اخبار خودرو جهان
جنگ شاسی بلندهای الکتریکی لوکس

درگ تسلا مدل X با مرسدس EQC، آئودی E-Tron و ب ام و iX

یکشنبه - ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
درگ تسلا مدل X با مرسدس EQC، آئودی E-Tron و ب ام و iX

تسلا دو شاسی بلند الکتریکی مدل X ایکس و مدل Y را در سبد محصولات خود دارد. به نظر شما این دو کراس اوور الکتریکی آمریکایی در مقابل رقبای اروپایی خود حرفی برای گفتن دارند؟ برای یافتن پاسخ این سوال گروه Carwow تسلا مدل X ایکس را در درگ ریسی جذاب مقابل رقبای آلمانی یعنی مرسدس EQC، آئودی E-Tron اسپرتبک و ب ام و iX قرار داده تا مشخص شود کدام یک سریع تر است.

به گزارش خودرونویس، در دنیای خودروهای الکتریکی، اسیووی های و کراس اوورها یا به طور کلی شاسی بلندهای الکتریکی به سرعت در حال محبوب شدن هستند. این موضوع خودروسازان را مجبور به تولید خودروهای شاسی بلند الکتریکی بیشتری کرده است. به طوری که تسلا هم دو کراس اوور مدل ایکس X و مدل Y را در سبد محصولات خود دارد. البته تسلا مدل Y محبوب تر بوده و استقبال زیاد مشتریان از این خودرو باعث شده که تسلا مدل Y در سال 2021 جزو 20 خودروی پرفروش بازار آمریکا قرار بگیرد.

مشخصات تسلا مدل ایکس X، مرسدس EQC، آئودی E-Tron و ب ام و iX

با نگاه به مشخصات فنی نمی توان به طور دقیق پیروز این درگ ریس را حدس زد. از نظر قدرت تسلا مدل ایکس قدرتمندترین شرکت کننده در این درگ ریس بووده و قادر به تولید 534 اسب بخار است.

مرسدس EQC هم ضعیف ترین شرکت کننده در این درگ ریس بوده و پیشرانه الکتریکی آن تنها 402 اسب بخار قدرت تولید می کند.

آئودی E-Tron اسپرتبک 55 هم از دو موتور الکتریکی بهره می برد که روی هم رفته قادر به تولید 503 اسب بخار قدرت هستند.

ب ام و iX که جدیدترین عضو خانواده کراس اوورهای الکتریکی این خودروساز آلمانیست، از دو موتور الکتریکی بهره گرفته که قادر به تولید 523 اسب بخار قدرت است. بدین ترتیب اگر بخواهیم از قدرتمندترین به ضعیف ترین خودرو در این درگ ریس را نام ببریم به ترتیب باید به تسلا مدل ایکس، ب ام و iX، آئودی E-Tron S و مرسدس EQC اشاره کنیم.

ولی در زمینه گشتاور داستان متفاوت است. در زمینه گشتاور، برتری با آئودی ای-ترون اسپرتبک بوده و این خودرو قادر به تولید 970 نیوتن متر گشتاور است. کم گشتاورترین خودرو هم تسلا مدل ایکس بوده که قادر به تولید 755 نیوتن متر گشتاور است. ب ام و iX  و مرسدس EQC در زمینه گشتاور تولیدی بسیار به تسلا مدل ایکس نزدیک هستند و به ترتیب 765 و 760 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. بدین ترتیب آئودی با اختلافی نزدیک به 200 نیوتن متر در زمینه گشتاور تولیدی در صدر جدول است.

ویدیو درگ تسلا مدل X با مرسدس EQC، آئودی E-Tron و ب ام و iX

اما زمانی که پای عملکرد در میان باشد، تنها فاکتورهای تعیین کننده قدرت و گشتاور پیشرانه نیستند. بلکه وزن خودرو نیز نقش مهمی در عملکرد و شتاب خودرو دارد. در بین این چهار شاسی بلند الکتریکی، مرسدس EQC با دارابودن وزنی معادل 2420 کیلوگرم سبک وزن ترین بوده و در طرف مقابل آئودی ای-ترون S با وزن 2620 کیلوگرمی خود سنگین ترین است. ب ام و iX و تسلا مدل ایکس هم به ترتیب 2510 و 2460 کیلوگرم وزن دارند.

هر چهار شاسی بلند الکتریکی حاضر در این درگ ریس دارای دو موتور الکتریکی و سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک هستند. با این تفاسیر به نظر شما کدام یک سریع تر بوده و زودتر از خط پایان درگ 400 متر عبور می کند؟

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟