مشخصات فنی

به گزارش خودرونویس، این دو سدان اسپرت قدرتمند، مشخصات فنی مشابهی با اسیووی لوانته تروفئو دارند. بدین ترتیب قلب تپنده هر سه این خودرو یک پیشرانه 3.8 لیتری هشت سیلندر دو توربوشارژ بوده که توسط فراری تولید شده است. همانند لوانته تروفئو، پیشرانه مازراتی گیبلی و کواتروپورته تروفئو هم قادر به تولید بیشینه قدرت 580 اسب بخار و بیشینه گشتاور 730 نیوتن متر است. به موجب نصب این پیشرانه، گیبلی و کواتروپورته تروفئو قادر به حرکت با بیشینه سرعت 326 کیلومتر بر ساعت هستند. بدین ترتیب این دو خودرو را باید سریع ترین سدان های تولید شده توسط مازراتی تا به امروز دانست.

موتور 3.8 لیتری فراری در مازراتی

مازراتی گیبلی تروفئو به دلیل ابعاد کوچکتر نسبت به کواتروپورته تروفئو، وزن کمتری دارد؛ به همین دلیل عملکرد بهتری برای آن به ارمغان آمده است. گیبلی تروفئو قادر است طی 4.3 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. این در حالی است که کواتروپورته تروفئو 0.2 ثانیه کندتر بوده و طی 4.5 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت می رسد.

مازراتی گیبلی تروفئو
مازراتی گیبلی تروفئو

در حالی که اسیووی لوانته تروفئو تنها به صورت تمام چرخ محرک قابل سفارش است، این دو سدان قدرتمند تنها به صورت عقب محرک راهی بازار می شوند. مازراتی برای عملکرد هرچه بهتر این دو خودرو، یک دیفرانسیل به سیستم محدودکننده لغزش برای آن تدارک دیده است. وظیفه انتقال قدرت پیشرانه در هر سه این خودروها بر عهده یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی ZF است.

مازراتی لوانته تروفئو
مازراتی لوانته تروفئو

طراحی ظاهری

جدا از اینکه این خودروها از پیشرانه قدرتمندی ساخت فراری بهره برده اند، مازراتی تریمی قرمز در استایل ظاهری گیبلی و کواتروپورته تروفئو اعمال کرده تا این مدل های از نسخه های ارزان تر قابل تشخیص باشند. برای گیبلی و کواتروپورته تروفئو چراغ های عقب به روزرسانی شده ای مشابه آلفیری کانسپت و 3200 جی تی نصب شدده. همچنین در پروفیل جلو شاهد نصب جلوپنجره به روزرسانی شده با تریم فیبرکربنی هستیم.

مازراتی کواتروپورته تروفئو
مازراتی کواتروپورته تروفئو

مازراتی همچنین کاپوتی جدید با دو دریچه هوا برای گیبلی تروفئو طراحی و نصب کرده تا با ورود هوا به محفظه پیشرانه، به خنک سازی بهتر موتور کمک شده باشد. البته این ایده برای اسیووی لوانته هم اجرا شده است. هر دو این سدان های اسپرت و عملکردی به رینگ هایی 21 اینچی مجهز شده اند، ولی اسیووی لوانته تروفئو به رینگ های بزرگتر 21 اینچی مجهز شده است.

 

کابین

کابین مازراتی کواتروپورته تروفئو
کابین مازراتی کواتروپورته تروفئو

به محض ورود به کابین و مشاهده تودوزی ویژه و تریم متفاوت این خودروها، متوجه تفاوت آنها با نسخه های معمولی می شوید. گرچه بزرگترین تغییر اعمال شده در کابین ارتقا سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی بوده که ابعاد نمایشگر آن از 8.4 اینچ در مدل های قدیمی به 10.1 اینچ رسیده است. این نمایشگر تنها ابعاد بزرگتری نسبت به قبل ندارد، بلکه به لطف بالارفتن روزولوشن آن، کیفیت تصویری به مراتب بهتر نسبت به مدل های پیشین دارد.

کابین مازراتی لوانته تروفئو
کابین مازراتی لوانته تروفئو

سخن پایانی

اگر نسبت به نصب پیشرانه  فراری روی محصولات مازراتی از جمله گیبلی تروفئو خوشحال هستید، بهتر است بدانید که لوییس کامیلری مدیر عامل فراری اظهار کرده که پس از پایان قرارداد فعلی تامین پیشرانه، دیگر قصد عرضه و فروش پیشرانه های فراری به مازراتی را ندارد و این قرارداد را تمدید نخواهد کرد. وی تخمین زد که آخرین مازراتی مجهز به پیشرانه فراری در اواخر سال 2021 یا اوایل 2022 به تولید خواهد رسید.

در حالی که هیچ نسخه مازراتی گیبلی پیش از این به پیشرانه هشت سیلندر مجهز نشده بود، بهتر است بدانید که کواتروپورته با دارابودن تریم جذابی به نام GTS سال ها از پیشرانه هشت سیلندر بهره می برد. در حالی که جانشین دقیق گیبلی قرار نیست که زودتر از سال 2024 معرفی شود، مازراتی قصد دارد که نسل جدید کواتروپورته را تا سال 2022 معرفی کند. انتظار می رود که محصولات جدید این کمپانی به پیشرانه جدید شش سیلندر 3 لیتری دو توربوشارژه مازراتی به نام Nettuno که در دست توسعه است، مجهز شوند. این پیشرانه به عنوان قلب تپنده ابرخودروی MC20 در نظر گرفته شده که در تاریخ 9 سپتامبر معرفی خواهد شد.

 

منبع motor1
5 از 3 رای