اخبار خودرو جهان
دارای سه نسخه بنزینی، الکتریکی و کانورتیبل

مازراتی MC20 رونمایی شد

پنجشنبه - ۲۰ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 6 دقیقه
مازراتی MC20

مازراتی آلفیری مفهومی رونمایی شده در سال 2014 را به خاطر دارید؟ به یاد دارید که مازراتی وعده داده بود با فاصله کمی پس از رونمایی مدل مفهومی، مدل تولیدی این سوپراسپرت را تولید کند؟ اکنون در سال 2020 هستیم و خبری از نسخه تولیدی و خیابانی مازراتی آلفیری تا این لحظه نبوده است. ولی لازم به ذکر است که جدیدترین محصول مازراتی یعنی ابرخودرو مازراتی MC20 چیزی به مراتب بهتر و برتر از آلفیری مفهومی است.

به گزارش خودرونویس، از آنجایی که مازراتی MC20 نام مشابه یا حتی طراحی ظاهری یکسانی با آلفیری مفهومی ندارد، مازراتی تجهیزات و تکنولوژی های به مراتب پیشرفته تری را در این خودرو نسبت به آلفیری مفهومی نصب کرده تا جبران تاخیر شش ساله معرفی سوپراسپرت خود را کرده باشد. مازراتی MC20 از یک پیشرانه جدید قدرتمند شش سیلندر و کلی تکنولوژی های جدید درون کابین بهره می برد و دارای سه مدل بنزینی، الکتریکی و کانورتیبل است.

نمای جلو مازراتی MC20

مشخصات فنی

نسخه بنزینی مازراتی MC20 را باید جذاب ترین نمونه این ابرخودروی ایتالیایی دانست. این خودرو از یک پیشرانه دو توربوشارژ 3 لیتری شش سیلندر بهره می برد که قادر به تولید 321 اسب بخار قدرت و 729 نیوتن متر گشتاور است. تمامی این قدرت تولیدی توسط یک جعبه دنده هشت سرعته دو کلاچه اتوماتیک به چرخ های MC20 منتقل می شوند. به لطف این پیشرانه قدرتمند، مازراتی MC20 قادر است طی 2.9 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت قابل پیمایش آن نیز 323 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

پیشرانه مازراتی MC20

مازراتی پیشرانه V6 Nettuno MC20 را کاملا با اتکا به دانش مهندسی خود توسعه داد و این پیشرانه بسیار متفاوت از موتورهای آلفارومئو است. این پیشرانه با الگوبرداری از پیشرانه های خودروهای فرمولا 1 توسعه یافته که یکی از ویژگی های مشترک آن با خودروهای فرمولا1 ریل سوخت اضافی جدای مسیر سوخت اصلی است تا قدرت این پیشرانه باز هم افزایش یابد.

مازراتی MC20 بهترین نسبت قدرت به وزن را در سگمنت خود دارد. این خودرو به ازای هر 2.3 کیلوگرم وزن، یک اسب بخار قدرت دارد. این ابرخودرو به دلیل بهره بردن از ساختار مونوکوک فوق سبک، وزنی معادل 1500 کیلوگرم دارد.

نسخه بنزینی MC20 دارای چهار مد رانندگی سنتی Wet، GT، اسپرت و کورسا بوده که از طریق یک کلید امکان انتخاب آنها وجود دارد. مد پنجم رانندگی این خودرو حالت ESC Off بوده که با فعال سازی آن سیستم کنترل پایداری MC20 کاملا غیر فعال می شود. با انتخاب هر مد عملکرد جعبه فرمان و حساسیت دریچه گاز و سیستم تعلیق تطبیقی این سوپراسپرت ایتالیایی تغییر می کند. ارتفاع مازراتی MC20 به لطف تعلیق دوجناقی با ضربه گیرهای فعال بسته به مد رانندگی انتخابی بالا و پایین می شود.

کاور پیشرانه مازراتی MC20

تمامی این ویژگی های ذکر شده در نسخه الکتریکی مازراتی MC20 نیز لحاظ شده است. ولی این نسخه به جای پیشرانه بنزینی Nettuno از یک موتور الکتریکی بهره می برد که مازراتی در این لحظه جزییات مربوط به حجم باتری، شارژ و قدرت آن را اعلام نکرده است. نسخه الکتریکی مازراتی MC20 طی 2.8 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یافته و قادر است به بیشینه سرعت 310 کیلومتر بر ساعت برسد.

 

طراحی ظاهری

هسته مرکزی هر یک از مدل های MC20، یک شاسی مونوکوک فیبر کربنی سبک است که نمونه مشابه آن در بسیاری از ابرخودروهای امروزی نیز دیده می شود. این ساختار با همکاری بین مازراتی و کمپانی دالارا توسعه یافته و روی این شاسی امکان تولید سه مدل کوپه، الکتریکی و کانورتیبل به سادگی و تنها با تغییراتی جزیی فراهم شده است. با استفاده از ساختار مونوکوک به عنوان پایه و اساس MC20، مهندسین مازراتی و دالارا بیش از دو هزار ساعت زمان در تونل باد صرف کردند تا در خصوص طراحی نهایی MC20 به نتیجه مطلوب برسند و ظاهرا این همه زمان گذاشتن ارزشش را داشته است.

نمای عقب مازراتی MC20

مازراتی MC20 واقعا چهره زیبا و گیرایی دارد. در پروفیل جلو شاهد نصب یک لوگوی بزرگ مازراتی در جلوپنجره مش بندی شده ساده این خودرو هستیم. چراغ های LED جذاب MC20 هم به صورت عمودی و ملایم تا بالای گلگیرها امتداد یافته اند. بسیاری از قطعات بدنه MC20 مانند سقف، رکاب های جانبی و اسپلیتر جلو از فیبر کربن خام بدون روکش ساخته شده اند و زیبایی خاصی به این خودرو داده است.

در پروفیل عقب مازراتی MC20 طراحی ساده تری به نسبت جلو دارد. چراغ های LED افقی، سیستم اگزوز دو تایی و دیفیوزر فیبر کربنی بزرگ این قسمت چهره گیرایی برای این خودرو رقم زده اند. البته از طراحی زیبا و گیرای رینگ های MC20 هم نمی توان گذشت.

 

کابین

همانند استایل بیرونی که مملو از المان های فیبر کربنی است، مازراتی همین تریم را در داخل کابین MC20 نیز اعمال کرده است. ستون مرکزی فرمان، پدال شیفترهای پشت آن و فرمان راننده محور این خودرو همگی با فیبر کربن تزیین شده اند. سایر قسمت های کابین اعم از صندلی ها، داشبورد و رودری ها نیز به صورت ترکیبی از جیر آلکانتارا و چرم با دوخت آبی تودوزی شده اند.

کابین مازراتی MC20

مازراتی MC20 به صورت استاندارد به یک نمایشگر 10.3 اینچی لمسی برای سیستم سرگرمی مجهز شده که به آخرین نسخه سیستم مازراتی اینتلیجنت Assistant یا همان MIA مجهز شده است. پشت فرمان این خودرو هم یک نمایشگر دیجیتالی 10.3 اینچی اطلاعات مهم و حیاتی را به راننده نمایش می دهد. سیستم مالتی مدیا این خودرو قابلیت شخصی سازی بیشتری نسبت به تمام مدل های پیشین مازراتی داشته و از قابلیت مازراتی کانکت نیز بهره می برد. این سیستم به راننده مواردی اعم از تاریخ سرویس و ویژگی های ایمنی را یادآوری می کند.

سیستم مالتی مدیا مازراتی MC20

مازراتی MC20 برچسب قیمت پایه ای معادل 210 هزار دلار داشته و به احتمال زیاد از سال آینده راهی بازارهای جهانی می شود.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟