اخبار خودرو جهان
در نمایشگاه CES 2022 صورت گرفت

ب ام و iX با قابلیت تغییر رنگ بدنه معرفی شد

شنبه - ۱۸ دی ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
ب ام و iX Flow با قابلیت تغییر رنگ بدنه

امکان تغییر رنگ بدنه خودرو تنها با فشردن یک کلید یک موضوع علمی تخیلی و غیر ممکن به نظر می رسد؛ ولی بد نیست بدانید که تکنولوژی لازم برای دستیابی به این قابلیت نزدیک به یک دهه بوده که در دست توسعه است. هنوز برای به تولید انبوه رسیدن این تکنولوژی زمان لازم است؛ ولی ب ام و با به نمایش گذاشتن اسیووی iX Flow کانسپت در نمایشگاه CES 2022 نشان داد که حداقل یک خودروساز در تلاش است که این تکنولوژی را روی محصولات آینده خود استفاده کند.

به گزارش خودرونویس، باید ذکر کنیم که ب ام و iX Flow کانسپت که در نمایشگاه CES 2022 معرفی شده، امکان تغییر رنگ بدنه از قرمز به مشکی یا آبی را ندارد و تغییر رنگ بدنه آن محدود به سفید به مشکی و برعکس است؛ با این حال معرفی این تکنولوژی روی خودرو یک گام مثبت رو به جلوست.

نمای عقب ب ام و iX Flow با قابلیت تغییر رنگ بدنه

نحوه تغییر رنگ بدنه ب ام و iX

ب ام و iX Flow به لطف استفاده از E Ink امکان تغییر رنگ بدنه را پیدا کرده؛ این ابزاریست که در نمایشگرهای صفحه کاغذ مانند کتابخوان های الکترونیکی مانند آمازون Kindle نیز وجود دارد. ب ام و بدنه کراس اوور الکتریکی iX را با این ورقه های الکترونیکی پوشانده که شامل میلیون های میکروکپسول E Ink بوده که هریک به نازکی ضخامت یک تار موی انسان است. هر یک از این کپسول ها با رنگدانه های سفید با بار الکتریکی منفی و رنگدانه مشکی با بار الکتریکی مثبت شارژ شده است. وجود یک میدان الکتریکی موجب می شود که رنگدانه های سفید یا سیاه شوند یا رنگ بدنه به صورت رقص مانند تغییر کند.

ویدیو تغییر رنگ بدنه ب ام و iX

 

تغییر رنگ بدنه از مشکی (خاکستری) به سفید چندان دستاورد بزرگی نیست، ولی همین تغییر رنگ ساده در دنیای واقعی و روی یک خودرو ب ام و به صورت کانسپت برای اولین بار اجرا شده است. ب ام و اشاره کرده که تغییر رنگ بدنه از سفید به خاکستری و عکس می تواند به خنک سازی فضای داخلی یا بیرونی خودرو کمک کند که البته این به فصل هم بستگی دارد. بازتاب اشعه های گرم خورشید در فصل تابستان توسط رنگ سفید بدنه می تواند به سیستم تهویه و خنک کننده خودرو جهت خنک کردن کابین کمک کند؛ همچنین رنگ خاکستری یا مشکی هم به لطف جذب اشعه خورشید می تواند به گرمتر شدن کابین در زمستان کمک کند.

نمای جانبی ب ام و iX Flow با قابلیت تغییر رنگ بدنه

این تکنولوژی الکتروفورتیک در زمینه مصرف انرژی بسیار بهینه بوده و تنها در زمان تغییر رنگ یا رقص رنگ نیاز به میدان و جریان الکتریکی دارد. ب ام و این فناوری تغییر رنگ را به عنوان یک راه برای مالکان خودروهای این برند برای مطابق مد روز بودن یا نشان دادن وضعیت خود مناسب دانسته است. گرچه این خودروساز آلمانی در این لحظه اعلام نکرده که قصد دارد این تکنولوژی را روی یک خودروی تولیدی نصب کند یا خیر، ولی این تکنولوژی در صورتی که روی یکی از محصولات ب ام و نصب شود مشترک باید ماهانه 15 دلار برای حق استفاده از آن پرداخت کند.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟