوق لوکس و تجهیزات بی‌شمار هستید، ب‌ام‌و سری پنج، آئودی A6 یا مرسدس E CLASS ، قطعا بهتر می‌توانند نیازهای شما را برآورده کنند و در جواب دوستان، آشنایان و حتی همسر و فرزندان خود که سوار خودروی شما می‌شوند و مدام در خصوص تجهیزات و امکانات‌ آن سوال می‌کنند، نیاز نیست سرخورده و ناراحت شوید و از بابت مبلغ پرداختی برای خرید گیبلی عذاب وجدان بگیرید. چراکه مدام یادآور این موضوع می‌شوند که با قیمت کمتر می‌توانستید خودرویی (به باور عموم مردم) بهتر خریداری کنید. اما قطعا سلیقه و دیدگاه کسی که خریدار این خودرو است با سایرین تفاوت دارد.

 

لذت سواری سدان لوکس گیبلی

هنگامی که در پشت فرمان این شاهزاده ایتالیایی قرار می‌گیرید، دنیای شما از همان ابتدا شروع به تغییر می‌کند. حس سرمستی از تجربه‌ای که تا به حال نداشته‌اید و احساس این‌که این بار قرار نیست همه چیز تبدیل به تکرار و عادت بشود، برایتان همواره تازگی خواهد داشت. دکمه استارت که فشار داده می‌شود در کسری از ثانیه موتور پرتوان گیبلی شروع به کار می‌کند و سکوت فضای اطراف را در هم می‌شکند. این سمفونی آنقدر دلنواز است که نمی‌خواهید به این زودی حرکت کنید؛ درست مانند مانند تماشاگری که در سالن مشغول تماشای یکی از سمفونی‌های بتهوون یا موتزارت است.

نوبت به حرکت می‌شود. هنگامی که شیفتر دنده را از حالت پارک  خارج می‌کنیم، با اتفاق جالبی رو به رو می‌شویم. با تعویض آن، به جای قرار گرفتن در حالت R، جعبه دنده در حالت N قرار می‌گیرد و این نکته چند بار در عقب رفتن خودرو برایمان تکرار شد و کمی زمان برد تا به حساسیت و قلق‌گیری یا بهتر بگویم لگ این خودرو عادت پیدا کنیم و متوجه بشویم که جعبه دنده گیبلی مانند سایر خودروهای اتوماتیک عمل نمی‌کند و کمی تاخیر در واکنش آن نسبت به تغییر وضعیت دیده می‌شود.

این نکته را نمی‌شود کتمان کرد که پرسپکتیو صدای موتور خودرو، هم در داخل و هم خارج خودرو بسیار گوش‌نواز است و توجه هر رهگذر و خودروی دیگری را به خود جلب می‌کند. البته زمانی که چنین رقمی برای خرید این خودرو پرداخت کرده باشید، این اتفاق کاملا طبیعی است و مدام در نوک پیکان افراد حاضر در خیابان قرار دارید و تا می‌توانید از این حس خوبی که خودرویتان برای شما به ارمغان می‌آورد لذت ببرید و خجالت و حرف‌های کلیشه‌ای مردم را کنار بگذارید. شما دقیقا این خودرو را خریداری کرده‌اید تا از این طریق، بیشتر در چشم مردم باشید و البته متمایزتر از باقی رقبا. نکته هیجان انگیز اینجاست که هنگامی که خودرو را در حالت اسپرت قرار می‌دهید، دریچه‌های اگزوز صدای به مراتب هیجان‌انگیزتر و قوی‌تری را تولید می‌کنند.

سرعت تعویض دنده‌های گیبلی در مقایسه با رقیب سرسخت‌ آن یعنی ب‌ام‌و سری 5 به مراتب کمتر است و در این مقایسه ب‌ا‌م‌و عملکرد به مراتب بهتری را از خود نشان خواهد داد. پس اگر به طور اتفاقی در درگی شبانه با ب‌ام‌و سری پنج به مبارزه دعوت شدید، ژست جنتلمنانه خود را حفظ کرده و دعوت وی را با احترام قبول نکنید! همین تصمیم تاثیر بیشتری در وجه خودروی شما و شخصیت شما به عنوان یک برنده ایفا می‌کند. اما در کنار تعویض دنده‌هایی کندتر از رقبا، گیبلی هندلینگ و فرمان پذیری بسیار خیره کننده‌ای دارد، به عبارت دیگر شاید این خودرو در شتاب اولیه از رقبای خود جا بماند، اما در ادامه به خوبی قادر است سواری اسپرت و پرهیجان را در پیچ‌ها برای راننده و سرنشینان به ارمغان بیاورد.

در مسیرمان به سبب حضور دوربین‌های کنترل سرعت و خودروهای پلیس به خوبی نتوانستیم شتاب خودرو را مورد ارزیابی قرار بدهیم. طبق ادعای کمپانی سازنده، شتاب صفر تا صد این خودرو توسط کمپانی 6/5 ثانیه و شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت آن 3/5 ثانیه اعلام شده است که با توجه به جاده و خیابان‌های ایران، نوع سوخت خودرو و شرایط آب و هوایی، کمی این اعداد افزایش پیدا خواهند کرد.

در پایان اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به تصویری که خودروی آنها؛ در ذهن عموم مردم به جا می‌گذارد اهمیت می‌دهید و قیمت خودرو، کیفیت ساخت، توان موتور، عملکرد، تجهیزات کمک راننده و ایمنی برایتان اهمیتی ندارد، پس احتمالا این گیبلی بهترین گزینه شما خواهد بود. در آخر از برادران مولایی برای همکاری با تیم تست مجله پایش خودروها صمیمانه قدردانی می‌کنیم.

 

جدول مشخصات فنی

هشت سرعته خودکار  جعبه دنده
دیفرانسیل عقب محور محرک
2979 حجم موتور سی سی :
V6/24 تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ :
500/1750 گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه)
326/5000 قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه) :
5.4 شتاب 0 تا 100 کیلومتر(ثانیه)
11.1 مصرف ترکیبی (لیتر) :
یورو 5 استاندارد آلایندگی :
ESP-ABS-EBD-ASR-TCS سیستم های ترمز و پایداری :
263 حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) :

 

 

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟