اخبار خودرو جهان
انقلاب الکتریکی در مسیر آفریقا

اتحاد خودروسازان برای ترویج خودروهای سبز

شنبه - ۴ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 8 دقیقه
خودرو الکتریکی

به گفته انجمن ملی خودروسازان آفریقای جنوبی، بر اساس برنامه جدید خودروسازی، خودروسازان ملزم خواهند بود تا تولید سالانه خود را تا بیش از دو برابر افزایش دهند تا در سال 2035 مجموع تولید کارخانه‌های خودروسازی این کشور به عدد یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در سال برسد. این چشم‌انداز محقق نخواهد شد مگر با تولید خودروهای الکتریکی در کنار خودروهای بنزینی و دیزلی. لازم به ذکر است که حدود 60 درصد خودروهای تولید شده در آفریقا در حال حاضر با بازارهای جهانی خارج از این کشور صادر می‌شوند.

نیسان، ب‌ام‌و و فولکس‌واگن از جمله خودروسازان پیشگامی هستند که در نظر دارند با همکاری یکدیگر، سایه انقلاب خودروهای الکتریکی را در آفریقای جنوبی هم بگسترانند. دلیل این تصمیم مهم این است که کارخانه‌های خودروسازی این کشور تا به امروز از این تغییر جهانی (حرکت به سوی خودروی سبز) جا مانده‌اند. مایک ماباسا، مدیر اجرایی انجمن ملی خودروسازان آفریقای جنوبی در گفت‌وگویی با اشاره به اهمیت خودروهای الکتریکی در صنعت خودرو گفت: صنعت خودروسازی آفریقای جنوبی در حال آماده کردن یک جایگاه واحد و یکپارچه است تا خود را برای الکتریکی شدن آماده سازد.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از اهدافی که صاحبان صنایع خودروسازی آفریقا به دنبال تحقق آن هستند این است که بتوانند قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران را ترغیب کنند تا تعرفه را برای واردات خودروهای الکتریکی تا 23 درصد کاهش دهند که از این طریق به بهبود فروش داخلی این فرزند تازه متولدشده (خودروی الکتریکی) کمک کنند. هدف دیگر رونمایی از زیرساخت‌های شارژ خودروهای الکتریکی در کشوری است که برق دولتی آن در بحران مالی شدیدی قرار دارد.

برداشتن این گام‌ها برای تقویت محبوبیت خودروهای الکتریکی در آفریقای جنوبی تنها یک بخش از این معادله است. به گفته انجمن ملی خودروسازان آفریقای جنوبی، صنعت خودروسازی این کشور حدود 7 درصد از اقتصاد آفریقای جنوبی را پوشش می‌دهد. این بخش (صنعت خودروسازی) یکی از جنبه‌های مثبت‌ اقتصادی بوده که انتظار می‌رود برای دومین سال متوالی کمتر از یک درصد رشد داشته باشد.

مایک ویتفیلد، رییس گروه نیسان در منطقه آفریقای جنوبی گفت: این کشور نیاز دارد که به سمت جلو حرکت کند و از تکنولوژی‌های جدید بهره‌مند شود. جهان خیلی سریع به سمت الکتریکی کردن صنعت خودرو در حرکت است و اگر آفریقا موفق نشود که خود را برای تولید خودروهای الکتریکی در این کشور آماده سازد، از قافله جا خواهد ماند.

سال‌هاست که آفریقای جنوبی به یک قطب برای خودروسازان جهان مطرح تبدیل شده است؛ به تازگی برندهای مطرحی همچون تویوتا و ایسوزو در این کشور کارخانه اختصاصی خود را  احداث کرده‌اند. سال گذشته، خودروسازان حاضر در آفریقای جنوبی به طور تقریبی 210 هزار دستگاه خودرو را به اروپا صادر کردند؛ اروپایی که امپراتوری فولکس‌واگن همچنان در حال بروزرسانی کارخانه‌های خود در آن است تا خودروهای الکتریکی بیشتری تولید کند.

تا امروز، هیچ شرکتی وجود ندارد که برنامه‌ای برای تولید خودروهای الکتریکی یا هیبریدی در آفریقای جنوبی داشته باشد، اما دولت آفریقای جنوبی و صنعت خودروسازی این کشور در سال 2018 به توافق رسیدند تا برنامه انگیزشی برای تولید خودروهای الکتریکی را توسعه دهند. با آغاز تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی در آفریقا، ضمن کمک به پیشرفت اقتصاد این کشور و سودآوری کلان، افراد بومی زیادی نیز در این کارخانه‌ها به کار گرفته می‌شوند. مارتین دیویس، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به جذاب‌تر شدن صادرات خودرو از آفریقا با قوت گرفتن تولید خودروهای الکتریکی در این کشور اظهار کرد: بازی خودروی الکتریکی در آفریقای جنوبی صرفا از سوی مشتریان حاضر در این کشور تعیین نخواهد شد، بلکه الزامات بازارهای صادرات نقش تعیین‌کننده در این بازی را دارند. او در ادامه گفت: کیفیت کارخانه‌های خودروسازی ب‌ام‌و، فورد و مرسدس‌بنز در این کشور آنقدر خوب است که به راحتی می‌توان آنها را با یک به‌روزرسانی ساده برای تولید خودروهای الکتریکی آماده کرد.

خودرو برقی

به گفته انجمن ملی خودروسازان آفریقای جنوبی، بر اساس برنامه جدید خودروسازی، خودروسازان ملزم خواهند بود تا تولید سالانه خود را تا بیش از دو برابر افزایش دهند تا در سال 2035 مجموع تولید کارخانه‌های خودروسازی این کشور به عدد یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در سال برسد. این چشم‌انداز محقق نخواهد شد مگر با تولید خودروهای الکتریکی در کنار خودروهای بنزینی و دیزلی. لازم به ذکر است که حدود 60 درصد خودروهای تولید شده در آفریقا در حال حاضر با بازارهای جهانی خارج از این کشور صادر می‌شوند.

مدل‌های i3 و i8 ب‌ام‌و، دو مورد از سه خودروی الکتریکی سازی شده‌ای بوده که در حال حاضر در آفریقای جنوبی در حال تولید هستند؛ اما تا به امروز تنها 620 دستگاه از این مدل‌ها در آفریقای جنوبی به فروش رسیده است. جگوار لندروور اوایل امسال مدل I-Pace را در آفریقای جنوبی معرفی و عرضه کرد، این در حالی است که نیسان معرفی و عرضه آخرین نسخه لیف را در حالت تعلیق نگه داشته تا توافق بر سر تعرفه خودروهای وارداتی در آفریقا به نتیجه برسد.

یکی دیگر از موانعی که مانع رشد خودروهای الکتریکی در آفریقای جنوبی شده است، شرکت هولدینگ Eskom است. این شرکت که حوزه فعالیت آن تامین برق بوده اخیرا اعلام کرده که حدود 1.5 میلیارد دلار در سال جاری ضرر کرده و نیاز به حمایت مالی دولت تا سقف 8.8 میلیارد دلار دارد تا طی سه سال آینده بتواند چشم‌انداز خودروسازی آفریقای جنوبی را در راستای تحقق برای الکتریکی شدن برآورده سازد. با این توصیف، گویا حل کردن مشکل این شرکت تامین کننده برق (Eskom) از راه‌اندازی صنعت خودروی الکتریکی برای دولت آفریقای جنوبی سخت‌تر باشد.

 

ایران در کجای راه است؟

اینکه دولت آفریقای جنوبی موفق به ایجاد تحول در صنعت خودروسازی خود خواهد شد یا صرفا در حد یک چشم‌انداز بالقوه باقی می‌ماند، بحثی است که باید منتظر بود و نظاره کرد. سوال اصلی اینجاست که چرا کشوری مثل ایران با وجود بهره‌مندی از منابع به نسبت فراوان برای تولید برق هنوز نتوانسته انقلاب الکتریکی شدن خودروها را در صنعت خودروسازی خود پیاده کند.

از بحث‌های داغ این روزها، موضوع بیت‌کوین بسیار برجسته است و هر روز شاهد انتشار خبرهایی هستیم که در آنها بیان شده استخراج بیت‌کوین در ایران مقرون به صرفه است، چرا که هزینه تولید برق در ایران ارزان‌تر از سایر کشورهاست؛ طی یکی دو ماه گذشته نیز شاهد توقیف و پلمپ مکان‌هایی بودیم که مزرعه بیت‌کوین راه‌اندازی کرده بودند. آیا اگر این برق به اصطلاح ارزان در صنعت خودروسازی استفاده شود، زیرساخت‌های خودروهای برقی اعم از راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ محقق نمی‌شود؟! از سوی دیگر، ایران کشوری است که تعداد روزهای آفتابی در آن بسیار بالاست. بنابراین بستر لازم برای تولید برق از منابع تجدیدپذیر را دارد، اما با این حال، هنوز آنطور که باید و شاید از انرژی‌های خورشیدی و بادی در کشورمان بهره‌گیری نمی‌شود. قطعا می‌توان بخشی از برق مورد نیاز برای تولید و تامین انرژی خودروهای برقی را از انرژی تجدیدپذیر استقراض کرد. کارشناسان و صاحب نظران از یک سو اصرار به کم مصرف کردن بنزین و آلوده نکردن هوا دارند، و از سوی دیگر هم قدمی موثر برای فراگیر شدن خودروهای الکتریکی در کشور بر نمی‌دارند. به تعبیری، هنوز فرد یا نهادی که متولی زدن جرقه انقلاب الکتریکی کردن خودروها باشد، پیدا نشده است، این در حالی است که زنگ پایان تولید خودروهای بنزینی و دیزلی در تمام دنیا به صدا در آمده است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟