اخبار خودرو جهان
ادعای جالب مدیرعامل سیتروئن

مرگ اسیووی ها و کراس اوورها در عصر خودروهای برقی

دوشنبه - ۲۶ دی ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
کاهش فروش مرگ اسیووی کراس اوور در عصر خودروهای الکتریکی برقی (1)

به استثنای بازار چند کشور، عمده بازارهای خودرویی دنیا را اسیووی ها و کراس اوورها در دست دارند. چه بخواهیم چه نه، این سگمنت خودرویی سود زیادی را برای خودروسازان در پی دارند و به همین دلیل هر روز شاهد معرفی کراس اوورها و اسیووی های جدیدی در بازار دنیا هستیم. محبوبیت اسیووی ها به حدی زیاد شده که خودروسازان در خصوص ادامه تولید محصولات فوق محبوبی همچون پورشه 911 و تویوتا سوپرا نیز تردید دارند. اما به گفته یکی از مدیران ارشد صنعت خودروسازی جهان، اظهار کرده که در عصری که خودروهای تمام برقی و پاک در حال فراگیر شدن هستند، نفس خودروهای اسیووی به شماره افتاده و دوباره این دسته خودروها با کاهش تولید مواجه خواهند شد.

به گزارش خودرونویس، رسانه اتواکسپرس به تازگی مصاحبه ای با مدیرعامل سیتروئن وینسنت کوبی در پی لانچ خودروی جدید سیتروئن C4 X در بریتانیا داشته است. صحبتی که مدیرعامل سیتروئن با این رسانه داشته با توجه به سهم بازار کراس اوورها و اسیووی ها در بازار جهانی کمی غیرمنطقی و عجیب به نظر می رسد. وی اظهار کرده که دوره اسیووی ها به پایان رسیده است. البته وی در ادامه تشریح کرد که اعداد و ارقام فعلا صحت ادعای من را تایید نمی کنند. البته در حال حاضر!

کاهش فروش مرگ اسیووی کراس اوور در عصر خودروهای الکتریکی برقی (1)

با توجه به محبوبیت فعلی خودروهای اسیووی و کراس اوور، مدیرعامل سیتروئن بر چه اساسی این پیشبینی را کرده است؟ اسیووی ها خودروهای آیرودینامیکی نیستند و خودروهای برقی به آیرودینامیک خوب برای پیمایش بیشتر نیاز دارند. اسیووی ها عمدتا ابعاد بزرگترین نسبت به خودروهای سواری دارند و مانند خودروهای سواری بهینه نیستند  و در عصر خودروهای برقی که نیاز به آیرودینامیک بالاست، یقینا حذف خواهند شد. وی در ادامه بیان کرد که اگر یک خودروی الکتریکی آیرودینامیک ضعیفی داشته باشد، تاثیر منفی زیادی روی مسافت قابل پیمایش و مصرف انرژی آن می گذارد. آیرودینامیک خوب یا بد می تواند تا 50 کیلومتر موجب افزایش یا کاهش مسافت قابل پیمایش شود. وی تصریح کرد یک سدان برقی با مشخصات فنی یکسانی با یک اسیووی برقی به طور متوسط بین 60 تا 80 کیلومتر مسافت بیشتری را به دلیل آیرودینامیک بهتر طی می کند.

کاهش فروش مرگ اسیووی کراس اوور در عصر خودروهای الکتریکی برقی (1)

اما دلیل حذف اسیووی ها در عصر خودروهای برقی تنها آیرودینامیک ضعیف این خودروها نیست. یک اسیووی به طرز قابل توجهی به نسبت یک خودروی سدان، هاچبک یا حتی استیشن سنگین وزن تر است. وزن بیشتر به منزله نیاز به منابع بیشتر برای تولید خودروست. زمانی که شما اسیووی های بزرگتر و سنگینتر را نسبت به خودروهای سواری تولید می کنید، نیاز به باتری های بزرگتر برای تامین مسافت قابل پیمایش مناسب در حالت شارژ کامل دارید که این موضوع هزینه های تولید یک اسیووی را به مراتب نسبت به یک خودروی سواری سبکتر افزایش می دهد. وی در ادامه بیان کرد که شرایط برای اسیووی ها در آینده از این هم بدتر می شود. چراکه در آینده محدودیت در خصوص وزن و ظرفیت باتری گذاشته می شود که این موضوع نیز یکی دیگر از موانع پیش رو برای تولید اسیووی هاست.

در پایان باید اظهار کنیم که ما سلیقه تمام افرادی که خودروهای اسیووی خریداری می کنند را درک می کنیم. اما باید اعتراف کنیم که دنیای با خودروهای اسیووی کم قطعا جای بهتری خواهد بود.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟