اخبار خودرو جهان
یادآور خاطره سیناد در بازار ایران

Iris خودروی ملی تونس با بدنه فایبرگلاسی

شنبه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
wallys iris

متاسفانه نرخ فقر در جهان طی دهه گذشته در حال رشد بوده و طبقه متوسط جامعه در تمامی کشورهای دنیا با سرعت زیادی در حال گسترش است. بدین ترتیب هر فردی در دنیا یقینا توان و شانس خرید جدیدترین و بهترین محصولات بزرگترین شرکت های خودروسازی جهان را ندارد. در کشورهایی مانند تونس، به دلیل وضع قوانینی عجیب خرید خودروی صفر کیلومتر برای مشتری بسیار گران تمام می شود و همین امر باعث شده مردم در این کشور بیشتر به سراغ خرید خودروهایی کارکرده بروند. ولی یک خودروساز تازه تاسیس در داخل تونس به تام Wallys Car به تازگی خودرویی دست ساز به نام Iris را وارد بازار کرده که قیمت پایه ای معادل 13 هزار دلار دارد تا مردم قادر به خرید خودرویی صفر کیلومتر در این کشور باشند.

به گزارش خودرونویس، نیمه از 13 هزار دلار قیمت خودروی Iris مربوط به پیشرانه وارداتی این خودرو بوده که از فرانسه تامین شده و درون بدنه فایبرگلاسی ساخته شده در تونس این خودرو سوار می شود. جالب است بدانید که خرید خودرویی با این قیمت باز هم برای اقشار متوسط بسیار گران است؛ البته این در حالی بوده که خودروی Iris بسیار ارزان قیمت تر از خودروهای صفر کیلومتر جدید است.

wallys iris

جالب است بدانید که تویوتا کرولا جدید در این کشور آفریقایی برچسب قیمت پایه ای فراتر از 30 هزار دلار دارد. حتی یک خودروی کارکرده ای مانند فورد فیستا نیز دو برابر گرانتر از برچسب قیمت خود در بازار آمریکاست. به نوعی این سبک قیمت گذاری برای دولت تونس درآمدزایی می کند و قدرت خرید مشتریان در این کشور فقیر نیز مانند قدرت خرید مردم در ایران خودمان بسیار پایین است. ولی خودروی تونسی Iris با 13 هزارد لار چه چیزهایی دارد؟

نمای عقب wallys iris

ویژگی های Iris

خودروی Iris که توسط شرکت Wallys Car توسعه یافته محصولی ساده بوده و صرفا با هدف رفع یک مشکل ویژه که خرید خودروی صفر کیلومتر توسط مردم این کشور بوده توسعه یافته است. بدین ترتیب بدیهی است که این خودرو فاقد ویژگی های جذاب و دلربایی است که نمونه آنها در بیشتر خودروهای امروزی یافت می شود. ولی این شرکت به درخواست مشتریان لوکس پسند خود پشت نکرده و با سفارشی سازی می توان قیمت این خودرو را تا دو برابر قیمت پایه افزایش داد که این مهم با لیست گسترده آپشن های قابل نصب روی این خودرو حاصل شده است. به عنوان مثال به صورت آپشنال می توان برای این خودرو چراغ های LED و مه شکن، سنسورهای دنده عقب، دوربین دید عقب، رینگ های آلیاژی 16 اینچی و همچنین رنگ های جذاب بدنه مانند صورتی و بنفش را سفارش داد.

کابین wallys iris

مشخصات فنی Iris

پیشرانه این خودرو یقینا چیز چشمگیری نیست؛ ولی چندان شما را ناامید نمی کند. قلب تپنده خودروی Iris یک پیشرانه سه سیلندر 1.2 لیتری تنفس طبیعی بوده که قادر به تولید 82 اسب بخار قدرت بوده و با این پیشرانه قادر به حرکت با بیشینه سرعت 158 کیلومتر بر ساعت است. یقینا این خودرو قابل مقایسه با محصولات قدرتمند تراز اول جهان نیست؛ ولی همین سطح قدرت هم نیاز بیشتر مردم در بازار تونس را برآورده می کند. چیزی که در این خودرو بیش از حد ساده رها شده، کابین بوده که مشتریان می توانند با سفارش بلندگوهای جلو، صندلی هایی راحت تر، مواد عایق کننده کابین، تکیه گاه آرنج و نمایشگر لمسی که همگی 700 دلار قیمت دارند، مقداری کابین Iris را جذاب تر کنند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟